Miltä tuntuu asua vuokralla, kun vuokrat ovat nykyään tosi kalliita? Sain maksettua asuntolainani keväällä ja....
...nyt on jäänyt rahaa niin paljon säästöön, että pankkikin otti yhteyttä ja kyseli kiinnostaako sijoittaminen. :)
Ostin oman asunnon silloin, kun vuokrat olivat jotain 600 euroa kuussa. Asuntolainan kk-lyhennys mulla oli n. 570 euroa kuussa ja se pysyi muuttumattomana loppuun asti, kiitos tasaerälyhennyksen.
Samassa ajassa vuokrat ovat nousseet täällä kaksinkertaisiksi. Tuntuu hurjalta, että joku vähävarainen joutuu maksamaan 1200 euroa kuussa rikkaan vuokraisännän taskuun ja minä selviän 126 euron vastikkeella. :O Siis oikeasti pienituloinen maksaa yli tonnin enemmän kuin minä eikä ole saanut mitään varallisuutta. Minun asuntoni arvo nousee pitkässä juoksussa ja tämä on onneksi suhteellisen uusi, hyväkuntoinen taloyhtiö.
Mut miltä se tuntuu maksaa noita nykyajan järjettömiä vuokria? Mitä tilanteelle pitäisi tehdä, että suomalaisilla jäisi rahaa elämiseenkin?
Kommentit (160)
Siis nytkö täälä keulii joku hädintuskin aikuinen sillä kuinka sen vanhemmat oli fiksuja sen puolesta omana ansionaan? Pfffffff ttu mikä pelle.
On mullakin oma kämppä mut en mä niin tyhmä ja kiittämätön ole että teeskentelisin et tää on ite yksistään ansaittu, mä vaan tein mitä käskettiin, ei se tee musta fiksua ja muista tyhmiä, nyt joku roti ap eiks sulla oo yhtään itsekunnioitusta?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap höpisee tonnien vuokrista?
Itse asumme ok-talossa järven rannalla pienessä kaupungissa. Kaikki palvelut pelaavat vuokranantajan toimesta, remonttia tehdään tarvittaessa jne. Tämä kustantaa meille 350 e/kk.
En ikinä ostaisi omaa asuntoa, josta olisin vastuussa ja joutuisin teettämään kalliita remontteja. Ei kiitos. Sitten jos joskus kyllästymme, voimme muuttaa muualle. Helppoa!
Miten voitte saada jonkun muun talosta 350 vielä itselle rahaa? En nyt ihan tajua tätä.
Tuo riippuu siitä missä asut.
Jos asut jossain perähikiällä niin kannattaa ostaa, koska kämpät eivät maksa mitään mutta vuokraa kiskotaan aina se 500€ koska Kela maksaa.
Täällä kaupungissa on se juttu, että vuokra on 750€ mutta vastaava kämppä maksaisi 300 000€.
Toki perähikiällä voi olla aika hiljaista sen arvonnousun kanssa, mutta nyt nollakorkokuplan puhjettua ei siitä ole takeita isossa kaupungissakaan. Ja puhutaan siis reaalisesta arvonnoususta, josta on vähennetty inflaatio.
Riivinrauta kirjoitti:
Kiitos kysymästä. Oikein mukavalta ei ole omistamisen huolia.
Kun alkaa kyllästyttää niin kamat kasaan ja seuraavaan cityyn.
Ei tarvitse jännittää meneekö asunto kaupaksi ja mihin hintaan.
Odottelet nyt ilolla tulevia remppa laskuja..=) Kun enemmistön päätöksellä
aletaan korjailla halusitpa tai et. Makselet sitten vanhuuden päivinä toiseen kertaan sen upean
asuntosi koska olet niin onnellinen siitä.. Melkein kateeksi käy
Olen eri, mutta minä ainakin katson, että asuntoni on minulle koti, josta en halua lähteä pois. Ei edes mikään sijoitus, vaikka sijainnin harkitsin tarkkaan ja ollaan kasvualueella suurkaupungissa. Tietenkin, jos on pakko myydä jostain syystä, niin asia erikseen. Taloyhtiöstä on aina mennyt kämpät heti kaupaksi. Kysyntää on kovin.
