Millaiseen työhön herkkä ja empaattinen ihminen sopii?
Ja missä töissä arvostetaan noita ominaisuuksia?
Kommentit (64)
Maatalouslomittaja. Työ eläinten parissa. Itsenäistä.
Toisten puolesta loukkaantuja lumihiutaletehtaassa.
Lasten parissa työskentely, mutta tarvitset myös jämäkkyyttä ja auktoriteettia.
Minä olen tuollainen, olen viihtynyt vanhusten kotihoidossa. Saan tehdä töitä omaan tahtiin. Vanhukset kiittävät ja arvostavat.
Tieteellinen tutkimus. Opetusala.
Olen itse tuollainen ja lisäksi sosiaalisten tilanteiden pelot ja jotenki syrjäytynyt yhteiskunnasta nyt. Tein juuri työkkärin uravalmentajan kanssa testejä ja taas todettiin etten ole lainkaan kunnianhimoinen, vaan tunteellinen ja ajattelen liikaa mitä ihmiset ajattelee ja ylikuomitun heti jossain asiakaspalvelutöissä. Oma ala on graafinen suunnittelija mutta tällä alalla huonosti töitä. Tuntuu että tässä maailmassa ei ole työn suhteen herkille paikkaa..
Olen herkkis ja ryhtymässä tekemään taidetta, sillä en keksi mitään muuta mikä sopisi minulle. Monenlaisia töitä on kyllä tullut tehtyä, mutten näe itseäni niissä loppuelämääni. Luojan kiitos olen taiteellisesti lahjakas. Korkeakoulutus löytyy mutta tiesin jo hyvin varhaisessa vaiheessa opintojani, etten tule tekemään alani töitä päivääkään.
Olen herkkä ja empaattinen. Töissä sosiaalialalla erään vaativan asiakasryhmän parissa.Tässä työssä se herkkyys ja empaattisuus poistuu kyllä pikapikaa taka-alalle, töissä oppii pitämään ne tunteet poissa ja toimimaan pelkästään asialinjalla. Eli sen puoleen tää on mulle aikamoinen "voitto", että on oppinut liiasta empaattisuudesta pois.
Vierailija kirjoitti:
Olen herkkis ja ryhtymässä tekemään taidetta, sillä en keksi mitään muuta mikä sopisi minulle. Monenlaisia töitä on kyllä tullut tehtyä, mutten näe itseäni niissä loppuelämääni. Luojan kiitos olen taiteellisesti lahjakas. Korkeakoulutus löytyy mutta tiesin jo hyvin varhaisessa vaiheessa opintojani, etten tule tekemään alani töitä päivääkään.
Mutta miten työllistyä taiteilijana? Täällä toinen taidesielu herkkis. Siihenkin kai pitäisi kunnianhimoa? Mitä jos ei ole :(
Taidealalle! Kaikki osaa tehdä taidetta
Jos tarkoitat herkällä sitä, että kuormitut helposti niin en kyllä voi suositella taloushallintoa. Tällä alalla työ on kyllä itsenäistä, mutta iso osa työtehtävistä on sellaisia, jotka pitää saada tehdyksi tietyssä (usein hyvinkin tiukassa) aikataulussa. Työnjälki tulisi myös olla virheetöntä, kiireestä huolimatta. Joten paineensietokykyä tulee olla.
Sopii ihan mihin vain mihin on paloa ja motivaatiota :)
Outoa, että aloittaja ei ole itse kiinnostunut mistään ammatista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi
Periaatteessa herkkyyttä ja empatiakykyä tarvitaan hoitoalalla mutta koska resurssien puutteessa työstä on tehty raskasta moni empaattinen ja herkkä polttaa itsensä loppuun.
Sosionomi ei työskentele hoitoalalla.
Kirjastonhoitaja, informaatikko, kulttuuripuolen suunnittelutehtävät, jotkut sihteerin tehtävät joissa ei asiakaspalvelua esim. johdon sihteeri?
Psykologi, joka hoitaa pieniä lapsia. Usein heillä hiljainen ääni ja ujo luonne, eikä tarvitse olla kun yhden lapsen kanssa kerrallaan, vrt. opetustyö..
Kynsien- tai jalkojen hoitaja, puheopettaja kehitysvammaisille autisteille, fysioterapeutti, kylpylöiden ja hoitoloiden työntekijät..
Pienten erikoisliikkeiden myyjät, kondiittori, kakkuleipuri...
Ompelija, muotisuunnittelija, muotoilija, graafinen suunnittelija, nettisivujen tekijä.
Mulle löytyi lopulta ammatiksi toimeentulotukilainen.