Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19924)

Vierailija
16381/19924 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön mitä huvittaa ja mitä haluan.

Sama täällä, mutta onneksi vanhempani ovat opettaneet minua nauttimaan metsässä liikkumisesta ja terveellisestä ruoasta, niin haluankin jatkuvasti syödä kasvisksia, keittoja, kalaa, salaatteja, ruisleipää, kaurapuuroa yms. ja  osaan vertailla kilohintoja, kerätä itse Marja i ja kokkailla ennakkoluulottomasti keittiössä.

Lisäksi en sortuile ostamaan mitään voileipiä tai suklaapatukkaa uimahallin kahviosta, vaan sokeriarvot pysyvät tasaisena koska ennakoin asioita. Tyhjennän aina kunnolla jääkaapin ennen seuraavia viikon kasviksia, eikä ikinä ole tullut tunnetta että Voi räkä, nyt ei ole paljon mitään syötävää. Pitääpä tilata pitsa.

80-120€/kk menee kauppaan, mutta tossa on mukana jo vessapaperit. Pääsiäisenä syön ihan perus perunaa, sienipihvejä ja salaattia yms. Ehkä leivon jotain. Ja herkutteluun pyhäpäiviin ostin epäterveellistä Pepsi Maxia 2 x 1,5l 2,99€. Mutta toinen pullo varmasti säästyy myöhemmälle. Terveellisesti syömällä säästän myös lääkäri- ja hammaslääkärimaksuissa eli kannattaa taloudellisestikin kaikin puolin kiinnittää huomiota siihen liialliseen suolan, rasvan ja sokerin käyttöön. Ravitsevan ruoan ei tarvitse olla kallista ollakseen hyvää.

Vierailija
16382/19924 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hummus nyt ei kuulu mitenkään tavanomaiseen perusruokaan. Ainakaan minun tuttavapiirissäni ei kenelläkään ole ollut hummusta pelkästään tarjolla kun ovat kutsuneet kylään. Hummusta ei ole tainnut olla muutenkaa listalla. Tylyä ja epäkohteliasta olisi sanoa, että minä tarjoa hummuksen, tuokaa itse mitä muuta syötte. Nyyttärit oma asiansa, niisä sovitaan yhdessä. 

Pysytäään nyt vaan talonpoikaisjärjen rajoissa näissä jutuissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16383/19924 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hummus nyt ei kuulu mitenkään tavanomaiseen perusruokaan. Ainakaan minun tuttavapiirissäni ei kenelläkään ole ollut hummusta pelkästään tarjolla kun ovat kutsuneet kylään. Hummusta ei ole tainnut olla muutenkaa listalla. Tylyä ja epäkohteliasta olisi sanoa, että minä tarjoa hummuksen, tuokaa itse mitä muuta syötte. Nyyttärit oma asiansa, niisä sovitaan yhdessä. 

Kukaan täällä ei ole sanonut järjestäneensä juhlia ja kertonut tarjoilevansa siellä pelkkää hummusta. Joku luetteli käyttämänsä säilykkeet ja hänelle juolahti mieleen, että voisi ostaa taas parin vuoden tauon jälkeen kikherneitä, koska teki niistä kerran hyvää hummusta.

Suomessa yleisempää on toki se kermaviili ja lisäaineilla varustettu valmis dippijauhe. Mutta itse olen useinkin tapas-pöytään laittanut tarjolle hummusta ja tuoretta leipää. On siellä kyllä ollut tarjolla myös oliivia, juustoja, pähkinää, kirsikkatomaatteja yms. Mutta ehdottomasti kannattaa sitä hummusta mieluummin itse tehdä edullisesti kuin ostaa kaupan valmista, jos siis haluaa terveellistä tahnaa testata vaikka majoneesin korvikkeena tai leivän päällä.

Itse jos järjestän illanistujaisia niin mainitsen aina kutsussa, että laitan tarjolle jotain pientä purtavaa ja juomaa, mutta ottakaa ihmeessä mukaan ne itselle mieluisimmat juomat ja jos haluatte jotakin tiettyä naposteltavaa. Mikä tässä on tylyä? En oleta itse saavani mitään kylässä, mutta kiva aina viedä emännälle jotain ruokaa tai juomaa kiitokseksi kutsusta. Halvemmaksi se tulee, kuin että kaikki tapaisivat ravintolassa ja joutuisivat siellä ostamaan ne ravintolaruoat ja lempijuomat. Se kai siinä aloittelussa onkin kyse, että päässee juomaan omia lempijuomiaan halvemmalla - ja mahdollisesti napostelemaan samalla niitä suosikkiherkkujaan hyvässä seurassa. Ei 1 ihminen voi ostaa kaikille ystävilleen joka kerta heidän suosikkimerkkistä valko-, rosee- ja punaviiniä, joillekin lisäksi tiettyä erikoisolutta, tiettyä lonkeroa ja light+tavallista ja erinakuisia siidereitä jollekin kuivaa kuohuviiniä ja jollekin puolimakeaa ja toiselle makeaa, joku haluaa kossuvissyä ja joku pelkkää Noccoa, pepsi lightia tai juuri Hartwallin vissyä. Kivempi ilta tiedossa kun kaikki ottavat mukaan ne omat lempijuttunsa, eilä stressaa emäntää turhaan. Emäntä varmasti joutunut siivoamaan jo kotona, ostanut servietit ja vessapaperit ja vaihtanut käsipyyhkeet ja kaikista astioista ja laseista tulee vielä tiskiä. Ja usein ystäväpiirissä kaikki kokoontuvat aina saman henkilön luokse, kun toiset eivät viitsi siivota kotiaan tai on puoliso ja pienet lapset kotona yms.

16384/19924 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mennyt Winnerin vitsi humuksesta jakeluun 😁

Ja ehkä ongelmat tarjoiluissa joutuvat siitä, että jotkut  kutsuvat vieraita. Mä kutsun tuttuja.

No niin, puujalkavitsit loppu.

Kampin Pimu

Vierailija
16385/19924 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän joku tuolla ehdotti kirkkain silin, että jos on tarjolla pelkkää hummusta niin pitää ymmärtää ottaa omat syötävät mukaan. 

Käsitin kyllä tämän hummus-henkilön omastakin kommentista, ettei tarjolla paljon muuta hänellä olisi ollut. Miksi hän sitten otti sen pelkän hummuksenteon ja sen aineosat noin laveasti esille? Mitään muusta tarjoilusta ei ollut puhetta. Oheistarjoilusta ei ollut paljon puhetta. 

Me luemme ja ymmärrämme näitä jokainen omalla tavallamme, sen mukaan mihin ideologiaaan kallistumme. Hummuksen, soijan yms. rakastajat omillaan ja muut "tavikset" sitten omillaan. Samoin satasen ja sen alle budjetoivat kuin ne, joilla bugjetti menee hiukan tai enemmän yli. 

Vierailija
16386/19924 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan työttömyyskorvauksesta jäi laskujen jälkeen noin 30 euroa käyttörahaa kuukaudelle. Puuroa, perunaa sekä halvinta margariinia.

Vierailija
16387/19924 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän joku tuolla ehdotti kirkkain silin, että jos on tarjolla pelkkää hummusta niin pitää ymmärtää ottaa omat syötävät mukaan. 

Käsitin kyllä tämän hummus-henkilön omastakin kommentista, ettei tarjolla paljon muuta hänellä olisi ollut. Miksi hän sitten otti sen pelkän hummuksenteon ja sen aineosat noin laveasti esille? Mitään muusta tarjoilusta ei ollut puhetta. Oheistarjoilusta ei ollut paljon puhetta. 

Me luemme ja ymmärrämme näitä jokainen omalla tavallamme, sen mukaan mihin ideologiaaan kallistumme. Hummuksen, soijan yms. rakastajat omillaan ja muut "tavikset" sitten omillaan. Samoin satasen ja sen alle budjetoivat kuin ne, joilla bugjetti menee hiukan tai enemmän yli. 

Autistit ymmärtävät vain rajallisen osan yleisestä kommunikaatiosta. Jos on puhetta hummuksesta, ja joku kirjoittaa välillä tarjoilevansa hummusta, se ei tarkoita, että tarjoilisi pelkkää hummusta. Normaalit ihmiset hahmottavat ja ymmärtävät kokonaisuuden. Puhe oli vain hummuksesta. Ei ollut tarkoituskaan luetella, että mitä kaikkia kukakin tarjoilee illanistujaisissa ja mitä ainesosia ne kaikki tarjoilut sisältävät. Ja ei, en millään lailla hauku autisteja, tunnen useammankin. Ja siksi ymmärrän, ettei heidän ymmärrys taivu tavalliseen kommunikaatioon, joten sinänsä asia ok ja kaikkien pitäisi täällä vissiin ottaa paremmin huomioon neuroepätyypit kirjoittaessaan jonkun viestin. Ongelma vaan, Ettö sitten niistä viesteistä tulee niin pitkiä, että se autisti poimii sieltä kuitenkin vain sen yhden kohdan, koska ei pysty käsittämään kerralla koko sisältöä.

Vierailija
16388/19924 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autistit ymmärtävät vain rajallisen osan yleisestä kommunikaatiosta. Jos on puhetta hummuksesta, ja joku kirjoittaa välillä tarjoilevansa hummusta, se ei tark

"Ei Helmiä sioille, eikä humusta autisteille."

Memo ruokailuun #74895940

-winner-

Vierailija
16389/19924 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun kukaan lampaita syövä ei ole haggista tarjoilemassa pääsiäisenä :DDD

-winner-

Vierailija
16390/19924 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-winner-

wiineri luulee olevan vitsikäsi.

Vierailija
16391/19924 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16392/19924 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-winner-

wiineri luulee olevan vitsikäsi.

Eka haggiksensyöjä ilmoittautui alle vartissa :DDDD

-winner-

Vierailija
16393/19924 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan työttömyyskorvauksesta jäi laskujen jälkeen noin 30 euroa käyttörahaa kuukaudelle. Puuroa, perunaa sekä halvinta margariinia.

Tämän takia suurin osa tekee töitä. Koska valtion ja veronmaksajien ei ole tarkoituskaan kustantaa kaikille luksuselämää. Aina voi alkaa yrittäjäksi, jos ei töihin pääse. Tai opiskella sellaista alaa, jota pystyy puörätuolissakin tai mt-ongelmaisena tekemään. Esim, koodari.

Vierailija
16394/19924 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan hummus ei ole mikään normaali suomalaisen ruokavalion osa, en tarjoaisi ainakaan itse, jos en tietäisi että nimenomaan vieraat siitä tykkää. Jos tarkoitus on dippailla vaikka kasviksia, niin maustettu kermaviilidippi on paljon turvallisempi valinta ja voita levitteenä leivälle. Ei niitä omia valkosipulissa uitettuja suosikkiruokia kuulu vieraille tuputtaa, vaan yleisen järjen mukaan suht neutraalia ruokaa mikä toimii moneen makuun. Toki jos nämä istujaiset on läheisten ystävien kanssa, joiden maun varmasti tietää niin sitten ok.

Vierailija
16395/19924 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan hummus ei ole mikään normaali suomalaisen ruokavalion osa, en tarjoaisi ainakaan itse, jos en tietäisi että nimenomaan vieraat siitä tykkää. Jos tarkoitus on dippailla vaikka kasviksia, niin maustettu kermaviilidippi on paljon turvallisempi valinta ja voita levitteenä leivälle. Ei niitä omia valkosipulissa uitettuja suosikkiruokia kuulu vieraille tuputtaa, vaan yleisen järjen mukaan suht neutraalia ruokaa mikä toimii

Niin, mutta kun me autistithan ei vaan tajuta...DDD

Joku hummushullu otti nokkiinsa ja pahasti kun joku uskaltaa kyseenalaistaa hummuksen autuaaksi tekevää olemusta. 

Vierailija
16396/19924 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kikherne 230g 1€, vettä 3rkl, suola, valkosipuli, tilkka sitruunamehua  ja reilusti öljyä ja halutessaan chiliä/jalapenoa/wasabia/seesamtahnaa tms. Kaikki vaan sekasin ja vaikka sauvasekoittimella vielä sekoittaa ja valmis. Maksaa siis joku 1,50€ 300g valmista tuotetta kun kaupan valmiit maksaa 3,50€ 200g.

Jos illan istujaisiin siis tarttee hummusta vaikka 1kg verran niin itsetehtynä maksaa 5€ ja kaupasta ostettuna 17,50€.

Kilo hummusta on aikamoinen köntti. Riippuu tietty vieraitten määrästä, mutts jos puhutaan illanistujaisista niin tuskin monia kymmeniä on tulossa. Kyllä kelpaa vieraitten lusikoida oikein kaksin käsin. 

16397/19924 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää K-ryhmän mobiilin omaplussaedut on vähän epämääräisiä kun en tiedä saako niitä muut, enkä siksi tiedä voiko suositella, mutta tänään hain melko sopuhintaista kahvia 3,99 puolen kilon paketti. Mun lempparitummapaahto. Normaalihinta 8,79 eli reilusti alle puoleen hintaan. 2 pakettia maks.

Kampin Pimu

16398/19924 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt vaan, autisti täällä huutelee ja huitelee. Hummus on hyvää, mutta ei kaikki voi tykätä kaikesta. Haggista en ole koskaan maistanut, sehän on about lihapiirakan täytteen ja mustamakkaran sekoitus, joten ei se ihan syömäkelvotonta voi olla. Mut onko se hyvää, on ihan eri asia.

Mämmiä mä kyllä pääsiäisenä syön. Ja jouluna, koska mä haluun.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
16399/19924 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyttäreissä on toivottavasti sovittu jokaisen käyttämä rahasumma per henkilö. Ei voi mennä niin, että yksi tekee piheyksissään sen halvan 5 euron hummuksen ja toiset joutuu sitten ostamaankin useammalla kympillä sen varsinaisen syötävän ruuan. Tai onhan täällä aina välillä näitä, jotka syö muiden laskuun.

Vierailija
16400/19924 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis olet kontulasta ja asut konalassa?voi ihmettä.