Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään joka on liittynyt aikuisena kirkkoon?

Vierailija
11.11.2023 |

Tarkoitan vähän vakavampaa liittymistä kuin sitä, että liitytään kirkkoon jotta päästäisiin kirkossa naimisiin ja erotaan kirkosta heti kun häät on ohi. Onko täällä ketään, joka olisi liittynyt aikuisena kirkkoon tarkoituksenaan jäädä sen jäseneksi? Olisi kiva kuulla tarkemmin, mitkä syyt sai hakeutumaan kirkon jäsenyyteen ja miltä päätös myöhemmin tuntuu. Etenkin niiden kokemukset kiinnostaa, joiden liittymisen taustalla ei ole mikään selvä uskoontulo ja säännöllinen jumalanpalveluksissa yms. käyminen.

Kommentit (143)

Vierailija
1/143 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä evlut lapsikaste on kyllä mahtava juttu että jäseneksi on niin helppo jäädä.

Vierailija
2/143 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä mielessä evlut lapsikaste on kyllä mahtava juttu että jäseneksi on niin helppo jäädä.

Miten lapsikaste vaikuttaa siihen, kuinka helppoa jäseneksi on jäädä? Eiköhän jäsenenä pysyminen olisi ihan yhtä helppoa, jos lapset otettaisiin kirkon jäseniksi ilman kastetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/143 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liittynyt taksisin oltuani noin viisi vuotta erossa kirkosta.

Vierailija
4/143 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen liittynyt taksisin oltuani noin viisi vuotta erossa kirkosta.

Mikä sai sinut palaamaan takaisin kirkkoon?

Vierailija
5/143 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsikaste vaikuttaa siihen, kuinka helppoa jäseneksi on jäädä? Eiköhän jäsenenä pysyminen olisi ihan yhtä helppoa, jos lapset otettaisiin kirkon jäseniksi ilman kastetta.

Mikä sellainen kirkko olisi jossa ei tarvittaisi mitään riittejä?

Vierailija
6/143 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2015 tuli piikki muslimeiksi kääntyneissä.

Vierailija
7/143 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut se sai aikoinaan eroamaan kirkosta, koska halusin nuoruuden kapinointivaiheen keskellä päättää kasteestani ihan itse sen sijaan, että muut oli tehnyt valinnan puolestani. Hakeuduin siksi vapaiden suuntien pariin, jossa lapsikastetta ei hyväksytä. Palasin sieltä myöhemmin takaisin ev.lutiin, josta siirryin lopulta ortodoksiseen kirkkoon.

Olen siis liittynyt ev.lut. kirkkoon aikuisiällä. Aluksi tuntui turvalliselta palata takaisin isieni kirkkoon, mutta pian kirkon liberalisoituminen alkoi häiritä. En saanut ev.lut. kirkon parista sielulleni sitä ravintoa jota kaipasin. Monien vaiheiden jälkeen tieni johti ortodoksiseen kirkkoon, josta olen vihdoin löytänyt sen mitä tarvitsen.

Vierailija
8/143 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita?

Vierailija
9/143 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö yhtään kirkkoa, joka ottaa jäsenikseen kastamattomia lapsia?

Vierailija
10/143 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkon mielestä näin. Mahtava konsepti.

Uskonnonvapauden kannalta toki arveluttavaa tuo pakkoliittäminen.

Vierailija
11/143 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoliseen kirkkoon olen aikuisena liittynyt. Vuoden parin prosessi jossa käydään hyvin läpi katolinen usko. Toki omat syyt oli juuri usko ja jatkuva yhteys muiden ihmisten kanssa. Myös traditio ja kirkkohistoria kiinnostaa. Luterilaisen kirkon toiminta on avointa kaikille joten vaikea ymmärtää miksi joku siihen liittyisi muista kuin ehtoollis, kaste, avioliitto, hautaus ja kummeussuistä.

Vierailija
12/143 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos räsänen johtaisi kirkkoa liittyisin heti nyt arvot häpäisty

Vierailija
13/143 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkon mielestä näin. Mahtava konsepti.

Uskonnonvapauden kannalta toki arveluttavaa tuo pakkoliittäminen.

Tiedätkö, mitä uskonnonvapaus tarkoittaa? Se ei tarkoita pelkästään vapautta jättäytyä uskontojen ulkopuolelle, vaan siihen sisältyy yhtä lailla oikeus omaan uskontoon. Se olisi todellinen ongelma uskonnonvapauden kannalta, jos kaikilta lapsilta riistettäisiin oikeus uskontoon jättämällä heidät uskontojen ulkopuolelle.

Vierailija
14/143 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katoliseen kirkkoon olen aikuisena liittynyt. Vuoden parin prosessi jossa käydään hyvin läpi katolinen usko. Toki omat syyt oli juuri usko ja jatkuva yhteys muiden ihmisten kanssa. Myös traditio ja kirkkohistoria kiinnostaa. Luterilaisen kirkon toiminta on avointa kaikille joten vaikea ymmärtää miksi joku siihen liittyisi muista kuin ehtoollis, kaste, avioliitto, hautaus ja kummeussuistä.

Eikö katolisen kirkon toiminta ole avointa kaikille siinä missä luterilaisen kirkon toimintakin?

Vierailija
15/143 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsikaste on uskonnonvapauden vastainen ja pitäisi kieltää. Lisäksi kirkollisveron kerääminen valtion toimesta pitäisi lopettaa ja jokainen maksakoon jäsenmaksunsa itse kirkon itse lähettämällä laskulla.

Vierailija
16/143 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lapsikaste on uskonnonvapauden vastainen ja pitäisi kieltää. Lisäksi kirkollisveron kerääminen valtion toimesta pitäisi lopettaa ja jokainen maksakoon jäsenmaksunsa itse kirkon itse lähettämällä laskulla.

Lapsikasteessa ei ole mitään uskonnonvapauden vastaista, koska myös lapsilla on oikeus uskontoon. Ja koska pieni lapsi ei pysty itse päättämään omista asioistaan, lapsen vanhemmat tekee tässäkin asiassa päätöksen lapsen puolesta.

Vierailija
17/143 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsikasteessa ei ole mitään uskonnonvapauden vastaista, koska myös lapsilla on oikeus uskontoon. Ja koska pieni lapsi ei pysty itse päättämään omista asioistaan, lapsen vanhemmat tekee tässäkin asiassa päätöksen lapsen puolesta.

Kyllä on. lapsella on oikeus uskoa tai OLLA USKOMATTA. nyt se VASTOIN HÄNEN OMAA TAHTOAAN liitetään johonkin uskoon, johon HÄN ITSE ei ole antanut suostumustaan.

Vierailija
18/143 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. lapsella on oikeus uskoa tai OLLA USKOMATTA. nyt se VASTOIN HÄNEN OMAA TAHTOAAN liitetään johonkin uskoon, johon HÄN ITSE ei ole antanut suostumustaan.

Uskonnottomuus ei ole mikään neutraali tila, vaan siihen pakottaminen riistäisi lapsilta oikeuden uskontoon. On toki totta, ettei pienet lapset pysty itse ilmaisemaan tahtoaan, mutta eihän lapset ole kykeneviä päättämään monista muistakaan itseään koskevista asioista. Sitä varten lapsilla on vanhemmat/huoltajat, jotka tekee lastensa puolesta monia muitakin päätöksiä.

Vierailija
19/143 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnottomuus ei ole mikään neutraali tila, vaan siihen pakottaminen riistäisi lapsilta oikeuden uskontoon. On toki totta, ettei pienet

Ei siihen pakoteta, Hänelle saisi yhä opettaa uskontoa vanhempien ja lapsen niin halutessa. Vain JURIDINEN kuuluminen uskontokuntaan tulisi kieltää. Eli ei syntyisi automaattisesti niitä velvollisuuksia mitä nyt uskontokuntaan liittymisestä syntyy (esim kirkollisveron maksu, osallistuminen koulun uskonnon opetukseen jne). Juridisesti hän saisi HALUTESSAAN liittyä uskontokuntaan kun katsotaan että on kykenevä tekemään rationaalisen päätöksen (vaikka 15 vuotiaasta lähtien).

Vierailija
20/143 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sellainen kirkko olisi jossa ei tarvittaisi mitään riittejä?

Huomautan vaan, että kaste ei ole tyhjä riitti vaan Jeesuksen asettama tapahtuma, jolla lapsonen siunataan Jumalan yhteyteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä