Millaiseen työhön herkkä ja empaattinen ihminen sopii?
Ja missä töissä arvostetaan noita ominaisuuksia?
Kommentit (64)
Nyky työelämässä; ei mihinkään. Valitettavasti.
Johonkin missä minun ei tarvitse olla missään tekemisissä hänen kanssaan.
Johonkin missä et tule niin suurella todennäköisyydellä työpaikkakiusatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Joutuuko herkät ja empaattiset usein työpaikkakiusatuksi?
Kotiin ja ovi kii. Kirjailija, henkinen parantaja joka puhuu kiltisti ja aidosti, turistiopas, kauppias jolla on työntekijä pahimpien asiakkaiden palvelemiseen, kädentaidot, helläkätinen hammaslääkäri tai erikoislääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuuko herkät ja empaattiset usein työpaikkakiusatuksi?
Riippuu pitkälti siitä osaako se herkkä ihminen asettaa rajoja ja puolustaa itseään. Itse olen herkkä ja empaattinen, mutta en kyllä anna kenenkään kävellä ylitseni.
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi
Periaatteessa herkkyyttä ja empatiakykyä tarvitaan hoitoalalla mutta koska resurssien puutteessa työstä on tehty raskasta moni empaattinen ja herkkä polttaa itsensä loppuun.
Ei noilla ominaisuuksilla ole kysyntää työelämässä, ei sinne kaivata enää lisää itkeskelijöitä. Suosittelen että kovetat itsesi ja opettelet piilottamaan tunteesi, näin moni muukin toimii.
Ei ainakaan kirjastoon. Siel kohtaat roudmän-nuorison ja narkkarit ja muut mukavat ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Saattohoitoon?
Ei todellakaan. Herkkä ihminen uupuu henkisesti tuollaisessa ympäristössä välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastonhoitaja?
No kirjastoissa on nykyään asiakaspalvelu ja erilaiset yhteistyöprojektit isossa roolissa ja siinä empatiakyvystä on varmasti hyötyä. Muuten en oikein tiedä, onko se herkän ja empaattisen paikka. Kirjastoalan ihmiset ovat monesti aika viileitä ja sulkeutuneita ja moniin kirjastoihin laitetaan lisäksi mm. kuntouttavan työtoiminnan väkeä, joista monilla on omat sosiaaliset haasteensa. Siinä voi lannistua aika nopeasti, jos ympärillä on lähinnä vähän "puusilmäisiä" ei-ihmiskeskeisiä tyyppejä, joilta ei saa helposti vastakaikua mihnkään.
En ole sopinut noilla ominaisuuksillani mihinkään työpaikkaan, mutta pidän herkän ja haavoittuvan puoleni työpaikalla piilossa ja pysyn asialinjalla. Eli kyllä se on mielestäni mahdollista pitää erikseen työrooli ja vapaa-ajan rooli, joka on aidompi minä. Rajoja pitämällä ihminen juuri suojaa itseään, sisintään ja voimavarojaan. Toisaalta olen saanut työpaikoilta läheisiä ystäviä ja jotkut tulevat töissä uskoutumaan minulle kahden kesken asioistaan. Eli kyllä se minun oikea persoona välittyy ihmisille ilmeisestikin jotenkin niin, että minun seurassa on hyvä tai turvallinen olo.
Ei minkäänlaiseen.