Ovatko uskovaiset todellakin näin epävarmoja omasta uskostaan?
Taas on tänään poistettu useita keskusteluketjuja, joissa pohdittu muita uskontoja tai meditointia. Onko niin, että uskovat ovat todellakin näin epävarmoja, että sen sijaan että he osaisivat järkevästi perustella omaa kantaansa, he poistavat keskusteluketjut, joissa toiset ovat eri mieltä? Itse olen sitä mieltä, että jos oma uskosi on vahva, et koe tarpeelliseksi hiljentää muita, jotka uskovat eri tavalla kuin sinä.
Kommentit (94)
Ainakin minun kristityn kommentteja usein poistetaan.En ole koskaan vaikuttanut mitenkään eri mielipiteiden poistoon.
Miksi niitä poistetaan?
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla aika paljon sellaisia uskovaisia, jotka näkevät sielunvihollisen mitä ihmeellisimmissä asioissa. Esim juuri meditoinnissa tai joogan harjoittamisessa. En pysty mitenkään ymmärtämään miten hiljentyminen ja keskittyminen tähän hetkeen olisi ihmisen sielulle vahingollista. Hengellisyyttä voi tosiaan harjoittaa monin tavoin ja muodoin, ja on tosi hyvä että jokainen voi löytää itselleen sopivan tavan ruokkia hengellisiä tarpeitaan, tai hiljentymisen tarpeitaan tai miksi niitä sitten kutsuukin.
Itse en enää pysty uskomaan kristityn tavoin, liian paljon on elämässäni tapahtunut ja liian monta kertaa olen saanut tuomion ja lähetetty helvetin lieskoihin, ihan vain kun elämäni ei ole mennyt ison kirjan mukaan. Siskoni sanoi minulle avioeroni jälkeen: Voi Lissu, sinä et TIEDÄ miten väärin olet tehnyt! (Siinä hän oli oikeassa, en tosiaankaan tiennyt..) Ja toisen kerran, kertoessani että olen päässyt vii
Siskosi käytti sinuun hengellistä väkivaltaa eikä ollut sinulle rakastava lähimmäinen kun olisit tarvinnut tukea. Jeesuskin lähetettiin monta kertaa "helvetin lieskoihin" fariseusten toimesta.
Kaikki, ihan jokainen meistä maapallon eläjistä, ollaan vain mitätön kasa tuhkaa ja pölyä, silti meillä on valtava ego ja me rakastetaan tuomita ja hallita toisiamme. Älä anna toisen "tomumajan" sanella sinulle tuomioita ja erkaannuttaa sinua Jumalasta ja hänen rakkaudestaan.
Jumala antoi meille vapaan tahdon, jotta olisimme VAPAITA. Saatana haluaa kahlita meidät. Saatanan aseita ovat totalitarismi, diktatuuri ja rahan valta. ym. kokeilkaa kaikki henget.
Nämä keskustelut ovat olleet mainioita aluksi. Jossain vaiheessa kuitenkin ne tupataan pilaamaan ja sitten tulee poisto. Joskus kyllä aika herkästi. Syyllisiä en tiedä, mutta luulisi moden käyttävän omaa harkintaa ja se ratkaisee.
Usko ei ole pelastanu ketään kuolemalta.
Väittely uskonnosta uskovaisten kanssa on kuin pelaisi shakkia pulun kanssa. Teet siirron, pulu kaataa kaikki nappulat, kakkaa laudalle ja liitää omiensa luokse kertomaan kuinka voitti.
Vierailija kirjoitti:
Väittely uskonnosta uskovaisten kanssa on kuin pelaisi shakkia pulun kanssa. Teet siirron, pulu kaataa kaikki nappulat, kakkaa laudalle ja liitää omiensa luokse kertomaan kuinka voitti.
Tässä taas oivallinen esimerkki siitä miksi ei hirveästi kiinnosta keskustella täällä uskosta ja vaihtaa mielipiteitä.
Kommentissa niputetaan kaikki uskovat yhteen nippuun, keksitään ivaava vertauskuva, ei ymmärretä että uskonto tai uskonnollisuus on eri asia kuin usko. Eikä mitenkään perustella miksi kommentoija olisi oikeassa ja uskova väärässä. Kun joskus voisi ihan oikeasti toimitella asiallisesti, mutta toivotonta.
Ap, voitko selittää miksei ketjua ole vieläkään poistettu, vaikka tämä on ilmiannettu jo monta kertaa?
Voisko olla niin, että olet vähän vainoharhainen salaliittoteorioinesi, joiden mukaan uskovat täällä kilvan poistelee keskusteluja?
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas oivallinen esimerkki siitä miksi ei hirveästi kiinnosta keskustella täällä uskosta ja vaihtaa mielipiteitä.
Kommentissa niputetaan kaikki uskovat yhteen nippuun, keksitään ivaava vertauskuva, ei ymmärretä että uskonto tai uskonnollisuus on eri asia kuin usko. Eikä mitenkään perustella miksi kommentoija olisi oikeassa ja uskova väärässä. Kun joskus voisi ihan oikeasti toimitella asiallisesti ....
Vertaus nimenomaan liittyi uskontoon. Usko on niinkuin lempiauto, henkilökohtainen mielipide josta huono väitellä.
Uskontoa voi ja ptäökin kritisoida. Monwdti se väittely menwe juuri pulun kanssa shakkia asetelmaan kun henkinen argumentti ei toimi väitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskova: pidätk kaikkea Raamatussa kirjaimellisesti totena? Perustele kumpikin kanta.
Oletko itse uskova? Kuinka hyvin tunnet Raamatun tai teologiaa? En viitsisi heittää helmiäni sioille.
Olen eri, ja tuo pari kommenttia sitten kirjoittanut ateisti ja skeptikko. Tunnen raamattua ja teologiaa kohtuullisen hyvin ja opin jatkuvasti lisää. Kävisin mielelläni tästä ajatustenvaihtoa.
Sinulla oli muuten vastauksessasi jo yksi raamatun sitaatti.
Joo, niin oli. Oma polkuni kristityksi on kulkenut erilaisten filosofioiden, aatteiden ja uskontojen tutkimisen kautta.
Mikä sinut lopulta vakuutti? Yleensä tuo taitaa mennä toisin päin, eli jos perehtyy filosofioihin ja aatteisiin, ei juurikaan päädy uskovaiseksi.
Minä näen tämän niin että mitä enemmän aiheeseen perehtyy ja lukee uskonnoista, huomaa että ne ovat kuvia omasta ajastaan ja sen aikaisesta kulttuuriympäristöstä. Lopulta ainoa totuus lienee se, että kohtele toisia kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan. Tämäkin ohje on ikivanha, löytyy kirjoitettuna jo paljon ennen kristinuskoa.
Noniin, täällä olis yks kristitty. Mistä te oikein haluatte keskustella? Aika sekavaa settiä toistaseks :o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentissa niputetaan kaikki uskovat yhteen nippuun, keksitään ivaava vertauskuva, ei ymmärretä että uskonto tai uskonnollisuus on eri asia kuin usko. Eikä mitenkään perustella miksi kommentoija olisi oikeassa ja uskova väärässä. Kun joskus voisi ihan oikeasti toimitella asiallisesti, mutta toivotonta.
Tuo puluvertaus on kyllä jo niin kulunut että se voitaisiin minun puolesta unohtaa. Ei tuo mitään uutta.
Miten usko eroaa uskonnosta? Tarkoitatko että et pidä kaikkia uskonnon opetuksia sinun totuuksina? Vai miten tämä pitäisi ymmärtää?
Voiko tässä mielestäsi joku sanoa olevansa oikeassa? Minulta puuttuu usko mihinkään jumaluuteen. Voin tätä perustella jos tarvii. Vaan yleensä nämä jutut menee niin, että meikäläiset kyseenalaistaa, uskonnolliset puolustelee eikä mikään etene. Siksipä kysyn, että mitä haluat kysyä minulta ja mitä voisin kertoa omasta maailmankuvastani?
Vierailija kirjoitti:
Usko ei ole pelastanu ketään kuolemalta.
Ajallisesta kuolemasta pelastaminen ei ollutkaan tarkoitus.
Uskovaisten suuri enemmistö on maltillisia ja sitten on noita kuumakalleja jotka suuttuu jos joku ei aivan kirjaimellisesti usko heidän tavallaan.
Sama muissakin uskonnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että et pysty asiallisesti perustelemaan omaa uskonnollista kantaasi, antaa viestin siitä, että uskosi on melko heikolla pohjalla. Jos uskosi on vahva, pystyt näkemään myös muiden ihmisten erilaiset näkemykset ja tuomaan esille oman kantasi fiksusti ja asiallisesti. Se, että poistat koko ketjun, vain vahvistaa sen käsityksen, että monet uskovat eivät ole kovin fiksuja.
Minä olen kuvitellut että nimenomaan militanttiateístit poistattavat ketjuja. Perusteluna se, että ainoastaan kristillisestä uskosta käydyt keskustelut häipyvät.
Muista uskomuksista saa keskustella kyllä.
miksi sitten juuri uskonnonVASTAISET poistetaan?
Totta, tänne kokoontuvat höyrypäät molemmilta laidoilta. Itse en ole uskostani epävarma ulospäin (olen spirituaalinen tosin, en ehkä kovin uskonnollinen). Sisäiseen prosessiin kuuluu se, että kaikenlaiset tunnelmat ja ajatukset risteilevät. Pidän hengellisyyteni omana tietonani, koska se provosoi joissain näitä "rationaalisia" vasta-argumentteja. Tiedän niistäkin tosiaan suurimman osan ja silti valitsen hengellisen kasvun.
Tässä sen taas näki: yksi maininta että uskonnonvastaiset poistetaan poikii heti sivukaupalla uskiksia valehtelemaan!
Ööööööhhh.... Yleensä ketjut poistuu siinä vaiheessa kun ateistit servataan.
Vierailija kirjoitti:
No ihmiset uskovat satuihin, koska he ovat heikkoja, pelokkaita ja hämmentyneitä. Eivät vahvat ja terveet ihmiset ole uskovaisia.
Surullista, että ajatellaan noin.
Usko antaa todella paljon elämään. Ihmiselämä on lyhyt iankaikkisuuden rinnalla.
Siis missä kohtaa Raamatussa meditaatio katsotaan saatanalliseksi? :D