Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu asua vuokralla, kun vuokrat ovat nykyään tosi kalliita? Sain maksettua asuntolainani keväällä ja....

Vierailija
10.11.2023 |

...nyt on jäänyt rahaa niin paljon säästöön, että pankkikin otti yhteyttä ja kyseli kiinnostaako sijoittaminen. :)

Ostin oman asunnon silloin, kun vuokrat olivat jotain 600 euroa kuussa. Asuntolainan kk-lyhennys mulla oli n. 570 euroa kuussa ja se pysyi muuttumattomana loppuun asti, kiitos tasaerälyhennyksen.

Samassa ajassa vuokrat ovat nousseet täällä kaksinkertaisiksi. Tuntuu hurjalta, että joku vähävarainen joutuu maksamaan 1200 euroa kuussa rikkaan vuokraisännän taskuun ja minä selviän 126 euron vastikkeella. :O Siis oikeasti pienituloinen maksaa yli tonnin enemmän kuin minä eikä ole saanut mitään varallisuutta. Minun asuntoni arvo nousee pitkässä juoksussa ja tämä on onneksi suhteellisen uusi, hyväkuntoinen taloyhtiö.

Mut miltä se tuntuu maksaa noita nykyajan järjettömiä vuokria? Mitä tilanteelle pitäisi tehdä, että suomalaisilla jäisi rahaa elämiseenkin?

Kommentit (160)

Vierailija
101/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on huoletonta asua vuokralla, kun ei tarvitse stressata mistään remonteista. Ei mulla olisi pienituloisena varaa ikkuna-, katto-, parveke-, hissi-, julkisivu-, putki- , keittiö- ym- remontteihin. Kun taloyhtiössä alkaa joku isompi remontti niin muutan pois, enkä tule takaisin. Muutenkin voin muuttaa, jos naapurit ei miellytä tai työpaikka vaihtuu, eikä tarvitse olla naimisissa kämpän kanssa.

Kyllä niistä huolista voi vähän maksaa kun omaisuus karttuu samalla. Sinulla on sitten huolettomuus ja hyvin pieni omaisuus.

Vierailija
102/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitsee jäädä paljon säästöön ? Sekö on elämän tarkoitus ? No ei todellakaan,  elämän tarkoitus on että elää, ja nauttii pienistäkin asioista... takkatulesta,  saunomisesta, netflixin jouluelokuvista jne...

Juuri näin. Tällaiset ap aloitukset ja keskustelut ovat täälläkin vaan yleistyneet..  ja se on jotenkin säälittävää ,  kun osa porukasta on vielä ihan tosiaan Mutta faktahan on se että Suomi jakantuu nyt entistä pahemmin,  rikkaat rikastuu ( esim.woltin perustaja), ja köyhät köyhtyy..kuilu vaan kasvaa. Kun eihän se voi   olla niin, että ura/palkka/raha on se  kaikista tärkein asia elämässä..ja näin kokoomus vaan ajattelee!  Kun oikeasti tärkeintä on että elää ja sinut hyväksytään, ja saat nauttia ja tehdä niitä "vähäpätöisiäkin" asioita..Esim tänään tehdä tyttäreni kanssa isänpäiväkakun huomiselle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä tuntuu kun ei tarvitse asua pienessä asunnossa kerrostalossa.

Vierailija
104/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian ydin selviää Teille kun jäätte eläkkeelle  ja tulotaso putoaa 40 %. Tällöin vuokra kirpaisee jättiosan käteen jäävistä tuloista. Takaaaaaan ei naurata vuokralla asujaa silloin.  

Vierailija
105/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu vapaalta. En ole koskaan omistanut asuntoa, koska ajatus mahdollisesta asuntoloukusta on ahdistanut. Nyt olen vähän yli 50-vuotias ja olen alkanut ajatella, että voisi ostaa sen asunnon, jossa sitten elää vanhaksi - kunhan osaisin edes päättää kaupungin, jossa haluan sitten asua.

Vierailija
106/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei kannata ainakaan ostaa asuntoa. Taloudellisinta on asua vuokralla. Omistusasumisen hyöty on siinä että sen asunnon saa tarpeeksi halvalla että se kannattaisi. Nyt kuluttajalta on vienyt lainanhoitokyvyn korkea inflaatio ja korot. Työttömyyttäkin on paljon asunnonhankinta ikäisten joukossa.

Asunto pitäsi saada ostettua ainakin puolet halvemmalla kuin on hintapyynnöt, Helsingissä 70% halvemmalla, että siitä olisi hyötyä.

Nyt kannattaa asua vuokralla ja odottaa rauhassa hintojen korjausta lainanhoitokykyä vastaavalle tasolle.

Vierailija
107/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asian ydin selviää Teille kun jäätte eläkkeelle  ja tulotaso putoaa 40 %. Tällöin vuokra kirpaisee jättiosan käteen jäävistä tuloista. Takaaaaaan ei naurata vuokralla asujaa silloin.  

No voin kertoa sinulle, että kun me muutimme tähän ennen eläkkeelle jäämistä, vuokramme oli 350 e/kk ja talo on järven rannalla. Talo ei ole mikään mörskä, vaan normaali ok-talo kaksine saunoineen ja muine mukavuuksineen. Nyt olemme eläkkeellä. Vuokra on edelleen 350 e, mutta tilanne on sikäli muuttunut, että saamme puolison kanssa yhteensä asumistukea eläkkeeseemme 230 e, joten itselle jää maksettavaksi 120 e/kk eli 60 e/hlö.

Miltä se tuntuu? Hyvälle. Rahaa jää muuhun käyttöön roimasti. 

Vierailija
108/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kauhean hyvältä tunnu tietenkään. Mutta minulla kesti todella kauan saada oman alan vakityöpaikka, eli en olisi saanut pankista lainaa vielä nollakorkojen aikaan. Ja nyt kun voisin hakea lainaa, korot on korkealla ja lainaa ei silti myönnetä sen verran mitä täällä Helsingissä missä käyn töissä maksaa asunnot. Asun nyt sitten vuokralla nätillä alueella, ja keskityn elämässä muihin asioihin.

Vierailija
109/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyytyväinen, kun ostin oman asunnon, koska vuokrat tällä alueella ovat todella korkeat. Olen laskenut, että omistusasunto kohdallani tulee edullisemmaksi remppoineen ja asuntolainoineen. 

Vierailija
110/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana asua vankilassa. 0 e

Vierailija
111/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 000 ihmistä kuolee vuodessa ja asiakkaat vähenevät yrityksillä. 

Vuokrat on korkeita ja ei ole rahaa parturiin. Hiukset leikataan itse ja laitetaan ponnarille tai letille tai nutturalle. 

Vierailija
112/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60 000 ihmistä kuolee vuodessa ja asiakkaat vähenevät yrityksillä. 

Vuokrat on korkeita ja ei ole rahaa parturiin. Hiukset leikataan itse ja laitetaan ponnarille tai letille tai nutturalle. 

Katselin eilen kaupungilla kun parturi istui tuolissa ja selasi kännykkää. Ei asiakkaita. Vuoden päästä omistusasuntoon ei saa enää asumistukea, kun on yrittäjä ja tulee isot leikkaukset jotka lähtee sitten loppujen lopuksi yrityksiltä. 

Vierailija
113/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista. En haluaisi omistaa sijoitusasuntoa ja olla vastuussa koko kerrostalon putkiremonttilainoista ja vastikkeista, kun hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset. 

Vierailija
114/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista. En haluaisi omistaa sijoitusasuntoa ja olla vastuussa koko kerrostalon putkiremonttilainoista ja vastikkeista, kun hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset. 

Siinä voi lähteä myös omistisasunto, kun olet vastuussa korkean kerrostalon osakkaiden yhtiölainoista ja vastikkeista. 

Vierailija
115/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu pariskunta asuu omakotitalossa eläkkeellä ja ajattelin jo, että ne on leikkauksilta turvassa, mutta sitten muistin, että niillä on sijoitusasunto ja ovat vastuussa kyseisen kerrostalon kaikkien osakkaiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja nyt hallitus leikkaa monelta osakkaalta ansiosidonnaiset, sovitellut päivärahat ja asumistuet. 😂😁😜

Vierailija
116/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaalta

Vierailija
117/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin että eläkkeellä varasto ja talvet muualla.

Vierailija
118/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen asunnon voi myös ostaa kun on eläkkeellä.

Vierailija
119/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin te keräätte rahaa? Käärinliinoissa ei ole taskuja, elämä kannattaa elää tässä ja nyt!

Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu, esim. Harkovassa varmaan moni menetti maksamansa omistuasunnon ja kaikki katosi tuhkana tuleen.

Islannissa tulivuori yskähtelee, aurinkomyrskyistä varoitellaan jne. tiedä mikä luonnonkatastrofi tulee ja muuttaa koko elämemme ihan erilaiseksi.

Itse olen varmuudeksi säästänyt pienen pesämunan, mutta muuten elellyt ilman omistamisen huolia. Olen ok palkkaisessa työssä 80% työajalla, ei ole omistusasuntoa tai autoa tai MITÄÄN mistä pitäisi huolta kantaa, ei edes lemmikkiä saati lapsia.

Rahani käytän matkusteluun ja erilaisiin kokemuksiin, olkoon sitten varjoliitoa tai ravintolaillallinen. Kuolen köyhänä, mutta erittöin rikkaan elämän eläneenä.

Ja jos vaikka loppu tulisi huomenna, en katuisi päivääkään elämästäni.

Vierailija
120/160 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraa saa nostaa vain kerran vuodessa sopimuksessa olevalla prosenttimäärällä, monella vuokra saa noustaa elinkustannusindeksin verran eli noita 2 vuotta vanhojen kerrostalojen ensi vuoden 1600 vastikkeita ei voi siirtää vuokraan ja vuokralainen voi muuttaa pois 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi