Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu asua vuokralla, kun vuokrat ovat nykyään tosi kalliita? Sain maksettua asuntolainani keväällä ja....

Vierailija
10.11.2023 |

...nyt on jäänyt rahaa niin paljon säästöön, että pankkikin otti yhteyttä ja kyseli kiinnostaako sijoittaminen. :)

Ostin oman asunnon silloin, kun vuokrat olivat jotain 600 euroa kuussa. Asuntolainan kk-lyhennys mulla oli n. 570 euroa kuussa ja se pysyi muuttumattomana loppuun asti, kiitos tasaerälyhennyksen.

Samassa ajassa vuokrat ovat nousseet täällä kaksinkertaisiksi. Tuntuu hurjalta, että joku vähävarainen joutuu maksamaan 1200 euroa kuussa rikkaan vuokraisännän taskuun ja minä selviän 126 euron vastikkeella. :O Siis oikeasti pienituloinen maksaa yli tonnin enemmän kuin minä eikä ole saanut mitään varallisuutta. Minun asuntoni arvo nousee pitkässä juoksussa ja tämä on onneksi suhteellisen uusi, hyväkuntoinen taloyhtiö.

Mut miltä se tuntuu maksaa noita nykyajan järjettömiä vuokria? Mitä tilanteelle pitäisi tehdä, että suomalaisilla jäisi rahaa elämiseenkin?

Kommentit (160)

Vierailija
61/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasaerälyhennystä ei kannata kiittää, koska se on ollut tuossa tilanteessa melko huono vaihtoehto tasalyhenteiseen verrattuna, joka on aina edullisin kokonaisuutena.

Vierailija
62/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitaloasujien "asuminen on halpaa kun ei tarvii maksaa vastikkeita eikä vuokraa" on kuultu ja nähty. Joka toisella tutulla kusi sukassa nyt kun remontteja on alkanut paukkumaan. Ja muuten maksavat. Tuossa oli kyllä aikaa säästää remontteja varten muutama kymppitonni kun korotkin oli nollissa, mutta jostain syystä niin ei tullutkaan tehtyä.

No minulla on nyt aivan uusi omakotitalo alla ja säästössä osakkeina noin 300 000 euroa, että eiköhän tässä selvitä remonteista, jotka tulevat joskus vuosien päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nytkö täälä keulii joku hädintuskin aikuinen sillä kuinka sen vanhemmat oli fiksuja sen puolesta omana ansionaan? Pfffffff ttu mikä pelle.

Miten aloittajan vanhemmat tähän liittyivät mitenkään? Melko katkeralta kuulostat. Minun äitini oli pitkään työttömänä 90-luvulla ja pätkätöissä myyjänä. Itse olen ohjelmistoalan DI ja tienaan nyt noin 7000 euroa kuussa. Käytän ammattiini myös töiden ulkopuolella hirveästi aikaa.

Vierailija
64/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kun remontteja varten erikseen säästöön laitettu. Voi tarvittaessa maksaa remontin yhdellä kertaan eikä tarvitse maksaa rahoitus vastiketta. Mulla samalla tavalla velaton kerrostalo kaksio ja joka kuukausi laitan rahaan säästöön tulevia remontteja varten. Nyt rahaa saanut säästettyä 17000€. Remontteja tulossa joten hyvä säästää. 

Vierailija
65/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt. Yksi kollega asuu hotellihuonetta pienemmässä kalustetussa kopissa tonnin vuokralla, siinä missä itse maksan samalla rahalla kaksikerroksista taloa+tonttia+piharakennusta omaksi. Kun laina loppuu niin nykyhintatasolla asuminen maksaisi tässä vain n. 300 kuussa. Siinä missä vuokra nousee indeksin mukana joka jumalan vuosi.

Vierailija
66/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse vuokralla. Lähistöllä on kerrostalo, jossa oli hiljattain pitkäaikainen iso julkisivu- ja parvekeremontti. Koko talo oli peitetty muovilla pitkän aikaa. Nyt näkyy samassa kerrostalossa olevan kyltti putkiremontista. Mietin juuri eilen, että kuinkahan paljon oman yhtiövelkaa osakkeenoistajilla. Kaliikdi8n tullut,johon vielä hissiremonttiki kuten monissa tuonikäisissä on. Jos asuisin tuossa talossa omistajana tuskin pystyisin maksamaan remontteja. Tässäkin kerrostalossa on ollut useita asuntoja myynnissä. 

Vuokralla on pienituloisena, yksinelävänä ja jo vanhempana naisihmisenä helpompaa.Tietää mitä asumiskulut ovat noin keskimäärin kuukausittain ja jos joku rikkoontuu tai vanhenee niin vuokranantaja hoitaa. 

Asumismuoto riippuu niin paljon kunkin ihmisen elämäntilanteesta, tulotasosta, elämänkatsomuksesta jne. 

Vierailija
67/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

47,5 neliötä, kaksio espoossa. Vuokra on 650e. Palvelut ovat kävelymatkan päässä. On hyvä julkinen liikenne. Vuokra nousi vuoden alussa parilla kympillä.

Mistä alueelta saa noin halvan vuokran 🤔🤔

En ole aikoihin kuullut tuollaisista summista.

Vierailija
68/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain maksettua oman kerrostalo kaksion 1/23. Maksoin reilut 12v. Vajaan vuoden velaton koti. Säästöä kertynyt kun laina maksettu. Tuotto- osuuksiin laitan joka kuukausi 500-700€ välillä 1000€ kun laskuja vähemmän. Säästöön kertynyt mukava summa. 

52v 

Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa. Omistan kaksi sijoitusasuntoa ja minulla on myös muita säästöjä ja sijoituksia näiden tuotoilla maksa oman asumiseni vuokralla. Koti jossa on asut on ollut sinulle pelkkä kuluerä ja alat vasta nyt vasta kerryttämään muuta omaisuutta kun kaikki varasi on tähän asti ollut yhdessä korissa.

49v

Vierailija
69/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitaloasujien "asuminen on halpaa kun ei tarvii maksaa vastikkeita eikä vuokraa" on kuultu ja nähty. Joka toisella tutulla kusi sukassa nyt kun remontteja on alkanut paukkumaan. Ja muuten maksavat. Tuossa oli kyllä aikaa säästää remontteja varten muutama kymppitonni kun korotkin oli nollissa, mutta jostain syystä niin ei tullutkaan tehtyä.

No minulla on nyt aivan uusi omakotitalo alla ja säästössä osakkeina noin 300 000 euroa, että eiköhän tässä selvitä remonteista, jotka tulevat joskus vuosien päästä.

Eikö niiden arvo ole nolla (lue 0) kunnes joku ne ostaa? Saat niistä todennäköisesti 1-300k?

Vierailija
70/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap avasi ihan oikein.

On täysin järjetöntä asua vuokralla.

Omassa maksat lainaeriä itsellesi, vuokralla maksat toiselle.

Pks kannattaa muuttaa pois vuokralta, muualta saat pikkurahalla oman. Myös eteläsuomessa.

Vierailija
71/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako vuotta olet asunut vuokralla siinä? Jos vuokra olisi vastaavassa 1200, niin ei se kämppä kyllä kovin uusi voi olla jos tuo on ollut kuukausieräsi.

Missä paikassa siis on uudehkon asunnon vuokra tuplaantunut siinä ajassa kun sinä olet saanut asuntolainasi maksettua? Oliko sitä kämppää edes rakennettu vielä silloin, kun se vuokra olisi ollut sen 600?

Oliko omaa rahaa prosentuaalisesti kuinka paljon kiinni kun lainan otit? Ja missä ja minkä kokoisessa uudehkossa kämpässä on tuollainen vastike? Onko rahoitusvastiketta? 

Vierailija
72/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiöni vuokra on 382 euroa. On noussut 10 vuoden aikana 50 euroa, mikä on minusta hyvin kohtuullinen nousu. Olen myös vuosien varrella tarvinnut niin asumistukea kuin toimeentulotukea vuokrani maksamiseen useamman kerran työttömyyden ja sairauden vuoksi. 

Vierailija
73/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalojen tapauksessa pitää aina muistaa ne remontit.

Vaikka kuinka olisi nyt se tilanne ettei ole isoja remontteja tulossa, niin aikanaan niitä tulee. Ja on kovin paljon omakotitaloasujia joilta ei sitten löydykään sitä 10 000 - 20 000 euroa kun pitäisi. Myös pikkuremontit ovat yllättävän kallita.

Vierailija
74/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 neliötä omalla pihalla 427 euroa. Mikäs tässä :)

Vierailija
75/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaalta

lähden joulukuussa pois Suomesta. 

Mutta jos asunto on sellainen minkä saa nopeasti myytyä kun mielii pois maasta, se on varmasti yhtä vapaata

Vierailija
76/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lasketaanpa.

Maksan vuokraa 715 euroa.

Täysin identtinen asunto tästä talosta on myyty hintaan 180 000 euroa.

Maksaisin 30% käsirahaa eli 54 000 euroa. Menettäisin tälle rahalle saamani tuotot. Sijoitussalkkuni on tuottanut 20+ vuoden aikana keskimäärin 8,5%/vuosi, mutta lasketaan nyt vaikka sijoitustuotoksi 5%. Tällöin häviän sijoitustuottoa 2 700 eur/vuosi, eli 225 eur/kk.

Lainaa ottaisin siis 126 000 euroa. Pankin ehdottamalla todellisella vuosikorolla korkokulu olisi 6 174 eur/v, eli 514,50eur/kk.

Lisäksi maksettavakseni tulisi vastike, joka on tässä asunnossa 175 eur/kk.

Eli jos lasketaan menetetty sijoitustuotto erittäin konservatiivisesti ja unohdetaan kokonaan remontit joita ei hoideta vastikkeella, omistusasumisen kuukausikulut olisivat 914,50 euroa.

Jos laskelma tehtäisiin 20v aikana toteutuneen sijoitustuoton pohjalta, ne olisivat 1 072 euroa.

Jos tähän lisättäisiin pikkuremontit, kodinkoneiden uusimiset ja vastaavat, kulut olisivat tätäkin suuremmat.

En pääse millään matematiikalla siihen, että omistusasuminen kannattaisi, jos asut kerrostalossa kaupunkiseudulla ja vieläpä hyvällä alueella. Arvonnousun varaan ei ole syytä laskea yhtään mitään.

Vierailija
77/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä tuntuu. Jos olisin jättänyt myymättä kolmioni olisi niskassani 60000 e lainaa. Kattoremppa, lvis-remppa, hissiremppa. Onneksi sain myytyä.. 

Vuokralla helpoin asua. Omistusasujana joudut kuitenkin varautumaan niihin remppakustannuksiin eli menee + - 0 tilanteeseen loppujen lopuksi asuit vuokralla / omistat kerrostalo asunnon.

Vierailija
78/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lasketaanpa.

Maksan vuokraa 715 euroa.

Täysin identtinen asunto tästä talosta on myyty hintaan 180 000 euroa.

Maksaisin 30% käsirahaa eli 54 000 euroa. Menettäisin tälle rahalle saamani tuotot. Sijoitussalkkuni on tuottanut 20+ vuoden aikana keskimäärin 8,5%/vuosi, mutta lasketaan nyt vaikka sijoitustuotoksi 5%. Tällöin häviän sijoitustuottoa 2 700 eur/vuosi, eli 225 eur/kk.

Lainaa ottaisin siis 126 000 euroa. Pankin ehdottamalla todellisella vuosikorolla korkokulu olisi 6 174 eur/v, eli 514,50eur/kk.

Lisäksi maksettavakseni tulisi vastike, joka on tässä asunnossa 175 eur/kk.

Eli jos lasketaan menetetty sijoitustuotto erittäin konservatiivisesti ja unohdetaan kokonaan remontit joita ei hoideta vastikkeella, omistusasumisen kuukausikulut olisivat 914,50 euroa.

Jos laskelma tehtäisiin 20v aikana toteutuneen sijoitustuoton pohjal

Ja korostan, nämä ovat kulut. Näissä ei ole mukana lainanlyhennystä.

Vierailija
79/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulta jää sitten melkoisesti säästöön. Multa jää kuukaudessa 2000, eikä edes muhun ole pankki ollut yhteydessä kyselläkseen sijoittamisesta. 

Vierailija
80/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä tuntuu. Sillä rahalla mitä "tavallinen" asunto maksaisi niin asustelen täällä vuokraluukussanu n. 50 vuotta. Toki vuokrasopimukseni on suorastaan hävyttömän edullinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän