Meillä on työpaikalla nainen, joka ei koskaan syö tarjottavia kakkuja, pullaa, leivoksia
Ei edes pikkujouluissa syö, ei juhlapäivinä ei koskaan mutta juo vaan teetä, vettä tai kahvia mustana. Kahviin ei laita koskaan sokeria eikä makeutusaineita. Kaunis ja todella hoikka nainen jopa niin että olen itse hieman kade mutta en ilkeä. En ole kehdannut kysyä mutta onkohan hoikkuuden salaisuus ettei koskaan syö herkkuja? Nyt joulun lähestyessä meillä on töissä paljon jouluherkkuja ja suklaata niin ei niitäkään syö. Mietin vaan onko sairas vaan eikö vaan syö mitään? Joskus leivon ja vien töihin herkkuja mutta nainen kieltäytyy ja kiittää. Mitä tuollaiselle herkkuja välttelevälle kannattaa tarjota?
Kommentit (313)
En syö, koska minulla on IBS, joten ruokavalioni on gluteeniton, lisäksi pitkä lista vältettäviä ruoka-aineita, kuten pähkinät, omena, päärynä, erilaiset siirapit, sokerit... Olen myös vegaani. En jaksa selittää tätä koko ajan kaikille pullan tuputtajille, joten sanon vain ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Teen itse näin, syynä keliakia.
Joskus kun olen kertonut siitä, on sitten minulle raahattu itseleivottua gluteenitonta leivonnaista, eikä ymmärretty kun en ole sitä uskaltanut kontaminaatioriskin takia syödä. En millään viitsi aiheuttaa ohutsuolivauriota vain ettei joku loukkaannu kieltäytymisestäni.
Täällä toinen keliakiaa sairastava.
Ja pidän sairauteni omana tietonani juuri mm. siitä syystä, että muutoin alkaa tolkuton "gluteenittomien" tarjoamisten tuputtaminen.
Suurin osa näistä "gluteenittomista" ei oikeasti ole gluteenittomia ja loput on yksinkertaisesti pahan makuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholia, sehän on noiden kaikkien fitness -ihannoitsijoiden mukaan elämän elixiiriä
Aloituksessa unohtui mainita ettei nainen juo alkoholia kun kerran koko työporukan kanssa keskusteltiin alkoholista niin kävi ilmi ettei juo.
Miksi olet noin älyttömän kiinnostunut työkaverin ruokavaliosta?
Olen huolissani työkaverista enkä halua loukata leipomuksillani ketään. Aina kun vien tarjottavaa työpaikalle sanon että saa ottaa muttei ole pakko ja tämä nainen ei koskaan ota ei minun eikä muitakaan yrityksen tarjoamia herkkuja. Ap
Vatut olet huolissasi.
Sua ainoastaan harmittaa, kun joku joukossa ei ylistäkään leipomuksiasi.
Suomen yhteisöllinen kehitys kärsii, kun joku ei syö teidän vartavasten tekemiä leivoksia. On se paha ku toiselle ei maistu ku vaivalla tehny just sua varten, kyllä pistää minua niin sapettaan ku ei mun leivoksia syö se yks henkilö. Mun leivokset on maailman parhaita, ja sinähän syöt vaikka väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään syömiset ja juomiset ei kuulu muille ihmisille.
Ei pitäisi kuulua. Yksi työkaveri, joka on vegaani lähti viettämään taukonsa talon toisessa päässä olevaan taukotilaan meidän työpaikan ruokapäsmärin udellessa joka ainoa kerta, mitä hänellä on ruokana ja mitä syö.
Itseänikin jo alkoi ahdistamaan toisen puolesta.
Syö siinä sitten, kun yksi haukkana kyttää.
Minulla on ihan vastaavasta kokemus. Sain syödä melko rauhassa yhdeltä kyttääjältä, kunnes jossain kohtaa hän sai tietoonsa, että olen vegaani. Tästä alkoi ihan järkyttävä kyttääminen ja tenttaaminen siitä mitä kaikkea olen laittanut ruokaani. Tämä henkilö myös alkoi vaatimaan minulta perusteluita miksi olen vegaani (eläinoikeussyyt) ja sen jälkeen perusteluita miksi koen suomalaisten tuotteiden olevan epäeettisiä. Sanoin hänelle monta kertaa, että en halua alkaa puhumaan näistä asioista kun muut yrittävät rauhassa syödä omaa lounastaan.
Lopulta aloin syömään lounaan omassa työhuoneessani ja siitä tämä kyttääjä loukkaantui verisesti. Hän käänsi asian siten, etten halua syödä muiden kanssa koska he syövät eläinperäisiä tuotteita. No, mieluummin olen niuhovegaanin maineessa ja syön rauhassa, kun palaan kytättäväksi ja tentattavaksi.
Mäkään en syö makeaa, en vaan tykkää mistään makeasta. En tykännyt edes lapsena. Karkit, limsat, kakut, pullat, suklaa. Yöks. Jopa hedelmät maistuvat ällöttävän makeilta kirpeää omenaa, sitruunaa ja greippejä lukuunottamatta. Siispä jätän makeat väliin. Kunnollista voileipäkakkua en kyllä voi vastustaa, tai laadukkaista aineista tehtyä suolaista piirakkaa.
En minäkään syö niitä. Koska tosiaan hygienia mietityttää. Ja toisekseen minulla tulee hirveä väsymys jos syön makeaa muuten kuin aterian yhteydessä. Ei kiinnosta nuokkua koko päivää. Eikä pulla ja makeat kuulu kaikkien ruokavalioon ollenkaan tai vain satunnaisesti.
Kun minä syön eläimiä, vaikken ehkä haluaisi niitä ikinä tappaa, niin sinä syöt kans, jos et syö niin minua alkaa ärsyttämään. Antakaa ihmislapselle joku lelu niin sais mielenrauhan.
En ole 30 vuoteen ottanut kahvi- tai juhlapöydissä ottanut tarjoomuksia vaikka kuinka tyrkytetään. Ota nyt -ei kiitos -ota ota- ei kiitos -mikset ota -ei kiitos inttämisen katkaisen niin että alan kysellä vaikka lapsenlapsista. Kaksi kertaa muistan että olin otettu kun tarjottiin tuoretta ananasta ja toisessa paikassa lakkoja, nämä maistui!
Olen vegaani mutta en ala sitä selostamaan kahvipöydissä koska sitten joutuu hyökkäyksen kohteeksi, kieltäydyn vain jämäkästi.
Sairauden vuoksi en käytä alkoholia ja herkkuja syön korkeintaan 500 kcal edestä viikossa ja nykyään ei senkään verta enää maistu.
Painoon tämä ei vaikuta, näin olen tehnyt olinpa hoikka tai lihava.
N 90 kg
Minä en ole ikinä tykännyt makeasta, mutta suolaisista syötävistä pidän. Pasteijat, piirakat jne on hyviä. Jotkut vaan ei välitä sokerista joko vaan siksi, että se on pahaa tai omalle elimistölle huono juttu.
Mikä ongelma?
Tuonee itse omat eväät
Mulla on ystävä, jolla on Crohnin tauti. Ottaa yleensä just vain kahvia tai teetä, koska vatsa kestää vain tiettyjä juttuja. Itse tiedän ne muutamat, joita hän pystyy syödä ja ostan tietysti aina niitä. Mutta ei ystävä halua tehdä sairaudestaan numeroa tai puhua siitä puolituttujen kanssa. Siksi ottaa vain sen kahvin tai teen. Hoikkakin hän on, koska joutuu kärsimään surullisen paljon vatsaongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään syömiset ja juomiset ei kuulu muille ihmisille.
Ei pitäisi kuulua. Yksi työkaveri, joka on vegaani lähti viettämään taukonsa talon toisessa päässä olevaan taukotilaan meidän työpaikan ruokapäsmärin udellessa joka ainoa kerta, mitä hänellä on ruokana ja mitä syö.
Itseänikin jo alkoi ahdistamaan toisen puolesta.
Syö siinä sitten, kun yksi haukkana kyttää.Minulla on ihan vastaavasta kokemus. Sain syödä melko rauhassa yhdeltä kyttääjältä, kunnes jossain kohtaa hän sai tietoonsa, että olen vegaani. Tästä alkoi ihan järkyttävä kyttääminen ja tenttaaminen siitä mitä kaikkea olen laittanut ruokaani. Tämä henkilö myös alkoi vaatimaan minulta perusteluita miksi olen vegaani (eläinoikeussyyt) ja sen jälkeen perusteluita miksi koen suomalaisten t
Perustelujen utelu tietylle ruokavaliolle on kyllä ihan naurettavaa. Mutta itse saatan kysyä vegaanilta, mitä hän on laittanut ruokaansa, ihan vaan reseptivinkkien toivossa. En ole itse vegaani, mutta välillä tulee syötyä kasvisruokaa ja haluaisin saada vinkkejä miten tehdä siitä maistuvampaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma?
Tuonee itse omat eväät
No joitakin häiritsee, kun kaikki ei mässytä sontaa koko ajan yhtä paljon kuin he itse. Vähän kuin alkoholistia harmittaa, jos joku ei juo. Sitten tuputetaan ja tuputetaan "ota ny, ota ees vähäsen mun mieliksi".
Antakaa kaikkien kukkien kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen itse näin, syynä keliakia.
Joskus kun olen kertonut siitä, on sitten minulle raahattu itseleivottua gluteenitonta leivonnaista, eikä ymmärretty kun en ole sitä uskaltanut kontaminaatioriskin takia syödä. En millään viitsi aiheuttaa ohutsuolivauriota vain ettei joku loukkaannu kieltäytymisestäni.
Täällä toinen keliakiaa sairastava.
Ja pidän sairauteni omana tietonani juuri mm. siitä syystä, että muutoin alkaa tolkuton "gluteenittomien" tarjoamisten tuputtaminen.
Suurin osa näistä "gluteenittomista" ei oikeasti ole gluteenittomia ja loput on yksinkertaisesti pahan makuisia.
Toinen on se, että aletaan kiinnostuneena siinä pullaa syödessään kysellä, mitä oireita tulee jos syön gluteenia.
"Joo siis jäätävä vatsakipu ja totaalinen vesiripuli. Sen jälkeen niin nopeasti iskevä kylmä hiki, että en hetkeen melkeen näe mitään, ja sen jälkeen oksennan manaajatyylillä niin, että saa tosissaan jo tähdätä päättää. Hyvää ruokahalua :)"
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut että voi olla ihan terveydellisiäkin syitä.
Tämä yksi vaihtoehto. Toinen voi olla vaikka se, että henkilö on erittäin kurinalainen. Kyllä heitä on. Monilla on todella kireät tavat ja omat säännöt. Ateria saattaa olla aina samanlainen (Viktoria Beckham syö kuulema aina yhden tietyn ruoka-annoksen, höyrytettyä kalaa ja kasviksia. Enkä todellakaan näkisi häntä vetämässä pullaa naamaansa töissä kahvitauolla).
Mulla on hieman samanlainen mies. Aamulenkki on aina täsmälleen samanpituinen, eikä edes mieti miten voisi muuttaa maisemia, samaa reittiä, joka päivä. Aamiainen karjalanpiirakka ja maksamakkarasiivu. Ikuisesti ja aina. Illalla menee nukkumaan jämptisti tiettyyn aikaan. Kaavoihinsa kangistunut.
Naurettavaksi mennyt tämä ihmisten 'terveellinen' ruokahuolto. Noita nipottajia Suomesta löytyy, taitaa olla muotia kieltäytyä kaikesta sokerista rasvasta ym, tekee itsestä tärkeän. Ei voi syödä sitä, ei tätä, täysin terve ihminen. Joskus keittää minullakin, ap:n kuvaama henkilö tuttu omalta työpaikalta.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaksi mennyt tämä ihmisten 'terveellinen' ruokahuolto. Noita nipottajia Suomesta löytyy, taitaa olla muotia kieltäytyä kaikesta sokerista rasvasta ym, tekee itsestä tärkeän. Ei voi syödä sitä, ei tätä, täysin terve ihminen. Joskus keittää minullakin, ap:n kuvaama henkilö tuttu omalta työpaikalta.
Jos mä napsisin leivonnaisia ja palaverien tarjottavia aina kun joku tarjoilee, lihoisin vähintään sellaiset kymmenen kiloa. Pienistä naposteluista ne kilot alkaa kertyä.
Mun töissä (en ole elintarvikealalla) olen huomannut, ettei hygieniapassi kerro monestakaan ihmisestä yhtään mitään. Se kertoo, jos pyyhkii nuhanokkaansa kädenselkään (hygieniapassista huolimatta).