Makselen mielelläni, mutta makselen itselleni sen uuden ja ihanan, omalla maullani valitun kylppärin ja ne keittiön kaapistot ja kaiken muunkin, kun aika on.
Maalämmön tulo nosti vastiketta jokusella kympillä. Samalla nousi status taloyhtiöllä.
Tässä on nyt asuttu vuosia ilman ylläreitä. Putkijutut tulee, mutta niin ne tulee joka paikassa, ja vuokralainen osaltaan niitä maksaa vuokrissaan. Samoin kodinkoneet.
Vastike nousee putkirempan jälkeen maltilla, ja sen pystyy maksamaan hyvin.
Ollaan eläkkeellä miehen kanssa, ja maksellaan n. 300 euron vastiketta. Olisi aika kammottavaa maksaa samanlaisesta rivariasunnosta sellaiset 1200 euroa kk:ssa, kenties ei edes riittäisi.
Meillä on tässä potti kiinni, ei ole kiva tunne olla persaukinen. Säästöön on saatu aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kun jäätte eläkkeelle, ja tulot puoliintuu? Vuokrat ei. Silloin on kiva omistaa koti, josta kukaan ei voi ajaa pois.
Oletko koskaan kuullut asumistuesta? Ai niin, omistusasujillehan sitä ei annetakaan. :D
Omakotitaloasujien "asuminen on halpaa kun ei tarvii maksaa vastikkeita eikä vuokraa" on kuultu ja nähty. Joka toisella tutulla kusi sukassa nyt kun remontteja on alkanut paukkumaan. Ja muuten maksavat. Tuossa oli kyllä aikaa säästää remontteja varten muutama kymppitonni kun korotkin oli nollissa, mutta jostain syystä niin ei tullutkaan tehtyä.
Monta kymmentä vuotta oon asunut vuokralla ja sijoittanut samalla joka kuukausi. Eli tuntuu ihan hyvältä, ei ole munat yhdessä korissa olleet ikinä. Sellaisen tamperelaisen omakotitalon verran oon vaurastunut. Ei mulla ainakaan huonommin mene kuin omistusasujana.
Joillain asuntolainansa hyvin ajoittaneilla menee kivasti nyt, niillä tosi vaikeaa, jotka maksavat lähes pelkkää korkoa. Heitä kohtaan tunnen myötätuntoa ja huoltakin.
Aloittaja hakee jotain vahingoniloa jota en tajua. Mistä kertoo implisiittinen toive, että jollain menisi huonosti?
Vierailija kirjoitti:
Riivinrauta kirjoitti:
aletaan korjailla halusitpa tai et. Makselet sitten vanhuuden päivinä toiseen kertaan sen upean
Olen eri, mutta minä ainakin katson, että asuntoni on minulle koti, josta en halua lähteä pois. Ei edes mikään sijoitus, vaikka sijainnin harkitsin tarkkaan ja ollaan kasvualueella suurkaupungissa. Tietenkin, jos on pakko myydä jostain syystä, niin asia erikseen. Taloyhtiöstä on aina mennyt kämpät heti kaupaksi. Kysyntää on kovin.
Makselen mielelläni, mutta makselen itselleni sen u
Unohtuiko, että kaupunkialueella (etenkin nyt kun nollakorkoaika on ohi) lainanlyhennys+vastiket+rempat ovat paljon enemmän kuin vuokra vastaavasta asunnosta?
Sen erotuksen saa sijoitettua vaikka osakkeisiin.
Tuohan on ajoituskysymys. Jos oli paikka ostaa 2007-2008 finanssikriisin jälkeen, niin se oli hyvä paikka. Mitä myöhemmin osti, sen huonompi koska hinnat housivat nollakorkojen ansiosta, mutta korkojen normalisoituminen lähestyi. Nyt korot ovat normaalit, ja hinnat korjautumassa sen mukaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kun jäätte eläkkeelle, ja tulot puoliintuu? Vuokrat ei. Silloin on kiva omistaa koti, josta kukaan ei voi ajaa pois.
Oletko koskaan kuullut asumistuesta? Ai niin, omistusasujillehan sitä ei annetakaan. :D
Outoa leuhkia saamillaan tuilla ;D
Nythän asumistuet laski ja suuntaus on tulevaisuudessa varmaan samaan suuntaan, alaspäin. Perähikiä kutsuu työtöntä, työssäkäyväthän ei pian saa latiakaan tukea. eri
Vierailija kirjoitti:
47,5 neliötä, kaksio espoossa. Vuokra on 650e. Palvelut ovat kävelymatkan päässä. On hyvä julkinen liikenne. Vuokra nousi vuoden alussa parilla kympillä.
Hieman isompi saunallinen kaksio Tampereella ratikkareitin varrella samaan hintaan. Korkokulut 170000€ lainalle, jolla saisi vastaavan olisi aika tarkkaan sama + lisäksi tulisi vastike 2-300€ ja lyhennykset. Ei paljoa omistusasuminen houkuta.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti jo paljon ennen eläkeikää lapset lentävät pesästä, jonka jälkeen menotkin vähintään puolittuvat. Maa on täynnä pieniä, alle sadan tonnin omakotitaloja, joten ehkä ostan sellaisen käteisellä ja elän siellä halvalla, jos vuokra alkaa ahdistaa. Nykyistä perheasuntoa ei olisi järkevää omistaa, koska sillä rahalla saa osakkeista melkein kaksinkertaisen tuoton.
Juu, olen tietoinen tilanteista, ja meillä kaikilla ne ovat erilaiset. Me ostettiin asuntomme hyvään aikaan ja nollakoroilla. Nyt on tilanne toinen tietenkin.
Itsekin sijoittaisin, mutta taidot ei riitä, riskit on liian kovat. Tämä on meille hyvä näin. Kummallista tämä ikuinen vuokralla-asumisen ihannointi ja kehuminen, kun jotkut vaan tykkää siitä omasta kotikolosta, ja ovat siitä valmiit makselemaan. Kukin tyylillään ja itselleen sopivasti.
-Eläkeläisrivariasuja
Sorry, luvut eivät oikein täsmää. Uudehko kämppä 570 euron lyhennyksellä. Nollakorolla kymmenen vuotta tuollaista maksua olisi 68400 euroa. Kymmenen vuotta vanhaa kämppää ehkä joku vielä kehtaisi sanoa suhteellisen uudeksi. Koska et maksellut muiden asuntolainoja enemmän kuin oli välttämätöntä, ostit oman heti kun oli 15% omia säästöjä kasassa. Asuntosi maksoi siis maksimissaan 80470 euroa. Tuollaisesta ei kukaan maksa tänä päivänä 1200 euron vuokraa.
Ensi kerralla parempi trollaus sitten.
Ei se omistaminen tai vuokralla asuminen tee ketään onnelliseksi tai onnettomaksi.
Minulla on omistusasunto toisessa kaupungissa. Puolison kuoltua jäimme sinne kaksin lapsen kanssa. Sitten elämä vei eteenpäin. Lapsi aikuistui ja muutti pois, ja minä sain onnenpotkuna uuden työpaikan toisesta kaupungista. Yli 5-kymppiselle uusi vakituinen työpaikka on nykyisin kuin pieni lottovoitto, joten pakkasin kassini ja muutin vuokralle. Oma asunto on vuokralla. En koe vuokra-asumista yhtään hullummaksi vuosikymmenten omistusasumisen jälkeenkään. Päinvastoin, olen melko tyytyväinen uuteen alkuun, on uudet kulmat, uudet naapurit ja kaikki on mennyt hyvin. Ehkä joskus vanhuuden päivilläni palaan vielä omaan asuntooni, ellemme lapsen kanssa myy sitä pois jossain vaiheessa. Kaikki on vielä auki. Katsotaan.
Lisäksi minulla on vanhemmiltani perinnöksi jäänyt vanha talo maaseudulla. Kaunis joen rantaan ulottuva tontti. Tästä piti tulla meille miehen kanssa jonkinlainen pakopaikka, onhan siellä leivinuuni ja levyjen takana hirsiseinät. Jäin kuitenkin yksin ja nykyisin käyn talossa vain kerran vuodessa. Järkevä olisi myynyt koko höskän pois, mutta tunneihmisenä olen senkin pitänyt. Tieto siitä, että omistan sen talon, tekee minut jollain tapaa onnelliseksi vaikka käytännössä se vain on siellä ja mätänee pystyyn, minkä ajatteleminen tuottaa tiettyä surua. Sama juttu: Katsotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa leuhkia saamillaan tuilla ;D
Nythän asumistuet laski ja suuntaus on tulevaisuudessa varmaan samaan suuntaan, alaspäin. Perähikiä kutsuu työtöntä, työssäkäyväthän ei pian saa latiakaan tukea. eri
Leuhkia???
Edellinen kirjoittajahan kysyi, mitä sitten kun jää eläkkeelle ja asuu vuokralla. Siis silloin saa eläkeläisen asumistukea. Sitä ei olla ottamassa pois. Oman asunnon omistajilta otetaan asumistuet pois.
Vierailija kirjoitti:
Juu, olen tietoinen tilanteista, ja meillä kaikilla ne ovat erilaiset. Me ostettiin asuntomme hyvään aikaan ja nollakoroilla. Nyt on tilanne toinen tietenkin.
Itsekin sijoittaisin, mutta taidot ei riitä, riskit on liian kovat. Tämä on meille hyvä näin. Kummallista tämä ikuinen vuokralla-asumisen ihannointi ja kehuminen, kun jotkut vaan tykkää siitä omasta kotikolosta, ja ovat siitä valmiit makselemaan. Kukin tyylillään ja itselleen sopivasti.
-Eläkeläisrivariasuja
Mitä ihmettä sepustat?
Ap tässä on kehuskellut ja ihannoinut omistusasumista. Hän aloitti tämän ketjun. Nyt sinä intoudut haukkumaan ihmisiä, jotka kertovat olevansa tyytyväisiä vuokra-asumiseen.
Mistä paikkakunnalta saa niin halvan asunnon, että lainaa tarvitsee niin vähän, että lyhennys on tuo n.600e. Kannattaa miettiä sitäkin, että saako sitä koskaan kaupaksi kun haluaa. Osa muuttotappiokuntien asunnoista annetaan melkein ilmaiseksi. Että on sillä kuitenkin merkitystä, mistä sen oman ostaa että on järkevä sijoitus
Niin hullua kuin se onkin niin maksamme omakotitalomme lainaa kuukaudessa pienemmän erän kuin mitä
kqupungin rivitaloasuntojen vuokrat esim olisivat. Onhan se hyvä diili. Ei tietysti kaikille, jos ei halu omaa taloa tai elämäntilanne muuten erilainen, mutta meillä tämä on hyvä. Ainoa huonopuoli se että korot ovat nousseet ja vielä on 10v lainan maksamista jäljellä.
Riivinrauta kirjoitti:
Sehän oli aika uusi asunto, jospa rakennusfirma menee konkkaan ja 10 vuoden takuu lentää saunan ikkunasta ulos ja asukkaat toteaa että maksetaampas yhteisvastuullisesti uusi veden eristys ja sekin samalla ja se kyl pitää hoitaa nyt heti ja tuo ja ....Juuri nyt hulluinta ostaa ainakaan uutta asuntoa.
Puhumatakaan isoista remonteista.
"Ei ole isoja remontteja tulossa"
Juu ihan takuulla on tulossa. Jos laina-aika on se tyypillinen 20-25v ja sen jälkeen ajatuksena on nauttia velattomasta asumisesta vuosikausia, niin pitää varautua muutamaan isompaan paukkuun. Aina voi tietysti muuttaa pois ennen sitä, mutta kyllä myyntihinnassa huomioidaan tulevat isot rempat.