Miltä tuntuu asua vuokralla, kun vuokrat ovat nykyään tosi kalliita? Sain maksettua asuntolainani keväällä ja....
...nyt on jäänyt rahaa niin paljon säästöön, että pankkikin otti yhteyttä ja kyseli kiinnostaako sijoittaminen. :)
Ostin oman asunnon silloin, kun vuokrat olivat jotain 600 euroa kuussa. Asuntolainan kk-lyhennys mulla oli n. 570 euroa kuussa ja se pysyi muuttumattomana loppuun asti, kiitos tasaerälyhennyksen.
Samassa ajassa vuokrat ovat nousseet täällä kaksinkertaisiksi. Tuntuu hurjalta, että joku vähävarainen joutuu maksamaan 1200 euroa kuussa rikkaan vuokraisännän taskuun ja minä selviän 126 euron vastikkeella. :O Siis oikeasti pienituloinen maksaa yli tonnin enemmän kuin minä eikä ole saanut mitään varallisuutta. Minun asuntoni arvo nousee pitkässä juoksussa ja tämä on onneksi suhteellisen uusi, hyväkuntoinen taloyhtiö.
Mut miltä se tuntuu maksaa noita nykyajan järjettömiä vuokria? Mitä tilanteelle pitäisi tehdä, että suomalaisilla jäisi rahaa elämiseenkin?
Kommentit (160)
47,5 neliötä, kaksio espoossa. Vuokra on 650e. Palvelut ovat kävelymatkan päässä. On hyvä julkinen liikenne. Vuokra nousi vuoden alussa parilla kympillä.
Vuokrani on noin 570 ja saan asumistukea 320e.
Vierailija kirjoitti:
Laskea veroja. Ei jää käteen palkasta mitään ja asuntolainaa ei saa, jos tili on enimmäkseen tyhjä. Polttoaine ja autoilu edulliseksi ensi alkuun.
Verojen alentaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että valtion pitää ottaa lisää velkaa ja maksaa enemmän korkoja.
Mulla Tampereella velaton rivarikolmio, yhtiövastike 300 e ja remontteja varten säästöjä.
Mun mielestä vuokrat on tulleet jopa alaspäin. En ikinä uskaltaisi ostaa omistusasuntoa (ei mulle kyllä lainaa niin paljoa myönnetäkään). Pankin logiikka on kyllä outo, pystyn helposti maksamaan 900 euroa vuokraa, mutta en puolta pienempää lainanlyhennystä.
Unohditko jotain ? Onko jäänyt vastikkeet maksamatta? Vuokrissa on katsos laskettu lainat ja vastikkeet mukaan. Mutta kun kuuntelen "omistusasujia" hirvittää, kuukaudessa menee 1500 ja siitä ylöspäin asumiseen, kun lyhentää lainaa ja maksaa vastikkeet, siihen sitten päälle sähköt ja vedet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskea veroja. Ei jää käteen palkasta mitään ja asuntolainaa ei saa, jos tili on enimmäkseen tyhjä. Polttoaine ja autoilu edulliseksi ensi alkuun.
Verojen alentaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että valtion pitää ottaa lisää velkaa ja maksaa enemmän korkoja.
Ei tarkoita,verorahojen holtiton käyttö on syöpä Suomessa,sitä jaetaan vastikkeetta maailmalle,Sannan hallitus viimeksi-5miljardia elpymispaketista on lasku veronmaksajille.Korot ensi vuonna 3.3 miljardia arvio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoita,verorahojen holtiton käyttö on syöpä Suomessa,sitä jaetaan vastikkeetta maailmalle,Sannan hallitus viimeksi-5miljardia elpymispaketista on lasku veronmaksajille.Korot ensi vuonna 3.3 miljardia arvio.
Miksi sitten varakkaiden verojen alentamiseksi otetaan lisää velkaa?
Korkojen ja inflaation takia, vuokralla saattaa olla selvästi halvempaa kuin oman velka asunnon lyhentäminen.
Leuhki lisää, ap. Tai valehtele lämpimiksesi.
Koska osa ei tajua laskea yhtään pidemmälle elämässä, asutaan vuokralla ja maksetaan jonkun toisen asunto. Sitten tulee ikää ja tulot pienenee, eikä lainaa edes enää saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten varakkaiden verojen alentamiseksi otetaan lisää velkaa?
Koska velat pitää maksaa ja korot nousi,vaikka Sanna kertoi ja uskotteli muuta T.huolestunut boomeri.
Kiitos kysymästä. Oikein mukavalta ei ole omistamisen huolia.
Kun alkaa kyllästyttää niin kamat kasaan ja seuraavaan cityyn.
Ei tarvitse jännittää meneekö asunto kaupaksi ja mihin hintaan.
Odottelet nyt ilolla tulevia remppa laskuja..=) Kun enemmistön päätöksellä
aletaan korjailla halusitpa tai et. Makselet sitten vanhuuden päivinä toiseen kertaan sen upean
asuntosi koska olet niin onnellinen siitä.. Melkein kateeksi käy
Mihin sä sitä rahaa ap säästät? Hautaan niitä ei saa. Mä maksan vuokraa ja silti jää palkasta säästöön jos haluan. Yleensä ostelen lapsille jotain ja pidän ns takapakki rahastoa jos jotain sattuu. Mutta joo ei harmita maksaa vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Korkojen ja inflaation takia, vuokralla saattaa olla selvästi halvempaa kuin oman velka asunnon lyhentäminen.
Joo. Naapuritalossa vuokra on 1200/kk, meillä lyhennys oli 1100 e. Ja nyt on maksettu kokonaan, maksetaan vain lämmitys, joka sekin osin ilmaisia puita.
En tiedä, oletko naiivi vai hierotko tahallasi tuota naamaamme.
Ai että miltäkö tuntuu? Miltäkö tuntuu, kun oma asunto on ollut kyllä haave ja tavoite, mutta ei ole mahdollista saada asuntolainaa? Minulla ei ole tarpeeksi isoja ja vakaita tuloja. En ole saanut asuntolainaa, vaikka minulla on ASP täynnä säästöjä.
Että miltäkö tuntuu?
On ap:llakin leuhkimiset aiheet :D
No ihan hyvältä tuntuu. Vuokralla asuminen tällä sijainnilla on tällä hetkellä halvempaa kuin asuntolainan korot ja vastikkeet samanlaisesta asunnosta.
Sijoituksista saan tuottoja, joilla kuittaa keskimääräisenä vuotena aika mukavan osan vuokrasta.
50 neliöinen kaksio, vuorka on 700e veden kanssa. Minusta se ei ole paha kun yksin asuu?