Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi laihaa saa kehottaa syömään enemmän mutta ylipainoista ei saa kehottaa syömään vähemmän?

Vierailija
16.11.2023 |

Miksi ylipainoisia ei saa kannustaa terveellisempään elämään vaan ylipainoiset suuttuu siitä? 

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali aikuinen ei huomauta laihalle tai lihavalle henkilölle. 

Vierailija
22/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen autisti täällä tällaisia kyselee?

Onko ihmisten välinen kanssakäyminen niin hankalaa että tällaisia pitää kysellä?

Naurattaa miten tunteisiin nämä aiheet aina läskeillä menevät. Ensimmäinen askel on oppia puhumana asiasta ja hyväksymään asian nykytila, eikä vain suuttua ja saada sitä näkymättömäksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoikkana ollessa sain jatkuvasti kuulla ihmettelyä ja jopa lähes syyllistämistä painosta. En ollut kuitenkaan liian laiha. Luulenpa, että monesti silkka kateellisuus oli verhottu huolestuneisuuden asuun. 

Tämä. Minulle sanottiin että "ethän vain sairasta syömishäiriötä?". No en sairastanut, olin normaalipainoinen, vain hiukan hoikempi kuin muut ja kyllä minä söin enkä vältellyt ruokaa.

Vierailija
24/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali aikuinen ei huomauta laihalle tai lihavalle henkilölle. 

Jep, tämäkään jankuttaja ei ole normaali. Jauhaa samaa läskiliibalaabaa vähän väliä. 

Vierailija
25/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ihmisten välinen kanssakäyminen niin hankalaa että tällaisia pitää kysellä?

Naurattaa miten tunteisiin nämä aiheet aina läskeillä menevät. Ensimmäinen askel on oppia puhumana asiasta ja hyväksymään asian nykytila, eikä vain suuttua ja saada sitä näkymättömäksi. 

Samoin naurattaa kun jankkava rölli triggeröityi sen verran että vastasi tuohonkin. 

Vierailija
26/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikkana ollessa sain jatkuvasti kuulla ihmettelyä ja jopa lähes syyllistämistä painosta. En ollut kuitenkaan liian laiha. Luulenpa, että monesti silkka kateellisuus oli verhottu huolestuneisuuden asuun. 

Mä saan arvosteluja silloin, kun en halua syödä jotain "herkkua" mitä ylipainoiset syövät. "Mutta eihän sun tarvii millään dieetillä olla! Ota nyt!"

Lainaamasi tekstin kirjoittaja täällä. Melkein samoilla sanoilla sain kehotuksia ruokapöydässä. Tuntui usein, että oli tarkoituksena lihottaa minua eikä uskottu, että en  todella jaksa/halua syödä enempää. Koin tuputtamisen yli jyräävänä käytöksenä. 

Vierailija
27/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan ei ole ok, kyllä jokainen laiha tietää että syömällä enemmän tulee kiloja. Sama toisinpäin. 

Itse olen hiukan ylipainoinen, ennen hoikka ja pitkään myös keskikokoinen, ja näitä molempia kommentteja olen kuullut molemmissa kokoluokissa. Itse asiassa tuo "Syö lisää kuikelo!" ärsyttää nykyään paljon enemmän kuin normaalipainoisena, varsinkin kun se usein tulee minua isommalta tyypiltä, joka itse on dieetillä (Oikeasti, yllytät minua syömään itseni samaan kuntoon, josta itse koitat pyristellä pois), tai (harvemmin) hoikalta joka pelkää että laihdun ja sen myötä "nousen hänen kanssaan samalle viivalle". 

Eli toisin sanoen kummallakaan kommentilla ei ole mitään tekemistä aidon huolen kanssa. Lihaviin kohdistuvaan huolitrollaukseen en siis ota nyt edes kantaa, monta kertaa läpikäyty aihe, jonka tiedän menevän ihmisiltä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos

Vierailija
28/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään "luonnostaan laihan", joka oikeasti ei koskaan vaan syö mitään. Liikkuu myös erittäin paljon. En huomauttele hänelle laihuudestaan, mutta olisi nätimpi, jos söisi joskus jotakin. Ylipainoisuus taas on vaikea asia, koska keho pyrkii luonnostaan säästämään kertyneet kilot. Moni myös turvautuu ruokaan, jolloin kyseessä on tunne-elämän ongelma. 

Miksi hänen pitäisi olla nätimpi? Mutta hei oikeasti olet vain kateellinen hänen kauneudestaan.

