Miksi laihaa saa kehottaa syömään enemmän mutta ylipainoista ei saa kehottaa syömään vähemmän?
Miksi ylipainoisia ei saa kannustaa terveellisempään elämään vaan ylipainoiset suuttuu siitä?
Kommentit (64)
Ei mielestäni ole hyvän tavan mukaista kommentoida ylipäätään toisen syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka vaan pystyy syömään enemmän, mutta ylipainosta pääseminen voi olla tosi vaikeaa, vaikka olisi kova tahtotila.
Näin järjellä ajateltuna asiahan on juuri toisin päin. Kuka vaan pystyy olemaan syömättä, syöminen vaatii vaivaa. Laihduttaminen onkini itse asiassa tekemättä jättämistä. Tiedostan toki että läskit keksivät kyllä aina tekosyyt.
Kehottaa ei ole synonyymi sanalle kannustaa.
Mua ainakin ärsytti jatkuvat kommentit laihuudesta. Inhokkikommentti oli, syös nyt että joksikin tuletkin.
Kumma kyllä nykyään kukaan ei hoe tuota, kun kiloja on kertynyt liikaakin.
Itse olen laiha ja minun syömistä on ihmetelty monta kertaa. Joko syön paljon ja ihmetellään miksi en liho tai sitten pitäisi syödä enemmän. Itse en ole ikinä kommentoinut kenenkään syömistä. Ei tämä nyt loukkaa, mutta onhan se outoa kun esim. töissä lähes tuntematon henkilö kommentoi, että "syö hyvä tyttö, syö". Ensinnäkään en ole mikään tyttö, vaan aikuinen nainen, enkä voi syödä, jos ei ole nälkä.
Mikä ihmeen autisti täällä tällaisia kyselee?
Onko ihmisten välinen kanssakäyminen niin hankalaa että tällaisia pitää kysellä?
Jopa kaupassa myyjä saattaa sanoa, että mene kotiin syömään, jos joku vaate on liian suuri.
Vierailija kirjoitti:
Kuka vaan pystyy syömään enemmän, mutta ylipainosta pääseminen voi olla tosi vaikeaa, vaikka olisi kova tahtotila.
Itseasiassa enemmän syöminen on todella vaikeaa, jos ei ole tottunut. Kun vatsalaukku on pieni, pitäisi muistaa syödä hirveän usein ja syöminen nyt on yksi tylsimpiä asioita maailmassa. Lisäksi luultavasti kylläisyydestä kertovat signaalit vaihtelevat henkilöittäin, minun on pakko syödä nopeasti jotta ehdin lappaa ennen kuin keho kokee olevansa täynnä ja sen jälkeen ei uppoa murentakaan. Kyllä käy ihan työstä pitää energiatasot kohdillaan, en sanoisi helpoksi. Pyrin syömään mahdollisimman energiapitoista, jotta selviää vähemmällä.
Hoikkana ollessa sain jatkuvasti kuulla ihmettelyä ja jopa lähes syyllistämistä painosta. En ollut kuitenkaan liian laiha. Luulenpa, että monesti silkka kateellisuus oli verhottu huolestuneisuuden asuun.
Oli sitten sairaaloisen laiha tai sairaaloisen lihava, siihen on lähimmäisen hyvä puuttua.
Mitäs Obelix taas kommentoikaan naama punaisena, kun joku väitti ylipainoiseksi? Olen keskimittainen ja sopusuhtainen?
Tunnen erään "luonnostaan laihan", joka oikeasti ei koskaan vaan syö mitään. Liikkuu myös erittäin paljon. En huomauttele hänelle laihuudestaan, mutta olisi nätimpi, jos söisi joskus jotakin. Ylipainoisuus taas on vaikea asia, koska keho pyrkii luonnostaan säästämään kertyneet kilot. Moni myös turvautuu ruokaan, jolloin kyseessä on tunne-elämän ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Hoikkana ollessa sain jatkuvasti kuulla ihmettelyä ja jopa lähes syyllistämistä painosta. En ollut kuitenkaan liian laiha. Luulenpa, että monesti silkka kateellisuus oli verhottu huolestuneisuuden asuun.
Mä saan arvosteluja silloin, kun en halua syödä jotain "herkkua" mitä ylipainoiset syövät. "Mutta eihän sun tarvii millään dieetillä olla! Ota nyt!"
Vierailija kirjoitti:
Tunnen erään "luonnostaan laihan", joka oikeasti ei koskaan vaan syö mitään. Liikkuu myös erittäin paljon. En huomauttele hänelle laihuudestaan, mutta olisi nätimpi, jos söisi joskus jotakin. Ylipainoisuus taas on vaikea asia, koska keho pyrkii luonnostaan säästämään kertyneet kilot. Moni myös turvautuu ruokaan, jolloin kyseessä on tunne-elämän ongelma.
Se laihuuskin voi olla tunne-elämän ongelma ihan yhtälailla...
Ei ole tullut tuollasta paskaa niskaan. Hyvä niin.
Eiköhän se siitä ajatuksesta kumpua, että monet ajattelee laihuuden olevan laihalle pelkästään positiivinen asia ja näin ollen siitä voi huoletta kommentoida, kun taas punkeron ajatellaan käyvän jatkuvaa taistelua painoaan ja siihen liittyviä ajatuksia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läskien kuuluisat tekosyyt, laihduta!
En ole ylipainoinen, mutta lihottavan lääkityksen vuoksi olin aiemmin ylipainoinen. Paljon sain paskaa niskaan jopa lääkäreiltä, jotka lääkettä syöttivät. Kyseessä yleinen lääke, josta olen täällä palstallakin lukenut, että kulmakunnan komistus lihoi yhtäkkiä.