Miksi kaikki terapeutit Suomessa ovat sairaanhoitajia?
Etsin terapeuttia ja olen terapiassa käynytkin, ilman suurta hyötyä. olen tajunnut, että koska olen itse ehkä keskivertoa älykkäämpi, en vaan pääse samalle taajuudelle esim juuri sairaanhoitajataustan omaavien terapeuttien kanssa. Tapa tarkastella maailmaa on heillä ihan erilainen ja tuntuu, että eivät saa ajatuksistani kiinni ja turhautuvat vaan. Kun taas monen psykiatrin kanssa tuntuu että heti ymmärtävät ongelmani ja pystyvät samaistumaan. Mutta miten tällaiselle teoreettisemman ajattelun omaavalle terapeutille pääsee? Monet psykiatrit ovat samalla terapiakoulutuksen saaneita, mutta he eivät tätä käytännössä tee. Eli toimivat vaan lääkäreinä, mikä tietenkin taloudellisesti järkevääkin. Ainakin nämä Mehiläisen ja muiden psykiatrit. Tai sitten jos tarjoavat terapiaa, eivät ainakaan ota uusia asiakkaita.
Kommentit (89)
Ei psykologeilla oo varaa maksaa 30.000 e
sairaanhoitajat etsii uusia uravaihtoehtoja oman alan pakkohenkisyyden vuoksi ja matakan palkan
pahinta pakkoa influ ja convid piikit. Hyvin haitallisia ja tehottomia
Itse kävin psykologin koulutuksen eli yliopistossa opiskelleella terapeutilla terapiassa. Mutta ihan samalla tavalla sairaanhoitajan koulutuksen saanut voi olla tosi älykäs/fiksu kuin myös yliopistossa opiskellut tohtorin koulutuksen saanut voi olla täysi idiootti. Olen tavannut muutaman psykiatrin jotka olivat erittäin inhottavan oloisia ihmisiä, eivätkä vaikuttaneet minusta erityisen älykkäiltä sitten kuitenkaan, vaikka olivatkin paljon lukeneita ja korkeakoulutettuja ihmisiä. Ei kyllä koulutus välttämättä kerro ihmisen älykkyydestä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
-5000/0
suututit sairaanhoitajan ap, vaikka no, siihen ei paljoa tarvita. Kohta tulee kuitti, että olet niin hankala ja aggressiivinen potilas, että on ihan pakko meikata itselle musta silmä, helpottaa edes vähän.
Niin siis tuo koulutus maksaa noin 25 000 euroa
Olisiko siinä vastausta?
Jos jotain älykköä etsit, niin sairaanhoitaja se ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin psykologin koulutuksen eli yliopistossa opiskelleella terapeutilla terapiassa. Mutta ihan samalla tavalla sairaanhoitajan koulutuksen saanut voi olla tosi älykäs/fiksu kuin myös yliopistossa opiskellut tohtorin koulutuksen saanut voi olla täysi idiootti. Olen tavannut muutaman psykiatrin jotka olivat erittäin inhottavan oloisia ihmisiä, eivätkä vaikuttaneet minusta erityisen älykkäiltä sitten kuitenkaan, vaikka olivatkin paljon lukeneita ja korkeakoulutettuja ihmisiä. Ei kyllä koulutus välttämättä kerro ihmisen älykkyydestä yhtään mitään.
Niin pskologi ei saa tehdä tarepiaa ilman 25 000 lisä koulutusta ja 3-4 vuoden opiskelua
Vierailija kirjoitti:
Bla bla blahhhhhh.. ZzzzzZ...
Tämä juuri on sen terapeuttina toimivan hoitajan reaktio kun yritän ongelmistani kertoa. Koska älykkyys ei riitä. Hyvin kuvasit.
Psykologi lienee edelleenkin yleisin pohjakoulutus psykoterapeuteille ja tällainen terapeutti varmaan sopisi ap:lle. Lisäksi ap:n kannattaisi miettiä psykiatrin kanssa itselleen sopivaa psykoterapiasuuntausta ennen kuin alkaa etsiä terapeuttia.
Vierailija kirjoitti:
Niin, se on huomattu ja paljon rahaa mennyt hukkaan. Sellainen vanha, viisas psykoanalyytikko mitä ennen vanhaan ainakin USA:ssa oli, olisi ihanne..
On kentällä paljonkin psykoterapeutteja, joilla on lääkärin tai psykologin koulutus eli akateeminen koulutus. Mutta heillä on listat täynnä eikä suurin osa ota edes jonoon. Kysyntä on kovaa eikä millään mahdu uusia asiakkaita. Voi olla että sh-taustaisilla ei listat sitten täyty niin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Psykologi lienee edelleenkin yleisin pohjakoulutus psykoterapeuteille ja tällainen terapeutti varmaan sopisi ap:lle. Lisäksi ap:n kannattaisi miettiä psykiatrin kanssa itselleen sopivaa psykoterapiasuuntausta ennen kuin alkaa etsiä terapeuttia.
Ei ole yleisin, psykologit voi saada 5000 e / kk muista töistä ja terapiaa saa tahdä vain kun opiskelee 3-4 vuotta ja maksaa 27 000 e... Joten miksi? Enempi hyödyttää juuri sairaanhoitajia jotka saavat paremnan palkan ja mukavamman työn.
Vierailija kirjoitti:
Harva psykiatri viitsii tehdä terapeutin työtä, koska siitä maksetaan huonommin kuin lääkärin työstä.
Psykiatria on tiede ja psykoterapia huuhaata. Harva tieteelle omistautunut haluaa huuhaalla täyttää päiviään.
Suurin osa terapeuteista on jotain kirjailijoita nykyään!
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kävin terapiani psykologin pohjakoulutuksen saaneen terapeutin kanssa ja sanoisin todellakin että tuossa työssä akateeminen pohjakoulutus ei takaa mitään. Koin terapeutin olleen tietyllä tavalla kapeakatseinen ja älyllisesti laiska. Olisin ihan yhtä hyvin tai jopa mieluummin voinut keskustella jonkun fiksun ja elämää nähneen sairaanhoitajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
On kentällä paljonkin psykoterapeutteja, joilla on lääkärin tai psykologin koulutus eli akateeminen koulutus. Mutta heillä on listat täynnä eikä suurin osa ota edes jonoon. Kysyntä on kovaa eikä millään mahdu uusia asiakkaita. Voi olla että sh-taustaisilla ei listat sitten täyty niin helposti.
No tämä.
Poikkeuksia on toki enkä halua yleistää. Oma kokemukseni käynneistä psykiatreilla on aina ollut hyvä. He näkevät siinä tunnissa heti missä ongelma ja olen heiltä saanut sen tunnin käynnin aikana enemmän apua keskusteluista kuin terapeutin luona käynneistä, vaikka ne olisivat jatkuneet pitkiäkin aikoja. Olisi pitänyt sijoittaa ne rahat varaamalla aina uusi psykiatriaika...vaikka ei olisi lääkityksen tarvetta
Moni sairaanhoitaja on ryhtynyt terapeutiksi. Ilmeisesti ei ole kaksinen muuntokoulutus vai minkä lie kurssin käyvät. Sitten voikin ryhtyä yrittäjäksi ja nauttia yli 100keur vuosiansioista. Terapeuteista kun on huutava pula ja julkinen puoli puskee asiakkaita jonoksi asti.
kaiken huippu on nämä parisuhdeterapeutit. voi elämän kevät. Ilmeisesti niihin hommiin pääsee ihan kuka vain. Yhdellä sellaisella käytiin vaimon kanssa ja sessio oli aika vaivaannuttava molempien mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja se vaimonsa murhannut psykiatri oli varmasti huippuälykäs.
Kuulemma Hitlerilläkin oli korkea äo.
Hinta
27 400,00 € (alv 0 %) sekä yksilökoulutuspsykoterapian kustannukset
Kognitiivisen käyttäytymisterapian psykoterapeuttikoulut
https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/kognitiivisen-kayttaytymistera…
Ei kaikki halua maksaa koulusta