Ex-mies sanoi voivansa maksaa elarit kertamaksulla lapsen 18-vuotiaspäivään asti.
Haluaa kirjallisen sopimuksen lakimiehen tekemänä. Onko kukaan tehnyt tälläista? Suostuisitteko? Summa olisi noin 27000 Euroa.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos lapsi haluaa opiskella 18 ikävuoden jälkeenkin ja tarvitsisi tukea? Tai sairastuu ja tarvitsee leikkausta yksityisellä puolella? Sinun tulotasosi voi myös laskea jos sairastut ja miehen tulotasossakin voi olla nousua tai laskua.
Älä luovu lapsen oikeudesta vanhempien yhteishuoltoon kertakorvauksella, mikä ei sitä kata.
Toisaalta ex-mieheni maksoi minimimaksua, joka saatiin yl. vasta jälkikäteen vaatimalla ja kun poika tarvitsi leikkausta yksityisellä oli vastaus ei kuulu hänelle ja jos et pysty itse lapsesta huolehtimaan niin se otetaan sinulta pois. Niin, että ei ne lopulta taida välittää, teki kummin päin tahansa.
Elatuksista luopuminen ei ole mahdollista. Jos myöhemmin ilmenee, että se on ollut riittämätön, elatusvelvollinen voi joutua suorittamaan sitä lisää. Lapsella tulee AINA olla riittävä elatus.
Ja jos lapsi haluaa opiskell
Teoriassa kyllä. Käytännössä ei, itsellä oli tapaus, että mies teki seuraavan naisen kanssa lisää lapsia ja sitä seuraavan kanssa taas lisää niin sosiaalipuolelta (muistaakseni lasten valvoja) ehdotettiin vakavissaan, että tämä on miehelle ns. kohtuuton tilanne ja siksi vähästäkin olisi syytä luopua. Sanoin, että voihan hän sitä oikeudessa vaatia, mutta en usko, että sellaista tuomaria löytyy, kuka näin tuomitsisi. Tosiasia on, että tilanteita on monia ja heikoimmalla on aina se, kuka kanteen nostaa.
Lainaa sai onneksi pankista leikkaukseen. Siksi lapsen ei tarvinnut tästä mitään tietää.
Paljon vaivaa saa nähdä, jos haluaa taata lapselle suhteen myös isään.
Olettaen että muut muuttujat pysyy kohtuu hyvin samoissa niin raha nyt on aina parempi kuin sama summa pikkuhiljaa saatuna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen pitää tosiaan laskea sitten tuo indeksi mukaan. Lisäksi on sovittava vapauttaako tämä hänet myös kaikista mahdollisista syntyvistä hankinnoista elareiden ulkopuolella.
Eihän noita indeksikorotuksia kuuluu maksaa, jos on kertamaksu. AP voi sijoittaa rahat ja saa tuotosta sen indeksikorotuksen.
Ja elättää lapsen? Niinkö sinä ääliöitten kuningas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos lapsi haluaa opiskella 18 ikävuoden jälkeenkin ja tarvitsisi tukea? Tai sairastuu ja tarvitsee leikkausta yksityisellä puolella? Sinun tulotasosi voi myös laskea jos sairastut ja miehen tulotasossakin voi olla nousua tai laskua.
Älä luovu lapsen oikeudesta vanhempien yhteishuoltoon kertakorvauksella, mikä ei sitä kata.
Toisaalta ex-mieheni maksoi minimimaksua, joka saatiin yl. vasta jälkikäteen vaatimalla ja kun poika tarvitsi leikkausta yksityisellä oli vastaus ei kuulu hänelle ja jos et pysty itse lapsesta huolehtimaan niin se otetaan sinulta pois. Niin, että ei ne lopulta taida välittää, teki kummin päin tahansa.
Elatuksista luopuminen ei ole mahdollista. Jos myöhemmin ilmenee, että se on ollut riittämätön, elatusvelvollinen voi joutua suorittamaan sitä lisää. Lapsella tulee AINA olla riitt
Etteköhän te ole se yksittäistapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen pitää tosiaan laskea sitten tuo indeksi mukaan. Lisäksi on sovittava vapauttaako tämä hänet myös kaikista mahdollisista syntyvistä hankinnoista elareiden ulkopuolella.
Eihän noita indeksikorotuksia kuuluu maksaa, jos on kertamaksu. AP voi sijoittaa rahat ja saa tuotosta sen indeksikorotuksen.
Ja elättää lapsen? Niinkö sinä ääliöitten kuningas.
Mulla jäi lapsille käteen elareista sijoituskämpät. Mitä sulla on jäänyt?
Jos asianajossa on pitkään toiminut niin tietää, että Suomi on täynnä yksittäistapauksia, ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli summa ois 450 euroa kuukaudessa?
Onko tarkoitus se, että mies ei maksa yhtään mitään tuon päälle esim. kallista ulkomaanmatkaa yms.?
Onko tarkoitus, että sinä hoidat kaikki lapsen kulujen maksut itsenäisesti tuolla summalla plus oma rahasi siihen päälle?
Tarkoitus on, että mies maksaisi jatkossa vain lomamatkat, jos lapsi matkustaa hänen kanssa. Minulla olisi tarvetta käteiselle asunnon vaihdon takia. Ex-sanoi, että hän voisi auttaa tällä tapaa.
mun rahoilla ei lomailla jäin työttömäks ja oon työtön viel 3v sit poika 18v
Christiiina kirjoitti:
Tuo on hyvä diili, jos on mahdollista tai todennäköistä, että etåvanhemman tulot tulevat pienempään tulevaisuudessa. Tai jos hänelle syntyy useita lapsia lisää. Kannattaa tarttua tuohon tarjoukseen
Jos lähivanhempi sairastuu vakavasti, menettää työkykynsä tai muusta syystä joutuu tilanteeseen, jossa joutuisi hakemaan toimeentulotukea, pitäisi hänen käyttää ne elarit kokonaan ennenkuin voisi saada tukea. Siinä tapauksessa elarit menisivät peruselämiseen eivätkä hyödyttäisi lasta.
Täysi-ikäinen voi vaatia koulutuskorvausta, ja rahat maksetaan hänelle itselleen.
Lähivanhempi ei voi vaatia yhtään mitään etävanhemmalla, koska kyseessä ei ole enää elatusapu.
Alkoholisti-exän kanssa sovimme, että minä jäin talomme enkä maksanut hänelle mitään, vaan sovittu osuus kuitattiin tulevilla elatusmaksuilla. Kela olisi varmaan muuten joutunut maksamaan elatustuen, koska ollut sen jälkeen vain satunnaisesti työelämässä
Ei ole lapsen edun mukaista.
Kertakorvauksessa ei huomioida inflaatiota.
Ja voihan olla, lapsen elatusvelvollisuus muuttuu ja kulut kasvavat esim. lapsen sairauden tai tapaturman vuoksi.
Tai sinun tulotaso tippuu, tai elatusvelvollisen, jolloin Kela ei tule maksamaan lapsen elatusta. 18v on pitkä aika.
Vierailija kirjoitti:
Tuon rahan yh-mamma sijoittaa luksus-laukkuun ja omiin ulkomaanmatkoihin. Vai nimetäänkö lapselle virallinen edunvalvoja, joka valvoo rahojen käyttöä? Olen kyynikko, mutta onhan näitä nähty.
Eihän ne elarit ole lapsen rahoja. Eihän ydinperheessäkään lapset omista vanhempiensa palkkatuloja vaikka niillä rahoilla heidät elätetään. Ihan sama eroperheessä, vanhempien rahat on vanhempien, ei lapsen. Tässä nyt isä antaa äidille rahaa lapsen kuluihin. Yh-äiti saa siis ostella tuolla rahalla vaikka niitä luksuslaukkuja ja matkoja. Kunhan sitten arjessa hoitaa lapsen elatuksen ja kulut. Siinä ei ole edunvalvojilla mitään sanomista. Eikä tosiaan lapselle määrätä edunvalvojaa valvomaan vanhempien rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Olette mammat tyytyneet aivan liian pieniin elareihin, kun lukee näitä vastauksia.
Mikäli ap hoitaa lapsensa kulut täysin itse ja hänen tulonsa on monta kertaa pienemmät kuin miehen, on yhden teini-ikäisen elari noin 500 euroa kuussa.
Pistäkää googleen "oikeusministeriö elatusapulaskuri", laskekaa ja ihmetelkää.
Tasatuloilla 3000 €/kk per vanhempi elatusapu olisi laskurin mukaan alle 250 /kk.
Naiset eivät suostu moiseen, koska eivät osaa käsitellä kerralla tulevaa rahasummaa. Siinä lähdetään samantien shoppailemaan ja alle vuodessa tuosta ei ole mitään jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa taas niin ahneelta. "Sijoita ne". Eikö niiden elareiden tarkoitus ole maksaa sen lapsen elämästä johtuvia kuluja? Onko sijoittaminen lapsen elämästä johtuvaa kulua?
Mitä luulet rahan arvo olevan 18v päästä, jos kertakorvaus ja rahoja ei sijoiteta hyvin?
Eihän lapsi lakkaa kuluttamasta, vaikka vuodet menevät eteenpäin.
Yhtälailla hän tarvitsee 15v päästä vaatteita, pilkupyöriä, kännyköitä jne.
Vierailija kirjoitti:
Tuon rahan yh-mamma sijoittaa luksus-laukkuun ja omiin ulkomaanmatkoihin. Vai nimetäänkö lapselle virallinen edunvalvoja, joka valvoo rahojen käyttöä? Olen kyynikko, mutta onhan näitä nähty.
Se yh-mamma joutuu silti elättämään sen lapsensa jollain rahalla, jos törsää elarin.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisti-exän kanssa sovimme, että minä jäin talomme enkä maksanut hänelle mitään, vaan sovittu osuus kuitattiin tulevilla elatusmaksuilla. Kela olisi varmaan muuten joutunut maksamaan elatustuen, koska ollut sen jälkeen vain satunnaisesti työelämässä
Kuinka tällainen kuitattiin virallisesti? Verottaja kun pitää kiinteistön vastikkeetonta luovutusta helposti lahjana.
Älä suostu! Mies tietää varmasti saavansa palkankorotuksen tai on lunastamassa jotain bitcoineja miljoonien edestä!
Muista, että yli 18 vuotias opiskelija voi hakea elatustukea molemmilta vanhemmilta. Se prosessi kannattaa aloittaa vähän ennen 18v niin lastenvalvoja auttaa lasta siinä. Eli sopimukseen selkeästi yläikäraja.
Kuulostaa taas niin ahneelta. "Sijoita ne". Eikö niiden elareiden tarkoitus ole maksaa sen lapsen elämästä johtuvia kuluja? Onko sijoittaminen lapsen elämästä johtuvaa kulua?