Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu asua vuokralla, kun vuokrat ovat nykyään tosi kalliita? Sain maksettua asuntolainani keväällä ja....

Vierailija
10.11.2023 |

...nyt on jäänyt rahaa niin paljon säästöön, että pankkikin otti yhteyttä ja kyseli kiinnostaako sijoittaminen. :)

Ostin oman asunnon silloin, kun vuokrat olivat jotain 600 euroa kuussa. Asuntolainan kk-lyhennys mulla oli n. 570 euroa kuussa ja se pysyi muuttumattomana loppuun asti, kiitos tasaerälyhennyksen.

Samassa ajassa vuokrat ovat nousseet täällä kaksinkertaisiksi. Tuntuu hurjalta, että joku vähävarainen joutuu maksamaan 1200 euroa kuussa rikkaan vuokraisännän taskuun ja minä selviän 126 euron vastikkeella. :O Siis oikeasti pienituloinen maksaa yli tonnin enemmän kuin minä eikä ole saanut mitään varallisuutta. Minun asuntoni arvo nousee pitkässä juoksussa ja tämä on onneksi suhteellisen uusi, hyväkuntoinen taloyhtiö.

Mut miltä se tuntuu maksaa noita nykyajan järjettömiä vuokria? Mitä tilanteelle pitäisi tehdä, että suomalaisilla jäisi rahaa elämiseenkin?

Kommentit (160)

Vierailija
81/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä tuntuu. Sijoituksiin menee kuukaudessa saman verran, kuin vuokraan. Hyvin saanut säästettyä tässä vuosien varrella sukan varteen. Jos jotain menee rikki, soitan huoltomiehelle ja homma hoituu. Vuokrat ovat nousseet hyvin maltillisesti. Ei mitään valittamista.

Vierailija
82/160 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

58m2 kaksio, las iso parveke, maksan vuokraa alle200e kk asumistuen jälkeen, vuokra on 450e. Vesi ilmainen ja sähkö n 20ekk,  autopaikka 5e kk jos tarvii sellaisen, Uudet hellat, jääkaapit tulee heti jos hajoaa, vasta täysin remontoitu asunto, kaupat ym 10min kävelyn ja bussit kulkee vierestä.  Ja yksin asun. Omistusasuntojakin ollut, rivaria ja omakotitaloa, kyllä kerrostalossa on helppo asua. Hiljainen rauhallinen talo vielä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla ja rahaa jää niin paljon säästöön, että pankkikin otti yhteyttä ja kyseli kiinnostaako sijoittaminen. :)

En sijoita taloon ennen kuin löytyy sopiva.

84/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo 350 euroa niin paha ole 😃 

Vierailija
85/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sen kukainenkin ajattelee ja kokee.  Mulla on helpompaa kun ei tarvi ajatella kaikkea sitä, mitä omistus-asunnossa tarvii. Eikä ole tunnetta että on jättimäinen pallo jalassa koko loppuiän.

Tietysti te kaikki yli-ihmiset, joille kaikki on helppoa, valitsette mieluummin omistuksen ,olettehan myös mestarikeinottelijoita kaikki!

Vierailija
86/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveripiirissä meillä on sekä vuokralla asuvia ja omistusasunnossa asuvia. Asia josta harvoin puhutaan on se todellinen tilanne että asumisomistajilla on huonompi taloudellinen tilanne. Koska asuntovelka painaa päälle niin varmistetaan tulot ja jäädään "varmaan" työpaikkaan. Vuokrallaolevat kaverit vaihtavat työpaikkaa ja työtehtäviä säännöllisesti jolloin myös tulot ovat ihan eri luokkaa kuin heillä jotka ovat pelanneet varman päälle. Eli, mikä on parempi, omaisuus kiinni kassavirtaa tuottamattomassa omaisuudessa pienemmillä tuloilla tai omaisimuus kiinni kassavirtaa tuottavassa omaisuudessa korkeammilla tuloilka?

Vierailija
87/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on huoletonta asua vuokralla, kun ei tarvitse stressata mistään remonteista. Ei mulla olisi pienituloisena varaa ikkuna-, katto-, parveke-, hissi-, julkisivu-, putki- , keittiö- ym- remontteihin. Kun taloyhtiössä alkaa joku isompi remontti niin muutan pois, enkä tule takaisin. Muutenkin voin muuttaa, jos naapurit ei miellytä tai työpaikka vaihtuu, eikä tarvitse olla naimisissa kämpän kanssa.

Vierailija
88/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasujana voisin kirjoittaa, että onpa ankea aloitus. Miksi yrittää ankeuttaa muiden elämää typerillä aloituksilla.

Vierailija
89/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama satatonnia on osakkeissa ja bitcoinissa. Vuokralla asun mielellään. Seiniin en laita rahaa kiinni. Ne ei tuota siellä riittävästi. Asunnon ostan korkeintaan ulkomailta ja ehkä samalla muutan sinne. Nousevista Aasian talousmaista uusiyksiö 30-40 tuhannella ja Airbnbn kautta saa 30e vrk. Siinä alkaa jo riittävää tuottoa saa. Eikä pelkoa remonteista.

Vierailija
90/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun alussa sai odotella aika pitkään että sai asunnoissa omansa pois. Sama voi olla edessä nyt. Mikään ei kasva ikuisesti. Ei ole mitään takeita että "arvo vain nousee ajan kanssa". Voi tulla hometta ja määrätään purkuun. Tai sota viedä maan tasalle kuten Ukrainassa. Riskisijoitus. Vaikka mitään ei käviskään niin remontit ja ylläpito maksaa.

Vierailija
91/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalilta tuntuu asua vuokralla jo 51 vuotta.Ei perintöä ei miestä joka olisi jakanut menot .Syy ei asunto-säästö tiliin mahdolisuus koskaan. Vaikka työ historiani kaupan alalla alkoi 15 vuotiaana tyttönä.Päiväkään en työtön ja nyt vanhana  olen  työstä eläkkellä .

Vierailija
92/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrani on noin 570 ja saan asumistukea 320e. 

Älä hätäile, Riikka häätää sut kohta.

Vierailija
93/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sen kukainenkin ajattelee ja kokee.  Mulla on helpompaa kun ei tarvi ajatella kaikkea sitä, mitä omistus-asunnossa tarvii. Eikä ole tunnetta että on jättimäinen pallo jalassa koko loppuiän.

Tietysti te kaikki yli-ihmiset, joille kaikki on helppoa, valitsette mieluummin omistuksen ,olettehan myös mestarikeinottelijoita kaikki!

Ostin ekan omistusasunnon 23-vuotiaana, nyt asun yksin uutta 90-rivarin päätyä, velaton olen ollut pitkään, vastike on 248 €/kk. Sijoituksia on hyvänlaisesti, toki oken myös leveästi elellyt, enkä koskaan missään saakelin kerrostaloävässä. 

Vierailija
94/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra asumistuen jälkeen 120€. Ei ole paha. Maksukanaviin menee melkein yhtä paljon. T.työtön. 

Vierailija
95/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tarvitsee jäädä paljon säästöön ? Sekö on elämän tarkoitus ? No ei todellakaan,  elämän tarkoitus on että elää, ja nauttii pienistäkin asioista... takkatulesta,  saunomisesta, netflixin jouluelokuvista jne...

Vierailija
96/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastikkeeseen ei saa ensi vuonna asumistukea, joten omistusasujat joutuvat käymään töissä. Millaista se on kun kello soittaa ennen auringonnousua?

Vierailija
97/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remppoja odotellessa. Ne syö kaikki säästöt.

Vierailija
98/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut ap.  Vuokrani alle 500 e, sijoitusohjeita saatu ja sijoitettu täälläkin.

Vierailija
99/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä ihmetyttää miksi et aloittanut sijoittamista aikaisemmin. Et kai ruvennut sijoittamaan pankin suosittelemiin kohteisiin?

Vierailija
100/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveripiirissä meillä on sekä vuokralla asuvia ja omistusasunnossa asuvia. Asia josta harvoin puhutaan on se todellinen tilanne että asumisomistajilla on huonompi taloudellinen tilanne. Koska asuntovelka painaa päälle niin varmistetaan tulot ja jäädään "varmaan" työpaikkaan. Vuokrallaolevat kaverit vaihtavat työpaikkaa ja työtehtäviä säännöllisesti jolloin myös tulot ovat ihan eri luokkaa kuin heillä jotka ovat pelanneet varman päälle. Eli, mikä on parempi, omaisuus kiinni kassavirtaa tuottamattomassa omaisuudessa pienemmillä tuloilla tai omaisimuus kiinni kassavirtaa tuottavassa omaisuudessa korkeammilla tuloilka?

No esim mulla on ollut aina kitupalkka, ei siitä mitään jäänyt säästöön. EN olisi yksinolijana edes saanut lainaa. EN halunnut elää silakanpäitä järsien myöskään.

Olen vaihtanut asuntoa, ei ole tarvinnut miettiä ostaako kukaan, tai mihin laitan sen asunnon kun aika jättää.

Komsii komsaa, kukin tavallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme