Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19052)
Ja sitten kaikki sentinvenyttäjät lorottamaan kahvivesi suodattimeen puolen metrin korkeudelta:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011298931.html
"Hyvää kahvia saatiin jopa kymmenen prosenttia pienemmällä määrällä kahvia."
Lasketaanko jakkaran osto hintaan?
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Ja sitten kaikki sentinvenyttäjät lorottamaan kahvivesi suodattimeen puolen metrin korkeudelta:
Aika vakaa käsi saa kuitenkin olla, koska se vesinoro ei saa katketa, tai kahvin sielunelämä menee sekaisin.
Kaikesta sitä näköjään jää paitsi, kun ei juo kahvia.
Kiusa se on pienikin kiusa
Itse asiassa mulla on pakastimessa kaffirlimetin lehtiä, galang galangia, kuorittuja inkiväärin paloja ja sitruunaruohoa sekä viipaloitua chiliä.Kaapissa on kookosmaitoa, vuoden valkosipulit aina saan yhdistetyksi synttäri-ja joululahjaksi ystävältä. Palmusokerikiekkoja myös löytyy kuiva-ainekaapista.
En tiedä kuinka autenttista ruokani sitten on, mutta aika lähelle pääsen thaimaalainen tuttavani ruokaa/ lempiravintolani Lie Mi -tarjontaa.
-tarinankertoja-
Ps. Hyvää intialaista osaan myös kokata! Luulisin että useimmat osaisivat jos viitsisivät, ohjetta seuraten, vähän soveltaen ja välillä maistellen.Intialainen on myös aika halpa tehdä, joskaan ei noita muitakaan mausteita tuolta pakasteesta paljoa kulu, jos silloin tällöin kalakeiton tekee.
On hyvä, että ravintolat ovat kaukana , eikä nurkan takana, niin pitääkin tehdä itse; ei riipu pelkästään rahatilanteesta!
Eilen myöhäinen lounas pitkällä päiväretkellä upeassa paikassa. Noutopöytä. Ajokortiton ystävä joka retkelle halusi myös tarjosi lounaan. Aamulla en syönyt mitään kun ei maittanut, vedellä mentiin.
Matkalla söin kourallisen aikuislapsen jättämiä ruissipsejä.
Illalla poikettiin Heseen syömään tarjouspehmisannokset, 1,50e/ kpl. Olisin kyllä maksanut omani, mutta ystävä väitti ajo-urakkani olleen sellaisen että hän tarjoaa tämäkin.
Päivän ruuat 0e
-tarinankertoja-!
Miksi joku laskee ruokiaan? Joskus menee viikossa 2€ ja joskus 200€, mitä väliä
Käytiin koiran kanssa metsässä sieniä katsomassa. Onhan niitä siellä, kuivia kippanoita. Meidän vakimustikkapaikkakin on ihan tyhjä, ei ooo jättimustikoita ei. Mut ei se haittaa, sieniä tulee vielä myöhemmin, ja mun vanhempani käyvät omassa (salaisessa) mustikkapaikassaan, on kuulemma jo pakastin melkein täynnä!
Tein eilen illalla vielä hedelmäsalaatin kaikista jämähedelmistä, ettei ne ehdi pilaantua. Nektariineja, vesimelonia, omenaa ja mansikoita sekä säilöttyä vesimelonin kuorta.
Aamupala hedelmäsalaattia noin 0,30€.
Lounas viimeiset rippeet alatoopista ja perunamuusista. Noin 1€.
Välipalana kourallinen perunalastuja ja mansikoita, jotain 0,20€ ja jääteetä 0,10€.
Päivän lämpimäksi ruuaksi keitin pinaattikeiton, pinaatit kasvihuoneesta (noin 0,10€), jauho ehkä 0,05€, voita 0,10€, kermaa noin 1€ ja mausteita 0,05€. Noin 1,30€ koko kattilallinen. Lisäksi keitin kananmunia (1,49€/10kpl Pirkka-tarjousmunia) ja sulatin pakastimesta (ilmaista) ruisleipää. Annos kananmunien määrästä riippuen 0,40-0,55€.
Tähän mennessä kahden euron päivä.
Kasvimaalla huomasin, että yksi mansikka oli tehnyt puoli tusinaa rönsytainta, täytyy pelastaa ne ja istuttaa ruukkuihin, nin voin syksyllä sitten istuttaa ne paremmin. Muista en rönsyjä huomannut vielä, kun ne tekee marjoja. Kovin paljon niitä ei enää tule, mut sit voi olla jo mustia viinimarjoja.
Tänään korjasin talteen ensimmäisen kesäkurpitsan, tänne piti tulla hirveä ukkosmyrsky (joka meni noin 3km ohi) ja pelkäsin, että toi kurpitsa olisi voinut hajottaa sen taimen. Huomenna on toinen kurpitsa kerättävän kokoinen. Ajattelin tehdä huomenna kesäkurpitsalettuja/pihvejä, jääkaapissa on paketillinen tarjoushalloumia (tai jotain grillijuuston nimellä myytävää) ja niiden kanssa keitettyjä perunoita. Kasvihuoneessa olisi jo melkein keräyskokoisia papuja, mutta taidan antaa niiden kasvaa vielä hieman.
Tuoresalaatti on nyt omasta takaa; salaattikasveja, tomaattia ja kurkkua, sekaan voi pilkkoa valkosipulin lehtiä ja paprikaakin. Ja krassinkukkia. Kurpitsankukatkin (hedekukat) voisi myös kerätä salaatin sekaan, lähinnä ne on koristeena, ei niistä mahaa täyteen saa. Täytetyt ja friteeratut kurpitsankukat on italialaista herkkua, mutta itse olen liian laiska sellaiseen askarteluun.
Sken elämä kuulostaa surulliselta. Laskee jotain 0,10€ hintoja joka ruoasta. Miksi ei voisi ulkoilla sen koiran kanssa ja lasten kanssa ihan miettimättä mitään, ja pelata oman miehensä kanssa Yatzia illalla ja juoda vaikka sitä itsetehtyä mehua, jonka sokereiden hintaa ei ole tarvinnut laskea? Tosi surullisen kuuloista elämä kun kaikki pitää sentilleen laskea.
Mietin, että voikohan mies pitää saunailtaa edes kaverilleen, kun varmaan laskisit, että no nyt joivat yhteensä 18 tölkkiä olutta ja 9 makkaraa ja sinappia myös vähän, niin se on maksanut tämän ja tämän verran.
Mulla lähikaupassa valmissalaatit aina -40%, maksaa siis joku 2,40€ kpl. Syön sellaisen ja leipää. Hoikka ja terve olen. Aikalailla toi 3€ menee päivässä. En pidä mistään karkista tai sipsistä. Tai limusta tai kaljasta. Lahjoitan kyllä joka kuukausi 200€ löytöeläimille, että voisinhan ostaa vaikka tupakkia 100€:llä ja lahjoittaa vaan 100€ eläimille, jos haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Sken elämä kuulostaa surulliselta. Laskee jotain 0,10€ hintoja joka ruoasta. Miksi ei voisi ulkoilla sen koiran kanssa ja lasten kanssa ihan miettimättä mitään, ja pelata oman miehensä kanssa Yatzia illalla ja juoda vaikka sitä itsetehtyä mehua, jonka sokereiden hintaa ei ole tarvinnut laskea? Tosi surullisen kuuloista elämä kun kaikki pitää sentilleen laskea.
Mietin, että voikohan mies pitää saunailtaa edes kaverilleen, kun varmaan laskisit, että no nyt joivat yhteensä 18 tölkkiä olutta ja 9 makkaraa ja sinappia myös vähän, niin se on maksanut tämän ja tämän verran.
Ske tekee pinaattikeittoa kattilallisen 1,30€ ja käskee sanoa miehelleen että kaverinsa tuo omat kaljat ja miehensä voi juoda vettä. Upea saunailta myös se!
Ihana tämä löytöeläimille lahjoittaja! Minäkään en tykkää alkoholijuomista, sipseistä ja karkeista, mutta valitettavasti tuloni ovat niin pienet , etten voi lahjoittaa eläimille kuin 5e kuukaudessa.
-tarinankertoja-
Vierailija kirjoitti:
Sivusta kommentoin, että laskemiseen voi jäädä koukkuun, jos sen kokee mielekkääksi. Ei se silloin mitenkään vastenmielistä ole, päinvastoin siitä saa mielihyvää. Ja mitä se ketään muuta haittaa, jos joku laskee ruokakulunsa. Ja jos kerran laskee, niin kyllähän ne hinnat silloin 10 sentin tarkkuudella tulevat, samalla vaivalla.
Kovin surullista oli eilenkin elämäni. Koiraparka ei päässyt kuin kolmelle lenkille kanssani, niistä VAIN yksi oli vapaana metsässä (maanomistajan luvalla). Aamulenkki oli pisin, eikä silloin nähty muita lenkkeilijöitä, joten olihan se surkeaa. Nuoriso ei hirveästi halua kanssani lähteä aamukuudelta lenkille, mieluummin illalla sitten. Onhan se kurjaa.
Mun aivot on harmi kyllä rakentuneet siten, että ne ei ole ajattelematta mitään. Aina pyörii jotain päässä! Joskus vaan pelkkää euroviisujukeboksia, joskus työasioita, joskus ruokalistaa, ostoslistaa, kasvihuonekasvien miettimistä, halkomottien laskemista
Ai niin laskemista! Ihan kauheeta, kuinka insinöörin aivot tykkää numeroista!!! Yhteen aikaan viihdytin itseäni kauppareissuilla laskemalla ostosten loppusummaa samalla kun keräsin tavaroita kärryihin. Se loppui korona-aikana, kun tein yhtä aikaa ostoksia kolmelle tai neljälle taloudelle. Edes MINUN aivoni eivät kyenneet hallitsemaan neljää ostoslistaa hintoineen. Kaksi vielä menee sujuvasti.
Niin, se laskeminen. Se nyt vaan on mun toinen luonto. En varsinaisesti pidä matematiikasta, korkeamman asteen funktiot ja trigonometria eivät ole vahvimpia alueita minulle, mutta peruslaskutoimitukset ovat minun salainen paheeni. Ja sen takia en muuten tee sudokuja, koska jäisin niihin koukkuun enkä pystyisi lopettamaan. Ihan kauheeta on se, että uidessani lasken uintimatkaa ympyrän säteen ja kehän kautta. Lasken sukkaa kutoessa silmukoita, kerroksia, raitoja, palmikoita, langan riittävyyttä ja kylllä, myös sitä, paljonko yhden sukan ja sukkaparin langat maksavat.
Ihan sama kuin lukemisessa ja kirjoittamisessakin, tuo on ihan automaattista, laskeminen.
Oikeasti, kuinka surullista on sellaisen ihmisen elämä, joka paheksuu minua sen takia, että lasken huvikseni ruokaostoksiani ja tekemiäni ruokia ja niiden kustannuksia?
Mutta: VIHAAN Yatzya. Mieluummin Catania tai roolipelejä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähikaupassa valmissalaatit aina -40%, maksaa siis joku 2,40€ kpl. Syön sellaisen ja leipää. Hoikka ja terve olen. Aikalailla toi 3€ menee päivässä. En pidä mistään karkista tai sipsistä. Tai limusta tai kaljasta. Lahjoitan kyllä joka kuukausi 200€ löytöeläimille, että voisinhan ostaa vaikka tupakkia 100€:llä ja lahjoittaa vaan 100€ eläimille, jos haluaisin.
Miksi vaihtoehtona sen rahan kuluttamiseen pitää olla vain jotain todella epäterveellistä? Miksi ei voisi käyttää enemmän rahaa siihen, että syö monipuolisesti ja riittävästi, mitkä ovat siis tärkeitä kulmakiviä terveellisessä syömisessä? Tuollainen valmissalaatti ja leipä kun ei sellaista pitemmän päälle ole.
En tajua miten jotkut pystyy tähän, mulla menee 50€ päivässä yksin ja sitten elän loppukuun makaronilla ja kerään pulloja
Kampin Pimu kirjoitti:
Lidlissä on Emilia kahvin (se oma lempparini kaikista merkeistä!) hintaa laskettu nyt eurolla. Eli se parin kuukauden hinnan korotuksen jälkeen palannut takaisin siihen n 2,5 euroon.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
"Hyvää kahvia saatiin jopa kymmenen aiprosenttia pienemmällä määrällä kahvia."
Lidlissä on Emilia kahvin (se oma lempparini kaikista merkeistä!) hintaa laskettu nyt eurolla. Eli se parin kuukauden hinnan korotuksen jälkeen palannut takaisin siihen n 2,5 euroon.
Oudiör! Täällä Helsingissä Kampin Lidlissä Emilia-kahvin normaalihinta on 1,15! Tiistaina viimeksi ostin. Laitan sitä puolet ja puolet Löfbergin Crescendoa.
Edes jokin on täällä halvempaa!
Kampin Pimu
Noin kahvia juomattoman ihmisen käsityksen mukaan parin-kolmen euron kahvipaketti on erittäin halpa. Eikös ne yleensä ole nyt noin seitsemän euron tietämissä?
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
"Hyvää kahvia saatiin jopa kymmenen aiprosenttia pienemmällä määrällä kahvia."
Oudiör! Täällä Helsingissä Kampin Lidlissä Emilia-kahvin normaalihinta on 1,15! Tiistaina viimeksi ostin. Laitan sitä puolet ja puolet Löfbergin Crescendoa.
Edes jokin on täällä halvempaa!
Mikäköhän on niiden ketjujen välisten hintavertailujen luotettavuus, jos sama ketju ja täsmälleen sama tuote voi olla hinnaltaan jopa kaksinkertainen.
Helsingin Sanomat povaa suklaan ystäville helpotusta:
"Kaakaon futuurihinta on laskenut jo kolmanneksen, mikä heijastaa sijoittajien uskoa hintapaineiden hellittämiseen."
https://www.hs.fi/talous/art-2000011393479.html
Juttu ei ole maksumuurin takana vaan kaikkien luettavissa.
Kampin Pimu