Ja mistä tiedät mitä hän syö päivän aikana? Seuraatko hänen perässään koko päivän?

Vierailija
29/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla niitä, joilla on aina tarjolla neuvoja, joita kukaan ei pyytänyt. Rakastettava ihminen.

Vierailija
30/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena parikymppisenä hoikka poika, ja kyllä työpaikoillakin nuoret tytötkin kehtasivat sanoa siitä, mm. syötkö tarpeeksi tms. Kyllä söin ihan tarpeekseni mutta tuli myös liikuttua ja ilmeisesti on vain sellainen ruumiinrakenne että olin hoikka, enkä hirveä läski ole vieläkään nyt melkein viisikymppisenä. Sen verran tanakoitunut että moiset kyselyt on loppuneet.

Vierailija
31/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä epäreilua... tasa-arvo ei kyllä tässä nimenomaisessa tilanteessa toteudu. Puntit olisi tasan, jos:

-Käsketään laihoja syömään enemmän ja lihavia vähemmän. Normaalipainoisille sanotaan, että he syövät juuri sopivan verran.

-Ei kommentoida kenenkään annoskokoa millään tavalla. Keskitytään omaan ateriaan

Mikä olisi teistä parempi tapa olla tasavertainen?

Vierailija
32/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen tietää kyllä olevansa liian laiha tai lihava, jos on syömisongelmia nämä hyvää hyvyyttää kehottelijat ei varmasti asiaa ainakaan paranna. 

Vierailija
33/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainon ongelma ei ole ravinnon määrä vaan liikkumattomuus ja se että on syöty vääriä ruoka-aineita liikaa.

Vierailija
34/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipainosta pitää puhua jatkuvasti? Kyllä ylipainoinen itse tietää sen että on painoa liikaa, ei siitä tarvi jankuttaa joka päivä. Minusta jotkut ihmiset suuttuu siitä jos ihmisellä on ylipainoa, herjataan palstalla ja nauretaan asialle. Ketä se herjaaminen auttaa? Ei ketään. En minäkään mene päivittäin puhumaan tupakoitsijalle tai alkoholia juovalle ihmiselle, että hei sinulla on huono tapa päivittäin, oletko ajatellut vähentää tai lopettaa tuon tavan? Antakaa ihmisten olla rauhassa. Kyllä ylipainoinen osaa itse lukea ssiallisia artikkeleita ylipainon haitoista, ja etsiä niitä netistä. 

Vierailija
35/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän naapuri tuumisi kun menisin sille asiasta puhumaan vai sulleko on tultava puhumaan?

Vierailija
36/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa olla niitä, joilla on aina tarjolla neuvoja, joita kukaan ei pyytänyt. Rakastettava ihminen.

Olisi kiva nähdä kuinka "täydellinen" kropaltaan läskijankkaaja on.

Vierailija
37/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipainosta pitää puhua jatkuvasti? Kyllä ylipainoinen itse tietää sen että on painoa liikaa, ei siitä tarvi jankuttaa joka päivä. Minusta jotkut ihmiset suuttuu siitä jos ihmisellä on ylipainoa, herjataan palstalla ja nauretaan asialle. Ketä se herjaaminen auttaa? Ei ketään. En minäkään mene päivittäin puhumaan tupakoitsijalle tai alkoholia juovalle ihmiselle, että hei sinulla on huono tapa päivittäin, oletko ajatellut vähentää tai lopettaa tuon tavan? Antakaa ihmisten olla rauhassa. Kyllä ylipainoinen osaa itse lukea ssiallisia artikkeleita ylipainon haitoista, ja etsiä niitä netistä. 

Laiha tai hoikka ihminen tietää myös olevansa sopiva, syövänsä sopivasti ja olevansa terve. Miksi k.eho.pos.itii.visten pitää jatkuvasti kommentoida rumasti? Syö lisää, syötkö ikinä, oksennatko ruuat, läpipasko, pulkannaru...

Vierailija
38/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva nähdä kuinka "täydellinen" kropaltaan läskijankkaaja on.

Taitaa olla joku harvahiuksinen tai kalju. 

Vierailija
39/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut laiha ja normaalipainoinen. Aina haukuttiin syö enemmän. Nyt kun olen syönyt ja olen vähän ylipainoinen, niin olen läski ja syö vähemmän. Mikään ei ole hyvä näille huomauttajille.

Vierailija
40/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on usein arka asia. Laihuus harvemmin on arka asia. Vaikkei siitä laihuudestakaan tarvitse muiden kommentoida tai huolta kantaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi