Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu asua vuokralla, kun vuokrat ovat nykyään tosi kalliita? Sain maksettua asuntolainani keväällä ja....

Vierailija
10.11.2023 |

...nyt on jäänyt rahaa niin paljon säästöön, että pankkikin otti yhteyttä ja kyseli kiinnostaako sijoittaminen. :)

Ostin oman asunnon silloin, kun vuokrat olivat jotain 600 euroa kuussa. Asuntolainan kk-lyhennys mulla oli n. 570 euroa kuussa ja se pysyi muuttumattomana loppuun asti, kiitos tasaerälyhennyksen.

Samassa ajassa vuokrat ovat nousseet täällä kaksinkertaisiksi. Tuntuu hurjalta, että joku vähävarainen joutuu maksamaan 1200 euroa kuussa rikkaan vuokraisännän taskuun ja minä selviän 126 euron vastikkeella. :O Siis oikeasti pienituloinen maksaa yli tonnin enemmän kuin minä eikä ole saanut mitään varallisuutta. Minun asuntoni arvo nousee pitkässä juoksussa ja tämä on onneksi suhteellisen uusi, hyväkuntoinen taloyhtiö.

Mut miltä se tuntuu maksaa noita nykyajan järjettömiä vuokria? Mitä tilanteelle pitäisi tehdä, että suomalaisilla jäisi rahaa elämiseenkin?

Kommentit (160)

Vierailija
21/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska osa ei tajua laskea yhtään pidemmälle elämässä, asutaan vuokralla ja maksetaan jonkun toisen asunto. Sitten tulee ikää ja tulot pienenee, eikä lainaa edes enää saa.

Mulla on aina ollut pienet tulot.

50+

Vierailija
22/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun syrjäkylillä vuokralla 350e/kk. Täällä on kaikki mitä tarvitsen, työ, ystävät ja harrastukset. Ei täältä ole mitään järkeä ostaa omaa kämppää. Jos esim työt lähteen alta kuka sen ostaisi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin naapuri cityyn pitäisi aina muuttaa, ja miksi?

Vierailija
24/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riivinrauta kirjoitti:

Kiitos kysymästä. Oikein mukavalta ei ole omistamisen huolia.

Kun alkaa kyllästyttää niin kamat kasaan ja seuraavaan cityyn.

Ei tarvitse jännittää meneekö asunto kaupaksi ja mihin hintaan.

Odottelet nyt ilolla tulevia remppa laskuja..=) Kun enemmistön päätöksellä

aletaan korjailla halusitpa tai et. Makselet sitten vanhuuden päivinä toiseen kertaan sen upean

asuntosi koska olet niin onnellinen siitä.. Melkein kateeksi käy

Jep,tämän kun myyn,niin reilut 200000 e kilahtaa tilille,sillä on kiva eläkeläisen touhuta ja hoidella vaivoja.

Vierailija
25/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu miltään, en ole koskaan haaveillut omistusasunnosta. Vuokra on kohtuullinen. 

Vierailija
26/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se miltään tunnu, ei ollut mun valinta, niillä korteilla pelataan jotka on jaettu ja tällä hetkellä tasan ainoat jäljellä olevat kädet on lain ulkopuolella, toivottavasti teistäkään ei tunnu pahalta kun joku jonka on pakko ottaa teiltä ylimääräset päältä pois kun kolmannen perusteeton ahneus on tärkein yhteiskunnallinen arvo. <3

Ympäri käydään jne.

Vierailija
27/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanteen mukaan,itse eläköidyn ja muutan edullisempaan kaupunkiin,osake rahaksi.

Vierailija
28/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kun jäätte eläkkeelle, ja tulot puoliintuu? Vuokrat ei. Silloin on kiva omistaa koti, josta kukaan ei voi ajaa pois.

Vierailija
29/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska osa ei tajua laskea yhtään pidemmälle elämässä, asutaan vuokralla ja maksetaan jonkun toisen asunto. Sitten tulee ikää ja tulot pienenee, eikä lainaa edes enää saa.

Moni myös ostaa ruokaa kaupasta eikä viljele itse. Kiva maksella jonkun toisen traktori. Jotkut käyvät teatterissa. Kiva maksella jonkun toisen ryyppääminen. Typerimmät maksavat kuntosalijäsenyyksiä yms, vaikka ulkona voi tehdä kaiken treenin ilmaiseksi.

Jos ostat asunnon, pääomasi on kiinni siinä ja tuottaa pelkkää asunnon hallintaoikeutta. Jos olet vuokralla, pääomasi on todennäköisesti tuottamassa esim. osinkoja vuokran verran, eikä tarvitse kantaa omistajan riskiä.

Vierailija
30/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain maksettua oman kerrostalo kaksion 1/23. Maksoin reilut 12v. Vajaan vuoden velaton koti. Säästöä kertynyt kun laina maksettu. Tuotto- osuuksiin laitan joka kuukausi 500-700€ välillä 1000€ kun laskuja vähemmän. Säästöön kertynyt mukava summa. 

52v 

Vierailija
31/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap höpisee tonnien vuokrista?

Itse asumme ok-talossa järven rannalla pienessä kaupungissa. Kaikki palvelut pelaavat vuokranantajan toimesta, remonttia tehdään tarvittaessa jne. Tämä kustantaa meille 350 e/kk. 

En ikinä ostaisi omaa asuntoa, josta olisin vastuussa ja joutuisin teettämään kalliita remontteja. Ei kiitos. Sitten jos joskus kyllästymme, voimme muuttaa muualle. Helppoa!

Vierailija
32/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanteen mukaan,itse eläköidyn ja muutan edullisempaan kaupunkiin,osake rahaksi.

Sinne sitten forssaan asumaan yksinään.

Aika ultrajärkevää taas ja realistista.

Vierailija
33/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu hyvältä. Aina asunut vuokralla. Ei ole kallis vuokra.

Vierailija
34/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä sen vuokralla-asumisen sitten pitäisi tuntua, ap?

Vierailija
35/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaltaaaaa mut eipä tässä paskassa maassa ole muutakaan vaihtoehtoa kuin sietää paskaa 

Vierailija
36/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistuasuja tarvitsee säästöjä mm työttömyyden varalle ja remontteihin, joten ei tuo ihan riskitöntä ole. Mutta ymmärrän pointi, esim. meillä omakotitalon ihan pakolliset kulut on noin 350e/kk (kiinteistövero, vakuutus, sähkö(maalämpö), vesi, katumaksu, jätemaksu) Helsingissä, joten jos mikään ei mene rikki niin edullista on kun lainat on maksettu...

Vierailija
37/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asut siis yksiössä syrjäseudulla ja pidät muita hölmöinä? Muutenhan laskelmasi ei pidä paikkaansa (lyhennyksen määrä, uudehko asunto jne). Tosin asuntosi ei ole kovin uusi, jos vuokrataso on kaksinkertaistunut asumisaikanasi.

Vierailija
38/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riivinrauta kirjoitti:

Kiitos kysymästä. Oikein mukavalta ei ole omistamisen huolia.

Kun alkaa kyllästyttää niin kamat kasaan ja seuraavaan cityyn.

Ei tarvitse jännittää meneekö asunto kaupaksi ja mihin hintaan.

Odottelet nyt ilolla tulevia remppa laskuja..=) Kun enemmistön päätöksellä

aletaan korjailla halusitpa tai et. Makselet sitten vanhuuden päivinä toiseen kertaan sen upean

asuntosi koska olet niin onnellinen siitä.. Melkein kateeksi käy

Jep,tämän kun myyn,niin reilut 200000 e kilahtaa tilille,sillä on kiva eläkeläisen touhuta ja hoidella vaivoja.

Ja ihan oikeasti uskot, että joku ostaa sen. :D

Vierailija
39/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kun jäätte eläkkeelle, ja tulot puoliintuu? Vuokrat ei. Silloin on kiva omistaa koti, josta kukaan ei voi ajaa pois.

Sille ei voi mitään. Huonolla palkalla yksin asuva ei saa lainaa.

Vierailija
40/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin vuokarahintoja paikkakunnallani ja totesin ettei minulla ole varaa asua vuokralla, todella huonokuntoisista kämpistä saa pulittaa 750e/kk. Ei kiitos, jatkan pienessä mökissäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi