Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki terapeutit Suomessa ovat sairaanhoitajia?

Vierailija
12.11.2023 |

Etsin terapeuttia ja olen terapiassa käynytkin, ilman suurta hyötyä. olen tajunnut, että koska olen itse ehkä keskivertoa älykkäämpi, en vaan pääse samalle taajuudelle esim juuri sairaanhoitajataustan omaavien terapeuttien kanssa. Tapa tarkastella maailmaa on heillä ihan erilainen ja tuntuu, että eivät saa ajatuksistani kiinni ja turhautuvat vaan. Kun taas monen psykiatrin kanssa tuntuu että heti ymmärtävät ongelmani ja pystyvät samaistumaan. Mutta miten tällaiselle teoreettisemman ajattelun omaavalle terapeutille pääsee? Monet psykiatrit ovat samalla terapiakoulutuksen saaneita, mutta he eivät tätä käytännössä tee. Eli toimivat vaan lääkäreinä, mikä tietenkin taloudellisesti järkevääkin. Ainakin nämä Mehiläisen ja muiden psykiatrit. Tai sitten jos tarjoavat terapiaa, eivät ainakaan ota uusia asiakkaita. 

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-5000/0

Vierailija
2/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos edellinen vastaus viittaa siihen, että tämä olisi provo niin valista toki minua, miksi viestini on sinusta niin epäuskottava. Itse tunnen näin ja en ole saanut apua terapiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sait tämän tiedon, ap?

Vierailija
4/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

fysioTERAPEUTTI, ravintoTERAPEUTTI, puheTERAPEUTTI... Eivät edellytä sairaanhoitajan koulutusta.

Vierailija
5/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öhöhö trolololo

Vierailija
6/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos edellinen vastaus viittaa siihen, että tämä olisi provo niin valista toki minua, miksi viestini on sinusta niin epäuskottava. Itse tunnen näin ja en ole saanut apua terapiasta.

Sinusta siis tunne on yhtä kuin tosiasia, eli KAIKKI terapeutit ovat/ovat olleet sairaanhoitajia.

Vierailija
7/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva psykiatri viitsii tehdä terapeutin työtä, koska siitä maksetaan huonommin kuin lääkärin työstä. 

Vierailija
8/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunne on tunne, ei fakta. Fakta on se, että vaikka sinä et (viisaana🤣😂🤣) ihmisenä ymmärrä asiaa x, se ei todellakaan tarkoita sitä, että asia olisi oikeasti niin. Ilmeisesti tarkoitat psykoterapeuttia tässä terapeutilla, mutta ne eivät ole synonyymejä. Psykoterapia on vain yksi terapia muiden terapioiden joukossa.

Vierailija
9/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva psykiatri viitsii tehdä terapeutin työtä, koska siitä maksetaan huonommin kuin lääkärin työstä. 

Plus että sen psykiatrin koulutuksen päällekin tarvitaan vielä terapiakoulutus. Ap:lla kaikki faktat hukassa. 

Vierailija
10/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas niin typeriä ihmisiä vastaamassa. Etsin siis psykoterapeuttia en fyssaria, jos se jotenkin jäi epäselväksi ja viestistäni käy selvästi ilmi että olen hyvin tietoinen siitä että vain osalla psykiatreista on psykoterapia-opintoja. Tällaista kuitenkin etsin ja kysyin apua että mistä löytyisi. 

Vierailija
11/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plus että sen psykiatrin koulutuksen päällekin tarvitaan vielä terapiakoulutus. Ap:lla kaikki faktat hukassa. 

Niin psykoterapeutti on suojattu ammattinimike, aivan kuten psykiatrikin, molempien koulutusta ja pätevyyttä valvoo Valvira. Tarina ei tietenkään kerro ap:n taustaa, mutta jotenkin jää sellainen vaikutelma, että arvostaa lääkärin koulutusta aivan liikaa.

Vierailija
12/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SH:t miinustaa urakalla

Vierailija
13/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas niin typeriä ihmisiä vastaamassa. Etsin siis psykoterapeuttia en fyssaria, jos se jotenkin jäi epäselväksi ja viestistäni käy selvästi ilmi että olen hyvin tietoinen siitä että vain osalla psykiatreista on psykoterapia-opintoja. Tällaista kuitenkin etsin ja kysyin apua että mistä löytyisi. 

Ja väität, että kaikki sairaanhoitajat ovatterapeutteja ja kaikki terapeutit sairaanhoitajia. Jatka etsintää.

Vierailija
14/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinusta siis tunne on yhtä kuin tosiasia, eli KAIKKI terapeutit ovat/ovat olleet sairaanhoitajia.

Keskivertoa älykkäämpänä ap, älynnee, ettei psykiatrin kannata käyttää aikaansa varsinaisen duunin tekemiseen. 15 minuutin vastaanottoaika per potilas, parina päivänä kuukaudessa yksityisessä lääkärikeskuksessa, takaa luksuselämän. Hullu kai silloin töitä tekisi. Tai pienemmän älykkyysosamäärän omaava.

Vierailija
15/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos psykologi haluaa terapiakoulutuksen se maksaa about 20 000 - 30 000 euroa...

Vierailija
16/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita kritisoida psykoterapiaa, mutta monelle voisi olla toimivampi juttelu papin kanssa. Ei siksi, että kristinuskossa olisi mitään järkeä, mutta tämä palvelu on ilmainen ja vaikka se perustuisi yhden uskonnon historialliseen pakottamiseen koko kansalle, on sen myötä rakentunut ammatikunta, jonka itseluottamus puoliksi perustuu ihmisten kanssa rupatteluun ja siitä on tullut paljon kokemustietoa sukupolvien myötä. 

Ihmisillä tuntuu olevan psykoterapiasta käsitys, että psykoterapeutilla on valtava yleissivistys ja kyky lukea rivien välistä asioita sekä viedä keskustelu mihin suuntaan tahansa. Oikeastaanhan kaikki jutteluterapiat enemmänkin perustuvat tiettyihin mekaanisiin sääntöihin, missä käytetään ulkoa opeteltuja kysymyksiä ja reaktioita ja yhdistetään tätä tietoon niistä häiriöistä, joita luvataan hoitaa. Tämä ei poissulje sitä, etteikö terapeutti voisi ottaa asiakasta ilman mitään diagnoosia ihan sokkona, mutta terapeutti ei voi diagnosoida ainakaan pelkällä terapiatutkinnolla ja silloin keskustelu on samanlaista hakuammuntaa kuin kenen tahansa kiinnostuneen kanssa sillä erotuksella, että terapeutille meneminen täyttää sellaista rituaalista funktiota, mikä joskus ennen vanhaan tai vieläkin monessa kulttuurissa on ollut sille papille tai shamaanille menemisessä ja ihminen helpottuu siitä, kun yhteiskunnalta tietyn toimintaluvan- ja roolin saanut ihminen puhuu hänelle. Ihmiselle tulee käsitys siitä, että hän on saanut parasta hoitoa, vaikka ongelma ei häviäisi. 

Sanoisin, että psykologian suosio perustuu tähän samaan ajatteluun; ihmiset ajattelevat, että psykologina voi olla ihmismielen taikuri, jolla on lupa työntää nenänsä joka paikkaan ja hallita ihmisiä isojen lihasten sijaan yhteiskunnan antamalla paperilla, jossa lukee "ihmismielen taikuri". Psykologi saa sanoa "sinä olet tuollainen" ja sosialistimaassa poliisi tulee sitten viemään sinut poliittiseen sairaalaan. Jos psykologi oikeasti tietäisi kaiken "ihmismielestä", voitaisiin sosiaalipsykologia, sosiologia, filosofia ja melkein kaikki muut ihmistieteet lopettaa. Oikeastihan psykologi on siis terveydenhuollon ammattilainen, jolla on lupa tehdä tiettyjä arvioita ja testejä. Kuka tahansa normaaliälyinen ihminen voisi opetella tuon työn, mutta se on tahallaan tehty vaikeaksi pimittämällä ja luomalla savuverhoja ja uu-la-laa -mystiikkaa asioiden ympärille maksumuurien ja pääsymuurien kautta, mikä vähentää kilpailua ja turvaa toisten taloudellisen aseman. Pappi Ivan Illich ymmärsi koulujen tekevän tätä jo 1960-luvulla ja kirjoitti siitä kirjan, jossa sanoi, että koulut pitäisi lopettaa ja siirtyä oppimisverkostoihin, missä ihmiset voisivat pätevöityä joustavasti haluamiinsa töihin ilman koulujen esterataa. 

Vierailija
17/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi melkein kaikki suomalaiset on astronautteja?

Vierailija
18/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mielestäni arvosta liikaa pelkkää lääkärin muodollista koulutusta, mutta ihminen, joka on akateemisesti kouluttautunut on yleensä älyllisesti samalla tasolla ja osaa eläytyä potilaan ongelmiin helpommin, jos potilas on akateemisesti kouluttautunut ja teoreettisesti asioita pohdiskeleva. Olen kyllä antanut mahdollisuuden terapialle, mutta apua en ole saanut ja palaute on ollut että mietin asioita liikaa tai vaan turhautuminen. En hyödy semmoisesta rempseäotteisesta positiivisuuteen kehottamisesta vaan haluaisin pohtia asioita syvällisesti terapiassa, Siihen ei terapeutit usein pysty. Psykiatrien luona olen kokenut sitä, että tämmöiseen on mahdollisuus, mutta sehän on vain se yksi käynti ja kaikki aina sanovat, että eivät terapiatyötä tee, vaikka sivuilla lukee että koulutus. Tai eivät ota uusia asiakkaita. 

Vierailija
19/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bla bla blahhhhhh.. ZzzzzZ...

Vierailija
20/89 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että tuollainen "keskivertoa älykkäämpi" valioyksilö ei sitten kuitenkaan osaa käyttää palveluntarjoajien hakukonetta syöttämällä nuo speksit sinne. Ajattelit että vastaus löytyy todennäköisemmin vauvapalstalta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi