Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18396)

Vierailija
1621/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Monet ovat niin utopistisia vinkkejä, että jokainen järkevästi ajatteleva ne tietenkin tyrmää. Eiköhän sen tajua, että se jonkun oma kokemus on hänen omanlaisensa. Jos jonkun kerrottu kokemus ei mitenkään onnistu jonkun toisen elämässä toteutumaan niin miksi silloin pitäisi olla samaa mieltä. Ja taputtaa ja hurrata. Vinkin pitää soveltua omaan elämään käytettäväksi ennenkuin se on hyvä. 

Viljelen omat perunat ja juurekset omalla (isän/apen/tms) pellolla. Ihan hyvä idea, muttei onnistu kaikille. Lämmitän taloni, laitan ruokaa jalämmitän saunan isältä saaduilla puilla. Ihan hyvä idea, muttei onnistu kaikille. Kalastan joka päivä tuoretta kalaa kun asun rannassa. Ihan hyvä idea, muttei onnistu kaikille. Poimin joka syksy 100 litraa marjoja ja sieniä pakkaseen. Ihan hyvä idea, muttei sekään onnistu kaikille. Jne. '

Itse tulkitsen otsikon myös sellaiseksi että siinä kysytään millä tyyleillä ihmiset pärjäävät tuolla budjetilla. Siihen vastaavat nuo sinunkin arvostelemasi tavat. Harvapa se on asia, joka aina onnistuu kaikilta. Moni 'onnistuminen' on kuitenkin sen kyseisen henkilön valintojen tulosta tai miksei sattumankin. Joka tapauksessa ihan kiva lukea erilaisista tavoista pärjätä niukemmalla budjetilla. Niistä voi sitten napata sopivia keinoja omaankin repertuaariin jos siltä tuntuu.

Se mistä en oikein pidä on ratkaisuhaluton vastaan vänkääminen, tuntuu että joillekin on tärkeintä keksiä miksi mikään ei onnistu. 

Vierailija
1622/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Monet ovat niin utopistisia vinkkejä, että jokainen järkevästi ajatteleva ne tietenkin tyrmää. Eiköhän sen tajua, että se jonkun oma kokemus on hänen omanlaisensa. Jos jonkun kerrottu kokemus ei mitenkään onnistu jonkun toisen elämässä toteutumaan niin miksi silloin pitäisi olla samaa mieltä. Ja taputtaa ja hurrata. Vinkin pitää soveltua omaan elämään käytettäväksi ennenkuin se on hyvä. 

Viljelen omat perunat ja juurekset omalla (isän/apen/tms) pellolla. Ihan hyvä idea, muttei onnistu kaikille. Lämmitän taloni, laitan ruokaa jalämmitän saunan isältä saaduilla puilla. Ihan hyvä idea, muttei onnistu kaikille. Kalastan joka päivä tuoretta kalaa kun asun rannassa. Ihan hyvä idea, muttei onnistu kaikille. Poimin joka syksy 100 litraa marjoja ja sieniä pakkaseen. Ihan hyvä idea, muttei sekään onnistu kaikille. Jne. '

Itse tulkitsen otsikon myös sellaiseksi että siinä kysytään millä tyyleillä ihmiset pärjääv

Minun mielestni "vastaan on vängätty" juuri näitä vinkkejä missä apua on saatu onnistuneella asumisjärjestelyllä. Jos toinen asuu järven rannalla maalla isossa omakotitalossa ja sukulaisilta tai naapureilta saa apua moneen juttuun. Monesti on myös iso auto tai parikin.  Silloin jos näitä omia niksejä tyrkyttää ja moittii ettei mikään kelpaa kaipungissa asuvalle autottomalle köyhälle yksinasujalleniin tietenkin se aiheuttaa vastarintaa. "Kyllä minä vaan teen niin tai näin, pitäisi se onnistua sinullekin" on usein vastakommentti. Olette vaan laiskoja ja saamattomia. 

Kuten joku kertoi  en ole minäkään yhtään kertaa nähnyt julkisissa kulkuneuvoissa ihmisiä marjaämpäreiden kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tonnikala-harha on hassu juttu, kilohinta huitelee 14-16e tietämissä. Jotain rainbow mössöä saa halvemmalla, ja se tulee kirjaimellisesti Indokiinasta.  

Tää on moneen kertaan käyty läpi eri ketjuissa. Tonnikala EI ole halpaa ruokaa, mutta. Mutta. Purkki tonnikalaa maksaa halvimmillaan euron, perustonnaria saa 1,50€ purkki. Siitä purkista saa tehtyä aterian, joka maistuu tonnikalalle - sitä tonnikalaa tarvitsee MAUN takia vähemmän kuin vaikkapa jauhelihaa, jos tekee vaikka pastavuuan uunissa. Se, että siitä ei sitten saa niin paljon valkuaisaineita, rasvaa, energiaa, joo, ei saa. Mutta saa makua, ja jos rahat on vähissä, niin sillä 0,40€ makaronipussilla täytetään maha ja sillä pikkuisella tonnikalapurkilla saadaan maku. Tonnikala säilyy hyvin, sitä voi ostaa varastoon ensi kevättä varten. Ei tartte pakastinta (kuten tässäkin ketjussa on ainakin kerran jo otettu esille se fakta, että kaikilla EI ole pakastinta). Minun mielestäni lohta tarvitsee enemmän saadakseen saman vaikutelman kuin tonnikalasta - makuasiahan tämä on.

Tonnikala EI ole halpaa, mutta sitä käyttäen saa tehtyä aika halpaa ruokaa.

Vierailija
1624/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistanko oikein, että täällä ketjussa oli se kaveri, joka joutuu pärjäämään edunvalvonnan takia 320 eurolla/kk?

Hänelle meidän tarjoushaukkojen ja kalorivahtien pitäisi oikeasti tehdä kimpassa joku terveellinen ja halpa ruokalista.

-winner-

Se varmaan olisi ihan hyvä idea. Paitsi jos tuo tyyppi ei ole se, joka joka kerta jokaisessa aloittamassaan ketjusta tyrmää kaikki annetut vinkit ja kerrotut kokemukset :-(

Realismia näihin vinkkeihin kaivataan.Eikä jotain naapurin puskista poimittuja vattuja.

Monet ovat niin utopistisia vinkkejä, että jokainen järkevästi ajatteleva ne tietenkin tyrmää. Eiköhän sen tajua, että se jonkun oma kokemus on hänen omanlaisensa. Jos jonkun kerrottu kokemus ei mit

Joissakin näissä aiemmissa ketjuissa on kuitenkin tyrmätty sellaiset ideat kuin katso mitä on tarjouksessa, osta kaupan omia merkkejä, tee ruokaa itse äläkä osta valmisruokia (ja kyseessä on siis ihminen, joka pystyy kiertelemään kaupoissa, tekemään ruokaa jne). Pitäisi saada käydä ravintolassa joka päivä syömässä, kun rahaa on käytössä satanen koko kuukaudeksi. Tai edes kolmesataa.

Vierailija
1625/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Minun mielestni "vastaan on vängätty" juuri näitä vinkkejä missä apua on saatu onnistuneella asumisjärjestelyllä. Jos toinen asuu järven rannalla maalla isossa omakotitalossa ja sukulaisilta tai naapureilta saa apua moneen juttuun. Monesti on myös iso auto tai parikin.  Silloin jos näitä omia niksejä tyrkyttää ja moittii ettei mikään kelpaa kaipungissa asuvalle autottomalle köyhälle yksinasujalleniin tietenkin se aiheuttaa vastarintaa. "Kyllä minä vaan teen niin tai näin, pitäisi se onnistua sinullekin" on usein vastakommentti. Olette vaan laiskoja ja saamattomia. 

Kuten joku kertoi  en ole minäkään yhtään kertaa nähnyt julkisissa kulkuneuvoissa ihmisiä marjaämpäreiden kanssa. '

Tää menee nyt vähän asian vierestä, mutta muistan lapsuudesta sellaisen että isoisä lähetti bussissa kaksi ämpärillistä puolukoita, haettiin se sitten vaan bussipysäkiltä. En kyllä oikein tajua että miten se onnistui, koska isoisä asui yli 100 kilsan päässä ja reitti sellainen että tokkopa se yhdellä bussilla meni.

Mutta otetaan nyt esimerkiksi marjastus. Kaupungissa asuva ystäväni käy useinkin marjassa autottoman ystävänsä kanssa. Marjastuksesta naapureina puhuessaan lähemmin tutustuneetkin. Espoossa opiskeleva lapseni löysi myös vaivatta tiensä läheiseen metsään, josta heti ensimmäisenä vuonna alkoi löytää marjoja ja sieniä. Ei kyllä poiminut ämpäreihin, vaan pusseihin joita piti aina taskussa varmuuden vuoksi. Onkimaan en häntä kyllä saanut vaikka totesikin että läheisellä sillalla onkijoita oli. Ymmärtääkseni myös facebookissa on ryhmiä joissa tarjotaan antimia välillä ilmaiseksikin. Joku täällä myös taisi mainita että lukuisille ulkoilualueille pääsee bussilla.

Sitten kaupungeissa on omia piirteitään - löytyy ruokajakelupisteitä, voi hyödyntään prismojen, super- ja ctymarkettien tai lidlin tarjouksia. Nuo em kaupat puuttuvat omasta valikoimasta, koska matka ei olisi taloudellisesti kannattava.

Vierailija
1626/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puurohiutale on hyvää.

Vierailija
1627/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnikala kuulemma kelpaa siksi viikottaiseksi (2x)kala-annokseksi mikä pitäisi syödä.

Vierailija
1628/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulin joka syksy puolukkaämpärin kanssa junalla Hkiin kun siellä vielä asuin. Ja siitä paikallisbussilla kotiin. Kansi tietenkin päällä. Eihän ihmiset tienneet tulenko Tokmannilta vai metsästä :)

Vierailija
1629/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistanko oikein, että täällä ketjussa oli se kaveri, joka joutuu pärjäämään edunvalvonnan takia 320 eurolla/kk?

Hänelle meidän tarjoushaukkojen ja kalorivahtien pitäisi oikeasti tehdä kimpassa joku terveellinen ja halpa ruokalista.

-winner-

Se varmaan olisi ihan hyvä idea. Paitsi jos tuo tyyppi ei ole se, joka joka kerta jokaisessa aloittamassaan ketjusta tyrmää kaikki annetut vinkit ja kerrotut kokemukset :-(

Realismia näihin vinkkeihin kaivataan.Eikä jotain naapurin puskista poimittuja vattuja.

Monet ovat niin utopistisia vinkkejä, että jokainen järkevästi ajatteleva ne tietenkin tyrmää. Eiköhän sen tajua, että se jonkun oma kokemus on hä

Siisnyt anteeksi vaan, mutta en ole nähnyt ketjussa yhtään viestiä missä olisi sanottu, että pitää päästä ravintolaan syömään joka päivä. 

Vierailija
1630/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuun 18 pvä ja kauppasaldo näyttää 57,61. Törsätäkin on vähän saanut, karkkia ja saunaoluet on mahtuneet budjettiin. 

Vierailija
1631/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tammikuun 18 pvä ja kauppasaldo näyttää 57,61. Törsätäkin on vähän saanut, karkkia ja saunaoluet on mahtuneet budjettiin. 

No eihän tämä kerro mitään. Mitä se sisältää jos loput ostaa ukko?

Vierailija
1632/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, kerropa mitä olet ostanut ja mitä ruokia laittanut, ja kuinka monelle. 

Vierailija
1633/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-winner-

Monet ovat niin utopistisia vinkkejä, että jokainen järkevästi ajatteleva ne tietenkin tyrmää. Eik****

Siisnyt anteeksi vaan, mutta en ole nähnyt ketjussa yhtään viestiä missä olisi sanottu, että pitää päästä ravintolaan syömään joka päivä.

Joissakin näissä aiemmissa ketjuissa on kuitenkin tyrmätty sellaiset ideat kuin katso mitä on tarjouksessa, osta kaupan omia merkkejä, tee ruokaa itse äläkä osta valmisruokia (ja kyseessä on siis ihminen, joka pystyy kiertelemään kaupoissa, tekemään ruokaa jne). Pitäisi saada käydä ravintolassa joka päivä syömässä, kun rahaa on käytössä satanen koko kuukaudeksi. Tai edes kolmesataa.

Aiemmissa ketjuissa, ei tässä ketjussa.

Vierailija
1634/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80€/kk

Yritän leipoa itse mahdollisimman paljon. Sairastan IBS:ää, jonka vuoksi gluteeniton ruokavalio. Gluteenittomat tuotteet niin kalliita, että en osta valmiina. Onneksi osaan leipoa aika paljon. Harmittaa kun jauhojen hintakin noussut niin paljon.

Lihatuotteita en käytä ollenkaan, maitoa en juo, jogurttia en osta, mitään "täyttömättöä" esim. karkkeja, sipsejä, keksejä, jätskiä ym. en osta koska ei ole rahaa. Mahakaan ei kestä lihaa ja joitain maitotuotteita. Riisiä, raejuustoa, kananmunia ja pakastevihanneksia tulee ostettua paljon. Lisäksi sesongin kasviksia ja hedelmiä (kilohinta alle 2€) ostan. Maapähkinävoita ostan, koska siinä on paljon proteiinia ja hyviä rasvoja. Teetä tulee juotua paljon, koska lämmin vesi täyttää mahaa.

TIedän itsekin, että heikosti tulee ravintoaineita ja vitamiineja saatua (ostelen lisäaineina niitä kun raskin), mutta ei mahda mitään, kun ei ole rahaa. Tiedän näistä ruokakassiavustuksista, mutta IBS:n vuoksi en usko, että voisin noita kasseja hyödyntää. Käsitän että ovat aika vehnäpainotteisia. IBS rajoittaa ruokavaliota myös joidenkin muiden elintarvikkeiden osalta. Ajattelen että hakekoot ne ruokakassit, jotka voivat ne kokonaan hyödyntää.

Vierailija
1635/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tomaattia kannattaa viljellä itse kun ne ovat niin kalliita kaupassa" Onko sulla tästäkään oikeasti mitään kokemusta? Tomaattisato valmistuu samaan aikaan kun kaupassa tomaattikilo pamahtaa halvimmilleen.

No mulla hinta käytännössä 0e kilo. Siemenet otan edellisen vuoden sadosta eikä multaa tarvitse hirveästi lisäillä tai lannotteita ostella. Aurinko ja sade on toistaiseksi maksuttomia

No höpö höpö nyt taas. Itse kasvatetut tomaatit ovat herkkua, mutta ei niillä kyllä tavallinen tallaaja kaupan tomaatteja halvemmalla pääse! Jos sulla on iso kasvihuone, iso piha, jossa voit kompostoimalla tehdä oman multasi ja omat lannoitteesi (esim nokkosvettä), niin silloin ehkä onnistuessaan (ei iske kirvat yms) voi päästä halvalla, mutta ei taatusti silloinkaan sesonkiajan kaupan tomaatteja halvemmalla. Ensinnäkin tomaatit on kylvettävä Suomen oloissa maaliskuussa sisätiloissa, ja kasvaakseen hyvin tarvitsevat kasvivalon tai vaihtoehtoisesti viileän (15c) ja valoisan paikan. Aika harvoin Etelä-Suomessakaan on vielä huhtikuussa niin lämmintä, että tomaatit saisi ulos ilman lämmitettävää kasvihuonetta. Kotitarve viljely on hauskaa ja siinä on yleensä ideana se, että saa taatusti laadukkaita ja tuoreita vihanneksia, mutta jokainen vähänkään sitä harrastanut tietää, ettei siinä rahallisesti säästä. 

Vierailija
1636/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne viime sadonkin tomaatit jotain maksaneet. Nollalla eurolla ei saa itse kasvatettuna mitään. Eri asia saada ilmaiseksi joltain tai varastaa. Aina se jotain maksaa kun itse kasvattaa tai ylipäätään jotain itse väsää. 

Vierailija
1637/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tomaattia kannattaa viljellä itse kun ne ovat niin kalliita kaupassa" Onko sulla tästäkään oikeasti mitään kokemusta? Tomaattisato valmistuu samaan aikaan kun kaupassa tomaattikilo pamahtaa halvimmilleen.

No mulla hinta käytännössä 0e kilo. Siemenet otan edellisen vuoden sadosta eikä multaa tarvitse hirveästi lisäillä tai lannotteita ostella. Aurinko ja sade on toistaiseksi maksuttomia

No höpö höpö nyt taas. Itse kasvatetut tomaatit ovat herkkua, mutta ei niillä kyllä tavallinen tallaaja kaupan tomaatteja halvemmalla pääse! Jos sulla on iso kasvihuone, iso piha, jossa voit kompostoimalla tehdä oman multasi ja omat lannoitteesi (esim nokkosvettä), niin silloin ehkä onnistuessaan (ei iske kirvat yms) voi päästä halvalla, mutta ei taatusti silloinkaan sesonkiajan kaupan tomaatteja halvemmalla. Ensinnäkin

- Siemenet idätän saunan pesuhuoneen lattialla

- siirrän taimet itäikkunalle

- koulimisen jälkeen isommissa ruukuissa olohuoneen sivupöydälle eteläikkunalle. En omista lisävaloa. 

- vettä ei rahallisesti paljoa kulu ja lannoitetta 1 tl viikossa 

- tallilta haen palanutta hevonpaskaa ilmaiseksi mitä tarvitsen ulos

- toukokuussa osa taimista lämmittämättömään kasvihuoneeseen (6m2) 

- kesäkuun alussa osa pihalle

N 20 tainta

Lannoitus kasvulannoitteella (kahvimitta/10l) parin viikon välein. 

Sitten vaan odottelen

Vierailija
1638/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apt tänään aamulla puuroa, omenasosetta ja teetä

Välipala lepuskaa voisilmällä, omenaa ja teetä (perunamuusia jäi yli)

Ruokana chili sin carnea riisillä ja kaali-porkkanaraastetta

Iltapalalla lisää lepuskaa voisilmällä, jääteetä ja ehkä vielä poppareita (anteeksi Ske)

Vierailija
1639/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan ne viime sadonkin tomaatit jotain maksaneet. Nollalla eurolla ei saa itse kasvatettuna mitään. Eri asia saada ilmaiseksi joltain tai varastaa. Aina se jotain maksaa kun itse kasvattaa tai ylipäätään jotain itse väsää. 

Maksoin siemenistä vuosia sitten yhteensä 5e. 1 pussi kaupasta, muut toisilta harrastajilta 1e/lajike

Varmaan jää vuosille splitattuna alle 1cnt per tomaatti

Vierailija
1640/18396 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä voisikin tehdä haasteen/kokeilun itselleen. Ei oo kasvimaata tai naapuria joka tuo kaloja tai hirviä, ei edes marjamettää lähellä, ihan omalla rahalla pitää elää. Asun keskellä kaupunkia, niin vois olla toisenlaisia etuja. Ruokajaoissa en käy, kun siitä vehnästä ja eineksistä tulee huono olo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi