HS: Monet pariskunnat jakavat kulunsa tasa-arvon nimissä puoliksi, mutta onko se reilua?
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009987821.html
Mitä mieltä? Entä kun tulee sairautta, työttömyyttä?
"RAIJAS pitää perhe-elämän kannalta haitallisena ajatusmallia, jossa rahojen ajatellaan kuuluvan vain ne tienanneelle ihmiselle ainakin jos parilla on yhteisiä lapsia."
Kommentit (1426)
Asun miesystäväni kodissa, en maksa asumisesta mitään. Ennen muuttoa karsimme täältä irtaimistoa ja tavarat meni minun kirppiskuormaan, eli rahat tulivat minulle.
Olen nyt asunut täällä reilu vuoden, olen maksanut lähinnä vain ruokakuluja. Mutta minä olen se, joka toteuttaa. Koti on myös miehen lasten lapsuudenkoti ja lasten huoneet olivat poissa käytöstä. Nyt toinen on työhuoneeni ja toinen vierashuone. Mm autotalli oli täynnä romua, nyt siellä on uusi betonilattia ja työtaso, kaikilla tavaroilla on oma paikka.
Minun palkkatuloni menevät asuntoon, jonne minun piti muuttaa, lyhennyksiin. Siellä asuu nyt vuokralainen ja vuokratulotkin menee lyhennyksiin.
Avopuolisoni on sanonut ei tarvitse rahaa. Minä teen ruuat, siivoan. Hän kokee jää tässä voiton puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vain yhteisiä rahoja, vaikka kummallakin on omat tilit. Ihan vieras ajatus, että pitäisi jotenkin neuvotella maksuosuuksista. Se maksaa, joka ostaa, ja tarpeen tullen siirretään rahaa tililtä toiselle, jos jommankumman käyttötili uhkaa mennä tyhjäksi.
No, käytännössä minä maksan jotakuinkin kaiken muun paitsi vaimon henkilökohtaiset menot. MInä olen suurituloinen ja vaimo siellä pienituloisessa päässä. Tienaan bruttona noin 5 kertaa vaimoni verran, nettona vajaat 3 kertaa. Olen maksanut omakotitalon, molempien autot ym. isot menot. Kaikkien lainojen hoitotili on aina ollut minun.Vuosikymmeniä sitten yhteiselomme alkuaikoina tulot oli toisin päin. Minä opiskelin ja vaimo oli pienipalkkaisissa töissä. Rahaa oli vähän. Jo silloin totuttiin siihen, että me pärjätään vain, jos rahat on yhteisiä ja meille oli itsestään selvää että se maksaa jolla on varaa maksaa.
Minusta on kummallista, miten hyvin tienaava edes päätyy parisuhteessen pienituloisen kanssa. Ei raha tietenkään määrää sitä, kenen kanssa ryhtyy suhteeseen, mutta itse ainakin haluan puolison jolla on kunnianhimoa ja älyä, ja tällöin palkkakin on usein sen mukainen.
Onhan se hienoa että on edustava talo ja auto, mutta entä se puoliso? Samaa jaksaa kansa ihmetellä Pekka Haavistostakin, miten hän on suhteessa parturi-kampaajaan. Kuulostaa epäterveeltä provider-suhteelta kaikin puolin tällaiset järjestelyt.
Ilmankos sitä pettämistä on niin paljon, kun kumppani valitaan rahojen perusteella. Oikeasti kun harrastetaan seksiä niin kumppanin ulkonäkö on se tärkein.
Tuttu mies vei kotiinsa naisen, kun vaimo oli reissussa lasten kanssa. Hieno talo heillä kyllä on, että kehtaa viedä naisia makuuhuoneeseen sekstailemaan. Vaimo ei tiedä tänä päivänäkään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos sitä pettämistä on niin paljon, kun kumppani valitaan rahojen perusteella. Oikeasti kun harrastetaan seksiä niin kumppanin ulkonäkö on se tärkein.
Tuttu mies vei kotiinsa naisen, kun vaimo oli reissussa lasten kanssa. Hieno talo heillä kyllä on, että kehtaa viedä naisia makuuhuoneeseen sekstailemaan. Vaimo ei tiedä tänä päivänäkään mitään.
Mun mielestä oli jännä lukea juttu, että miehet saattaa baarista hakea jollekin hyvätuloiselle miehelle naisia, on oikein asunto hommattu sitä varten. Ei jää omalle vaimolle kiinni, kun muut miehet hakee nuo naiset baarista.
Vaikka ajattelin joskus, että jos miehellä on paljon rahaa niin tuskin oma vaimo riittää ja oikeassa olin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni tienannut liki 100.000 euron luokkaa/ vuosi.
Meillä on aina menneet kulut puoliksi, jopa silloin kun olen ollut äitiyslomalla. Töihin piti aina palata heti vanhempainrahaa jälkeen, en olisi selvinnyt muuten menoista.
Omat käteenjäävä raha äitiyslomalla oli reilu 1500 euroa/kk ja tuolloin olin todella tiukoilla.
Puoliso osteli uusia vaatteita, autoja, tavaroita yms itselleen ja minä laskin ruokakaupassa euroja.Olemme edelleen yhdessä ja minä tienaan hoitajana vain murto-osan puolisosta.
En miehenä kehtaisi ikinä kohdella perhettä noin kuin puolisosi vaikuttaa tekevän.
Aivan. Tässä tulee esiin se, miksi naisen kannattaisi pelata varman päälle ja tehdä sopimus siitä, paljonko hän veloittaa kumppaniltaan per synnytys. Mukana kaikki tulonmenety
Amerikassa on sosiaaliturva ja avioliittolait erilaisia kuin Suomessa niin tuota asiaa ei voida kopioida suoraan vaikka kuinka naiset näkisivät jenkki tyylin hyvänä tulonlähteenä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä oli jännä lukea juttu, että miehet saattaa baarista hakea jollekin hyvätuloiselle miehelle naisia, on oikein asunto hommattu sitä varten. Ei jää omalle vaimolle kiinni, kun muut miehet hakee nuo naiset baarista.
Vaikka ajattelin joskus, että jos miehellä on paljon rahaa niin tuskin oma vaimo riittää ja oikeassa olin.
Helppo toteuttaa. Mies on "työmatkalla" tai muita työjuttuja, ilta menee pitkäksi "töiden" merkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuo naiset tietäisi, että mies on pettänyt niin jatkaisikohan ne yhdessä oloa. Ehkä jos hieno talo.
Mua ällöttää tuttu naimisissa oleva mies, koska se suutelee vieraiden naisten kanssa baarissa, viettävät näitä kaveri iltoja kännissä baarissa.
Vaimo on lasten kanssa kotona.
Naapuri sanoi, että älä ikinä kadehdi ketään. Rahaa kuin roskaa, mutta miehellä monta eri naista ja kulissivaimo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina menneet kulut puoliksi, jopa silloin kun olen ollut äitiyslomalla. Töihin piti aina palata heti vanhempainrahaa jälkeen, en olisi selvinnyt muuten menoista.
Omat käteenjäävä raha äitiyslomalla oli reilu 1500 euroa/kk ja tuolloin olin todella tiukoilla.
Puoliso osteli uusia vaatteita, autoja, tavaroita yms itselleen ja minä laskin ruokakaupassa euroja.Olemme edelleen yhdessä ja minä tienaan hoitajana vain murto-osan puolisosta.
En miehenä kehtaisi ikinä kohdella perhettä noin kuin puolisosi vaikuttaa tekevän.
Aivan. Tässä tulee esiin se, miksi naisen kannattaisi pelata varman päälle ja tehdä sopimus siitä, paljonko hän veloittaa kumppaniltaan per synnytys. Mukana kaikki tulonmenety
Miksi ajattelet, että lasten tekeminen on jotain jota mies parisuhteelta hakee ja haluaa?
Voi olla parempi kysyntä sopimuksella jossa mies maksaa vähän ekstraa jotta koko lapset jätetään synnyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Tässä tulee esiin se, miksi naisen kannattaisi pelata varman päälle ja tehdä sopimus siitä, paljonko hän veloittaa k
Osalla jopa yli 50-vuotiaista miehistä lukee deitti sovelluksissa, että ei tiedä haluaako lapsia. Naiset esim. yli 40-vuotiaat ei vastaa noille, koska eivät enää tee lapsia.
"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen"
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kummallista, miten hyvin tienaava edes päätyy parisuhteessen pienituloisen kanssa. Ei raha tietenkään määrää sitä, kenen kanssa ryhtyy suhteeseen, mutta itse ainakin haluan puolison jolla on kunnianhimoa ja älyä, ja tällöin palkkakin on usein sen mukainen.
Vastasit näin viestiin jossa sanottiin: "Vuosikymmeniä sitten yhteiselomme alkuaikoina tulot oli toisin päin. Minä opiskelin ja vaimo oli pienipalkkaisissa töissä. Rahaa oli vähän. Jo silloin totuttiin siihen, että me pärjätään vain, jos rahat on yhteisiä ja meille oli itsestään selvää että se maksaa jolla on varaa maksaa."
Etkö ymmärtänyt lukemaasi?
Vierailija kirjoitti:
Ainoa oikea tapa jakaa kulut on suhteessa tuloihin, mutta suurin osa ei varmaan tiedä mitä se tarkoittaa. Muuten Suomessa olisi tasaveroprosentti.
Ainoa oikea tapa on laskea onko perheellä varaa johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen on ääretön lahja miehelle. Mies ei naiselle. Lapset tehtyään nainen on tehnyt niin valtavan työn että miehenkin kuuluu osaltaan jotenkin tuoda lisäarvoa perheeseen. Se tapahtuu olemalla kaikin tavoin tekevä mies ja maksamalla kuluista reulusti enemmän kuin nainen. Miehen panos ei yllä koskaan lähellekään naisen panosta.
Ainoa mitä en osaa itse tehdä on synnyttää ja jakaa emätintä. Emätintä saan ostettua ihan rahallakin ja lapsia en kaipaa.
Mitä siis teet tässä ketjussa??...
Vierailija kirjoitti:
meillä ukko-parka maksaa kaiken. minä pidän kodin kunnossa, huolehdin sapuskan pöytään, kun ukko tulee töistä, lämmitän saunan, ja suon ukolle rauhan raskaan työpäivän päätteeksi. nyt kun kakarat on maailmalla omien perheidensä kanssa, on kotiäidin/vaimon osa melkoisen helppoa, kun ukko pitää minusta huolen hautaan saakka. meillä ei ole koskaan ollut niitä kotitöitä tai kodin meta-töitä. en edes tiedä mitä ne tarkoittaa. kaikki kotiin liittyvä toiminta on minun osani elämää, ei sen joka tuo rahan taloon. modernifeminismi on keksinyt tuon 50-50 systeemin, joka ei päde kuitenkaan. todellisuudessa se tarkoittaa sitä, että mies maksaa kaiken, ja nainen pitää itsellään kaiken mitä tienaa. ja kun erotaan, vie nainen vielä puolet omaisuudesta josta ei ole itse maksanut penniäkään. aika reilua, vai mitä? feminismi kehitti valtaa pitävien kanssa vahvan, itsenäisen naisen, jotta saatiin tuplamäärä veronmaksajia. tämä siis usassa, josta kaikki
Entä sitten kun ukko jää eläkkeelle? Istuu sanomalehden kanssa ja sinä saat passata, kunnes et enää jaksa ja siirrytte laitokseen. Ei vanha mies enää eläkkeelle jäätyään opi tekemään kotitöitä, jos koko ikänsä on saanut kaiken valmiina.
"Minusta on kummallista, miten hyvin tienaava edes päätyy parisuhteessen pienituloisen kanssa."
Kaikki ei pariudu vasta nelikymppisinä. Me ollaan mieheni kanssa menty yhteen jo teineinä, jolloin ei ollut mitään käsitystä mitä meistä tulee isoina. No, molemmat on opiskelleet pari ammattia, molemmat olleet pitkillä sairauslomilla, minä useaan otteeseen työtön, ja nyt ollaan molemmat ihan ok palkkaisissa ammateissa. Rahasta ei ole koskaan riidelty, silloinkaan kun sitä ei juurikaan ollut. Elämässä sattuu ja tapahtuu kaikenlaista ja kun rahat on yhteisiä niin aina on pärjätty. Mitään laskua ei makseta "puoliksi", ei olla koskaan maksettu.
Totta kai nainen ansaitsee huonosta seksistä korvauksen. Vai onko vaimo huonommassa asemassa kuin maksullinen?..
Vierailija kirjoitti:
Totta kai nainen ansaitsee huonosta seksistä korvauksen. Vai onko vaimo huonommassa asemassa kuin maksullinen?..
Jokainen on vastuussa omasta nautinnostaan.
meillä ukko-parka maksaa kaiken. minä pidän kodin kunnossa, huolehdin sapuskan pöytään, kun ukko tulee töistä, lämmitän saunan, ja suon ukolle rauhan raskaan työpäivän päätteeksi. nyt kun kakarat on maailmalla omien perheidensä kanssa, on kotiäidin/vaimon osa melkoisen helppoa, kun ukko pitää minusta huolen hautaan saakka. meillä ei ole koskaan ollut niitä kotitöitä tai kodin meta-töitä. en edes tiedä mitä ne tarkoittaa. kaikki kotiin liittyvä toiminta on minun osani elämää, ei sen joka tuo rahan taloon. modernifeminismi on keksinyt tuon 50-50 systeemin, joka ei päde kuitenkaan. todellisuudessa se tarkoittaa sitä, että mies maksaa kaiken, ja nainen pitää itsellään kaiken mitä tienaa. ja kun erotaan, vie nainen vielä puolet omaisuudesta josta ei ole itse maksanut penniäkään. aika reilua, vai mitä? feminismi kehitti valtaa pitävien kanssa vahvan, itsenäisen naisen, jotta saatiin tuplamäärä veronmaksajia. tämä siis usassa, josta kaikki urpoilut leviää myös tänne pohjolaan.