Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19076)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin syödään, toki meidän perheeseen kuuluu viisi ihmistä ja ruokalasku on 350-480/kuussa, käymme joka päivä lopualessa jossa päätetään mitä syödään, puoliso on restonomi ja siten osaa nyhjätä tyhjästä mitä vaan. Äitini asuu yksin ja hänkin pärjää 100€ kuussa, ruisleipää/kurkkua/juustoa leivällä, einespöperöitä niitä parempia se vaan syö puolikkaan päivässä, jogurttia iltapalaksi jne.. ilman aleja meillä ennen meni 500€/kuussa ruokaan.
Ei tuo äitisikään ruokavalio mikään terveellinen tai läheskään riittävän ravitsevaa ole. Samaa epäilen teidänkin sapuskoista.
Oon eri, mutta jos ilta-alesta saa jauhelihapaketin 0,50€ normaalin 3€ hinnalla, niin miten se ruokavalio tekee siitä sen huonompaa kuin muidenkaan? Halvemmalla vaan saa. Sama vaikka kanapaketin kanssa. Jo
Huhhuh! Nyt on pakko kysyä, että missä kaupassa saa 83% ilta-aleja?!? Ei tuollaiset alet ole mitään normaaleja aleja, joita olisi jatkuvasti tarjolla, jos tuollaisia on edes olemassakaan.
Missä tälläsiä 50 sentin jauhelihapaketteja tosiaan saa jatkuvasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin syödään, toki meidän perheeseen kuuluu viisi ihmistä ja ruokalasku on 350-480/kuussa, käymme joka päivä lopualessa jossa päätetään mitä syödään, puoliso on restonomi ja siten osaa nyhjätä tyhjästä mitä vaan. Äitini asuu yksin ja hänkin pärjää 100€ kuussa, ruisleipää/kurkkua/juustoa leivällä, einespöperöitä niitä parempia se vaan syö puolikkaan päivässä, jogurttia iltapalaksi jne.. ilman aleja meillä ennen meni 500€/kuussa ruokaan.
Ei tuo äitisikään ruokavalio mikään terveellinen tai läheskään riittävän ravitsevaa ole. Samaa epäilen teidänkin sapuskoista.
Oon eri, mutta jos ilta-alesta saa jauhelihapaketin 0,50€ normaalin 3€ hinnalla, niin miten se ruokavalio tekee siitä sen huonompaa kuin muidenkaan? Halv
Pelkkää lihaako sinä kaupasta ostat? Usein noissa ilta-aleissa on paljon kaikkea ei-terveellistä alessa.
Ilta-aleissa on ainakin täälläpäin eri tuotteita eri päivinä. Joku hyllyväli laputetaan yhtenä päivänä, toinen toisena, joku hyllykkö kuten tuorelihat joka päivä. Yritän muistella mitä kaikkea oli viimeksi tarjolla. Tuoreita keittojuureksia, tuore wok-vihannessekoitus, sienisalaattia, kormakastiketta, savukirjolohikiusausta, kanapastaa, salamipastaa, pasta carbonaraa, lohta, graavilohta, skagen uuniperunoita, katkarapuleipä, jauhelihalinssikeittoa, joku burrito, rasvattomia maitoja ja puolisen tusinaa erilaista leipää.
-alehamsteri
Ilta-alessa on eineksiä alessa, eli joudut ostamana peräti kaksi tai useita niitä jos niillä aiot nälkääsi pitää loitolla. Ja jos nämä ilta-alesankarit katsoisivat niitä tuotteita paremmin niin huomaisi, että ne eivät oikeastaan ole perusruokaa vaan einesiä, ja jos niillä savulohisalaateille sun muilla ruokansa pääasiallisesti koostaa niin pidemmän päälle se kostautuu terveydessä suolan määrän takia. Jotain broilerifileitä on saattanut olla tarjouksessa, harvoin jauhelihaa, koska se on sellaista perusmättöä mitä ihmiset ostaa. Olen itsekin mennyt hieman sekaisin niistä isoista alennusprosenteista, mutta jos alkaa ajatella niin saatte sitä ruokaa tehtyä jopa alennusprosenttia halvemmalla kun teette sen itse. Esim normi jauhelihakeitto.
Ostinpa tänään aamulla hyvästä alennuksesta niitä röstivohveleita. Paketti maksoi 1,50€ (ovh melkein vitosen), alennus% jotain 66. Edelleen niiden kilohinta on aika kova perunaksi. Mutta minulla ei tänään illalla ole kauheasti aikaa ruuanlaittoon, niin perunoiden pesu+raastaminen veisi liikaa aikaa (tai ylipäätään iltaisin tällä hetkellä, nää ruokatunnit nyt on vapaata aikaa).
Alehamsteriko niitä kehui, vai Kampin Pimu? niin ajattelin nyt testata, kun halvalla sai.
Ostin myös -30% alesta possua ja kanaa, joista ajattelin tehdä uunipellillä grilliruokaa nuorisolle.
Täkäläisessä S-kaupassa on tiistaiaamuisin eniten alennettuja tuotteita, aikaisemmin oli maanantaiaamuisin, mutta se on muuttunut. Täytyy tunnustaa, etten edes katsonut, mitä varsinaisessa eineshyllyssä olisi ollut tarjolla! Illaksi noita alennuslaputettuja ei kovin paljon tahdo riittää.
Kiusa se on pienikin kiusa
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaali, porkkana, peruna, kurkku ja tomaatit on nyt halpoja. Jokaista kilo tekee supermarketin hinnoilla noin 10€ yhteensä. Niistä tekee monet ruoat ja salaatit. Halvin jauheliha 2,19€/300g eli alle 10€ kilo. Kenno kananmunia 1,99€. Eipä paljon muuta jaksa syödäkään viikossa. Toki ostan lisäksi juustoja ja viiliä, maitopurkin joskus (laktoositon maitojuoma säilyy parikin viikkoa yli päiväyksen), mausteita ja oivariinia satunnaisesti, tonnikalaa ja kanaa myös joka viikko. En syö viljoja, sokeria enkä hedelmiä. Marjoja ostan vaikka ovat kalliita. Vielä halvemmalla nämä saa ehkä jostain toisesta kaupasta. 25-30€/vk budjetti riittää yhdelle. Syön täysiä lautasellisia kaksi kertaa päivässä. Paino tippuu. Herkkujen kilohinta on moninkertainen vihanneksiin verrattuna. Kauppiasta varmasti itkettää tämä uusi ruokavalioni, myynnit tippuneet minun kohdalla reilusti mutta hänpä keksi kostaa ja nosti m
Supermarketista kuten sanoin. Muut kaupat niin kaukana että harvoin niihin jaksan lähteä. Mutta ei minusta ole mitenkään kallista superin hinnoillakaan.
Laktoositon maitojuoma on paljon kalliimpaa kuin tavallinen mutta säilyy pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaali, porkkana, peruna, kurkku ja tomaatit on nyt halpoja. Jokaista kilo tekee supermarketin hinnoilla noin 10€ yhteensä. Niistä tekee monet ruoat ja salaatit. Halvin jauheliha 2,19€/300g eli alle 10€ kilo. Kenno kananmunia 1,99€. Eipä paljon muuta jaksa syödäkään viikossa. Toki ostan lisäksi juustoja ja viiliä, maitopurkin joskus (laktoositon maitojuoma säilyy parikin viikkoa yli päiväyksen), mausteita ja oivariinia satunnaisesti, tonnikalaa ja kanaa myös joka viikko. En syö viljoja, sokeria enkä hedelmiä. Marjoja ostan vaikka ovat kalliita. Vielä halvemmalla nämä saa ehkä jostain toisesta kaupasta. 25-30€/vk budjetti riittää yhdelle. Syön täysiä lautasellisia kaksi kertaa päivässä. Paino tippuu. Herkkujen kilohinta on moninkertainen vihanneksiin verrattuna. Kauppiasta varmasti itkettää tämä uusi ruokavalioni, myynnit tippuneet minun kohdalla reilusti mutta hänpä keksi kostaa ja nosti m
Ihan riittävästi tulee kuituja, ainakin suolistolle. Olen diabeetikko joten syön vain vähän hiilihydraatteja. Vatsa toimii paljon paremmin kuin silloin kun söin viljoja. Verensokerit on normaalit eivätkä heittele päivän aikana. Kokeilin syödä annoksen puuroa ja verensokeri pomppasi 16: een kun normaalisti vaihteluväli 5-7. En mistään hinnasta palaa enää viralliseen ruokaympyrään.
Vierailija kirjoitti:
Eihän porkkana ole nyt edes mitenkään halpaa tai satokauden mukaista syötävää viitaten tuohon aiempaan kommenttiin. Varaston viimeisiä viedään ja hinnat alkaa olla n. 2 e/kg vanhasta kuukausia varastossa maanneesta porkkanasta.
Hintaa nostettiin juuri 27% vanhan varaston porkkanalle.
50 sentin jauhelihaan en ole törmännyt. Joku roti näillä saduillakin pitäisi olla. Jos kerran vuodessa osuu joku hypersuperhalpa tuote näppeihin ei sen varaan voi kuukauden budjettia laskea.
Normaali ihminen ei pysty koko aikaa nyyräämään ja käyttämään aikaansa kulkemalla kaupasta toiseen alennustuotteiden perässä. Tai ehkä pystyisi, mutta se ei ole enää tavanomaista elämää, muutakin pitää olla mielessä ja elämässä. Jos tämä hamstraaminen on ikäänkuin pääasia niin pienet ovat ympyrät.
Ymmärrän, että toki niitä käytetään hyväksi jos paikkaan sattuu. Itsekin käytän. Mutta elämänsisältöä siitä ei pitäisi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietysti, ihan vitsinä kirjoitin kuten kirjoitin. Hyvinhän k kauppiaat pärjää, onhan näistä uutisoitu. Tosin meidän kylällä on useita ruokakauppoja ja kunnolla kilpailua joten voi se 500-600€ vähennys vuodessa jo tuntuakin jossain. Minulle se on iso säästö. Lisäksi uskon että moni muu on vaihtanut edullisempaan kauppaan tai kiertää vähän jokaisessa keräämässä tarjoukset. Ainakin myyjät eri kaupoista kiertävät kilpailijatkin säännöllisesti. Huonoa mainosta omalle työnantajalle kun ostavat mieluummin kilpailijalta. En usko että nuo pikkukaupat ihan miljoonia nettoaa vuodessa, pelkällä ruoanmyynnillä.
Vierailija kirjoitti:
Ilta-alessa on eineksiä alessa, eli joudut ostamana peräti kaksi tai useita niitä jos niillä aiot nälkääsi pitää loitolla. Ja jos nämä ilta-alesankarit katsoisivat niitä tuotteita paremmin niin huomaisi, että ne eivät oikeastaan ole perusruokaa vaan einesiä, ja jos niillä savulohisalaateille sun muilla ruokansa pääasiallisesti koostaa niin pidemmän päälle se kostautuu terveydessä suolan määrän takia. Jotain broilerifileitä on saattanut olla tarjouksessa, harvoin jauhelihaa, koska se on sellaista perusmättöä mitä ihmiset ostaa. Olen itsekin mennyt hieman sekaisin niistä isoista alennusprosenteista, mutta jos alkaa ajatella niin saatte sitä ruokaa tehtyä jopa alennusprosenttia halvemmalla kun teette sen itse. Esim normi jauhelihakeitto.
Tuon syyn takia en itse osta juuri koskaan punalaputettuja. Peruslihoja saa hyllystä edullisemmin kuin noita superkalliita punalappuisia erikoisuuksia. Kilohintoja kannattaa vertailla samalla kun laskee paketin alehintaa päässä.
Vierailija kirjoitti:
50 sentin jauhelihaan en ole törmännyt. Joku roti näillä saduillakin pitäisi olla. Jos kerran vuodessa osuu joku hypersuperhalpa tuote näppeihin ei sen varaan voi kuukauden budjettia laskea.
Normaali ihminen ei pysty koko aikaa nyyräämään ja käyttämään aikaansa kulkemalla kaupasta toiseen alennustuotteiden perässä. Tai ehkä pystyisi, mutta se ei ole enää tavanomaista elämää, muutakin pitää olla mielessä ja elämässä. Jos tämä hamstraaminen on ikäänkuin pääasia niin pienet ovat ympyrät.
Ymmärrän, että toki niitä käytetään hyväksi jos paikkaan sattuu. Itsekin käytän. Mutta elämänsisältöä siitä ei pitäisi tulla.
Teetköhän nyt tuosta liian monimutkaista ja työlästä. Normaalisti ei vie juurikaan aikaa tsekata sen kaupan tarjoukset mihin on menossa. Sitten jos kaupassa käy joka tapauksessa, niin miksei sitä kaupassakäyntiä ajoittaisi siten että niitä alennustuotteita todennäköisimmin saatavilla.
16953, puhunkin nyt näistä, jotka kertovat näitä ihmekertomuksiaan miten pystyvät elämään utopistisilla löydöillään ja eivät osta juuri lainkaan normaalihinnoilla mitään. Mainitsevat juuri 50 sentin jauhelihoja ja muutamilla euroilla saatavia satseja jne. Ja miten kiertävät moneen kauppaan.
Kuten sanoin, ymmärrän kun käyttää edukseen normaaleilla kauppareissuilla eteen sattuvat aletuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon eri, mutta jos ilta-alesta saa jauhelihapaketin 0,50€ normaalin 3€ hinnalla, niin miten se ruokavalio tekee siitä sen huonompaa kuin muidenkaan? Halv
Mä ostan ilta-alesta nimenomaan käytännössä kaikki lihat, leivät, maidot, juustot ja usein ainakin meillä on salaattisekoitukset myös -60%. Eineksiä en osta vaikka halvalla saisi, tykkään itse suunnitella ja valmistaa terveellistä ja edullista ruokaa. Jos ei ole edullista juustoa saatavilla niin olen ilman tai sitten ostan kilohinnaltaan halvimpaa salaattijuustoa tai kermajuustoa jos todella tekee mieli. Ja siis jos ei ole mitään tarjouslihoja jostain syystä enää jäljellä pakkasessa niin sitten käytän soijarouhetta/kilherneitä/papuja ruoanlaitossa, kasvikset on vain hyvä juttu. Jos ei tarjoussalaattia ole niin tietenkin ostan kauden kasviksia ja hedelmiä eli aina alle 3€/kg, jos ei ole mieluisia niin ostan pakastekasviksia 2,05€/kg. Mustikat kerään itse pakastimeen. Suppilovahveroita olen joskus kerännyt myyntiin, koska lähimetsässä niitä kasvaa kaikkialla. Ei elämästä tarvitse tehdä kauhean vaikeaa, syö sitä mitä milloinkin edullisesti saa.
Jos ostaa ilta-alesta usein jotain niin miksi pitäisi ostaa samalla eineksiä? Kyllä ainekset voi jättää hyllyyn ja poimii sieltä alesta vaikka vain -60% ruisleipäpaketin, jonka voi pakastaa ja ottaa sieltä leivänpaahtimeen yksitellen aina kun tarvitsee. Edullisia eineksiä ei tarvitse ostaa pakolla, itsellä ainakin pakastimessa valmiita pakastettuja, itsetehtyjä ylijäämä-annoksia jos ei jaksa kokkailla. Kotona usein myös pastaa ja soijarouhetta ja tomaattimurskaa ja mausteita yms. Joista voi taikoa sitten jotain muuta syötävää ja jättää ne einekset ja muut tuotteet kauppaan. Tai sitten jos kotona ei mitään valmiiksi edullisesti ostettua niin ostaa kaupasta vaikka normaaliin hintaan halpis juustoa, kinkkusuikaletta ja ananassäilykkeen ja tekee itse kotona pellillisen kinkku-ananas-pitsaa leivinjauhe-pohja ohjeella, jota ei tarvitse kohottaa. Tai tekee vaikka makaroni-soijarouhemössöä tai kasviswokkia tai hernekeittoa tai mitä ikinä. Ei kukaan pakota ostamaan eineksiä tai mitään lihaa kaupasta muutenkaan.
Kaikkien jo aikuisten lasteni lempiruoka oli lapsena kuitenkin itsetehty pyttipannu. Sipulia, perunaa ja uunilenkkiä pannulla ketsupilla :D Tein kyllä aina salaatin kylkeen terveyssyistä, mutta halvaksi tuli toteuttaa lasten lempitoiveet toisinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaali, porkkana, peruna, kurkku ja tomaatit on nyt halpoja. Jokaista kilo tekee supermarketin hinnoilla noin 10€ yhteensä. Niistä tekee monet ruoat ja salaatit. Halvin jauheliha 2,19€/300g eli alle 10€ kilo. Kenno kananmunia 1,99€. Eipä paljon muuta jaksa syödäkään viikossa. Toki ostan lisäksi juustoja ja viiliä, maitopurkin joskus (laktoositon maitojuoma säilyy parikin viikkoa yli päiväyksen), mausteita ja oivariinia satunnaisesti, tonnikalaa ja kanaa myös joka viikko. En syö viljoja, sokeria enkä hedelmiä. Marjoja ostan vaikka ovat kalliita. Vielä halvemmalla nämä saa ehkä jostain toisesta kaupasta. 25-30€/vk budjetti riittää yhdelle. Syön täysiä lautasellisia kaksi kertaa päivässä. Paino tippuu. Herkkujen kilohinta on moninkertainen vihanneksiin verrattuna. Kauppiasta varmasti itkettää tämä uusi ruokavalioni, myynnit tippuneet minun koh
Ihan riittävästi tulee kuituja, ainakin suolistolle. Olen diabeetikko joten syön vain vähän hiilihydraatteja. Vatsa toimii paljon paremmin kuin silloin kun söin viljoja. Verensokerit on normaalit eivätkä heittele päivän aikana. Kokeilin syödä annoksen puuroa ja verensokeri pomppasi 16: een kun normaalisti vaihteluväli 5-7. En mistään hinnasta palaa enää viralliseen ruokaympyrään.
Kuidun saaminen ei tarkoita viljan syömistä. 🤦🏻
Vierailija kirjoitti:
Voihan se joillekin olla harrastus ihan siinä missä mikä tahansa muukin. On niitä paljon huonompiakin vaihtoehtoja käyttää aikaansa. Ja eipähän ainakaan tule kalliiksi. Päinvastoin, harrastus joka säästää rahaa.
Pelkkää lihaako sinä kaupasta ostat? Usein noissa ilta-aleissa on paljon kaikkea ei-terveellistä alessa.