Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19137)
Puolisolla menee 500-600€ ruokiin ja juomiin ja mulla 150-200€. Juodaan molemmat ihan päivittäin, hän pikkukaupasta ostettuja erikoisoluita ja minä Saksasta tilattua viiniä.
Puoliso syö vähemmän mutta enemmän lihaa ja valmistuotteita. Minä taas itsetehtyjä salaatteja ja kanaa sekä soijasuikaleita. Kummallakaan ei ylipainoa eikä lääkkeitä.
Viikonloppuna minä grillasin kesäkurpitsaa, kaalia, herkkusientä, porkkanaa, purkki ananasrenkaita ja itsetehtyjä tulisia kananjauhelihapihvejä. Hän grillasi makkaraa, perunaa ja jotain valmis-marinoituja grillilihapihvejä. Lisukkeeksi tyhjensi herkkusieni-majoneesirasian lautaselle. Sai minulta toki ottaa vielä kasviksia kylkeen ja tekemääni coleslawta. Hän puolestaan oli ostanut 4 erilaista mauste-soossi-kastiketta, jotain Poppamiestä oli ainakin ja jotain muitakin merkkejä ja makuja. Vaikka oli meillä varmaan 10 soossia jo ennestään hänen ostamanaan :D
Molemmat tykättiin ja erilaisia tyylejä on syödä sekä toimia kaupassa. Toiset seurailee enemmän kauppalaskua ja toiset ei. Ihan turva arvostella täällä toisten syömisiä. Vinkkejä toki kiva antaa ja vastaanottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kenelle nämä säästää sitä rahaa kun eivät uskalla elää silloin kun on vielä nuori ja jaksaa. Kyllä se vanhuus tulee rytinällä kun sen aika on. Huomaakin ettei jaksakaan enää kävellä tai tulee sairauksia jotka estää tekemisiä sangen tehokkaasti.
Voihan sitä säästää sitä varten, että pääsee sinne syöpähoitoihin ulkomaille kun rytinällä se sitten tulee kumminkin tai saa kalliin supersängyn alleen kun ei voi enää muuta tehdä kun maata kotona huonokuntoisena. Ja woltata päivittäin jotain valmista herkkua, vai kuka ne herkkuruoat sitten maksaa ja tekee? Hernekeittoako ja leipää meinasit syödä vanhuksena sitten loppuaikasi kun ei ole säästöjä.
Itse olen säästöilläni käynyt kymmeniä kertoja ulkomailla ja festareilla ja mökkireissuilla. Olen silti jatkanut säästämistä seuraavia juttuja varten.
Mulla nettotulot 1900€, oma osuus asumislaskuista 550€, puhelinlasku 23€, ruoka 200€, pyöräily/julkiset 30€, työttömyyskassa 9€, huvittelu ja muut menot 200€ ja sijoituksiin 100€. Kyllä tosta 1900-1112€ jää säästöön ja matkakassaan vielä 788€ eikä tarvitse miettiä, että ostaako ruokaa ja huvittelee, vai säästääkö kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Kandee ostaa säilykkeet ja mehut hävikkiruokakaupoista Fiksuruoka ja Matsmart. Mutta pitää olla niissakin tarkkana ja verrata hintoja Prisman halvimpiin.
En käytä mehuja, säästyy nekin rahat ja kuljetusmaksut. Siellä myös aika huonot valikoimat. Vertailen eri kauppojen tarjouksia ja tietenkin kilohintoja Tokmannilla, Lidlissä, Prismassa, Cittarissa ja K-marketissa. Vakiotuotteiden hinnat muistan ulkoa, että mistä kaupasta ne kannattaa ostaa jos ei ole tarjouksia. Säilykkeinä käytän: suolakurkkua, hillosipulia, tomaattimurskaa, kookosmaitoa, tonnikalaa, anananasviipaleita, herkkusieniviipaleita ja siinäpä ne taitaa olla. Hernekeiton teen ihan itse pussiherneistä yms. No pari vuotta sitten tein kikherneistä hummusta. Niitä voisi ostankin taas kun noin 1€ purkki.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki kaipaa mitään kalliita Malediivien reissuja ikinä elämässään, omasta mielestä sulaa hulluutta heittää tuollainen summa hetkelliseen matkaan, jos saman summan voi säästää vaikka omaa mökkiä tai asuntoa varten. Osa haluaa nauttia elämästä syöden ja juoden monipuolista ruokaa päivittäin, eikä halua edes syödä sitä kaikista halvinta vaihtoehtoa aina. Ei se ole yhtään sen oikeampi tai huonompi elämäntapa.
Näin me olemme erilaisia, yleispäteviä säästämisen ohjeita on turha antaa. Minä olen asuntoni jo säästänyt ja minusta taas olisi sulaa hulluutta hankkia mökki. Tukee paljon edullisemmaksi vuokrata mökki viikonlopuksi, jos sellainen hulluus ihmiseen iskee, että maalle haluaa, kuin sellainen turha työmaa itselleen hankkia. En todellakaan viihdy missään mökillä, vaan haluan nähdä ja kokea, mahdollisimman paljon eri kohteita.
Ja tämä ei liity vähääkään ketjun aiheeseen, joten palattaisko siihen?
Kikherne 230g 1€, vettä 3rkl, suola, valkosipuli, tilkka sitruunamehua ja reilusti öljyä ja halutessaan chiliä/jalapenoa/wasabia/seesamtahnaa tms. Kaikki vaan sekasin ja vaikka sauvasekoittimella vielä sekoittaa ja valmis. Maksaa siis joku 1,50€ 300g valmista tuotetta kun kaupan valmiit maksaa 3,50€ 200g.
Jos illan istujaisiin siis tarttee hummusta vaikka 1kg verran niin itsetehtynä maksaa 5€ ja kaupasta ostettuna 17,50€.
Vierailija kirjoitti:
Kikherne 230g 1€, vettä 3rkl, suola, valkosipuli, tilkka sitruunamehua ja reilusti öljyä ja halutessaan chiliä/jalapenoa/wasabia/seesamtahnaa tms. Kaikki vaan sekasin ja vaikka sauvasekoittimella vielä sekoittaa ja valmis. Maksaa siis joku 1,50€ 300g valmista tuotetta kun kaupan valmiit maksaa 3,50€ 200g.
Jos illan istujaisiin siis tarttee hummusta vaikka 1kg verran niin itsetehtynä maksaa 5€ ja kaupasta ostettuna 17,50€.
Toivottavasti niillekin on varattu jotain, jotka ei niin hummuksesta välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illanistujaisiin voi myös tuoda omat eväät, ihan tiedoksi vain. Itse vien aina omat juomat ja yhteiseksi jotain mistä tiedän pitäväni (jos ei ole kaikkiruokainen ja halua vaikka sitä hummusta syödä) kuten suolaisen piirakan tai sipsiä ja pähkinää tai vaikka juustoja. Odotan myös, että jos sovittu ystävien kanssa, että aloitellaan mun luona, niin tuovat omia eväitä, eivätkä oleteta kyseessä olevan mikään yhden ihmisen järjestämä muonitustilaisuus. Onneksi meidän kaveriporukassa kaikki osaavat kysymättäkin tuoda mukanaan jotain ja suurin osa vielä kysyy emännältä, että mitä voisi tuoda omien juomien lisäksi mukanaan.
Jos järjestäisin illanvieton (tai "aloitellaan meillä") niin oletettavasti tuntisin sen porukan sen verran hyvin, että tietäisin, mikä kelpaa ja mikä ei. Saattaisin jopa varmistaa asiaa kysymällä "Ajattelin tarjota hummusta ja valkosipulipatonkia ja juurestikkuja, oliko sulla jotain rajotteita niin voin sitten laittaa sellaista, joka käy sullekin?".
Mä oon varmaan ihan kalkkis, kun toimin noin (no en mä jaksa illanistujaisia enää järkkäillä, mut ihan mikä tahansa tilaisuus, jossa jotain syömistä tarjolla).
Nyt on näköjään taas kevään tullen päästy moodiin syödään vadillisia ruokaa alkupalaksi... Pitää vaan käyttää taas niitä kaikkein suurimpia kattiloita, kolmen litran kattilat saa huilata. Voihan toi tietty olla vaan kosto siitä, että joutuvat haravoimaan pihaa 😁 kaksi rasiaa possunsuikaleita (yht. 800g), kesäkurpitsaa ja vihreitä papuja pakastimesta ja 2 pussia makaroonia meni sen siliän tien. No, jälkiruokaa eivät sentään kyselleet. 6€+1€+1,5€. Mausteisiin ei mennyt mitään, kun oli marinadissa valmiiksi. 8,5€ neljälle hengelle tällä kertaa, eli vähän yli kaksi euroa per annos. Taitaa olla vähään aikaan (niitä eilisiä pitsoja lukuunottamatta) kalleimpia ruokia.
Ja nyt pääsiäisenä meneekin sitten taas vielä kalliimpia ruokia, kun on sitä lammasta, ja pakastimesta myös lohta. Tai sit se kinkku... Mut toisaalta, ne on kaikki ostettu jo aikaisemmin, ja on laskettu jo sen ostokuukauden menoihin.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa kukaan on vieraille tarjolle laittanut pöytään pelkästään hummusta ja lusikat. Mutta vaikka olisikin, voit kohteliaasti sanoa vaikka syöneesi juuri lähtiessä ja olevasi vielä ihan ähkynä, jos jota kuta ylipäätänsä nyt kiinnostaa miksi et lusikoi sitä hummusta suuhusi. Tai voit vain sanoa, ettei hummus ole sinun juttusi. Ihan sama se meille muille on, mitä mieltä olet hummuksesta.
Normaalisti illanistujaisista sovitaan yhteisissä whatsapp-ryhmäkeskusteluissa, joissa jengi keskenään samalla kertoo pääsekö paikalle vai ei, ja samalla sopii keskenään mitä kukakin tuo. Jos joku haluaa viedä hummusta niin se joka ei hummuksesta pidä voi sanoa tuovansa kermaviiliä ja dippiä (ja jotain dipattavaa). Ihme ongelmia taas väännetään kaikesta. Tai sitten menee kylään tyhjin käsin eikä ystäviä tavatessa ole pakko mitään syödä tai juoda. Menee illanistujaisten jälkeen kotiinsa syömään tai vaikka Mäkkiin jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nettotulot 1900€, oma osuus asumislaskuista 550€, puhelinlasku 23€, ruoka 200€, pyöräily/julkiset 30€, työttömyyskassa 9€, huvittelu ja muut menot 200€ ja sijoituksiin 100€. Kyllä tosta 1900-1112€ jää säästöön ja matkakassaan vielä 788€ eikä tarvitse miettiä, että ostaako ruokaa ja huvittelee, vai säästääkö kaiken.
Joo mut entä jos työttömyysraha vaan 500€ ja sillä pitäis maksaa kaikki!?!?! Ruokaan jää 0€ ja pitää asua teltassa ulkona vuoden ympäri
300g sika-nautaa Lidlistä 1,79€. Joukkoon pieni sipuli ja valkosipulinkynsi 0,10€, lisäksi loraus soijarouhetta n. 0,30€ ja tomaattimurska 0,33€. Ketsupin jämät kuumalla vedellä myös huljautin joukkoon ja jauhelihamauste ja kuivayrtti 0,10€. Lisäks iiso kattilallinen spaghettia 0,40€. Eilistä kaali-porkkana-coleslawta vielä jäljellä, hinta ehkä 0,30€. Syödään tosta 4 henkilöä ainakin vatsat täyteen. Varmasti jää jämiä huomiselle. Hinta siis Hmm kastike n. 2,40€ ja lisukkeet 0,70€ eli 3,05€ jaettuna neljällä on annos 0,80€ jos kaikki syödään. Ruokajuomana aina vettä, leipää ei tarvita tämän ruoan kanssa. Mielestämme syömme hyvin.
100g lihaa päivässä on yli suositusten eli se ois kuitenkin se 0,60-1€. Miten ihmeessä jengillä ei oo varaa syödä? Meneekö kaikki raha vapetukseen vai mihinköhän turhaan? :D Jos ei halua kampasimpukoita syödä joka päivä niin hyvin pärjää 100€/kk
Mie en ainakkaa mittään humusta syö. YÄK!
Kasveille semmoset ruukkuun!
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mut entä jos työttömyysraha vaan 500€ ja sillä pitäis maksaa kaikki!?!?! Ruokaan jää 0€ ja pitää asua teltassa ulkona vuoden ympäri
Varmaan saat asua sit ilmaseks, eli aika jees. Tai pyöriä kavereiden nurkissa välillä.tai varaa nyt siihen asumiseen vaikka 100-200€ jos ei oo mahdollista asumistukea pyytää. Ruokaan 150€ ja huvitteluun+hygieniaan 150€. Miksi ei pärjäis?
Vierailija kirjoitti:
100g lihaa päivässä on yli suositusten eli se ois kuitenkin se 0,60-1€. Miten ihmeessä jengillä ei oo varaa syödä? Meneekö kaikki raha vapetukseen vai mihinköhän turhaan? :D Jos ei halua kampasimpukoita syödä joka päivä niin hyvin pärjää 100€/kk
Kaikki ei halua syödä epäterveellisintä, kovaa rasvaa sisältävää sikanautaa eikä jatkaa sitä huonolaatuisinta lihaa soijarouheella. Lisukkeena tuntuu täällä päivästä toiseen olevan myös samat kaalit ja porkkanat ilman mitään vaihtelua, en kutsuisi tätä järin hyvin syömiseksi.
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Aika monet nälkäiset kiljuisi onneissaan, jos saisi proteiinihernritä, öljyä, valkosipulia ja vielä mausteita. Mutta ei toki Winneri, joka syö einestä yksin.
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Elä kompostiin heitä, anna mulle 😁 mä säästän sulle ne sinappisillit. Vai mitä ne nyt oli...
Kandee ostaa säilykkeet ja mehut hävikkiruokakaupoista Fiksuruoka ja Matsmart. Mutta pitää olla niissakin tarkkana ja verrata hintoja Prisman halvimpiin.