Missä vaiheessa lihomisen voi laittaa ikääntymisen piikkiin?
Kommentit (57)
No, jos lopetat syömisen kokonaan. Sanotaan vaikka 3 kuukaudeksi. Ja silti vaan paino lisääntyy, niin kyllä voi laittaa ikääntymisen piikkiin. Minkä muunkaan?
"Tottakai täytyy terveytensä eteen tehdä jotain, kun ikää tulee. Vai meinaatko, että voi ihan samoin elää kuin 20- tai 50-vuotiaana?"
No niin tietysti, mutta tässähän oli juuri kyse siitä, että iän tuomat asiat voi vaikuttaa painoon. Ei voi enää syödä 50-vuotiaana kuten nuorena söi.
Liikkuminen vähenee ja hidastuu. Katsokaapa kadulle, aivan järkyttävää laahustamista ja köpöttelyä vaikka ikää hädin tuskin viittäkymmentä.
Vierailija kirjoitti:
Olen muistellut sitä, miten valtavasti söin teininä ja parikymppisenä ja silti pysyin hoikkana, vaikka en harrastanut mitään liikuntaa. Söin siis oikeasti todellisia rekkamiehen annoksia monta kertaa päivässä.
Jos nyt lähemmäs 40-vuotiaana vetäisin samalla tavalla ruokaa naamariin, niin olisin varmaan jo 200-kiloinen. Ja nykyään sentään liikun enemmän kuin nuorena, mutta tästä huolimatta kulutus on ilmeisesti minulla nykyisin huomattavasti pienempää kuin nuorempana.
MInäkin liikun paljon enemmän kuin nuorena. Teen koiran kanssa pitkiä kävelylenkkejä, kotijumppaan ja etuheilautan kahvakuulaa. Nuorena söin mitä sattuu ja juhlin joka viikonloppu enkä todellakaan syönyt kasviksia 500 g päivässä vaan mäkkärin kautta mentiin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Liikkuminen vähenee ja hidastuu. Katsokaapa kadulle, aivan järkyttävää laahustamista ja köpöttelyä vaikka ikää hädin tuskin viittäkymmentä.
Mulla on lisääntynyt liikunta. Ennen en liikkunut yhtään, mutta nyt kävelen paljon, teen kaikenlaisia kotijumppia ja lisäksi aloitin kahvakuulaharjoitukset kotona. Nyt on 10 ja 6 kg:n painot.
Miksi tällaista edes kukaan kysyy!
Lähes aina ylensyönti on syy!
Niin kauan kuin ikä alkaa nelosella, ei ole konsti eikä mikään pudottaa keväällä 5-10 kg, jotta olisi kesäkuussa simmarikunnossa. Mutta kun ikä alkaa viitosella tai suuremmalla luvulla, ei pudottaminen tahdo onnistua millään. Se maallinen hyvä kerääntyy kuoreksi vartalon ympärille ja pysyy siinä kuin se tuttu aine Junttilan tuvan seinässä.
Tosi moni mun yli 50-vuotiaista tutuista ovat tyyliin vhh-dieetiillä ja lisäksi harrastat vaikka mitä pysyäkseen kuosissa.
Vierailija kirjoitti:
Et missään iässä. Ikä ei lisää painoa. Mahdollinen energian vähentyminen iässä ei vaikuta painoon. Se liittyy eritoten syömiseen.
Se on just noin. Olen yli 70 v ja pysynyt normaalipainoisena syömällä terveellisesti ja kohtuullisesti, enkä juo alkoholia. Pirtsakka minä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et missään iässä. Ikä ei lisää painoa. Mahdollinen energian vähentyminen iässä ei vaikuta painoon. Se liittyy eritoten syömiseen.
Se on just noin. Olen yli 70 v ja pysynyt normaalipainoisena syömällä terveellisesti ja kohtuullisesti, enkä juo alkoholia. Pirtsakka minä!
No miksi ennen pystyi juomaan alkoholia lihomatta ja syömään pikaruokaa? Ei onnistu sama enää 70-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihdunta alkaa merkittävästi hidastua vasta yli 60-vuotiaana. Mutta hormoneilla on mielestäni kyllä merkitystä sitä ennenkin, juuri vaihdevuosissa.
Tällaisia yleistyksiä ei voi tehdä.
Itse olen aina ollut suht normaalipainoinen eli olen 169 cm pitkä ja painanut siinä 60 kg tai vähän alle. Nyt olen 63-vuotias. Painoni putosi ruokavaliota vaihtamatta ensin 55 kiloon ja sitten vielä pari kiloa alemmaksi. Mitään sairautta minulla ei ole. Liikun paljon, ns. hyötyliikuntaa. Ruokavalioni on kait suht terveellinen. Tai no, mikä nykyään on terveellistä, kun uutisoidaan, että yhtenä päivänä yksi on terveellistä, kun sama tuote onkin seuraavana päivänä myrkkyä.
Äitinikin oli suorastaan laiha koko elämänsä ja eli yli 90-vuotiaaksi. Hänen viimeisinä vuosinaan lääkäri kehotti häntä syömään "kaikkea hyvää", koska hänenkin painonsa putosi vielä muutamia kiloja.
Minulla alkoi vaihdevuodet 50-vuotiaana ja samantien lähti paino nousuun vaikka enkä muuttanut ruokavaliotani mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ennen pystyi juomaan alkoholia lihomatta ja syömään pikaruokaa? Ei onnistu sama enää 70-vuotiaana.
Kysymys ei aina ole syömisestä ja juomisesta vaan siitä, että sinä olet lösähtänyt paikoillesi. Et tee enää niitä samoja juttuja, mitä nuorena. Ja tuskinpa nuorenakaan kukaan hoikkana pysyy, jos jatkuvasti dokaa ja mässyttää pikaruokia.
Vierailija kirjoitti:
60 vuotiaana. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta silloinkin 60-100 kcal verran, eli omenan tai banaanin päivässä. Omaan aineenvaihduntaan on myös mahdollista itse vaikuttaa.
Miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ei aina ole syömisestä ja juomisesta vaan siitä, että sinä olet lösähtänyt paikoillesi. Et tee enää niitä samoja juttuja, mitä nuorena. Ja tuskinpa nuorenakaan kukaan hoikkana pysyy, jos jatkuvasti dokaa ja mässyttää pikaruokia.
Teen asioita paljon enemmän kuin nuorena, kun on enemmän aikaa. Silti pitää kontrolloida syömisiä tarkemmin kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan nuorena pysyi hoikkana vaikka mätti mitä paskaa suuhunsa.
60 vuotiaana. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta silloinkin 60-100 kcal verran, eli omenan tai banaanin päivässä. Omaan aineenvaihduntaan on myös mahdollista itse vaikuttaa.