Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Monet pariskunnat jakavat kulunsa tasa-arvon nimissä puoliksi, mutta onko se reilua?

Vierailija
15.11.2023 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009987821.html

Mitä mieltä? Entä kun tulee sairautta, työttömyyttä? 

"RAIJAS pitää perhe-elämän kannalta haitallisena ajatusmallia, jossa rahojen ajatellaan kuuluvan vain ne tienanneelle ihmiselle ainakin jos parilla on yhteisiä lapsia."

Kommentit (1426)

Vierailija
941/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään pakko ei ole seksiä harrastaa puolisonkaan kanssa. 

Ei ole kovin realistista väittää, ettei seksiä olisi pakko harrastaa kumppaninsa kanssa. Aika harva nimittäin "suostuu" kumppaniksi, mikäli seksiä ei ole ja sen puute johtaa myös eroon. Kuinka moni menee naimisiin sillä oletuksella, että puoliso ei tule antamaan seksiä koskaan avioliiton aikana? Aivan, tapahtuu vain aseksuaalisissa suhteissa, homojen lumeliitoissa tms. Olen itsekin heittänyt rahakkaita avioliittotarjouksia pois siksi, etten aio harrastaa seksiä ikinä.

Vierailija
942/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksetaan puoliksi vain ne kulut, jotka ovat selkeästi yhteisiä, kuten asuntolaina, vastike, sähkö, netti ja kotivakuutus.

Ruokakaupassa maksetaan erikseen, koska meillä on eri ruokavaliot. Kumpikin maksaa itse myös muut omat ostokset, harrastukset, lääkärit jne. Minä en osallistu autojen kuluihin, koska en omista enkä aja autoa. Bensat ja pysäköinnit maksan silloin jos mennään autolla jonnekin minun haluamaani reissuun.

Mies tienaa tuplasti minuun verrattuna. Lapsia ei ole.

En tiedä onko reilu systeemi vai ei. En haluaisi elää kenenkään siivellä enkä toisaalta itsekään maksaa kenenkään henkilökohtaisia kuluja. Näin on menty 15 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa oikea tapa jakaa kulut on suhteessa tuloihin, mutta suurin osa ei varmaan tiedä mitä se tarkoittaa. Muuten Suomessa olisi tasaveroprosentti.

Vierailija
944/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen, joka tekee 100% enemmän töitä ja tienaa 100% enemmän, kuuluu myös maksaa 100% enemmän. Minusta loikoilijan ei kuulu joutua maksamaan yhtä paljon.

Vierailija
945/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se ongelma? On se hiukan. Itse valitsin huonosti ja risoo välillä. Mies on kaikki 23 vuotta ollut hurlumhei. Välillä tienaa mukavasti, parhaimmillaan minua enemmän, mutta sitten tiputaan taas ihan pohjalle. Talouden selkäranka on minun palkkani ja se, että minun ansiosta tulee lainat ja laskut maksettua. Mies elää kuin kuningas, kun menee hyvin ja kaikkea kivaa tarjoaa perheelle, mutta sitten yhtäkkiä onkin taas peruspäivärahalla ja hänen tulonsa riittävät about perheen ruokiin, kun tingitään. Ärsyttää kyllä, iän myötä yhä enemmän. Erityisesti nyt, kun mies on päättänyt heittäytyä eläkeputkeen eli nauttia tuosta 800 Euron kuukausitulosta (miinus verot) ja minä jatkan vielä töissä 10 vuotta. Tinkiä pitää kaikesta ja kun mies pääsee lopulta eläkkeelle, niin tulot nousee vain noin 1200 Euroon, koska sarjayrittäjänä eläkemaksut ovat jääneet vähäiseksi. 23 vuotta olen tästä jankannut, että mitäs sitten, kun eläkeikä koittaa. Minimitulot ja paremmasta ei tietoa. Hänellä oli aina hyvät selitykset, miten hommat sitten hoituu. Myy silloisen firmansa tmv. Nyt realismia on, että viimeisestä firmasta jää 30 000 Euroa maksettavaa ja minähän sen sitten maksan tuosta vain hieman keskipalkan ylittävästä palkastani. Kai on laskenut sen varaan, että minä  perin ja voidaan nauttia minun vanhempieni perinnön tuotoilla. En ole rikkaasta, mutta varakkaasta sen verran, että perittävää on jokunen satatuhatta Euroa. Tosin vanhemmatkin elää ihan suhteellisen terveinä edelleen, joten eipä sieltäkään tule mitään ihan justiinsa.

Vierailija
946/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin eroamaan rakastamastani ihmisestä koska tämä fifty-fifty teki minusta köyhän ensimmäistä kertaa elämässäni. Muutin pois ja rahatilanne helpottui heti.

Tämä. Jos joku maksaisi vuokrastani puolet, köyhtyisin heti. Onneksi voin maksaa sen kokonaan itse.

Yksin voi asua omalle kukkarolleen sopivassa asunnossa. Isotuloinen kumppani voi haluta asua niin kalliissa, että toisen tulot eivät riitä puoleen ja olisi todellakin edullisempaa asua yksin.

Eli olisi edullisempaa asua edullisemmassa, ei yksin.

Yksin asuu varmasti itselle mieluisessa asunnossa, asumisen suhteenkin joutuu toisen kanssa tekemään kompromisseja. Jo sijainti vaikuttaa kuluihin, jos pystyy luopumaan autosta.

Vierailija
947/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se ongelma? On se hiukan. Itse valitsin huonosti ja risoo välillä. Mies on kaikki 23 vuotta ollut hurlumhei. Välillä tienaa mukavasti, parhaimmillaan minua enemmän, mutta sitten tiputaan taas ihan pohjalle. Talouden selkäranka on minun palkkani ja se, että minun ansiosta tulee lainat ja laskut maksettua. Mies elää kuin kuningas, kun menee hyvin ja kaikkea kivaa tarjoaa perheelle, mutta sitten yhtäkkiä onkin taas peruspäivärahalla ja hänen tulonsa riittävät about perheen ruokiin, kun tingitään. Ärsyttää kyllä, iän myötä yhä enemmän. Erityisesti nyt, kun mies on päättänyt heittäytyä eläkeputkeen eli nauttia tuosta 800 Euron kuukausitulosta (miinus verot) ja minä jatkan vielä töissä 10 vuotta. Tinkiä pitää kaikesta ja kun mies pääsee lopulta eläkkeelle, niin tulot nousee vain noin 1200 Euroon, koska sarjayrittäjänä eläkemaksut ovat jääneet vähäiseksi. 23 vuotta olen tästä jankannut, että mitäs sitten, kun eläkeikä koittaa. M

Potki ukko pihalle tai lähde itse, tuo teidän parisuhde on kelvoton.

Vierailija
948/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli nainen ottaa miehen vain jos ei itse kykene hankkimaan elantoaan.

Väärin. Nainen ottaa miehen vain jos löytää enemmän tienaavan.

Jopa maailman parhaiten tienaava huippumalli Gisele Bündchen otti kyllä miehen, mutta vain vielä paremmin tienaavan amerikkalaisen jalkapallon supertähden Tom Bradyn. Jopa tuolla tasolla pitää päästä naimaan ylöspäin.

On ne miehet helppoja. Naisten tarvitse tehdä muuta kuin kysyä tulot ja viedä mieluisin mies mukanaan. On ihanaa olla nainen.

Kerro toki kuinka ainoastaan komea, rikas jenkkifutari uskalsi puhua Giselelle. Sinähän tiedät sen faktaksi.

Kerro ihmeessä, miksi jenkkifutari edes puhui Giselelle. Olisihan voinut pokata pelikaverin. Tai pysyä sinkkuna. Sinulla on pakkomielle parisuhteista, yksinkin on hyvä elää. Eipähän kukaan ole rahojen perään.

Vierailija
949/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80 000 euron ansiotuloilla maksanee ehkä 35 000 euroa veroja. Lopulta käteen jääkään enää niin ihmeellistä summaa. 

Niinhän mä just sanoin. Ja silti silläkin ollaan tässä maassa tulojen puolesta aika korkealla. Persaukisten maa :) 

Vierailija
950/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sellaisessa tuloluokassa, että puoletkin omista ansaitseva puoliso lisää omaa varallisuutta siihen nähden, että joutuisin kustantamaan sinkkuna kaiken itse.

Vierailija
951/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein. Avioelatus on säädetty laissa Jos puolison arvo tarvitsee laskea tulojen tai ulkonäön varaan, suosittelen itsetutkistelua. Toisaalta ei kannata ihan oikeesti lähteä jakamaan rahojaan. Nämä päätökset pitää tehdä vasta, kun luottamus on kunnossa.

Vierailija
952/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80 000 euron ansiotuloilla maksanee ehkä 35 000 euroa veroja. Lopulta käteen jääkään enää niin ihmeellistä summaa. 

On toi enemmän kuin meidän perheen tulot. Puoliso tienaa 24000 brutto vuodessa eli verot pois ja itse saan työttömyyskorvausta 10000 brutto eli verot pois eli 34000 brutto - verot ja 2 lasta. Noilla tuloilla ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea. Ja pitää maksaa vuokra ja auton kulut jne. 

Vierailija
953/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NIin no näissä asioissa aina se vähemmän tienaava on sitä mieltä, että enemmän tienaava maksaa enemmän ellei jopa kaiken. Kyllä reiluinta on, että kulut menevät puoliksi, oli tulot sitten mitä tahansa. 

Vähemmän tienaava tekee sitten passiivisesti rahaa, eli tekee enemmän kotitöitä, mutta ongelmia tulee jos toinen on opiskelija, väkisinkin vähemmän tienaava.

Vierailija
954/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On toi enemmän kuin meidän perheen tulot. Puoliso tienaa 24000 brutto vuodessa eli verot pois ja itse saan työttömyyskorvausta 10000 brutto eli verot pois eli 34000 brutto - verot ja 2 lasta. Noilla tuloilla ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea. Ja pitää maksaa vuokra ja auton kulut jne. 

Lama on tulossa. Tavallaan hyvä, että porukkaa irtisanotaan ja näkevät mitä tukia oikeasti saa. 

Vierailija
955/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lama on tulossa. Tavallaan hyvä, että porukkaa irtisanotaan ja näkevät mitä tukia oikeasti saa. 

Suomessa on ulosottovirasto just sitä varten, että voidaan sitten myydä noita ulosmitattuja asuntoja. Täytyiskin käydä katsomassa mitä siellä on myynnissä. 

Vierailija
956/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli maksetaan yhteiselo sen mukaan kummalla on töissä kevyempää. Se joka töissä pääsee helpommalla maksaa enemmän?

Vierailija
957/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkautta ja raha-asioita ei pidä sotkea keskenään. Yhteiset menot 50/50 ja loput omaan taskuun ja tekee mitä lystää.

Vierailija
958/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on oikein, että töissä käyvä maksaa elämisen. Vaimo käy siivousalan hommissa, itse olen työtön. Minusta on mukava makoilla päivä sohvalla kaljaa litkien. Välissä tulee nalkutusta kun pyydän tuomaan tullessa lisää kaljaa. En ole menossa huonolla palkalla töihin ennemmin olen kotona. Miten se minäkin 50% elämisestä maksaisin?

Vierailija
959/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Lama on tulossa. Tavallaan hyvä, että porukkaa irtisanotaan ja näkevät mitä tukia oikeasti saa.

Ei se hyvätuloiseen kirpaise, jos on väliaikaista. Jos on omaisuutta ja säästöjä ja saa ansiosidonnaista, niin juhlat jatkuvat. Vasta jos jää pidemmäksi aikaa työttömäksi, niin alkaa tuntumaan.

Vierailija
960/1426 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakkautta ja raha-asioita ei pidä sotkea keskenään. Yhteiset menot 50/50 ja loput omaan taskuun ja tekee mitä lystää.

Sellainen ihminen ei rakasta, joka katsoo toisen kurjuutta ja kärsimystä samalla kun itse nauttii. Sellainen on sadismia.