Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi laihaa saa kehottaa syömään enemmän mutta ylipainoista ei saa kehottaa syömään vähemmän?

Vierailija
16.11.2023 |

Miksi ylipainoisia ei saa kannustaa terveellisempään elämään vaan ylipainoiset suuttuu siitä? 

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuudesta on vaikeaa päästä eroon.

Vierailija
42/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipainosta pitää puhua jatkuvasti? Kyllä ylipainoinen itse tietää sen että on painoa liikaa, ei siitä tarvi jankuttaa joka päivä. Minusta jotkut ihmiset suuttuu siitä jos ihmisellä on ylipainoa, herjataan palstalla ja nauretaan asialle. Ketä se herjaaminen auttaa? Ei ketään. En minäkään mene päivittäin puhumaan tupakoitsijalle tai alkoholia juovalle ihmiselle, että hei sinulla on huono tapa päivittäin, oletko ajatellut vähentää tai lopettaa tuon tavan? Antakaa ihmisten olla rauhassa. Kyllä ylipainoinen osaa itse lukea ssiallisia artikkeleita ylipainon haitoista, ja etsiä niitä netistä. 

Pointtihan olikin, että miksi toisten laihuudesta myös pitää puhua jatkuvasti ja tämä on ikäänkuin kulttuurisesti hyväksytympää. On niillä hoikemmillakin omat aivot ihan samoin, eikä siinä sen enempää tarvita suosituksia terveellisempään elämään. Muutenkaan mikään pulla-tuputus ei liity mihinkään hyvinvointiin ylipäätään. Jos terveellistä energiaa on tarpeen lisätä, ei sitä massaa millään pullamössöllä ja sokerilla hankita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se siitä ajatuksesta kumpua, että monet ajattelee laihuuden olevan laihalle pelkästään positiivinen asia ja näin ollen siitä voi huoletta kommentoida, kun taas punkeron ajatellaan käyvän jatkuvaa taistelua painoaan ja siihen liittyviä ajatuksia vastaan. 

Kiitos hyvästä vastauksesta, ekaa kertaa sain jonkun selitylsen asiaan. -Ei Ap

Vierailija
44/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus on usein arka asia. Laihuus harvemmin on arka asia. Vaikkei siitä laihuudestakaan tarvitse muiden kommentoida tai huolta kantaa. 

Mistä vaan tulee arka asia, kun oma olemus nostetaan jatkuvasti yllättäen tikunnokkaan. Usko pois. Koskee myös hoikempaa kehoa. Esimerkkinä vaikka, ettet ajattele hiuksiasi hirveästi ennen kuin joku nälväyttää, että oletko ajatellut koskaan käydä kampaajalla? Voi mennä vielä yksittäisenä heittona, mutta ilmiön toistuessa ehkä alkaa miettiä että tosiaan, eihän tällaisessa kuontalossa kertaakaan pyöriä kylillä. Tai tällaisessa vartalossa. Hetkeksi tulee ainakin paha mieli, indikoidaan tavalla tai toisella  että on vääränlainen.

Että jos ei vaan tehtäisiin niin.

Vierailija
45/64 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka vaan pystyy syömään enemmän, mutta ylipainosta pääseminen voi olla tosi vaikeaa, vaikka olisi kova tahtotila.

Samalla logiikalla voisi todeta, että kuka vaan pystyy syömään vähemmän. 

Vierailija
46/64 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipainosta pitää puhua jatkuvasti? Kyllä ylipainoinen itse tietää sen että on painoa liikaa, ei siitä tarvi jankuttaa joka päivä. Minusta jotkut ihmiset suuttuu siitä jos ihmisellä on ylipainoa, herjataan palstalla ja nauretaan asialle. Ketä se herjaaminen auttaa? Ei ketään. En minäkään mene päivittäin puhumaan tupakoitsijalle tai alkoholia juovalle ihmiselle, että hei sinulla on huono tapa päivittäin, oletko ajatellut vähentää tai lopettaa tuon tavan? Antakaa ihmisten olla rauhassa. Kyllä ylipainoinen osaa itse lukea ssiallisia artikkeleita ylipainon haitoista, ja etsiä niitä netistä. 

Yli puolet suomalaisista on ylipainoisia. Sen sijaan tupakoijia ja alkoholisteja muutama prosentti. Mikä näistä mahtaa olla kansallisesti terveysongelma?

Vierailija
47/64 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän saa, mistä tuollaista olet saanut päähäsi? On epäkohteliasta puuttua kenenkään syömiseen tai kokoon.

Vierailija
48/64 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka vaan pystyy syömään enemmän, mutta ylipainosta pääseminen voi olla tosi vaikeaa, vaikka olisi kova tahtotila.

Näin järjellä ajateltuna asiahan on juuri toisin päin. Kuka vaan pystyy olemaan syömättä, syöminen vaatii vaivaa. Laihduttaminen onkini itse asiassa tekemättä jättämistä. Tiedostan toki että läskit keksivät kyllä aina tekosyyt.

Oletko itse paastonnut tai muuten nähnyt nälkää pitkiä aikoja?

Vierailija
49/64 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty syömään enemmän jos on anoreksia. Se on pään sisäinen asia.

Vierailija
50/64 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa olla niitä, joilla on aina tarjolla neuvoja, joita kukaan ei pyytänyt. Rakastettava ihminen.

Olisi kiva nähdä kuinka "täydellinen" kropaltaan läskijankkaaja on.

Taitaa olla joku harvahiuksinen tai kalju. 

Näitä on täällä ollut ainakin kolme:

hintelä, pieni incel-mies jolla ei ole lihaksia eikä tule olemaan

pro-ana-akka

mies joka on itse laihduttanut 30 kg ja nyt solvaa muita ylipainoisia

Vierailija
51/64 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään en tiedä millaista on, mutta ainakin lapsena 2000-luvun alussa aikuisten mielestä oli ok jatkuvasti huomautella mun laihuudesta. Lapsilla menee muutenkin ruokahalu helposti ja tietty nirsoilu on mielestäni ihan normaalia, mutta siitä tuli ihan järkyttävää syyllistämistä ja haukkumista jos jokin ei maistunut. Nyt aikuisena tajuan että tietysti se ruokahalu lähti jo siinä kun syömistilanteet oli noin ahdistavia aikuisten kyttäämisen vuoksi. 

En muutenkaan ymmärrä mikä pakkomielle aikuisilla oli mun vartaloa kohtaan. Piti vaan olla tietyn painoinen ja syödä tietyn verran niin oli hyvä ja reipas tyttö, mutta miksi? 

Vierailija
52/64 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän saa, mistä tuollaista olet saanut päähäsi? On epäkohteliasta puuttua kenenkään syömiseen tai kokoon.

Niin tässä puhutaan siitä miten yleensä maailmassa toimitaan, eikä siitä miten tulisi toimia. Kyllä se vaan on yleisesti hyväksyttävämpää haukkua laihoja, kuin haukkua läskejä. 

Vierailija
53/64 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen ihan kyllästynyt kuuntelemaan kommentointia omasta laihuudestani ja siitä miten syön. Harrastan juoksua ja käyn kerran viikossa salilla. Kilometrejä tulee useimpina viikkoina n. 50km, joten voin syödä aika huoletta ja olen silti laiha. Ihan liian usein joudun kuuntelemaan ihan tutuiltakin sitä taivastelua, että miten voin olla niin laiha, kun syön niin valtavasti. Oikeasti syön ihan normaaleja määriä enkä esim. herkkuja ja karkkia kuin silloin tällöin jälkiruoaksi. Mutta esim. lautasellinen sushia lounaalla saa aikaan tämän taivastelun. Ihan kuin laihat ihmiset olisi automaattisesti aina syömishäiriöisiä ja välttelisivät ruokaa. 

Vierailija
54/64 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kenenkään muun kuin terveydenhuollon ammattilaisen pitäisi tällaisia edes sanoa?

Vierailija
55/64 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään en tiedä millaista on, mutta ainakin lapsena 2000-luvun alussa aikuisten mielestä oli ok jatkuvasti huomautella mun laihuudesta. Lapsilla menee muutenkin ruokahalu helposti ja tietty nirsoilu on mielestäni ihan normaalia, mutta siitä tuli ihan järkyttävää syyllistämistä ja haukkumista jos jokin ei maistunut. Nyt aikuisena tajuan että tietysti se ruokahalu lähti jo siinä kun syömistilanteet oli noin ahdistavia aikuisten kyttäämisen vuoksi. 

En muutenkaan ymmärrä mikä pakkomielle aikuisilla oli mun vartaloa kohtaan. Piti vaan olla tietyn painoinen ja syödä tietyn verran niin oli hyvä ja reipas tyttö, mutta miksi? 

Samoja kokemuksia itsellä. Olin laiha lapsi ja sitä kommentoitiin ihan koko ajan. Nyt sama ikäluokka yrittää kommentoida oman tyttären vartaloa samaan tyyliin, mutta teen parhaani hiljentääkseni heidät. Ihan hemmetin turhaa tehdä niin isoa numeroa lapsen vartalosta. Tai kenenkään, mutta erityisesti kasvavan herkässä iässä olevan lapsen. 

Vierailija
56/64 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on trolli, tekee tätä aloitusta päivittäin. Ei kannata ruokkia. 

Vierailija
57/64 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kohteliasta ääneen kommentoida kenenkään painoa.

Vierailija
58/64 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin järjellä ajateltuna asiahan on juuri toisin päin. Kuka vaan pystyy olemaan syömättä, syöminen vaatii vaivaa. Laihduttaminen onkini itse asiassa tekemättä jättämistä. Tiedostan toki että läskit keksivät kyllä aina tekosyyt.

Saitko orkut kun kirjoitit tämän kommentin, ja pääsit taas häpäisemään läskejä? 

Vierailija
59/64 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saitko orkut kun kirjoitit tämän kommentin, ja pääsit taas häpäisemään läskejä? 

Huhhuh, ei ole kyllä läskiä herkempää ihmistä suuttumaan tosiasioista :DD Onhan se ikävää toki jos joku sanoo tosiasiat ääneen. Läskeistä pitää puhua läskeinä, sillä ylipainon aiheuttamat kustannukset yhteiskunnalle ovat infernaaliset. 

Vierailija
60/64 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä nyrkkisääntö: älä koskaan kommentoi kenenkään kehoa tai syömistä, ei mielellään edes juomista tai tupakointia (paitsi jos its tulet vaikutetuksi, tottakai) ellei kyseessä ole läheinen ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän