Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitien syy, ettei isät pidä yhteyttä sukulaisiinsa

Vierailija
15.11.2023 |

Muistaako joku tämän uutisen, julkaistiin tässä syksyn aikana? En löydä uutista enää mistään, enkä muista millä nimellä se julkaistiin. Muistelisin, että Väestöliiton juttu ainakin oli. Oliko se edes Iltalehdessä vai missä, muistaisiko joku?

Kommentit (140)

Vierailija
101/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen parisuhde tämän elämän aikana on mennyt niin että naisen vanhemmilla pitää käydä lähes päivittäin ja minun (miehen) vanhemmilla ei keritty käymään kuin korkeintaan pari kertaa vuodessa

Mikset jättänyt väliin niitä naisen vanhempien luona kyläilyjä ja mennyt omien vanhempiesi luokse?

En halunnut tuhota parisuhdetta kun vaihtoehdoiksi minulle annettiin että lähdin mukaan tai ero

Höpö höpö.

Vierailija
102/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen parisuhde tämän elämän aikana on mennyt niin että naisen vanhemmilla pitää käydä lähes päivittäin ja minun (miehen) vanhemmilla ei keritty käymään kuin korkeintaan pari kertaa vuodessa

Millainen tossu oikein olet? Miksi et järjestä reissuja vanhemmillesi!? Todennäköisesti vaimosi hoitaa reissujärjestelyt omille vanhemmilleen ja sinä vaan raahaudut perässä? 

Olkaapas nyt  niinkutsutusti älyllisesti rehellisiä.   Niin tässä keskusteluissa kuin muissakin tulee se esiin ettei vaimo halua lähteä miehen kotiin.  Menköön mies ja lapset jos tahtovat ( ja uskaltavat).

Mutta itsestään selvää että miehen on kuljettava vaimon mukana vaikka joka viikonloppu vaimon lapsuuskodissa, kesämökillä,  vaimo  äiti lomamatkoilla munana jne 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen tossu oikein olet? Miksi et järjestä reissuja vanhemmillesi!? Todennäköisesti vaimosi hoitaa reissujärjestelyt omille vanhemmilleen ja sinä vaan raahaudut perässä? 

Olkaapas nyt  niinkutsutusti älyllisesti rehellisiä.   Niin tässä keskusteluissa kuin muissakin tulee se esiin ettei vaimo halua lähteä miehen kotiin.  Menköön mies ja lapset jos tahtovat ( ja uskaltavat).

Mutta itsestään selvää että miehen on kuljettava vaimon mukana vaikka joka viikonloppu vaimon lapsuuskodissa, kesämökillä,  vaimo  äiti lomamatkoilla

Eiköhän se vaimo ihan asu jo siellä miehen kodissa😂😂😂

Vierailija
104/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta itsestään selvää että miehen on kuljettava vaimon mukana vaikka joka viikonloppu vaimon lapsuuskodissa, kesämökillä,  vaimo  äiti lomamatkoilla

En ymmärrä miksi mies menee mukaan vaimon menoihin jos vaimo ei mene miehen menoihin. En vain voi käsittää, miten tuo käytännössä tapahtuu? Jos miehelle on tärkeää että perheenä käydään moikkaamassa hänen vanhempiaan, hän varmaan sanoo vaimolle että viimeksi käytiin sinun vanhemmillasi, nyt mennään minun vanhempieni luokse?

99% tapauksista miehellä ei ole mitään hinkua mennä kyläilemään vanhemmilleen, mutta vaimon mukana on helppo raahautua anoppilaan valmiiseen kahvipöytään. Sitten miehen äiti (ja ehkä mies itsekin) syyllistävät naista siitä, ettei hän järjestä niitä reissuja miehen vanhempien luokse. 

Vierailija
105/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi ex- miniä helvetistä. Parinkymmenen vuoden avioliiton jälkeen erosimme. Anoppi viimeiseksi sanoikseen sanoi, että olin kauhea ihminen. En koskaan juuri soitellut enkä viettänyt hänen kanssaan aikaa. Kaiken lisäksi poikaparka häneltä pyytänyt vuosien varrella kymppitonnien edestä rahaa minun takiani.

Olin hölmistynyt. Minä olin elättänyt miestä pitkään kun opiskeli, en minä ainakaan mitään rahoja ole tarvinnut saatikka nähnyt. Kun anoppi jäi leskeksi niin sanoin miehelle, että anoppi mahtuu meille asumaan, mies kieltäytyi heti. Eli kun poika soitti äidilleen vain kun tarvitsi rahaa niin minun olisi pitänyt olla seuraneiti? Luulin miehen hoitavan omat vanhempansa.

Vierailija
106/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva tietää, että on minun syytäni, ettei mies ole läheinen perheensä kanssa. Ollut koskaan. Ja koska mies ei ole läheinen perheensä kanssa, ei ole lapsemmekaan. En nyt ihan ymmärrä miten sen suhteen ylläpitäminen olisi ollut minun vastuullani. Omien vanhempien ja sisarusten kanssa taas ollaan yhteydessä päivittäin ja nähdään viikottain. Luonnollisesti lapsikin on heidän kanssaan läheinen, kun on roikkunut mukana näissä vauvasta saakka.

Siskon

mies on läheinen perheensä kanssa. Heillä lapsella on hyvät ja läheiset välit molempiin sukuihin. Kasvattakaa äidit ne poikanne niin, että välit on luontevat lämpimät ja läheiset, niin ei tarvitse itkeä sitten isovanhempana, kun ei saa luotua suhdetta lapsenlapsii

Vähemmän kai niin isoja koteja että se vaimo voi eristäytyä toisiin tiloihin kun miehen sukulaiset tulee käymään.   

Ja toisaalta,  kyllä ne sukulaiset älyää olla tulematta kutsustakaan toisen kerran kun ei vaimo tule tervehtimään ja juttelemasn vaan lymyilee jossain tai käy lenkillä että eteisessä vilahdus käy.   "Vaikkei mulla mitään vastaan ole jos mies kutsuu vanhempansa käymään. " 

Vierailija
107/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta itsestään selvää että miehen on kuljettava vaimon mukana vaikka joka viikonloppu vaimon lapsuuskodissa, kesämökillä,  vaimo  äiti lomamatkoilla.

Ei tule kyllä sellaista esiin. Kannattaisi sinunkin alkaa miettimään asioita älyllisesti. 

Vierailija
108/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomatkaa nyt,  kyllä se nuorempien perheiden asia on pitää sitä yhteyttä ja antaa lasten tutustua isovanhempiinsa.

Teistä jokainen hermostuu jos anoppi/isovanhemmat ovat liian aktiivisia soittelemaan,  tunkemaan kylään,  huomioimaa  lapsia.

isovanhemmat jotka pitävät omia lapsiaan aikuisina eivät höössää heitä enää kuin lapsia vaan odottavat heiltä,  kuten muiltakin aikuisilta,  kutsua ja yhteydenpitoa.   Kun nuorilla kuitenkin työelämäkin - toivottavasti.

Täällä on miniöillekin kaksisuuntaista ajattelua,  huudetaan naama punaisrna, antakaa meille rauha, me ollaan aikuisia.

Sit kuitenkin tulee se lapseksi heittäytyminen, vieraan pitäisikin täyttää tiskikone, tehdä kotihommia.

No jos isovanhemmat todella ajattelee noin, että on nuorten tehtävä pitää yhteyttä niin eipä ihme jos välit viilenee. Lapset odottaa vanhemmiltaan kutsua ja yhteydenpitoa, varsinkin siinä lapsiperhearjen kiireessä. Ja apua ei kehdata pyytää kun joka tuutissa toitotetaan, että itse pitää lapsensa hoitaa eikä isovanhempia saa vaivata, heidän pitää saada elää omaa elämäänsä. 

Vierailija
109/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta itsestään selvää että miehen on kuljettava vaimon mukana vaikka joka viikonloppu vaimon lapsuuskodissa, k

Nyt alkaa mennä kovaa,  kyllä sinä ymmärsit kun olet kerta aikuinen.

Vierailija
110/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se mies kulje mukana missään vaimon lapsuudenkodissa kuin ehkä joskus toisinaan. Se äiti menee lastensa kanssa vanhemmilleen tai pyytää vanhempansa apuun, kun isä pitää poikien kanssa saunailtaa tai on työmatkalla/harrastuksessa jne. Ja kas, sillä tavoin sitä tullaan läheisiksi. 

Vierailija
111/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva tietää, että on minun syytäni, ettei mies ole läheinen perheensä kanssa. Ollut koskaan. Ja koska mies ei ole läheinen perheensä kanssa, ei ole lapsemmekaan. En nyt ihan ymmärrä miten sen suhteen ylläpitäminen olisi ollut minun vastuullani. Omien vanhempien ja sisarusten kanssa taas ollaan yhteydessä päivittäin ja nähdään viikottain. Luonnollisesti lapsikin on heidän kanssaan läheinen, kun on roikkunut mukana näissä vauvasta saakka.

Siskon

mies on läheinen perheensä kanssa. Heillä lapsella on hyvät ja läheiset välit molempiin sukuihin. Kasvattakaa äidit ne poikanne niin, että välit on luontevat lämpimät ja läheiset, niin ei tarvitse itkeä sitten isovanh

Tällainen käytös muka täysin ilman syytä? Heh, toki minäkin olen ollut pari kertaa tilanteessa, että olen ollut eteisessä lähdössä sovittuun tapaamiseen, kun mieheni ei ollut kertonut, että vanhempansa tulevat. 

Vierailija
112/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös isovanhempien omalla toiminnalla on ratkaiseva merkitys. Meillä isänpuoleiset isovanhemmat ovat lasten kanssa läheisiä, koska ovat alusta lähtien auttaneet ja nähneet vaivaa lapsiin tutustumisessa. Minun vanhempani "auttoivat" kerran kahden tunnin ajan ja siitäkin saatiin draama aikaiseksi.

Vierailija
113/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsiisus, eli siis tämäkin (kaiken muun lisäksi) on naisten vika?

Meillä mies pitää todella vähän yhteyttä sukulaisiinsa. Ei ole tullut minulle edes mieleen, että olisi minun vika. Eteenkin, kun aika ajoin yritän miestä kannustaa pitämään paremmin yhteyttä! Aivan samoin, kun joudun patistelemaan häntä pitämään yhteyttä myös kavereihinsa!

Meillä oli exän kanssa samoin. Sain sitten kuulla mutkan kautta että minä en anna hänen pitää yhteyttä kavereihin... enpä joo, aina patistelin että lähtisi kavereitten kanssa joskus iltaa viettämään, mutta kun ei jaksa eikä kiinnosta. Oli kai sitten kuitenkin sen verran yhteyttä pitänyt että oli laittanut tuonkin minun syyksi.

Tuo on yllättävän yleistä. Mies kieltäytyy kaveriporukan mökkireiss

Nähdäkseni yleisempää on se että mies sanoo kavereilleen ettei ole nyt lähdössä, jonka jälkeen kaverit kysyy että miksi et, ja tähän mies vastaa että on sitä tai tätä tekemistä vaimon kanssa, koska kuka nyt, käsi sydämellä, kehtaa sanoa että en jaksa lähteä teidän kanssa ryyppäämään viikonlopuksi mökille kun olisi parempaakin tekemistä. 

Tuosta sitten kaverit vetää johtopäätöksen että vaimo ei anna kaverin lähteä, vaikka mies ei olisi mitään sellaista sanonutkaan.

omalla miehelläni oli vappuna aina tapana kokoontua kaverin mökille ryyppäämään. Kun hän sitten tapasi minut, ja oli muutenkin jo kyllästynyt ryyppäämisiin, niin tuo kaveri kenen mökillä mieheni oli aiemmmin vappuisin ollut, ei halunnut tavata minua ollenkaan, koska ei kuulemma pidä kontrolloivista naisista. 

Mieheni oli kyllä ihan sanonut suoraan ettei hän halua sillä kaveriporukalla enää ryypiskellä, ja ettei jaksa sitä kännäämistä, vaikka ei hänkään lasiin sylje, mutta tällä ei ollut kaverin mielipiteeseen merkitystä. Se riitti että mieheni oli kotona vappuna, samassa talossa kanssani. Oli siis hylännyt kaverinsa ja mennyt tossun alle. 

Tuolloin mieheni vasta huomasi että ehkä tuo kaveri ei muutnekaan ollut oikein hyvää seuraa.

Vierailija
114/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskon

mies on läheinen perheensä kanssa. Heillä lapsella on hyvät ja läheiset välit molempiin sukuihin. Kasvattakaa äidit ne poikanne niin, että välit on luontevat lämpimät ja läheiset, niin ei tarvitse itkeä sitten isovanh

Etkö sinä voi viettää vanhempiesi kanssa aikaa ilman että vaimo piikoo koko poppoota vieressä? Keitä kahvit ja laita keksit kippoon, hyvä mies! Ja anna vaimon lenkkeillä!

Vierailija
115/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitäh? Joku oikeasti väittää noin?! Mies pystyy aikuisena itse pitämään yhteyttä sukuunsa."

Kyllä se suurimmassa osassa perheitä on niin, että miehen pitäisi tulla osaksi vaimon perhettä ja lapset kuuluu siihen kuvioon. Jos yritetään toisin päin, niin vaimo/nainen sabotoi parhaansa mukaan. Juuri nyt ei voikaan tulla, koska lapsi yskäisi toissapäivänä tyyliin. Tai ei voi sinne mennä, koska miehen suku nyt on vaan niin perseestä. Ja jälkikäteen kerrotaan lapsille vaikka millä tosilla tai keksityillä jutuilla, miten heitä ei arvosteta. Sitten kun lapset on yli kymmenen, eikä niitä äidit enää suorilta pääse manipuloimaan, on peli eri, mutta jo osittain menetetty isän sukulaisten osalta.

Näitä on katottu vierestä ja omastakin perheestä, mutta myös omasta lapsuusperheestä.

Äidit vaan on perheessä valtaa käyttäviä vanhempia.

Vierailija
116/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tasavertainen suhde ole sellainen jossa toinen osapuoli on se apua tarvitseva ja valittaa jos ei saa apua eli arvottaa ihmissuhteensa etenkin anoppiin annetun avun/ lahjojen kautta.

Se on melkoinen ristiriita jos sama ihminen kertoo olevansa aikuinen ja kuitenkin,  terveenä,  valittaa ellei jopa vain  kahvittelun jälkeen anoppi raivaa pöytää.

Auttavatko nämä aikuiset sitten sitä anoppia kun menevät neljän hengen voimin kyläilemään vai ovatko lapsina siellä? Känisten ja vänisten , ettekö jo tuota sohvaa uusisi jne.   Ruokakin oli väärää. 

Ihan normaaliin kohteliaisuuteen joka kyläilyllä kuuluu, että vie ne omat astiat tiskipöydälle tai ainakin tarjoutuu tekemään sen. Ja varsinkin jos perheessä on vauvoja tai pieniä lapsia, kysytään voiko auttaa tarjottavien laitossa tai pöydän kattamisessa  Näin minut on kasvatettu.

Oma anoppini on aivan mukava, hänen kanssaan ei ole ongelmia mutta kyllä todellakin nähdään minun äitiäni enemmän. Siitä yksinkertaisesta syystä, että hän huomattavasti aktiivisemmin sitä ehdottaa. Hän myös kyselee aktiivisesti onko jotain jossa voisi auttaa. Anoppi ja appi ottaa lapset hoitoon toisinaan ja satunnaisesti tulevat pikaisesti käymään, muuten kyläilyt on sen varassa minkä verran mieheni haluaa heidän luonaan käyntejä järjestää. Kaikkein vähiten ollaan yhteydessä minun isäni kanssa, hän on semmoinen kiireinen eläkeläinen joka on milloin missäkin menossa. 

Vierailija
117/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mitäh? Joku oikeasti väittää noin?! Mies pystyy aikuisena itse pitämään yhteyttä sukuunsa."

Kyllä se suurimmassa osassa perheitä on niin, että miehen pitäisi tulla osaksi vaimon perhettä ja lapset kuuluu siihen kuvioon. Jos yritetään toisin päin, niin vaimo/nainen sabotoi parhaansa mukaan. Juuri nyt ei voikaan tulla, koska lapsi yskäisi toissapäivänä tyyliin. Tai ei voi sinne mennä, koska miehen suku nyt on vaan niin perseestä. Ja jälkikäteen kerrotaan lapsille vaikka millä tosilla tai keksityillä jutuilla, miten heitä ei arvosteta. Sitten kun lapset on yli kymmenen, eikä niitä äidit enää suorilta pääse manipuloimaan, on peli eri, mutta jo osittain menetetty isän sukulaisten osalta.

Näitä on katottu vierestä ja omastakin perheestä, mutta myös omasta lapsuusperheestä.

Äidit vaan on perheessä valtaa käyttäviä vanhempia.

No sulla on kyllä selvästi lapsuudesta jäänyt jotenkin vääristynyt kuva perhe-elämästä. Ei tuollainen ole mitenkään normaalia ja tavallista, mutta toki ne omassa lapsuudessa opitut mallit helposti siirtyy sen omankin parisuhteen rasitteeksi. 

Vierailija
118/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöh. Mun mies on käynyt vanhemmillani tasan kerran tänä vuonna. Silloin, kun äitini täytyi 70v. Muuten olen osannut käydä ihan itse. 

Vierailija
119/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun katkerat vuodatukset voisivat olla kuin oman anoppini suusta. Ajattelinkin että jatkossa voisin käydä lasten kanssa omilla vanhemmillani YKSIN ja antaa miehen käydä lasten kanssa omilla vanhemmillaan YKSIN. Mieheni tätä ideaa vastustaa koska molemmissa kohteissa häntä miehenä hemmotellaan kun hänellä on niin rankkaa pikkulapsiarjen keskellä, ja minun pitäisi molemmissa kohteissa passata mieheni ja lapset koska äiti olen vaikka kylässä ollaan. Ja silti kaikki on aina minun syytä, esim jos lapset riehuu. Tää dynamiikka oliskin molemmissa mummoloissa helpompi jos mentäis ei-pariskuntana.

Vierailija
120/140 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mihin perustuu tuo tapa että vieraat raivaavat pöydän.   Ravintoloiden itsepalveluun  vai arkikäytäntöön että jokainen vie astiansa koneeseen?

En minä hautajaisissa ( useimmin käymäni juhlat), yo- juhlillakaan emäntien haitaksi tuppaa keittiöön.  Ja useimmiten käyn ravintoloissakin joissa ei mitään palautushyllyä edes.

Jos minut pyydetään avuksi, teen kyllä sitten hommat, tiskit, imuroin, pesen pyykit ja matot mutta en jos minut on kutsuttu juhlahetkeen "aikuisten" kotiin."

En nyt jotain tavallisilla synttärikahveilla käymistä vertaa hautajaisiin tai yo-juhliin. Ehkä teidän suvussa nekin tehdään muodollisesti virallisen kaavan mukaan, itse olen käynyt vain sellaisilla, joissa kahvipöydässä on enemmän tarjottavaa kuin peruskyläreissulla. Keittiössä hääräävällä on helpompi, jos astiat tuodaan valmiiksi lajiteltuina, joilloin ne ei vie tilaa verrattuna siihen, että jokainen vie ne erikseen.

Hautajaiset on järjestänyt pitopalvelu ja aika usein siellä on astioidenpalautuspiste. Yo-juhlissa pistäydytään ja keittiössä yleensä häärää joku muu kuin talon emäntä. Ravintolassa astiat kerää tarjoilija, mutta en ymmärrä, miksi otit tuon mukaan, eihän siinä olla kenenkään kotona.

Outoa on tuokin, jos sinut pyydetään jonnekin avuksi vaikka keittämään kahvia ja täyttämään tarjoiluastioita, niin sinä rupeat pyykkäämään ja pesemään mattoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän