Miltä tuntuu asua vuokralla, kun vuokrat ovat nykyään tosi kalliita? Sain maksettua asuntolainani keväällä ja....
...nyt on jäänyt rahaa niin paljon säästöön, että pankkikin otti yhteyttä ja kyseli kiinnostaako sijoittaminen. :)
Ostin oman asunnon silloin, kun vuokrat olivat jotain 600 euroa kuussa. Asuntolainan kk-lyhennys mulla oli n. 570 euroa kuussa ja se pysyi muuttumattomana loppuun asti, kiitos tasaerälyhennyksen.
Samassa ajassa vuokrat ovat nousseet täällä kaksinkertaisiksi. Tuntuu hurjalta, että joku vähävarainen joutuu maksamaan 1200 euroa kuussa rikkaan vuokraisännän taskuun ja minä selviän 126 euron vastikkeella. :O Siis oikeasti pienituloinen maksaa yli tonnin enemmän kuin minä eikä ole saanut mitään varallisuutta. Minun asuntoni arvo nousee pitkässä juoksussa ja tämä on onneksi suhteellisen uusi, hyväkuntoinen taloyhtiö.
Mut miltä se tuntuu maksaa noita nykyajan järjettömiä vuokria? Mitä tilanteelle pitäisi tehdä, että suomalaisilla jäisi rahaa elämiseenkin?
Kommentit (160)
Onnea asuntolainan maksusta! Olen asunut omassa ja nyt asun vuokralla uudessa kodissa. Vuokralla asuminen nyt hyvä vaihtoehto, koska pian on taas muutto edessä, ja emme ole sitoutuneet tälle paikkakunnalle. Oman asunnon myynnistä saadut rahat sijoituksissa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on miljoona neljäsataa tuhatta vanhuuseläkeläistä ja monella heistä omistusasunto ja moni eläkeläisen lapsi siis perii asunnon.
Onneksi kumpikaan emme peri vanhaa taloa perähikiältä. Semmoinen olisi riippakivi
Itellä 43m2 saunallinen kaksio 440e vuokra. Ei kiinnosta tässä vaiheessa omistusasumisen riskit ja tuo alle 500e on pieni hinta siitä helppoudesta ja stressittömyydestä joka tässä vuokra-asumisessa on.
Ihan hyvältä. Sijoitan rahat mieluummin tuottaviin kohteisiin. Vuokramenot ovat n. 15 % nettopalkasta.
vuokraisännistä varmasti tuntuu tosi hyvältä. :D
No, en tiedä. Lapset muuttaa kohta kotoa pois toiseen kaupunkiin ja ajattelin, että voisin myös muuttaa samaan kaupunkiin.
En tiedä, kun viimeksi asuin vuokralla lähes 20 vuotta sitten, kun vuokrat olivat vielä siedettävällä tasolla. Nyt asun velattomassa omistusasunnossa. :)
Seuraava remontti kun tulee taloosi niin jos ei siihen ole säästöjä niin joudut taas ottaan lainaa. Anopilla rivarissa kattoremontti ja yhden kämpän osuus 7000 e.
Eiköhän ihmiset asu vuokralla, jos syystä tai toisesta ei ole mahdollista ostaa omaa asuntoa. Syrjäkylillä asunnon saa parilla kymmenellä tuhannella, pk-seudulla joutuu irrottamaan satoja tuhansia euroja. Kaikki eivät muutenkaan halua sitoa itseään asuntoon ja lainaan, jos esim vaihtaa asuinpaikkaa ajoittain. Toki jos asua jumittaa samalla paikalla ikuisesti, niin omistusasunto on aika järkevämpi ratkaisu.
Ei hullummalta. Kalliimpaa on, mutta tyytyväinen vuokra-asuntoon. Tarvittaessa voi muuttaa myös pois jos joutuu liikaa vyötä kiristämään.
Asun mielummin vuokralla kuin omassa. Vian havaittua asunnossa ei tarvitse kuin soittaa huoltomiehelle tai isännöitsijälle niin tulee korjaamaan. Lisäksi en näe omistusasuntoa tällä hetkellä kannattavana. Laskeskelin niin asuntolaina mitä saisin ja vastikkeineen yhteensä saattaisivat tulisivat kalliimmaksi kuin vuokra. Pelkät vastikkeetkin joissakin kohteissa vähintään vuokran verran. Ei kiitos.
Urpot ovat sijoittaneet rahansa seiniin ja seiniin sidotun pääoman vaihtoehtoistuotot puuttuu laskelmista :D.
No eihän ne seiniin sidotut varat mitään tuotakaan varsinkin kun romahdus on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvältä. Sijoitan rahat mieluummin tuottaviin kohteisiin. Vuokramenot ovat n. 15 % nettopalkasta.
Omistusasuntoni menot ovat 8% nettopalkasta.
Vierailija kirjoitti:
Seuraava remontti kun tulee taloosi niin jos ei siihen ole säästöjä niin joudut taas ottaan lainaa. Anopilla rivarissa kattoremontti ja yhden kämpän osuus 7000 e.
Miksi pitää ottaa lainaa, kun sen voi maksaa pikkuhiljaa rahoitusvastikkeena? Useimmiten kattoremontin maksuaika on taloyhtiössä 20-25 vuotta.
Kiitos kysymästä, oikein hyvältä tuntuu asua vuokralla.
Kaunis koti "paraatipaikalla", ei huolen häivää nousevista koroista, remonteista, kauhuvuokralaisista, myyntiajoista tai -tappioista ja as.osakeyhtiön velkaantumisriskistä. Ja mikä parasta: pääsen kämpästä eroon 1kk varoitusajalla halutessani/tilanteen niin vaatiessa.
Miksi ihmeessä haluaisin vain hallintaoikeuden as. osakeyhtiössä? Ei silloin omista yhtään mitään. Jos oma koti olisi minulle tärkeä asia, ostaisin oikeasti oman kodin, en ikimaailmassa asunto-osaketta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla Tampereella velaton rivarikolmio, yhtiövastike 300 e ja remontteja varten säästöjä.
Minulla velaton rivarikolmio Oulun seudulla ja vastike 250€+ säästöjä remppoihin.
Jos mä muuttaisin vuokralle säästäisin ihan minimissään 300e/kk ja jopa enemmänkin mut tykkään asua ns omien keskellä vaikka kalliiksi tuleekin. On se mukava kun menee vaikka viemään roskia ja vastaan ei kävele mikään uuga buuga vaan ihan tavallinen pena tai lissu
Sijoitan ja sijoitan. Täällä ei ole suurimmallaosalla edes toisen asteen tutkintoa, työpaikkaa ja asuntona itsariyksiö itä-helsingissä.
Kerrostalossa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.
Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa.