Parisuhde vessasta alas ilman syytä
Loin tästä jo viestiketjun tänään aiemmin, mutta se poistettiin ilman syytä. Keskustelu oli täysin asiallista, vaikkakin minua kutsuttiin takertujaksi ja kontrollifriikiksi yms. kun vaadin ex-naisystävältäni jonkinlaista inhimillistä käytöstä itseäni kohtaan.
Luon saman viestiketjun uudestaan, jossa on myös lainattuna aiempi kirjoitus. Aihe on minulle hankala ja minun on todella vaikea käsitellä eroa.
Otsikko kertoo oikeastaan kaiken olennaisen. Erosin kaksi viikkoa sitten.
Seurustelin noin puoli vuotta naisen kanssa. Meillä ei ollut koskaan mitään erimielisyyksiä, jaoimme samanlaisia arvoja ja mielenkiinnon kohteita sekä huumorin. Hän tapasi minun perheeni ja minä hänen. Keskustelimme jopa yhteen muuttamisesta. Kaiken kaikkiaan arki sujui hyvin.
Sitten kaikki muuttui yhtäkkiä. Hän alkoi perumaan sovittuja tapaamisiamme ja viestittelykin väheni lähes olemattomiin. Tietysti huolestuin ja kysyin, että onko kaikki hyvin. Hänen vastauksensa oli, että hänellä on minusta johtumattomia huolia mm. työstressin takia. Niinpä annoin tilaa.
Viikon jälkeen, kun hänestä ei ollut kuulunut mitään, olin jälleen yhteydessä ja vaadin jonkinlaista vastausta, että missä mennään, joten soitin hänelle. Vastaus oli hyvin epäselvä, lähes olematon. Hän vetosi edelleen ym. syihin ja sovimme, että tapaamme lähipäivinä.
Lähipäivää ei kuitenkaan koskaan tullut, sillä hän perui aina jonkun epämääräisen syyn takia tapaamisemme. Minulle riitti ja ilmoitin, että en ansaitse tällaista kohtelua ja hän voi heittää minulta hänen luokseen jääneet tavarat roskiin.
En enää ole kuullut hänestä."
Olinko minä tosiaan se paha ihminen tässä suhteessa, kun epätietoisuus sattui minuun kovasti ja halusin tietää missä mennään?
Kommentit (753)
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuntuu toistuvan teemat "jokaisella on vastuu omista tunteistaan" ja "AP yrittää syyttää erosta exäänsä" yms. vaikka olen monesti kirjoittanut, että niin ei ole.
Tässä on joko jotain mitä minä en ymmärrä ja halua sen siksi minulle nyt rautalangasta väännettävän, toivottavasti jonkun viisaamman toimesta.
Selitän vielä täysin absurdilla esimerkillä miten minä näen tämän tilanteen, koska yliampuvuudesta välittämättä kyse on mielestäni täsmälleen samanlaisesta asiasta.
"Tyttöystäväni on lähdössä ulkomaille. En tiedä mitkä ovat hänen lentonsa tai edes missä maassa hän on. Näen uutisista, että lentokone on pudonnut. Huoli herää ja varmistan tyttöystävältäni, että onko hän kunnossa. Hän vastaakin olevansa sukellusveneessä ja sitten hänestä ei enää kuulu."
Onko niin älyttömän egoistista ja toksista ja ties mitä sairasta kontrollointia vaatia toista aikuista ihmistä laittamaan y
Tämä todistaa mitä yläpuolella on kirjoitettu.
Että jos vielä vähän selität niin saat itseäsi miellyttävän vastauksen sen sijaan että hyväksyisit tapahtuneen jolle et saa vastausta.
Lisään tänne, että minulle olisi siis riittänyt sekin, että olisin saanut vastauksen jossa lukee "mietin meidän suhteen tilaa, palataan", "tämä ei johdu sinusta, palataan" tai vaikka "haluan/en halua erota" ja ei mitään muuta.
Minut kuitenkin jätettiin ihan täyteen epätietoisuuteen, että mikä on hätänä ja voinko auttaa.
Voi olla että ks naisella on niin vaikeat ajat että "onko kaikki hyvin" kysymyksetkin saa pois tolaltaan.
Kun ei ole, niin mitä siihen voisi vastata ilman että kysyjä alkaa latomaan lisää ajateltavaa?
Pää täynnä huolia ja murheita ja sitten vielä ap huolestuttaa lisää ja lopuksi jättää..
Katsos kun ap meillä jokaisella on tunteet. Koet että ks. nainen olisi voinut toimia toisin sinua kohtaan ja että hänen olisi pitänyt jotta sinulla ei olisi niin paha mieli.
Naisella voi olla samankaltaisia tuntemuksia ja ajatuksia. Eihän meistä kukaan voi tietää. Et edes sinä.
Ehkei hänellä ollut edes keinoja toimia toisin, vaikka olisi tahtonut.
Jos en väärin muista niin puhuit jotain naisen masennuksesta. Siinä on ihan tarpeeksi murhetta ja työnsarkaa kamppailla oman mielenterveytensä ja elämänsä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuntuu toistuvan teemat "jokaisella on vastuu omista tunteistaan" ja "AP yrittää syyttää erosta exäänsä" yms. vaikka olen monesti kirjoittanut, että niin ei ole.
Tässä on joko jotain mitä minä en ymmärrä ja halua sen siksi minulle nyt rautalangasta väännettävän, toivottavasti jonkun viisaamman toimesta.
Selitän vielä täysin absurdilla esimerkillä miten minä näen tämän tilanteen, koska yliampuvuudesta välittämättä kyse on mielestäni täsmälleen samanlaisesta asiasta.
"Tyttöystäväni on lähdössä ulkomaille. En tiedä mitkä ovat hänen lentonsa tai edes missä maassa hän on. Näen uutisista, että lentokone on pudonnut. Huoli herää ja varmistan tyttöystävältäni, että onko hän kunnossa. Hän vastaakin olevansa sukellusveneessä ja sitten hänestä ei enää kuulu."
Onko niin älyttömän egoistista ja toksista ja ties mitä sairasta kontrol
En ole koskaan lukenut mitään yhtä typerää kuin tämän, että sinä onnistuit erottamaan huolen toisen ja oman huolen lievityksen kahdeksi eri asiaksi.
Siis sait viestin jossa hän EI ollut jättämässä sinua, ja sitten jätit äkkiä, jotta pääset olemaan se jättäjä?
Vai halusitko todella jättää? Ellet halunnut, miksi jätit?
En tajua mikä on ongelmasi, jätit ja omien sanojen mukaan todella tarkoitit sitä. Eikö nyt kaikki ole siten kuten halusit? Vai pelasitko sittenkin, ja nyt olet vihainen, kun toinen ei lähtenyt peliisi nappulaksi?
Tarinan opetus on, että ellet halua jättää, älä jätä. Aika monella on periaate, että mitään on/offeilua ei harrasteta, jos on erottu niin on erottu.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että ks naisella on niin vaikeat ajat että "onko kaikki hyvin" kysymyksetkin saa pois tolaltaan.
Kun ei ole, niin mitä siihen voisi vastata ilman että kysyjä alkaa latomaan lisää ajateltavaa?
Pää täynnä huolia ja murheita ja sitten vielä ap huolestuttaa lisää ja lopuksi jättää..
Katsos kun ap meillä jokaisella on tunteet. Koet että ks. nainen olisi voinut toimia toisin sinua kohtaan ja että hänen olisi pitänyt jotta sinulla ei olisi niin paha mieli.
Naisella voi olla samankaltaisia tuntemuksia ja ajatuksia. Eihän meistä kukaan voi tietää. Et edes sinä.
Ehkei hänellä ollut edes keinoja toimia toisin, vaikka olisi tahtonut.
Jos en väärin muista niin puhuit jotain naisen masennuksesta. Siinä on ihan tarpeeksi murhetta ja työnsarkaa kamppailla oman mielenterveytensä ja elämänsä kanssa.
Tämä on todella hyvä kirjoitus ja varmasti lähimpänä totuutta.
Itse lopetin 7 vuoden parisuhteen aika lailla samalla tavalla. Erona kuitenkin se että en jäänyt sekunniksikaan miettimään tai katumaan. Olin vain onnellinen ja helpottunut kun olin päässyt eroon vetäytyvästä ja helvetin hankalasta ihmisestä.
Jälkikäteen ajatellen mun olisi pitänyt lopettaa se juttu jo alkumetreillä. Siellä oli jo paljon varoitusmerkkejä nähtävissä.
En voi luvata että kohtaat sopivamman ihmisen mutta sen voin luvata että jos kohtaat, tajuat kyllä eron.
Vierailija kirjoitti:
Siis sait viestin jossa hän EI ollut jättämässä sinua, ja sitten jätit äkkiä, jotta pääset olemaan se jättäjä?
Vai halusitko todella jättää? Ellet halunnut, miksi jätit?
En tajua mikä on ongelmasi, jätit ja omien sanojen mukaan todella tarkoitit sitä. Eikö nyt kaikki ole siten kuten halusit? Vai pelasitko sittenkin, ja nyt olet vihainen, kun toinen ei lähtenyt peliisi nappulaksi?
Tarinan opetus on, että ellet halua jättää, älä jätä. Aika monella on periaate, että mitään on/offeilua ei harrasteta, jos on erottu niin on erottu.
Tässä minulla on ristini kannettavanani.
Jätin, koska pelkäsin jätetyksi tulemista tai pikemminkin sen odottelua ja sitä löyhässä hirressä roikkumisen nöyryyttä. En olisi halunnut erota. Luotin kuitenkin vaistoihini, jotka kenties tällä kertaa erehtyivät. Tuskin saan koskaan tietää totuutta.
Jokin tässä ei nyt täsmää.
On sanottu, että erotaan. On tarkoitettu sitä (eli ap ei ole pelailut). Mutta nyt ollaankin tyytymättömiä, kun toinen otti sanasi todesta?
Kyllä tässä on vahva pompotuksen maku. Ollaan vihaisia, kun toinen teki just kuten ap pyysi.
Jotenkin teinimenoa, erotaan hetken mielijohteesta, ja sitten huomataankin ettei haluakaan olla sinkku (ei siis niin että tätä naista juuri kaipaisi, pitäisi vaan joku nainen olla).
Mutta sen sijaan että myöntäisi että itse sen suhteen lopetti, niin vikaa haetaan toisesta. Klassinen kuspäisyys.
Sinä jätit hänet eli kaikki meni kuten halusitkin.
Jos et halunnut niin ota opiksi äläkä jätä ellet halua erota.
Eteenpäin.
"Olinko minä tosiaan se paha ihminen tässä suhteessa, kun epätietoisuus sattui minuun kovasti ja halusin tietää missä mennään?"
Mitä ihmettä, sinähän itse jätit hänet julmasti tekstarilla??
Olet kun mun exä. Erolla uhkailua ja haukkumista sai kuunnella säännöllisesti. Viimeisellä tapaamisella kävi käsiksi ja toivotti mut helvettiin. Viestejä tuli perään joissa mut haukuttiin todella rumasti.
Nyt sitten ihmettelee, että olenko jättänyt hänet kun en vastaa viesteihin.
Vierailija kirjoitti:
On sanottu, että erotaan. On tarkoitettu sitä (eli ap ei ole pelailut). Mutta nyt ollaankin tyytymättömiä, kun toinen otti sanasi todesta?
Kyllä tässä on vahva pompotuksen maku. Ollaan vihaisia, kun toinen teki just kuten ap pyysi.
Jotenkin teinimenoa, erotaan hetken mielijohteesta, ja sitten huomataankin ettei haluakaan olla sinkku (ei siis niin että tätä naista juuri kaipaisi, pitäisi vaan joku nainen olla).
Mutta sen sijaan että myöntäisi että itse sen suhteen lopetti, niin vikaa haetaan toisesta. Klassinen kuspäisyys.
Selitän jälleen kerran.
Sillä ei ole mitään merkitystä mitä ero-kortin pelaamisen jälkeen tapahtui tai olisi voinut tapahtua.
Tyytymättömyyttä minussa herättää se, että ero oltaisiin mielestäni voitu välttää ja mielestäni minua kohtaan toimittiin epäreilusti siinä asiassa, että yhtäkkiä vain vedettiin kaikki luukut kiinni ja en tiennyt mitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Olet kun mun exä. Erolla uhkailua ja haukkumista sai kuunnella säännöllisesti. Viimeisellä tapaamisella kävi käsiksi ja toivotti mut helvettiin. Viestejä tuli perään joissa mut haukuttiin todella rumasti.
Nyt sitten ihmettelee, että olenko jättänyt hänet kun en vastaa viesteihin.
Olen tosiaan ihan kuten sinun eksäsi. En tosin edes korottanut kertaakaan ääntäni meidän suhteemme aikana ja eron jälkeen en ole ollut missään tekemisissä ex-naisystäväni kanssa tai stalkannut häntä.
Jos miehellä olisi munaa, hän menisi ison kukkakimpun kanssa oven taakse ja pyytäisi aidosti anteeksi. Myöntäisi että vika oli yksin hänen epävarmuutensa, ja ettei hän tarkoittanut erota. Ja vannoisi, ettei ikinä koskaan tee vastaavaa uudelleen. Ja pitäisi lupauksensa. Kirjoittaisi anteeksipyynnön vaikka korttiin, jos toinen ei ole kotona, tai ei halua avata ovea.
Sitten se nainen saattaisi kertoa, mitä hänellä oli meneillään. Saisi ikäänkuin asiallisen lopun tarinalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehellä olisi munaa, hän menisi ison kukkakimpun kanssa oven taakse ja pyytäisi aidosti anteeksi. Myöntäisi että vika oli yksin hänen epävarmuutensa, ja ettei hän tarkoittanut erota. Ja vannoisi, ettei ikinä koskaan tee vastaavaa uudelleen. Ja pitäisi lupauksensa. Kirjoittaisi anteeksipyynnön vaikka korttiin, jos toinen ei ole kotona, tai ei halua avata ovea.
Sitten se nainen saattaisi kertoa, mitä hänellä oli meneillään. Saisi ikäänkuin asiallisen lopun tarinalle.
Jokin tämänkaltainen on käynyt useasti mielessäni.
Vaan entäs sitten kun olinkin tulkinnut hänen antamansa signaalit oikein ja välimme tosiaan olivat kylmenneet ja/tai kuvioissa tosiaan onkin ollut toinen mies ja selviää, että minua on kusetettu sekä hyväksikäytetty?
Tekisin täyden pellen itsestäni.
Eli toisen vika kun ei osannut tehdä ja sanoa asioita oikein ja jätti ainoaksi vaihtoehdoksi erota. Klassinen esimerkki joko epäkypsyydestä ja vastuuttomuudesta tai manipuloinnista.
Vierailija kirjoitti:
Eli toisen vika kun ei osannut tehdä ja sanoa asioita oikein ja jätti ainoaksi vaihtoehdoksi erota. Klassinen esimerkki joko epäkypsyydestä ja vastuuttomuudesta tai manipuloinnista.
Asioiden sanominen/oikein tekeminen olisi tässä tapauksessa tarkoittanut yhtäkkisen puolitoista viikkoa kestäneen radiohiljaisuuden jälkeen edes yhtä tekstiviestiä siitä missä mennään.
Totta, ihan sairasta vaatia sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla vaikuttaa olevan ketjun perusteella vaikeuksia ymmärtää muiden käytöstä ja motiiveja, nähdä oma osuutensa tapahtumissa ja sen vaikutus lopputulokseen sekä tunnistaa ja käsitellä tunteitaan. En tiedä, onko kyse k-päisyydestä, kypsymättömyydestä, hoitamattomista traumoista vai jostain neurologisesta poikkeavuudesta enkä tiedä, onko sillä nyt niin suurta merkitystäkään. Koko tämä viestiketju kuitenkin suorastaan huutaa sitä, että aloittaja ei pysty katsomaan asioita mistään muusta kuin omasta näkökulmastaan ja vastuuttaa muita sellaisista asioista, joista hänen itsensä pitäisi kyetä ottamaan vastuu.
Hyvä uutinen on se, että näihin kaikkiin on saatavilla apua. Aloittaja sanoo käyneensä terapiassa mutta jotain on selvästi jäänyt käsittelemättä. Jos uuteen terapiaan ei ole juuri nyt varaa tai sopivaa terapeuttia ei löydy, niin paranemisen tielle voi onneksi lähteä alkuun myös itsenäisesti. Kiintymyssuhdetraumoihin kannattaa ainakin tutustua ja jos lähdet etsimään terapeuttia, niin pyri mahdollisuuksien mukaan valitsemaan sellainen, joka on erikoistunut tähän kyseiseen alueeseen.
Lopuksi vielä: ei, et laita enää mitään viestiä tälle naiselle etkä edes leikittele ajatuksella siitä. Jankutan samaa asiaa kuin kaikki muutkin edelliset kirjoittajat mutta ikävä kyllä vaikutat sellaiselta, joka uskoo vasta sitten, kun saa ns. halosta päähänsä.
Millä tavalla tuo on verrannollinen esimerkki? Haluaisit siis ylläolevassa tilanteessa kuulla tyttöystävästäsi, jotta oma huolesi lievittyisi, et siksi, että haluaisit varmistaa hänen olevan kunnossa? Siinä on vissi ero!
Et myöskään voi vaatia toiselta omien tunteidesi säätelyä. Et vaan voi.