Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19140)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Balilla on oma Vauva.bali ja siellä balilaiset hehkuttavat 100e/kk -ketjussaan, miten tulevat joka pääsiäinen Suomeen nimenomaan mämmin takia ja muistelevat kiikkustuoleissaan sitä ikuisesti ;DDD
-winner-
Indonesiassa oon asunut 2 vuotta, josta Balilla 3kk. En tutustunut siellä suomalaisiin mutta kansainvälistä porukkaa oli kyllä ympäri maailman eikä kukaan ollut edes ihmeissään, vaikka 1 tyyppi jyrsi käärmettä välipalaksi kerran :D Tuskinpa kukaan mitään mämmiä kauhistelisi. Heidän herkkuaan on kissan paskasta tehty kahvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Balilla on oma Vauva.bali ja siellä balilaiset hehkuttavat 100e/kk -ketjussaan, miten tulevat joka pääsiäinen Suomeen nimenomaan mämmin takia ja muistelevat kiikkustuoleissaan sitä ikuisesti ;DDD
-winner-
Indonesiassa oon asunut 2 vuotta, josta Balilla 3kk. En tutustunut siellä suomalaisiin mutta kansainvälistä porukkaa oli kyllä ympäri maailman eikä kukaan ollut edes ihmeissään, vaikka 1 tyyppi jyrsi käärmettä välipalaksi kerran :D Tuskinpa kukaan mitään mämmiä kauhistelisi. Heidän herkkuaan on kissan paskasta tehty kahvi.
Kävin moikkaa frendiä helsinkiläisessä hostellissa vuosi sitten ja samalla kyselin turisteilta että maistoiko mämmiä ja mitä on jäänyt Suomesta eniten mieleen. Niin eipä ketään mikä ruoka kiinnostanut, yksi mainitsi kylmän sään ja toinen hiljaisuuden :D Joku kehui jotain ihme taidemuseota sentään
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Tai sitten käyt vaan metsäretkellä tai jossain laavulla läheistesi kanssa syömässä ne munat ja mämmit. Parempi muisto siitä jää kun olet läheistesi kanssa luomassa elämyksiä, kuin että syöt jotain.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu jos asuu yksin ja jättää kaiken humpuukin pois,kokemusta on jo pitkältä ajalta.
Perheelliselle ei tosiaan onnistu.
Voi ruokakin olla elämys, mutta pitää tosiaan huomioida jokainen vieras. Siksi omissa häissä oli salaattibuffa ja kaikki ainesosat erillisissä kipoissa, niin ei tarttenut miettiä allergioita tai ajatella, että kasvissyöjille tai laihduttajille pitäisi olla eri ruoka. Salaattikastikkeella, siemensekoituksella ja leivällä sai extrakaloreita jos halusi, ja toki oli myös salaattijuustoa ja krutonkeja yhdessä kulhossa. Myös keitettyjä kananmunia oli puolitettuna! Kaikki vieraat rakastivat ruokaamme ja ylistivät paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu jos asuu yksin ja jättää kaiken humpuukin pois,kokemusta on jo pitkältä ajalta.
Helpompaahan se on perheellisellä jos siis laskee 100 e per kärsä etenkin ellei halua syödä montaa päivää peräkkäin samaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi ruokakin olla elämys, mutta pitää tosiaan huomioida jokainen vieras. Siksi omissa häissä oli salaattibuffa ja kaikki ainesosat erillisissä kipoissa, niin ei tarttenut miettiä allergioita tai ajatella, että kasvissyöjille tai laihduttajille pitäisi olla eri ruoka. Salaattikastikkeella, siemensekoituksella ja leivällä sai extrakaloreita jos halusi, ja toki oli myös salaattijuustoa ja krutonkeja yhdessä kulhossa. Myös keitettyjä kananmunia oli puolitettuna! Kaikki vieraat rakastivat ruokaamme ja ylistivät paljon.
Tää salaattibuffa on kyllä hyvä idea ja kaikki varmasti tykkäävät. Suunnittelen omiin synttäreille vastaavanlaista. Toki järkätään juhlat mökillä ja siellä aina tuoretta kalaa verkoista niin ajattelin laittaa vielä kaloja tarjolle vaikka ihan savustettuja muikkuja ja grillattuna kaloja esille niin ainakin näyttävä salaattibuffa. Ajattelin myös makkaraa extrana varata jos joku haluaa grillailla pihalla vaikka uimisen jälkeen. Tavallista kabanossia ja jotain kasvisversiota. Erilaisia leipiä toki ja varmaan karjalanpiirakoita ja munavoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyyttäreissä on toivottavasti sovittu jokaisen käyttämä rahasumma per henkilö. Ei voi mennä niin, että yksi tekee piheyksissään sen halvan 5 euron hummuksen ja toiset joutuu sitten ostamaankin useammalla kympillä sen varsinaisen syötävän ruuan. Tai onhan täällä aina välillä näitä, jotka syö muiden laskuun.
Mikä ero siinä on että jos joku tekee sen hummuksen itse ja toinen ostaa sen kaupasta. Kyllä minusta pitää arvostaa myös sitä että joku näkee vaivaa ja lopputulos mahdollisesti parempi vaikka maksanutkin ehkä vähemmän.
Jep, itse taas aina itse suolaisen kasvispiirakan, joka sopii kaikille, ja vaikka ainesten hinta se 2€ niin on aina illanistujaisiin juhlavin ja odotetuin ruoka. Joku toinen tuo jonkun 2,50€ maksavan sipsipussin, 0,50€ kermaviilin ja 0,80€ dippijauheen eikä saa saman verr
No kyllä se sipsipussi ja kermaviilikin riittää 23 henkilölle vai mitä meinaat? Että sun 2€ piirakka on jotenkin parempi kuin 4€ sipsi? Hohhoijaa
En ole ikinä ollut bileissä, missä 1 sipsipussi on varattu 10 hengelle. 4 henkilölle juu, mutta ei yli kynmenelle. Itse tosin laitan popparit ja sipsit jätteisiin pikku paperikuppeihin valmiiksi, niin jokainen saa oman, eilä tartte likaisella sormilla jakaa toisen kanssa. Ja silloin kyllä 1 sipsipussi riittää varmasti 10 henkilölle jos tarjolla muutakin esimerkiksi salaattia. Jos ei ole, niin 1 sipsipussi riittää ehkä 6-8 henkilölle.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ollut bileissä, missä 1 sipsipussi on varattu 10 hengelle. 4 henkilölle juu, mutta ei yli kynmenelle. Itse tosin laitan popparit ja sipsit jätteisiin pikku paperikuppeihin valmiiksi, niin jokainen saa oman, eilä tartte likaisella sormilla jakaa toisen kanssa. Ja silloin kyllä 1 sipsipussi riittää varmasti 10 henkilölle jos tarjolla muutakin esimerkiksi salaattia. Jos ei ole, niin 1 sipsipussi riittää ehkä 6-8 henkilölle.
No varmaan riittää jos laitat ne jätteisiin valmiiksi. Kuka niitä sieltä kaivamaan.
Munkaan häissä ei ollut mitään lihaa, vaikka tästä jo 6 vuotta :D Rikas olen, kyse ei mistään sellaisesta, vaan puhtaasti miehen uskonnosta ja omista arvoistamme. Kasvisruoat maksoivat silti 88€/henkilö (+juomat yli 100€) että varmaan se karjalanpaisti olisi tullut halvemmaksi jos olisi tarvinnut rahaa ajatella :D
Nylyisin koitetaan budjetoida se 20-25€/kauppakassi per viikko. Edelleenkään ei syynä rahanpuute vaan ilmasto ja ihan muut syyt.
Mun tuntemat kasvissyöjät ovat niitä rikkaita, ei se kasvisten syönti ole köyhien juttu ollenkaan. Köyhät eli mä syön lihapullia ja pastaa. Rikkaat jotain falafelloja ja nyhtökauraa Huhhuh. Nyhtökauran tai härkäpavun tms. Kilohinta on 19€/kg kun kanaa tai sika-nauraa saa 7€/kg. Että joo jos ois mullakin varaa valita niin varmaan söisin pelkkää kasvista mutta kun ei ole varaa valita niin syön halpaa kanaa ja lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompaahan se on perheellisellä jos siis laskee 100 e per kärsä etenkin ellei halua syödä montaa päivää peräkkäin samaa ruokaa.
Miksi ei voisi syödä samaa ruokaa peräkkäisinä päivinä? Pystytkö käyttämään samoja kenkiä peräkkäisinä päivinä tai pesemään samalla hammastahnalla suusi peräkkäisinä päivinä? Samaa kahvia et ainakaan juo peräkkäisinä päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi syödä samaa ruokaa peräkkäisinä päivinä? Pystytkö käyttämään samoja kenkiä peräkkäisinä päivinä tai pesemään samalla hammastahnalla suusi peräkkäisinä päivinä? Samaa kahvia et ainakaan juo peräkkäisinä päivinä.
Haluan vaihtelua syömisiini ja pidän myös kommenteista kokkaamisiini koska haluan kehittyä siinäkin. Kengät ja hammastahna sinulta aika riman alittavaa kommentointia. Mutta vastataan silti osittain - on tutkittu että kengät kestävät paremmin jos käyttää kolmea paria vuorottain eikä yhtä jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kattoa Hengenvaarallisesti lihava -tv-ohjelmaa. Sen jälkeen ei tee kyllä mieli syödä yhtään mitään ja säästyy rahat. Toisaalta lahjoitan ruoka-apuun joka kuukausi 20€ niin ne varmaan lisätään sitten omaan kulutukseen, eli söisin 90€ sijasta 110€/kk kuitenkin.
Mulla tulee aina hirvee nälkä, kun katon sitä ohjelmaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kikherne 230g 1€, vettä 3rkl, suola, valkosipuli, tilkka sitruunamehua ja reilusti öljyä ja halutessaan chiliä/jalapenoa/wasabia/seesamtahnaa tms. Kaikki vaan sekasin ja vaikka sauvasekoittimella vielä sekoittaa ja valmis. Maksaa siis joku 1,50€ 300g valmista tuotetta kun kaupan valmiit maksaa 3,50€ 200g.
Jos illan istujaisiin siis tarttee hummusta vaikka 1kg verran niin itsetehtynä maksaa 5€ ja kaupasta ostettuna 17,50€.
Kilo hummusta on aikamoinen köntti. Riippuu tietty vieraitten määrästä, mutts jos puhutaan illanistujaisista niin tuskin monia kymmeniä on tulossa. Kyllä kelpaa vieraitten lusikoida oikein kaksin käsin.
Miksi teet kilon verran jos vieraita 6? Tee vaikka 250g niin tulee sopivasti kaikille.
En minä mitään hummusta teekään, en edes tykkää siitä, vaan kommentoin tuota lainaamaani kilon köntän hummuksen tekijkää. Juuri ihmettelin sitä miten tekee noin ison määrän. Samoin en tiennyt hänen vieraittensa määrää, että jos on esimerkiksi 6 niin paljon saavat hummusta napaansa.
Uusi tomaattimurskahintavertailu! Hinnat Helsingin liikkeistä kiirastorstailta 17.4.2025.
Halvimmat tomaattimurskat löytyvät Lidlistä, Prismasta ja Citymarketista. Lidl Baresa 400 grammaa 0,33 ja Prisma Xtra 400 grammaa 0,33 sekä Citymarket K-Menu 400 grammaa 0,33. Kilohinta näille kolmelle siis 0,83.
Hinta oli ilahduttavasti laskenut 35 sentistä 33 senttiin per purkki ja kilolta 88 sentistä 83 senttiin.
S-ryhmän hinnoissa on tapahtunut shrinklaatio! Coop-tomaattimurskan hinta joko pysynyt samana tai hieman laskenut mutta pakkaus onkin pienentynyt 400 grammasta 390 grammaan.
Hintajärjestyksessä Coop-tomaattimurska: Prisma 390 grammaa 0,79/2,03 kilo, S-Market 390 grammaa 0,87/2,23 kilo, Alepa 390 grammaa 0,92/2,36 kilo.
K-ryhmän hinnat (Citymarketin K-Menu jo mainittu halvimmassa ryhmässä): Citymarket Pirkka 500g/1,98 kilo, K-Supermarket K-Menu 400 grammaa 0,81/2,03 kilo, K-Supermarket Pirkka 500 grammaa 1,09/2,18 kilo.
Kalleimman halpismerkin (Alepa 2,36) ja edullisimman 0,83 erotus on 1,53 euroa kilolta. Vuoden kulutuksessa ihan tuntuva säästö.
Kampin Pimu
Näillä mennään:
Pirkka kanakiusaus 2x300g 2e, kirjolohi savustettu 225g 3,95e ja Vaissi maajussin kaali-savukinkkukiusaus 2x700g 4,79e
Mäkitalon tupla kreikkalainen salaatti 270g 2,50e, Pirteä karpalomehu 2x1l 2e, mämmi 2,49e
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kattoa Hengenvaarallisesti lihava -tv-ohjelmaa. Sen jälkeen ei tee kyllä mieli syödä yhtään mitään ja säästyy rahat. Toisaalta lahjoitan ruoka-apuun joka kuukausi 20€ niin ne varmaan lisätään sitten omaan kulutukseen, eli söisin 90€ sijasta 110€/kk kuitenkin.
Mulla tulee aina hirvee nälkä, kun katon sitä ohjelmaa!
Walking dead/zombie/kannibaali -leffojen fani ilmottautui näin kävelevän kuolleen juhlan aattona :DDDD
-winner-
Jep, itse taas aina itse suolaisen kasvispiirakan, joka sopii kaikille, ja vaikka ainesten hinta se 2€ niin on aina illanistujaisiin juhlavin ja odotetuin ruoka. Joku toinen tuo jonkun 2,50€ maksavan sipsipussin, 0,50€ kermaviilin ja 0,80€ dippijauheen eikä saa saman verran kiitosta 3,80€ sipsisäädöllään ja ylistystä kuin itse piirakallani, josta riittää 13 hengelle.