Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parisuhteen vakiinnuttaminen tutustumisen, eikä seksin kautta?

Vierailija
10.11.2023 |

Pidän seksistä rakkaan kumppanin kanssa, enkä pihtaa tai käytä sitä vallankäytön välineenä. Minulla on pari exää joiden mukaan seksi kanssani on todella hyvää, vaikka en halua harrastaa sitä välineillä jne.

Olen sinkkuuntunut jokin aika sitten ja huomaan kuinka miehet ovat seksikeskeisiä. Seksiä pitäisi olla hyvin varhain tapailuvaiheessa. Minulle tällainen ei ole luontaista. Seksi on merkityksellinen asia, jonka haluan jakaa vain henkilön kanssa, johon olen syvästi kiintynyt ja hän minuun.

Miten saada miehet vakuuttumaan siitä, että seksiä kannattaa odottaa edes se muutama kuukausi ja tutustua rauhassa ennen kuin sitouttaa toista seksin kautta itseensä? Haluan olla kiinnostava persoonani, enkä hyvän seksin ansiosta. Seksin aloittaminen liian aikaisin tuntuu kiusalliselta, koska en halua antaa tuntemattomalle jotakin niin henkilökohtaista asiaa.

Kyse noin 38-50 vuotiaista.

Kommentit (643)

Vierailija
281/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei minulla ole niin olematon itsetunto, että minä miettisin sitä, haluaako tuo toinen minua. Lähtöoletukseni on, että haluaa, koska on siinä enkä itse olisi, jos en haluaisi. "

Ei sitä suhteen alussa voi kuitenkaan tietää varmasti millä mielellä se toinen on liikkeellä. Tunteeko voimakasta kiinnostusta, jonkin verran kiinnostusta vai onko vain mukana koska sinä satuit kiinnostumaan ja koki sen mairittelevaksi. Tarkoitin siis että kaikki eri etenemisen vaiheet ovat aina lopulta sen toisen kiinnostuksen syvyyden testausta ja peilaamista. Juuri sitähän se tutustuminen on. Toisen eri puolien katsomista ja sen tunnustelua että miten ne resonoivat yhteen.

Mutta ei sen oletusarvona ole sen katsominen, haluaako toinen minua henkisesti tai fyysisesti. Sehän on kuin ilma, jota hengittää. 

Vierailija
282/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minulle seksi on hyvä asia ja se pysyy sellaisena, kun sitä harrastaa vain tietyissä puitteissa."

Niin ja tuo on sinun oma kokemuksesi, ei mikään yleinen moraalisääntö. Omista kokemuksista ja omista tuntemuksista ei voi johtaa kaikkia muita koskevia moraalisääntöjä. Tajuat varmaan sen?

Itse asiassa ei ole pitkä aika siitä, kun elimme yhtenäiskulttuurissa, jossa tietyt moraalisäännöt oli suurimmalle osalle samat. Vapaa seksi valtakulttuurina on varsin tuore ilmiö, ellei nyt muinaisia rappiokulttuureja lasketa. Nämä korreloi: aina kun on ilmaantunut seksihurjastelua enemmässä määrin (mm pederastiaa antiikin Kreikassa), myös yhteiskunta on aika pian tuhoutunut.

Tämän logiikan mukaan ne yhteiskunnat olisivat ihanteellisia, joissa valtio säätelee ihmisten seksielämää, ja esim.

Lonksahdit sitten äärilaitaan ;) Ei valtion tietenkään pidä puuttua liian tarkasti seksielämään (paitsi suojella alaikäisiä ym), vaan jokaisella yksilöllä pitäisi olla moraali selkeänä mielessä ihan itsellään. Ettei lähde yhtymään vaikka apinoihin, mistä AIDS:kin sai alkunsa.

Nyt me eletään kulttuurisen moninaisuuden aikaan, ja siitä voi olla montaa mieltä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei. Tuo ajattelusi on täysin vääristynyt. Mietipä, on lakeja seksuaalisesta häirinnästä ja väkivallasta. Ei ole yhtäkään lakia seksistä kieltäytymällä aiheutetusta kärsimyksestä. 

Jos mies tarvitsee nimenomaan seksiä fyysisenä toteutuksena kokeakseen olevansa haluttava niin minä en koe häntä haluttavana, että se siitä. "

Selvästikään et pysty ollenkaan asettumaan sellaisen ihmisen asemaan joka tuntee eri tavalla kuin sinä. Ei kyse ole mistään seksuaalisesta häirinnästä tai muusta vaan siitä miten se toinen ihminen tuntee. Ei kukaan pakota sinua harrastamaan seksiä kenenkään kanssa mutta ihan yleisesti elämässä on kiva jos pystyy ymmärtämään myös omastaan poikkeavia tapoja ajatella ja kokea asioita. Siis vaikka ei pitäisi niitä tapoja haluttavina.

Vierailija
284/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä tapauksissa lähes aina nainen ei vain ole seksuaalisesti tarpeeksi kiinnostunut miehestä. Pistetään mies hyppimään renkaista ja todistamaan että pystyy tarjoamaan muuta, ennen kuin "tuntuu siltä" että voidaan mennä sänkyyn. Parempi mies kun tulee vastaan, nainen ei odotuta yhtään ylimääräistä hetkeä. Poikkeuksina sitten aseksuaalit ja traumapotilaat, jotka kannattaa muutenkin jättää väliin.

Älykkäille olisi hyvä olla omat keskustelut ettei tarvitsisi tälläsia lapsuksia lukea. Ihsn oikeastikko olet tuota mieltä... Ainiin, jonkun tutkimuksen mukaan hedonistiset seksihurjastelijat ovat jääneet älystä paitsi.

Vierailija
285/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minulle seksi on hyvä asia ja se pysyy sellaisena, kun sitä harrastaa vain tietyissä puitteissa."

Niin ja tuo on sinun oma kokemuksesi, ei mikään yleinen moraalisääntö. Omista kokemuksista ja omista tuntemuksista ei voi johtaa kaikkia muita koskevia moraalisääntöjä. Tajuat varmaan sen?

Itse asiassa ei ole pitkä aika siitä, kun elimme yhtenäiskulttuurissa, jossa tietyt moraalisäännöt oli suurimmalle osalle samat. Vapaa seksi valtakulttuurina on varsin tuore ilmiö, ellei nyt muinaisia rappiokulttuureja lasketa. Nämä korreloi: aina kun on ilmaantunut seksihurjastelua enemmässä määrin (mm pederastiaa antiikin Kreikassa), myös yhteiskunta on aika pian tuhoutunut.

Tämän logiikan mukaan ne yhteiskunnat olisivat ihanteellisia, joissa valtio säätelee ihmisten seksielämää, ja esim.

Tietyt raamit tekevät ihmisen olon turvalliseksi ja näinollen lait pääsääntöisesti lisäävät onnellisuutta. 

Vierailija
286/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ettei lähde yhtymään vaikka apinoihin, mistä AIDS:kin sai alkunsa."

Moraalia perustellaan hämmästyttävän usein urbaanilegendoilla. AIDS tarttuu myös veren ja eritteiden välityksellä joten ei siihen siirtymiseen mitään apinaseksiä ole tarvittu.

Vierailija
287/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tietyt raamit tekevät ihmisen olon turvalliseksi ja näinollen lait pääsääntöisesti lisäävät onnellisuutta. "

Ja siksipä länsimaisissä oikeusvaltioissa lait perustuvat nykyään todellisten haittojen torjumiseen eivätkä moraaliseen närkästykseen. Tämän takiahan nykyään homous ei ole rikos vaan päinvastoin samaa sukupuolta olevat saavat mennä 

naimisiin.

Vierailija
288/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis millä tavalla seksi sitouttaa ihmiset toisiinsa? Voistko ap vastata tähän, kun muuten on vaikeaa kommentoida oikein mitään.

Ei sitouta sinua, mutta minut ja ap:n sitouttaa. Ei olla sinulle sopiva kumppani, olemme herkempiä.

Anteeksi en vieläkään ymmärtänyt mitä tuo tarkoittaa, ehkä olen vain tollo. Mutta mitä tuo tarkoittaa tuo sitouttaminen? Eli jos harrastat seksiä jonkun kanssa, niin olet mielessäsi ikään kuin hänen sitten, ja sitoutunut häneen loppuelämäkseksi?  Vai miten tuo toimii? Alkaako vakava loppuelämän suhde siitä ensimmäisestä kerrasta kun vehkeet menee sisäkkäin? 

Eli mitä tarkoittaa tuo itsensä sitouttaminen noin niin kuin ihan käytännössä?

Juuri noin se pitäisi olla, ihannetapauksessa. Yhdynnässä on aina raskaaksitulon riski, ja siksi ihmisillä syntyy rakasteltaessa oksitosiini-hormooni, joka on se "sitouttava" hormooni, jotta ihmiset tajuaisivat sitoutua toisiinsa ja perustaa perheen.

Kannattaa siis vähän miettiä, kehen haluaa sitoutua ;) 

Vierailija
289/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nämä jotka harrastaa seksiä heti, ovat suurelta osin niitä hedonistisia oman nautinnon priorisoijia. Eihän ystäviäkään painosteta seksiin, vaikka heistä sentään jo välitetään. "

No eihän ystävienkään kanssa sitä ystävyyttä säännöstellä aluksi että ei mennä heti liian pitkälle. Olisi hassua että jos ystävystyt jonkun kanssa niin heti ei voisi mennä vaikka teatteriin tai oluelle kun se on liikaa nautintoa heti. Aluksi pitää pari kuukautta vain käydä kävelyillä ja sitten voi vasta siirtyä ystävyydessä eteenpäin. 

Sinulle siis seksi on kävelyyn verrattavaa toimintaa? Selittää, miksi olet valmis harrastamaan sitä matalalla kynnyksellä. Osalle se on sen verran intiimiä, että valitaan partneri/t huolella.

Vierailija
290/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei. Tuo ajattelusi on täysin vääristynyt. Mietipä, on lakeja seksuaalisesta häirinnästä ja väkivallasta. Ei ole yhtäkään lakia seksistä kieltäytymällä aiheutetusta kärsimyksestä. 

Jos mies tarvitsee nimenomaan seksiä fyysisenä toteutuksena kokeakseen olevansa haluttava niin minä en koe häntä haluttavana, että se siitä. "

Selvästikään et pysty ollenkaan asettumaan sellaisen ihmisen asemaan joka tuntee eri tavalla kuin sinä. Ei kyse ole mistään seksuaalisesta häirinnästä tai muusta vaan siitä miten se toinen ihminen tuntee. Ei kukaan pakota sinua harrastamaan seksiä kenenkään kanssa mutta ihan yleisesti elämässä on kiva jos pystyy ymmärtämään myös omastaan poikkeavia tapoja ajatella ja kokea asioita. Siis vaikka ei pitäisi niitä tapoja haluttavina.

Minä ymmärrän, että joku voi tuntea noin. Mutta anna minulle vapaus pysyä kaukana, olen kokenut seksuaalista väkivaltaa sellaisen miehen osalta, jolle on tärkeä tuntea itsensä haluttavaksi niin, että hän yhtyy naiseen. 

Minusta haluttavuus ja varmuus syntyy ihan vaan siinä suhteen kehittymisen myötä. Huomaa, että nauttii sen toisen seurasta ja toinen nauttii omasta seurasta ja halutaan tehdä asioita yhdessä. No, tuota tunnetta ei varmaan synny, jos on vaan jonkun, kenen tahansa kanssa, jotta olisi joku ja voisi tuntea itsensä hyväksytyksi (ja se hyväksyttävyys osoittuu sitä kautta, että joku "huolii" hänet seksiin kanssaan). 

Vierailija
291/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nämä jotka harrastaa seksiä heti, ovat suurelta osin niitä hedonistisia oman nautinnon priorisoijia. Eihän ystäviäkään painosteta seksiin, vaikka heistä sentään jo välitetään. "

No eihän ystävienkään kanssa sitä ystävyyttä säännöstellä aluksi että ei mennä heti liian pitkälle. Olisi hassua että jos ystävystyt jonkun kanssa niin heti ei voisi mennä vaikka teatteriin tai oluelle kun se on liikaa nautintoa heti. Aluksi pitää pari kuukautta vain käydä kävelyillä ja sitten voi vasta siirtyä ystävyydessä eteenpäin. 

Sinulle siis seksi on kävelyyn verrattavaa toimintaa? Selittää, miksi olet valmis harrastamaan sitä matalalla kynnyksellä. Osalle se on sen verran intiimiä, että valitaan partneri/t huolella.

Tämä. Osa vertaa kävelyyn. Osa ruokaan ja vielä parempiin ja arkisempiin ruokalajeihin tai useammassa ravintolassa käymiseen. Heille seksi on sama kuin kaivaa nenää tai tyydyttää itsensä. Siinä nyt vaan sattuu olemaan mukana toinen ihminen ja kohottaahan se kivasti itsetuntoa, että sai yhden "kaadon" lisää. 

Vierailija
292/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut tuttavapiiristäni tämän: naiset ja miehet, jotka odottavat seksin aloittamista pidempään, ovat saaneet pysyvän parisuhteen sen kanssa, jonka kanssa on lopulta edetty seksiin asti. Ne, jotka ovat aloittaneet heti ekoilla treffeillä, tai viimeistään kolmansilla treffeillä, eivät ole löytäneet pysyvää suhdetta. Tähän sääntöön ei ole ollut poikkeusta ja otantani on 21 ihmistä.

Jos ei etsi loppuiän kestävää parisuhdetta, niin antaa palaa vain, mutta yllä oleva ihan vain vinkkinä niille, jotka haluavat pysyvän parisuhteen mutta eivät ole sellaista saaneet. Kannattaa odottaa sopivaa ihmistä. Aika moni haluaa vain hyväksikäyttää toisia. "Pihtaamalla" selvität, onko toinen kiinnostunut sinusta vai vain ilmaisesta seksistä. 

No voi, mulla on eri kokemus. Ja aika moni kaveri on päätynyt ihan klassiseen keskiluokkaiseen perhe-elämään aikanaan nopsa

"Pihtaamalla" selviää muitakin asioita, joita täällä on jo mainittukin. Jos mies ei jaksa odottaa vaikka viikkoa, niin se selviää pikku "pihtauksella", ja on vain ja ainoastaan hyvä asia. 

Mutta joo, kyllä minäkin tunnen ihmisiä, joilla on pitkät vuosikymmenien parisuhteet alkaneet yhden yön jutusta. Silti moralisoit rumasti  meitä "pihtareita", kosto on aina tyhmää.

Vierailija
293/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös muistaa että ei ole oikeaa tai väärää tapaa kiintyä. Miesten seksikeskeisyys käännetään usein negatiiviseksi asiaksi ja tutustumisen kautta kiintymistä pidetään helposti lähtökohtaisesti jotenkin parempana tapana kiintyä. Oikeasti ne ovat kuitenkin vain erilaisia tapoja.

Ei se ihan noinkaan ole. Jotkut haluavat vain seksiä, eivät kiintymystä. Toisen ihmisen pään sisälle ei kuitenkaan näe, joten "vain seksiä"-tyyppi voi ihan hyvin valehdella kiintymystä. Toisin päin tilanne ei toimi samalla tavalla, ja taitaa olla äärimmäisen harvinaista, että oltaisiin vapaaehtoisesti seksittömässä suhteessa ilman kiintymystä. Kukaan ei oikein voi väittää kumppanilleen tosissaan, että kyllä meillä on seksisuhde, vaikkei olekaan. Sen sijaan voi väittää (ja manipuoloida) toisen uskomaan, että kyllä heidän välllään on henkinen yhteys ja molemminp

Höps! Kiintymyksen valehtelu on helppoa ja yleistä. Näkyy esimerkiksi niissä vanhoissa pareissa, jotka eivät enää oikein halua tehdä mitään yhdessä, mutta "ovat kiintyneitä", ja "aidosti sitoutuneita", eivätkä eroa, vaikka kommunikaatiokin on muuttunut lähinnä naljailuksi. Paras merkki tästä on kosketuksen, erityisesti seksuaalisen kosketuksen loppuminen. 

Veikkaan että aika moni tuntee tällaisen parin. Tai on tuntenut, ennenkuin ovat eronneet. -eri

Vierailija
294/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ehkä demiseksuaali?

Vierailija
295/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit toki ymmärtää tahallasi väärin. En minäkään väitä että sinä pitäisit seksin harrastamista automaattisesti hedonismina vaikka sellaisen pahantahtoisen tulkinnan voisin toiseen suuntaan tehdä.

Mutta jos palataan asiaan niin hedonismi on ihan erityinen luonteenpiirre eikä se suoraan mitenkään liity siis haluun harrastaa seksiä. Seksiä harrastavat nopeammin ne jotka eivät liitä seksiin niin voimakkaasti mitään suuria moraalisia puolia tai jotka eivät liitä seksiä vain pitkään parisuhteeseen. Mitään muuta se ei niistä ihmisistä tai heidän hedonismistaan kerro,

Vierailija
296/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei autoakaan osteta ilman koeajoa. Pitäisi kyllä olla kaikki tähdet ja saturnuksen renkaat kohdillaan että jaksaisi kuukausia odotella seksiä. Ja mitä jos se onkin ihan tuhnu? Vähänkö sitten harmittaa 

Vierailija
297/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristittyjen miesten täytyy älytä löytää se hyväksynnän tunne muualta kuin esiaviollisesta seksistä. Kuten myös naisten. 

Amen! Helpompaahan se onkin, kun tietää että vaikkei kukaan muu, niin ainakin Jeesus hyväksyy ja rakastaa <3

Vierailija
298/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"olen kokenut seksuaalista väkivaltaa sellaisen miehen osalta, jolle on tärkeä tuntea itsensä haluttavaksi niin, että hän yhtyy naiseen.  "

Ymmärrän reaktiosi tuota taustaa vasten mutta et sinä kokenut tuota väkivaltaa siksi että mies halusi kokea itsensä haluttavaksi vaan koska tuo mies ei ymmärtänyt rajoja ja koska hänen käsityksensä siitä mitä toiselle voi tehdfä olivat kehittymättömät. Sekoitat siis tämän sinulle traumaattisen tapahtuman siihen mitä minä kirjoitan vaikka ne ovat ihan eri asioita.

Vierailija
299/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Monesti olen naiskavereilta kuullut kuinka mies on kadonnut seksiä saatuaan. Sellaiset tarinat saavat varovaiseksi tällaisen, joka puhtain aikein etsii kestävää suhdetta."

Kun antaa heti niin näkee aamulla että pyytääkö se mies puhelinumeroa vai katoaako vähin äänin. Ei tarvitse arpoa sen pidempään.

Tällainen miehen käytös ei ole kaikille olankohautuksella ohitettava asia, vaan osalla sydän murtuu. Parempi siis heille olla kokeilematta, et kuin käy.

Vierailija
300/643 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Monesti olen naiskavereilta kuullut kuinka mies on kadonnut seksiä saatuaan. Sellaiset tarinat saavat varovaiseksi tällaisen, joka puhtain aikein etsii kestävää suhdetta."

Kun antaa heti niin näkee aamulla että pyytääkö se mies puhelinumeroa vai katoaako vähin äänin. Ei tarvitse arpoa sen pidempään.

Tällainen miehen käytös ei ole kaikille olankohautuksella ohitettava asia, vaan osalla sydän murtuu. Parempi siis heille olla kokeilematta, et kuin käy.

Rakkaudessa on aina mahdollisuus sydänsuruun. Mitä enemmän sydänsuruja pelkää, se epätodennäköisemmin löytää myöskään sitä rakkautta.