Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19675)
Juuri nyt kun vertaa ruuan hintoja länsimaissa, niin ne ainekset, joita minä käytän, ovat itseasiassa Suomessa halvempia kuin muualla. Halpispastat, perunat, juurekset, jauheliha, jauhot, kaurahiutaleet, juustot, jauheliha, maitotuotteet, riisit... mun ostoskärryssäni on vähän eri sisältö kuin noissa useimmissa vertailuissa. Mun ostokset joo on halpisbulkkikamaa, mutta niin ne olisivat muuallakin! Ainoa merkittävät erot näin talvella on tuoreissa vihanneksissa ja hedelmissä JA kuivapavuissa. Muualla maailmassa ne on köyhäilyruokaa, noin 1-2€/kg, Suomessa helposti 4€/kg. Lammas on monessa maassa halpislihaa, Suomessa luksusta.
Minähän en osta kahvia, enkä juurikaan alkoholia, en naudanlihaa enkä liha/kalatiskin tuotteita, ellei ne ole ulosheittohintaan.
Kiusa se on pienikin kiusa
Tänään kävin kaupassa, eli helmikuu alkoi 24, 40e ostoksilla. Maito oli ainoa suunniteltu ruokaostos, menin hakemaan muita hlökohtaisia tarjouksiani ( pesuaineita ja wc-paperia). Kaupassa olikin paljon -50% juttuja / edullisia tarjouksia. Eli tuohon hintaan mukaan lähti: maissia, mung-ituja, selleriä, silmusalaattia, hedelmäsalaattia, tomaattia, kurkkua, chiliä, kilo banaaneja, tonnikalaa,kotijuustoa, maitoa, perunoita.
Joku kysyi mitä olivat tammikuun ostokset. Olen ne kaikki kirjoittanut tänne. Kirjoitin myös pitkän viestin, minkä joku on ystävällisesti poistanut. Lyhyesti: kasviksia ja maitotuotteita, leipää.
Varmaan kevätpuoli menee kuiva-ainekaappeja ja pakastinta tyhjentäessä näin.
-tarinankertoja-
Vierailija kirjoitti:
Tammikuussa ruokaan kului 84,25e. Tein monia ostoslistoja, joista poistin tuotteita. Hamsteri kun olen, niin nyt koitan pitää varastoinnista taukoa, ja tyhjentää nykyiset varastot. Totta kai joskus on pakko/ järkevääkin ostaa enemmän, kun saa halvalla jotain, minkä tietää käyttävänsä varmasti..mutta myönnän tehneeni myös hutiostoksia, joita olen sitten hampaat irvessä syönyt tai lahjoittanut pois.
Kauan kyllä kestää, kunnes oppii tuntemaan itsensä ja tapansa. Mielikuvissa voi olla vastuullisempi kuluttaja kuin onkaan..esimerkiksi kikherneet eivät nyt vain sovi minun suuhuni, vaikka kuinka kuvittelisin niistä valmistavani taas jotain maistuvaa ruokaa.
Sitten on perheen pienennyttyä tähän yhteen henkilöön kestänyt opetella ruuanlaitto- ja ruokaostosmääriä. Nyt viiden vuoden jälkeen vasta alkaa menemään perille, miten vähän kaupasta oikeasti tarvitseekaan ostaa. Menekki on pientä.
- tarinankertoja-
Tämä on niin totta! Olen kaksi kuukautta syönyt pakastimen ruokia. Nyt kiristän entistä enemmän ja 50€ olen varannut helmikuun ruokiin. Kyllä on pakko saada kevääksi pakastin tyhjäksi tai edes kesäksi. Toivottavasti ei tule mitään hyviä tarjouksia vastaan. Ei yksi ihminen niin älyttömästi tarvitse. Mulla hurahtaa tuo varautuminen välillä kierroksille. Kuvittelen tyhjät kaupat ja lapsen lapset ilman ruokaa..
Loppuviikon söin pakastimesta myskikurpitsakeittoa soijarouheen ja oliiviöljylorauksen kanssa.
Tänään tein 6 annoksen sosekeiton kukkakaalista, perunasta, kikherneistä, kanaliemestä ja lorauksesta ruokakermaa. Uunissa paahtui pieni pellillinen oliiviöljyttyjä porkkanoita sekä pannullinen pitsaa, jonka pohjan tein puoliksi vehnäjauhoista ja puoliksi tattarijauhoista. Päälle tomaattimurskaa, paljon herkkusieniä, sipuli, pakastimessa pyörineet leikkeleet, parsakaalia, vähän salaattijuustoa ja reilusti juustoraastetta. Näillä eväillä ensi viikkoon.
-Säästäjä
Harmillista tuo viestien poistaminen. En ymmärtä sitä. Sen voi kiertää, jos kirjautuu tänne. Omat poistetut viestit jäävät talteen, ja ne voi kopioida tänne takaisin...
Kotivarastojen läpikäynti jatkuu. Yhtä valokuvaa etsiessä tuli kasattua turhia papereita kasaan, niistä olen polttanut kaminassa jo noin 5cm... vanhoja veroilmoituspapereita. Lämmittävät sentään.
Ruokana lasagnea. No, joku oli syönyt lasagnelevyt, joten käytin tavallista sarvimakaroonia. Laitoin niitä liikaa, tuli vähän kuivahkoa lasagnea, mutta bechamel-kastiketta jäi yli, ei mahtunut vuokaan, joten sitä sai ottaa lisäkastikkeeksi. Jauheliha 1,50€, makaronit 0,78€, tomaattimurska 0,33€, maitopurkki (kiehu) pakastimesta, siinä oli alehintana 0,60€. Aika vanha purkki, koska Cittarissa ei ole enää alennetut tuotteet eurohinnoiteltu, vaan aleprosentilla. Linssipurkin loput (alle desi), sanoisin 0,30€. Juustot... 1€? Plus voita, jauhoja, mausteita, porkkana ja punajuuri, ehkä 1€.
Alle kuusi € iso vuuallinen, noin 8 annosta.
Lasagnen kanssa coleslaw'ta, sen ainekset maksoivat ehkä 2€, ja siitä riittää... sanotaan, että 0,20€ per annos. Yhteensä annoshinta noin euro. Ei paha.
Tein tänään tonnikalakastikkeen pastalle, tai tietysti sitä voi syödä vaikka perunan kanssa. Mullakin on projektina tyhjentää kaappeja ja nämä tonnikalasäilykkeet öljyssä oli jo aikaa sitten ostettu. Tosin niissä oli vielä päivämäärää kyllä jäljellä. Sen sijaan yksi tomaattimurskapurkki oli mennyt vanhaksi viime vuonna mutta ihan käytettävissä sekin oli. Miten lie piiloutunut kuiva-ainekaappiin.
Runsaasti sipulia, valkosipulia, mausteita, ties kuinka vanhan kaprispurkin loput, sitruunamehua pullosta jne.
Pataa tuli 2,4 kiloa ja koko satsin hinta oli alle kympin. Tästä syönen kymmenisen kertaa plus Lidlin halpisspagettia (0,39/kg), tekee noin euron annos.
Kampin Pimu
Katsoin k-supermarketin superpäivien tarjouslehden tuntuu että siellä tarjoukset vuosi vuodelta huonontuneet.
Tuo vitamiini sanko olisi ainoa järkevä tarjous mutta yksin asuvana en jaksa syödä noin paljon hedelmiä ja ne ehtivät homehtua.
Minulla on halpalla ostettu mehustinkone jolla noista saisi tosin mehua tehtyä.
Olen ollut nyt kunnon flunssassa ruokahalu on ollut täysin nolla enkä ole käynyt edes kaupassa.
Eikä ole tullut syötyä oikeen mitään.
Kuitenkin yritän ensi viikolla palata jo töihin pitäisi jaksaa tehdä töihin eväät valmiiksi.
Hankalaa vain kun ei ole ruokahalua ja pitäisi edes jotain väkisin yrittää syödä.
Ske, millaisena laitoit punajuurta ja porkkanaa lasagneen??
Sain juuri jälkikasvulta kiitosta smoothiepusseistni, joita heille tein kesällä pakastimeen. Motivoi taas itseä pakastimen tyhjennykseen, että saa taas raparperiakin pakastaa..
Aina mukavampi tehdä toisille kuin itselle..
-tarinankertoja-
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Katsoin k-supermarketin superpäivien tarjouslehden tuntuu että siellä tarjoukset vuosi vuodelta huonontuneet.
Tuo vitamiini sanko olisi ainoa järkevä tarjous mutta yksin asuvana en jaksa syödä noin paljon hedelmiä ja ne ehtivät homehtua.
Minulla on halpalla ostettu mehustinkone jolla noista saisi tosin mehua tehtyä.
Olen ollut nyt kunnon flunssassa ruokahalu on ollut täysin nolla enkä ole käynyt edes kaupassa.
Eikä ole tullut syötyä oikeen mitään.
Kuitenkin yritän ensi viikolla palata jo töihin pitäisi jaksaa tehdä töihin eväät valmiiksi.
Hankalaa vain kun ei ole ruokahalua ja pitäisi edes jotain väkisin yrittää syödä.
Flunssat ja niiden jälkimainingit tuntuu olevan tänä vuonna jotenkin ikävämpiä kuin ennen, toivottavasti toivut pikaisesti.
Mä yritän laittaa ylijäämähedelmät pakastimeen, ne tietty pitää ensin käsitellä (pestä, pilkkoa, kuoria tms), niin ei ehkä ole kaikkein houkuttelevin homma toipilaana?
Vierailija kirjoitti:
Ske, millaisena laitoit punajuurta ja porkkanaa lasagneen??
Sain juuri jälkikasvulta kiitosta smoothiepusseistni, joita heille tein kesällä pakastimeen. Motivoi taas itseä pakastimen tyhjennykseen, että saa taas raparperiakin pakastaa..
Aina mukavampi tehdä toisille kuin itselle..
-tarinankertoja-
Ihan raasteena. Lisään sen raasteen pannulle hetkeksi paistumaan jauhelihan kanssa (kunhan olen ensin siis paistanut ja yleensä ihan ekana sulatellut siinä pannulla sen jauhelihan).
Huonoja uutisia. Luettu tänään Hesarista. Valitettavasti juttu on vain tilaajille. Lyhyesti, hallitus änkeää näppinsä kauppaketjujen omien halpismerkkien hinnoitteluun jo ensi kesänä.
Hallitus valmistelee lakia, joka nostaa väistämättä ruoan hintaa.
Tavoitteena on rajoittaa lain avulla kaupan omien halpamerkkien kuten esimerkiksi Pirkan, K-Menun, Coopin, Kotimaista- ja Xtra-tuotesarjojen myyntiä ja valmistusta.
Vielä ei ole tietoa miten suitsiminen tapahtuu mutta uudistus tulee näkymään kuluttajan kukkarossa.
Rajoitukset voivat vähentää kilpailua, johtaa hinnankorotuspaineisiin tai siihen, että kaupat siirtävät valmistusta ja ostoja ulkomaille.
Varmaa on vain se, että kustannukset nousevat. Kaupat yleensä siirtävät kustannuksensa täysimääräisesti kuluttajien maksettaviksi.
Että sellaista vielä tähän tilanteeseen inflaation jatkeeksi.
Kampin Pimu
Vitamiiniämpäriä ei tällä seudulla tarjouksissa näy?!
Järjestin häät viikonloppuna 30 henkilölle, eikä mennyt rahaa montaa kymppiä. Mökillä oltiin. Ruokana oli uunijuureksia, itsetehtyjä ja pyydystettyjä haukipihvejä, nakkeja keitettynä, keitettyjä perunoita ja itsetehtyä pastasalaattia. Maistui kyllä kaikille :) Tietenkin myös itsetehtyjä sämpylöitä ja muuta edullista leipää ja margariinia. Oli lisäksi pakaste prinsessakakkua, mutakakkua, keksiä ja vaahtokarkkeja jälkkäriksi. Hyvin meni kaikki :)
Lisään vielä, että meidän häissä ei ollut lasvisruokailijoita tai laihduttajia, kun etukäteen kysyin ruokarajotteita. Siksi en erikseen tehnyt kasvispyöryköitä, vaan kala ja nakit riittivät. Uunijuurekset, leipä, peruna, pastasalaatti ja jälkkärit toki kasvista.
Vierailija kirjoitti:
Oli hinta pompannut 6euroon.
Ennen taisi maksaa 5euroa..
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli hinta pompannut 6euroon.Ennen taisi maksaa 5euroa..
Muoviämpärin tilaus Temusta tulee kaupalle kalliimmaksi nykyisin :D Ja varmaan Israelista ei oo sopivaa tilata Jaffoja nyt, niin egyptiläiset on vähän kalliimpia. Nyt pari viikkoa Helsingin hintatasoa ja tarjouksia verranneena, niin kyllä maalla on mukavampaa edelleen ;D
Vaikka on nyt saatu ravintoloitsijoita tuntevilta naapureilta ihan ilmaiseksi meidän kulutuksellamme noin viikon ravintolatason tähteiksi jääneet ruuat (pottuja, possunkyljyksiä, salaattia), eikä oo kuin oikeastaan -30% tai -60% maitoon rahaa mennyt. Sapuskat ulkona parvekkeella pakkasessa ja sitten pari annosta lämmitetään päivällä ja illalla. Röyh.
-winner-
Eilen tosin kävin hakemassa -30% alennuksella 5 pippuri/hunajakanafilettä paikallisesta K:sta eli Plussalla 5x10e ja siitä siis melkein 3 euroa vielä alennusta kun olivat 3.2. päiväyksellä. Mutta pakkasessa säilyvät. Pk-seudulla ei tosin näytä nuo -30%:kaan hyllyissä kauaa säilyvän, niin en uskaltanut odottaa iltaan saakka. Huvitti kyllä kun kaveri sitten oli käynyt töistä tullessaan myös samassa kaupassa katsomassa hyllyä eikä ollut ostanut, kun ei ollut enää -30% jäljellä, niin mä sitten, että: "Ta-daa, katsos pakkaseen ja arvaa kuka osti ne nenäsi edestä!" ;DDDD
-winner-
Joo winner, täällä on hyvin harvoin alennuksia ja nopeat syövät hitaat. Kaupat myyvät mielummin ei-oota kuin ottavat riskin hävikistä. Ei täällä jää elintarikkeita mihinkään illan superalennusmyyntiin.
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Joo winner, täällä on hyvin harvoin alennuksia ja nopeat syövät hitaat. Kaupat myyvät mielummin ei-oota kuin ottavat riskin hävikistä. Ei täällä jää elintarikkeita mihinkään illan superalennusmyyntiin.
Parempi näin päin, on vastuullisempaa. Ruoka ei kaupasta kuitenkaan lopu eli aina siellä on jotain ostettavaa nälkäisille.