Mikä jumankauta siinä on, että edes tutun pankkivirkailijan luona ei voi hoitaa pankkiasioita ilman henkilöllisyystodistusta?
Yritin hoitaa tänään pankkikonttorissa sellaista asiaa, jota ei voi hoitaa muualla kuin siellä. Oma mokani oli siinä, että unohdin passin kotiin. Tiedustelin kuitenkin, olisiko mitään mahdollisuutta saada palvelua? Ei ollut. Ei ennen ollut näin ei ainakaan maaseudun pankkikonttoreissa. Eikö tämä ala olla jo naurettavaa?
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Tutulta tai vaikka oman perheenkin jäseneltä voi joutua kysymään henkkaria. Usein etenkin luottosopimuksissa ja muissa rahaan liittyvissä jutuissa ei riitä asiakkaan suullisesti sanelema henkilötunnus ja sen jälkeen lomakkeeseen raksi ruutuun ajokortin kohdalle, vaan siihen täytyy kirjoittaa lisäksi asiakkaan tunnistamiseen käytetyn passin/henkilökortin/ajokortin numero ja/tai voimassaoloaika. Näin voidaan jälkikäteen epäselvissä tapauksissa osoittaa, että henkkari on oikeasti katsottu, eikä laiskuuttaan ohitettu.
Aha.
Minä en saanut R-kioskilta pakettia kun henkkarit olivat jääneet kotiin. Myyjä oli serkkuni. Kioskissa ei ollut ketään muuta ihmistä kuin me. Sanoin älä nyt viitsi,minä tässä. Mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut R-kioskilta pakettia kun henkkarit olivat jääneet kotiin. Myyjä oli serkkuni. Kioskissa ei ollut ketään muuta ihmistä kuin me. Sanoin älä nyt viitsi,minä tässä. Mutta ei.
Olisit tehnyt sille serkullesi valtakirjan, että hän olisi saanut pakettisi ja sitten antanut sen sinulle, jos serkullasi olisi ollut henkkarit mukanaan töissä. Minäkään en saanut kerran pakettia R:ltä, kun pahviajokortti ei kelvannut, mutta mies oli mukana ja hänellä oli henkkarit, joten tein siinä kioskin tiskillä hänelle valtakirjan.
On kyllä outoa, että omien rahojen nostamisesta kysellään. Siis miksi en saisi nostaa vaikkapa tonnia ihan vain kotiin varalle? Mistä minä tiedän mihin se menee? Menee sitten ostoksiin, kun menee.
Pitääkin seuraavalla kerralla kun nostan rahaa, vastata että ajattelin kokeilla pestä sitä.
Varmaan samantien sireeni päälle ja karhuryhmä sisään.
Tiskillä ollaan kyllä tarkkana, mutta netissä saa huijarit mellastaa ihan miten huvittaa ihmisten rahojen kanssa. Skarppaisivat sitä valvontaa vähän sielläkin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin seuraavalla kerralla kun nostan rahaa, vastata että ajattelin kokeilla pestä sitä.
Tuskin, koska ei kai rahanpesu toimi siten, että nostat omaa rahaasi tililtä.
"Tuo annettu syy kirjataan (ei ehkä kaikkialla ja aina) sinne talletuksen/noston tietoihin. Siellä on aika monta vitsiveikkoa pankilla, joiden tilinkäyttötiedoissa lukee h*oriin, viinaan, huumeisiin tai muuta yhtä fiksua."
Noin minäkin olen vastannut. Miksi sitä pitää edes kysyä, kun minä tahansa pellevastaus kelpaa ja miksi minua kiinnostaisi mitä jossain pankin tiedoissa minun kohdalleni lukee.
"1965 Alkon mies soitti ovikelloa ja toi korin nelosolutta. Minä 12v kuittasin. Isä oli tilannut. 11v avasin pankkitilin pyp:n konttorissa, sehän avattiin samantien omalla nimellä.seuraaja Nordea sitten lähetti kirjeen, etteivät enää tunne minua!. En vastannut, niin vain tili toimii vieläkin. Kaipaan entisiä aikoja ja järjen käyttöä. Pykäläuskovaisia on aivan liikaa!."
Minä en kyllä kaipaa palvelualkoja ja viinakortteja takaisin, vaikka olvimies kuinka toisi kaljakorin ovelle.
Minusta tuo on oikeasti naurettavaa, etenkin kun sitä ei sitten syynätä, mihin panamapaperimiehet rahansa piilottaa. Vain pikkurikollisia tuollainen haittaa, isot kalat ui virnuillen ohi, ja tavallinen kansa saa tuntea itsensä rikollisiksi.
Pitäs varmaan alkaa nostaa kaikki käyttörahat käteiseksi. Käteinen on muutenkin katoamassa niin olisi edes jotain tullut tehtyä senkin estämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ollut naurettavaa jo pitkään, ellei olisi niin säälittävää. Ajokortti ei käy, mutta passi tai henkilökortti käyvät. Kun menet nostamaan tai tallettamaan isomman summan sinua kohdellaan kuin rikollista. Rahankäyttösi tentataan juurta jaksaen. Mieheni kyllästyi ja vastasi virkailijalle, joka uteli summan käyttötarkoitusta: viinaan ja vieraisiin naisiin. Seuraavalla kerralla vastasi: pelkään että pankkijärjestelmä romahtaa ja käteistä rahaa ei saa enää mistään.
On tämäkin kyllä kun pitää perustella miksi omaa rahas nostaa tai tallettaa 😆 mitä se nyt niille kuuluu.
Onhan tuosta oikeus kieltäytyä? Jos ei, olen äärimmäisen pettynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin, koska ei kai rahanpesu toimi siten, että nostat omaa rahaasi tililtä.
No minkä helkkarin takia sitä rahan käyttökohdetta pitää siellä selvittää? Kyllä nämä kaikki tulee rahanpesudirektiivistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu ihan nykyaikaan; ihmiset kusettaa niin sairaasti ; pankissa ei tehdä mitään ilman henkkareita !
Totta kai tehdään jos tunnetaan ihminen!
Henkkareita tarvitaan vain jos vieras kyseessä.
Kyllä ne pankit hoitaa vanhajen tuttujen asiakkaiden asioita ihan ilman henkkaria.
Hyvä esimerkki lakikeskisyydestä. Eli kun tehdään lain ja säännön mukaan, kaikki on hyvin.
Tämä on kuitenkin kulttuurinen asia, mitään objektiivista perustetta toiminnalle ei ole. Minkä näkee, jos käy toisissa maissa. Harva maa on yhtä lainkuuliainen kuin Suomi on.
Israel, muuten, on läheistä sukua Suomen kulttuurille tässäkin asiassa. Muitakin yhtäläisyyksiä maiden välillä on, mutta iso yhtäläisyys on lakiin uskominen ja lain totteleminen.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmä pitää olla, että jättää henkkarit kotiin hakiessaan passia?
Mikä on sitten asiallinen vastaus rahojen käyttötarkoitukseen, jos vieraat naiset, viina ja huumeet ei sitä ole? En ole vuosiin käyttänyt käteistä muuhun kuin alkoholiin baarissa missä ei ole kortinlukijaa tai polttopuihin tai muuhun verottomaan tuotteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi.fi:
Passin toimitus
Passi toimitetaan normaalisti noin 8 arkipäivässä valitsemaasi noutopisteeseen. Noutopisteessä sinun on esitettävä lähetystunnus ja todistettava henkilöllisyytesi. Myös valtakirjalla noutaminen on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä outoa, että omien rahojen nostamisesta kysellään. Siis miksi en saisi nostaa vaikkapa tonnia ihan vain kotiin varalle? Mistä minä tiedän mihin se menee? Menee sitten ostoksiin, kun menee.
Joo tuon verran on aina hyvä olla käteistä ja meneehän tonni tai useampikin äkkiä vaikka palkkoihin, jos teettää vaikka talon maalauksen kaverilla.
Mikä siinä henkilökortin esittämisessä on niin vaikeaa.
Pankit, postit jne. ovat iät ja avat vaatineet henkilön todistamaan itsensä, jo 50-luvulla. Ei siinä pitäisi olla mitään uutta, jos ei pidä itseään universaali lumihiutaleena.
Ja toiseksi, jätä ne tuttavasi rauhaa, vaikka kuinka hyvin tunnet. Heillä on omat työt tehtävänä, eikä aikaa ole palvella näitä universaali lumihiutaleita ja saada erikoispalvelua.