Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19057)

Vierailija
17421/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ymmärrä tämän ketjun logiikkaa laskea ruokakulut. Paljonko sinne ruokakauppaan oikeasti meni vaikka kesäkuussa aikavälillä 1.6.-30.6.? Tämä tieto kiinnostaa.

Nyt tulee arvio, että jotain +79 874,43, mutta palautin 4 tölkkiä eli 60 senttiä, joten... ja söin yhden helmikuussa ostetun kaurapuurolautasellisen. Ilman mansikoita, kun niihin ei ollut varaa.

Lautanen oli tosin 400e ja kultareunainen, mutta sitä en laske ruokakuluihin.

-winner-

Vierailija
17422/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi hedelmiä ja ulkomailta tuotuja banaaneja ja avocadoja pitäisi syödä päivittäin ympäri vuoden, oli laiha tai pullea. Mä syön omenia syksyisin kun tuoretta ja halpaa on, ja pakastan osan ja teen hilloa talven varalle. Kesäisin syön edullista vesimelonia ja talvella säilömiäni hedelmiä tai pakastemarjoja puuroon tai kerran kuussa ostan eväsbanaanin.

Kasviksissa ja vihanneksista sama juttu. Pakastan pihan kesäkurpitsaa ja retiisiä talven varalle ja ostan kaupasta kausituotteita silloin kun se on parasta ja halvinta. En ostele omenoita tammikuussa, jos ovat kalliita. Sitten voin ostaa vaikka satsuman. Mutta en syö hedelmiä joka päivä, kasviksia kuitenkin menee.

No minkäs sille voi, jos et ymmärrä. Toisilla hedelmät kuitenkin kuuluu päivittäin terveelliseen ruokavalioon ja ihan suosituksissakin ne on osana ruokapyramidissa, eikä siihen riitä se yksi s

Jos ei ymmärrä mitä tointa mikäkin ruokaympyrään valittu ruoka-aine toimittaa eli miksi siinä on mitäkin, niin onhan se tietysti aina turvallisinta noudattaa sitä orjallisesti. Hedelmissä ei ole mitään sellaista mitä ei voisi saada marjoista (jotka ovat muuten hedelmien kanssa samassa lohkossa!) tai muista kasviksista.

Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17423/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos seurantaa ei ole ja arvioi karkeasti päivän ruokien hinnaksi 3 euroa niin kuukaudessa kauppaan voi silti käyttää kuukaudessa vaikka 500 euroa koska tätä ei lasketa yhtään minnekään kirjanpitoon?

"Aika pitkään riittää jollain kaurahiutaleet, jos helmikuussa ostettu. Normaalikäytöllä noita on tässä välissä joutunut ostamaan jo useampia paketteja, jos puuroa syö päivittäin. Jos taas paketteja hamstraa satasella helmikuussa niin jaetaanko tämä summa jollekin viidelle vuodelle? Ruokaa saa siis hamstrata ohi budjetin vaikka kuinka paljon, jos sitä ei syö tässä kuussa? Aika erikoinen logiikka."

---

Mä vastaan nyt näihin samalla kertaa... Jos sais vaikka kaksi ketjun blondia lätkäistyä yhdellä iskulla ;DDDD

Kotivara tarkoittaa tuotteita, jotka ostetaan jopa vuoden/kahden käyttöajalla, purkkiruokaa ja kuivamuonaa, joista tehdään erinäisiä ruokia muiden lisukkeeksi tai maustetaan jotain tai joiden pilaantumista ei siis tarvitse pelätä, vaikka ostaisi jotain muuta ja laittaisi hyllyyn näiden ensiksi ostettujen eteen. Tarpeellisia sitten vaikka kriisitilanteissa olla näitä jemmassa.

-60% ilta-aletuotteissa ei tämmöisiä ruhtinaallisia käyttöaikoja tietenkään ole, joten niillä katetaan normaalit päiväruuat ja kotivarasta otetaan sitten kaveriksi jotain (vaikkapa pata-ainekset tai perunamuusi, joihin lisään sen -60% ruuan)

Mutta ymmärrän siis myös keskustelevani ketjussa wolttaajien kanssa, joiden käsityskyvyn yli menee se, että jotain niinku ruokaa on jossain niinku jemmassa kun sen saa kun niinku vaan tilaa ;D

-winner-

Vierailija
17424/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään tästä ketjusta. Mukavia vakiokirjoittajia ja ainakin itse uskon että ihmiset kertovat kulunsa ja ostoksensa/ilmaissaamisensa ihan oikein. Mukava vertailla omia menoja ja joskus saada hyviä ja halpoja ruokaideoita. 

Kateellisena luen ihmisten -60 prosentin löytöjä, itse löydän hyvin harvoin muuta kuin -30% leipä- tai pullapussin. Olen kasvissyöjä ja tuntuu että nuo parhaat alennukset osuvat lihatuotteille?

Esim S-kanavasta voi katsoa kaikki kuukauden ostokset jos haluaa tarkkaan laskea ja jaksaa erotella ruuat muista ostoksista.

Olen itse sinkku ja kuukaudessa menee noin 350e ostoksiin, mukana siis kaikkea muutakin kuin ruokaa. Jotakin tuotteita haen Lidlistä ja niistä en pidä kirjaa mutta muuten aika tarkkaan voisin laskea tuolta S-linkistä. 

Mukavaa kesää kaikille! Toivottavasti ketju jatkuu vielä pitkään.

Vierailija
17425/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ymmärrä tämän ketjun logiikkaa laskea ruokakulut. Paljonko sinne ruokakauppaan oikeasti meni vaikka kesäkuussa aikavälillä 1.6.-30.6.? Tämä tieto kiinnostaa.

Minua taas kiinnostaa se paljonko teillä kyseenalaistajilla menee kuukaudessa ruokaan? 

Täällä on kyllä vakiokirjoittajissa niitä, jotka ovat ilmoittaneet säännöllisesti ne kuukauden ruokakulunsa, joten jospa heistä joku bongaisi nyt tämän kysymyksesi.

Vierailija
17426/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos seurantaa ei ole ja arvioi karkeasti päivän ruokien hinnaksi 3 euroa niin kuukaudessa kauppaan voi silti käyttää kuukaudessa vaikka 500 euroa koska tätä ei lasketa yhtään minnekään kirjanpitoon?

"Aika pitkään riittää jollain kaurahiutaleet, jos helmikuussa ostettu. Normaalikäytöllä noita on tässä välissä joutunut ostamaan jo useampia paketteja, jos puuroa syö päivittäin. Jos taas paketteja hamstraa satasella helmikuussa niin jaetaanko tämä summa jollekin viidelle vuodelle? Ruokaa saa siis hamstrata ohi budjetin vaikka kuinka paljon, jos sitä ei syö tässä kuussa? Aika erikoinen logiikka."

---

Mä vastaan nyt näihin samalla kertaa... Jos sais vaikka kaksi ketjun blondia lätkäistyä yhdellä iskulla ;DDDD

Kotivara tarkoittaa tuotteita, jotka ostetaan jopa vuoden/kahden käyttöajalla, purkkiruokaa ja kuivamuonaa, joista tehdään erinäisi

Ei tässä kyllä asiallista vastausta kysyjälle ollut vieläkään. Kyllä kaikki ymmärtää nykyään mikä on kotivara, ja ettei sitä syödä heti. Enemmän kiinnostaa, millä rahalla tätä kotivaraa ylläpidetään, kuuluuko se tähän 100 euron kuukausibudjettiin vai ei? Miksei tähän saa suoraa vastausta? 

Vierailija
17427/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas kiinnostaa se paljonko teillä kyseenalaistajilla menee kuukaudessa ruokaan? 

Täällä on kyllä vakiokirjoittajissa niitä, jotka ovat ilmoittaneet säännöllisesti ne kuukauden ruokakulunsa, joten jospa heistä joku bongaisi nyt tämän kysymyksesi.

Pitäisi ensin ymmärtää tämän ketjun laskutapa kuukauden ruokakuluista, jotta tänne voi vastata ketjun logiikalla. Normaalisti ihmiset laskee kuukauden ruokakuluiksi sen, mitä vaikka nyt heinäkuussa menee kauppaan, vaikka joku riisipaketti jäisikin vielä puolitiehen. Kerran ostettu on kerran maksettu. Tässä ketjussa tämä ei kuitenkaan mene näin?

Vierailija
17428/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi ensin ymmärtää tämän ketjun laskutapa kuukauden ruokakuluista, jotta tänne voi vastata ketjun logiikalla. Normaalisti ihmiset laskee kuukauden ruokakuluiksi sen, mitä vaikka nyt heinäkuussa menee kauppaan, vaikka joku riisipaketti jäisikin vielä puolitiehen. Kerran ostettu on kerran maksettu. Tässä ketjussa tämä ei kuitenkaan mene näin?

No kuten sinulle on täällä jo sanottu, niin osahan näin täällä tekeekin. Ja myös ilmoittaa sen kuukauden ruokaostossumman tänne. Osa taas laskee päivittäistä/viikottaista ruokakulua, jolloin sen riisipaketin hinta tulee jyvitettyä. Ei täällä ole asetettu mitään sääntöä, miten nämä tulee laskea tai mikä on oikea tapa. Kukin tekee niin kuin itselle on sopivinta/luontevinta. 

Vierailija
17429/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, just oon lähdössä kauppaan ja vien sinne sen viime kuussa ostamani kaurahiutalepaketin repussa mukana, josta vielä 2 dl jäljellä, jotta voin kassalla sitten varmasti pysyä laskuissa mukana ;DDDD

Kohta, kun saan ensimmäistä kertaa tänä päivänä puettua housut ja t-paidan päälle, (..on niin hikikin! https://genius.com/Sleepy-sleepers-on-niin-hikikin-lyrics) niin viitsii mennä kauppaan hakemaan vaikka mansikoita, tulee ihan tämän päivän kuittia ;DDD mutta ne eivät sitten vissiin kuulu joidenkin ketjulaisten mukaan hyviin tapoihin kertoa, kun ne on -60% tuotteita kummiskin...

Kuunnelkaa vaikka toista Sleepy Sleepersin Syö lanttuva! -kipaletta sillä välin ;D

-winner-

Vierailija
17430/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savulohisalaatti 400g -50% 4,29, alpenfest hasselpähkinäjäätelö -20% 2,09, findus grillikasvikset 2x500g pussia 5e (-1,78), atria aur.kuivattu tomaatti -kanafileet 720g -50% 4,50, tomaatteja pari kiloa 1,50/kg hinnalla, hetki kreikkalainen salaatti 270g -30% 2,79

Nämä siis eilen ostettuina ja periaatteessa ei lisää tarvitsisi ostaakaan ihan heti, mutta nyt täytyy käydä katsomassa mansikoiden päivähinta, että huomisellekin riittää päiviteltävää :DDDD.

Ja juu, kuten näkyy ruokavaliosta, ei mene niistä helmikuun kaurahiutaleista tätä vauhtia edelleenkään kovin paljoa ;DDDD

-winner-

Vierailija
17431/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään meni pyöreesti 70 senttiä ja safka valmistui kahdelle päivälle...se nötkötti jota käytin, se oli kylläkin ilmainen! Eli tomaattimurska ja spagetti sekä pieni sipuli, niistä koostui kustannukseni kahdelle päivälle!

Vierailija
17432/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka vastaat siihen omaan kysymykseen, jonka tuossa esitit.  Paljonko sinä maksat ruokaostoksista/kk? Eli minkä verran raha vaihtaa konkreettisesti omistajaa kuukausittain, kun kyse on ruoasta. 

Vierailija
17433/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän ruokakulut aika tarkkaan. Lasken ne mieluummin vuotena kuin kuukautena. Juhlapyhät eivät myöskään vaadi älytöntä syömistä, voi keskittyä muutamiin herkkuihin. Tiedän että syön hyvin noin satasella kuussa.

Kasvissyöjänä minun herkkukauteni on heinä-elokuussa. Mansikka on vuoden ykkösherkku. Minulla on keittiössä hyllyllä litran mitta, mikä on mansikkarahasto. Sinne kerään vuoden aikana mansikoihin rahaa. Riippuu purkin sisällöstä ja muista onnistuneista jutuista saanko ostettua kaksi vai kolme laatikollista.

En nauti alkoholista, kahvista, en polta tupakkaa. Makeisia ei tee nykyään mieli ostaa. Monilla kuluu noihinkin rahaa; en ymmärrä miksi on pahempi ostaa mansikoita?

Viikon olen syönyt samoja ruokia. Lisäksi olen tehnyt raejuustopannarin. Huomenna ostoksille, tarpeita ei taida olla vielä muuta kuin perunoita, ja tietysti vielä kerran mansikoita! Ehkä kesän herneetkin.

T. Tarinankertoja 

Vierailija
17434/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein listan ruokatarvikkeista mitä aion jatkossa ostaa aina 2 vk välein. Tein budjetin kaikista menoista ja ruokaan yritän budjetoida 140-150€/kk. Tässä kuussa on käytetty jo 120€ eli kerran voi vielä käydä kaupassa noin 20-30€ ostokset tekemässä. Pitäisi riittää kun pakastimessa on 2-3 kg lihaa. Jatkossa on varmasti vaikeampaa kun pakastin tyhjenee. Toki jos hyviä tarjouksia tulee viikoittain niin joustan summasta. Aina kannattaa ostaa tarjouksesta pakastimeen. Vaikka syömävieraita varten.

Vierailija
17435/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

---

Kotivara tarkoittaa tuotteita, jotka ostetaan jopa vuoden/kahden käyttöajalla, pur

No ei kyllä tänä päivänä riitä 100€/kk normiruokiin ja kotivaraan.

Vierailija
17436/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein listan ruokatarvikkeista mitä aion jatkossa ostaa aina 2 vk välein. Tein budjetin kaikista menoista ja ruokaan yritän budjetoida 140-150€/kk. Tässä kuussa on käytetty jo 120€ eli kerran voi vielä käydä kaupassa noin 20-30€ ostokset tekemässä. Pitäisi riittää kun pakastimessa on 2-3 kg lihaa. Jatkossa on varmasti vaikeampaa kun pakastin tyhjenee. Toki jos hyviä tarjouksia tulee viikoittain niin joustan summasta. Aina kannattaa ostaa tarjouksesta pakastimeen. Vaikka syömävieraita varten.

Mitä ovat nämä ruokatarvikkeet, joita ostat kahden viikon välein?

Vierailija
17437/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä todella sekavasti ilmoitettu kulut. Väkisinkin tulee mieleen, että osa häivyttää ihan ihmeellisellä kikkailulla ruokakulut todellisuutta huomattavasti pienemmäksi kuin ne onkaan. 25 euroa per viikko ei riitä millään sekä kotivaran ylläpitoon että päivittäiseen ja riittävän monipuoliseen syömiseen. 

17438/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on parin vuoden ajalta excelit. Yritin myös saada sinne järkeviä kategorioita, mutta totesin, että mun mentaliteetilla maksamakkara, kinkkuleike ja hk blöö olivat eri kategorian tuotteita ja sit niitä kategorioita oli sen takia kymmeniä, niin hulluksihan sitä tulisi. Tai siis vielä hullummaksi.

Aikana ennen koronaa, kun meidän perheemme tulot olivat huomattavasti suuremmat kuin nyt, niin meillä meni reilusti yli tonni kuussa ruokaan ja ruokailuihin (eli siis kodin ulkopuolisiin ruokailuihin). Eli noin 200€ per nenä. Sen takia aloitin excelöinnin, kun pelkkä kuittien keräily ei riittänyt. Sit iski korona ja tulotkin tippuivat, kun työt muuttuivat ja tuli lomautuksia ja pitkää sairauslomaa ja vaikka mitä. Ja sit ruuan hinta alkoi nousta rakettina. Ja sit meni Myllyn Parhaan makaronikone rikki. Sittemmin vakituiset ostospaikkani ovat luoneet sovellukset, jotka keräävät yksityiskohtaista tietoa ostoskäyttäytymisestäni, ja siinä sivutuotteena näen itse helposti, mitä on milloinkin tullut ostettua. Tokmannilla tätä ei vielä ole, mutta siellä käyn harvemmin. Lisäksi tietenkin joudun laskemaan ketjuravintoloiden ulkipuolisten ravitsemuslaitosten ostokset, ja nämä mansikkaostoksen ja muut, mitkä on ostettu kanta-asiakkuusketjujen ulkopuolelta.

Joku kirjoitti, että täällä on kahden katergorian kirjoittajia: niitä, jotka laskee, paljonko on ostettu ko. kuussa, ja sitten niitä, jotka laskee, paljonko yksittäinen ateria maksaa.

Mut sit on meitä kolmansiakin, jotka laskee noi molemmat. Se tarkoittaa sitä, että meillä on budjetti (se kuukauden ruokaostokset) ja sit on vielä kustannuslaskenta, eli millä ateriahinnoilla pystytään pysymään budjetissa.

Mulla on useamman vuoden tiedot tallessa, ja niistä huomasin sellaisen (itseäni kiinnostavan) yksityiskohdan, että nimenomaan heinäkuussa menee vähemmän rahaa kuin muina kuukausina - ja ostan AINA heinäkuussa niitä mansikoita!!!! Eli jos laskisin vielä mansikatkin pois heinäkuun ruokakustannuksista, niin ne olisivat tositosipienet.

En pääse satanen/kk/hlö summaan juuri koskaan, heinäkuu mansikoineen on aika lähellä yleensä, joskus on mennyt allekin. Toisaalta, vaikka joulukuu on kallis kuukausi (ja olen sen budjetoinutkin niin), niin silloinkaan ei mene enää sitä 200€/kk/nenä. Minulla on summittainen kuukausibudjetti, ja siinä on sen verran joustoa ylöspäin, että jos satun löytämään jotain erityisen hyviä alennuksia/tarjouksia, niin voin aina hyödyntää ne. Että jos Tokmannilla onkin voit päiväysalennettu -50%, niin voin ostaa niitä niin paljon kuin pakastimeen sillä hetkellä sattuu mahtumaan. Sit sitä voita ei tarttekaan ostaa pitkään aikaan, ja ne kustannukset tasoittuu pidemmällä aikavälillä.

Pystyn siis laskemaan koko vuoden ruokakustannukset, yksittäisen kuun ostokset tai vaikkapa sen, paljonko olen käyttänyt rahaa vihannesten siemeniin viimeisten vuosien aikana.

Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
17439/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä todella sekavasti ilmoitettu kulut. Väkisinkin tulee mieleen, että osa häivyttää ihan ihmeellisellä kikkailulla ruokakulut todellisuutta huomattavasti pienemmäksi kuin ne onkaan. 25 euroa per viikko ei riitä millään sekä kotivaran ylläpitoon että päivittäiseen ja riittävän monipuoliseen syömiseen. 

No kerro nyt sinä minkä verran sinulla kuluu ruokaostoksiin kuukausittain. Sinäkin vain väistelet ja venkoilet sen vastauksen kanssa.

En tiedä mihin kommenttiin tuolla viittaat. Mutta miksi kotivaraakin ei voisi ostaa tuolla summalla? Minulla esim on tähän mennessä mennyt heinäkuussa 30 euroa ruokakauppaan. Osa tämänkin summan ostoksista on sellaisia, että jää jotain sinne kotivaraankin tai ei tule käytetyksi heinäkuussa. Loppukuun aikanakaan ei tarvitse ostaa kaupasta muuta kuin kasviksia ja hedelmiä. Ensi kuussa sitten tarvitsee täydentää kotivaraa mm linssejä, herneitä, pakkaseen punalaputettua leipää, papuja (sittarin tarjous niissä loppuu näillä näkymin elokuussa, kauanhan se on kestänyt). Tältä kuulta jää niin paljon alle satasen, ettei ole mitään ongelmaa täydentää sitä. Toki voisin jo nyt heinäkuussa ostaa noitakin, mutta mieluummin sitten kun helteet on ohi.

Vierailija
17440/19057 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

42,90 oli laatikko mansikoita... edelleen

-winner-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä