Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18396)
Vierailija kirjoitti:
Muistanko oikein, että täällä ketjussa oli se kaveri, joka joutuu pärjäämään edunvalvonnan takia 320 eurolla/kk?
Hänelle meidän tarjoushaukkojen ja kalorivahtien pitäisi oikeasti tehdä kimpassa joku terveellinen ja halpa ruokalista.
-winner-
Se varmaan olisi ihan hyvä idea. Paitsi jos tuo tyyppi ei ole se, joka joka kerta jokaisessa aloittamassaan ketjusta tyrmää kaikki annetut vinkit ja kerrotut kokemukset :-(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistanko oikein, että täällä ketjussa oli se kaveri, joka joutuu pärjäämään edunvalvonnan takia 320 eurolla/kk?
Hänelle meidän tarjoushaukkojen ja kalorivahtien pitäisi oikeasti tehdä kimpassa joku terveellinen ja halpa ruokalista.
-winner-
Se varmaan olisi ihan hyvä idea. Paitsi jos tuo tyyppi ei ole se, joka joka kerta jokaisessa aloittamassaan ketjusta tyrmää kaikki annetut vinkit ja kerrotut kokemukset :-(
Realismia näihin vinkkeihin kaivataan.Eikä jotain naapurin puskista poimittuja vattuja.
AAMIAINEN: kaurapuuro ja itse kerätyt mustikat, ruokalusikallinen kasviöljyä. (Tähän en ikinä kyllästy, mennyt jo 13 vuotta. Marjat kerään kävelymatkan päästä, vaikka asun kaupungissa.)
PÄÄATERIA, esimerkkejä:
1. Tarjouslohi (12e/kilo) 150 g uunissa, perunaa, porkkanaa, parsakaalta keitettynä.
2. Jauhelihaa 400 g paistetaan kattilassa öljyn ja paloitellun sipulin kera, lisätään kidneypapuja 1 tölkki, 2 isoa porkkanaa, lanttu, vettä, mausteita (tölkki tomaattimurskaa jos siitä tykkää), keitetään kypsäksi (riittää 3-4 päiväksi, pidempäänkin jos syö makaroonin kera).
3. 100-200 g pakasteherneitä kuumennetaan vedessä tai mikrossa (ei tarvi keittää), kaksi keitettyä kananmunaa, öljyä. Alkupalaksi iso porkkana raakana.
4. Tölkkihernekeitto. Alkupalaksi raaka porkkana.
5. Paistettu maksa (tai maksalaatikko) ja runsaasti itse kerättyjä puolukoita.
6. Raejuustoa 200 g, joon sekoitetaan porkkana- ja kaaliraastetta, kasviöljyä + sitruunasta puristettua mehua.
7. Salaatti ohuiksi siivuiksi pilkotusta kaalista ja kauden halvoista vihanneksista (paprika tai tomaatti, kurkku, sipuli tms.), proteiiniksi sekaan tölkkitonnikalaa,huuhdottuja tölkkipapuja, tarjouskalaa tms., kasviöljyä, etikkaa ja mausteita.
ALKUILTA:
1. Pari leipäpalaa margariinilla, hedelmä.
2. Rusinoita ja 20 g manteleita (joita saa myös halvalla).
3. Pari hedelmää.
Oikeasti, miten moni teistä söisi ateriana ton 1604:n kolmosvaihtoehdon..?? Ja sen jälkeen 20g manteleita ja ruoka olisi aamupuuron lisäksi koko päivälle siinä??
Muistakaa: Alkupalaksi raaka porkkana!!
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, miten moni teistä söisi ateriana ton 1604:n kolmosvaihtoehdon..?? Ja sen jälkeen 20g manteleita ja ruoka olisi aamupuuron lisäksi koko päivälle siinä??
Tai raejuusto 200 grammaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla pääsee metsään seutulipulla. Esimerkiksi Nuuksioon. Keväällä saa nokkosia ja muita villivihanneksia, kesällä ja syksyllä marjoja, sieniä ja kaloja, ja talvellakin voi pilkkiä kaloja. Varsinkin villivihanneksia voi kuivata, ei tarvitse pakastaa. Myös marjoja ja sieniä voi kuivata, ja kalojakin. Mutta kyllähän se tietysti vaivaa vaatii paljon enemmän kuin lähikaupasta hakeminen. Eikä kaikilla riitä fyysinen kuntokaan.
Minun mielestä köyhän ei kyllä kannattaisi asua Helsingissä. Vuokrat on niin kovat, että rahat menee asumiseen eikä jää tarpeeksi muuhun elämään. Itse olen muuttanut jo parikymmentä vuotta sitten maalle. Käyn Helsingissä pari kertaa vuodessa humputtelemassa, ja siihen jää hyvin rahaa, kun maalla sitä ei kulu paljon mihinkään. Satanen kuussa riittää ruokaan aivan mainiosti. Nämä on valintoja.
Että ihan elät
En tietenkään pelkästään niillä elä. Mutta niillä saa ruokamenoihin tosi ison säästön. Asun landella sellaisella alueella, mistä menee busseja ja kaupat ja muut palvelut on noin 2 km:n säteellä, koulu on lähempänä. Mutta intä vaan vastaan äläkä usko, jos et kykene. Oma on valintasi.
Vierailija kirjoitti:
"Tomaattia kannattaa viljellä itse kun ne ovat niin kalliita kaupassa" Onko sulla tästäkään oikeasti mitään kokemusta? Tomaattisato valmistuu samaan aikaan kun kaupassa tomaattikilo pamahtaa halvimmilleen.
No mulla hinta käytännössä 0e kilo. Siemenet otan edellisen vuoden sadosta eikä multaa tarvitse hirveästi lisäillä tai lannotteita ostella. Aurinko ja sade on toistaiseksi maksuttomia
Ostokseni noin viikon ruuiksi:
savujuustolihapullat eines, metripitsa, 800 gr naturel kananfileeleike, riitan herkku mozzarella, punajuurisalaatti 400 gr, luumukanelirahka, oululaisen jälkiuunileipä 480 gr, täysjyväkauralimppu 520 gr, yhteensä 14,62 e, ale 60 %.
Normihinta/tarjous: sydänsalaatti, suippopaprika, tomaattipyree, peperonipaprika, yht 4,96. Eli nämä yhteensä alle 20 euroa.
Mutta sitten lähti vähän lapasesta, käytin kuukauden 20 euron varabudjettini melkein kokonaan: tryffelimaksapasteija, karpalopatee, ankkapatee, tunturimetwursti 150 gr, poron kylmäsavupaisti 250 gr, juhlabraunschweig kestomakkara 350 gr, wigren naudanlihametwursti 80 gr, yhteensä 16,75 e, josta liki puolet tuosta porosta. Nämä olivat ns sesonkipoistoja, ale myös 60 %, mutta tuotteiden käyttöpäivät pitkälle helmi- jopa maaliskuun lopulle eli näitä syön pitkin kevättä. Blinejä voisi ehkä tehdä, tattarijauhot pitäisi käyttää ennen kuin vanhenevat.
Vierailija kirjoitti:
No en söisi, mutta olen kyllä usein lapsillekin antanut alkupalaksi porkkanan, se on kätevä jos on muutenkin ruuaksi kuorimassa porkkanoita, joten sitä en kritisoi.
Vierailija kirjoitti:
AAMIAINEN: kaurapuuro ja itse kerätyt mustikat, ruokalusikallinen kasviöljyä. (Tähän en ikinä kyllästy, mennyt jo 13 vuotta. Marjat kerään kävelymatkan päästä, vaikka asun kaupungissa.)
PÄÄATERIA, esimerkkejä:
1. Tarjouslohi (12e/kilo) 150 g uunissa, perunaa, porkkanaa, parsakaalta keitettynä.
2. Jauhelihaa 400 g paistetaan kattilassa öljyn ja paloitellun sipulin kera, lisätään kidneypapuja 1 tölkki, 2 isoa porkkanaa, lanttu, vettä, mausteita (tölkki tomaattimurskaa jos siitä tykkää), keitetään kypsäksi (riittää 3-4 päiväksi, pidempäänkin jos syö makaroonin kera).
3. 100-200 g pakasteherneitä kuumennetaan vedessä tai mikrossa (ei tarvi keittää), kaksi keitettyä kananmunaa, öljyä. Alkupalaksi iso porkkana raakana.
4. Tölkkihernekeitto. Alkupalaksi raaka porkkana.
5. Paistettu maksa (tai maksalaatikko) ja runsaasti itse kerättyjä puolukoita.
6. Raejuustoa 200 g, joon se
Syön hyvin pitkälle näin, paitsi lohi, raejuusto ja tonnikala ovat liian kalliita enkä osta niitä. Ei tätä ruokavaliota saa mitenkään satasella aikuiselle ihmiselle, tai sitten annoskoot ovat minikokoisia.
Se kuorittu porkkana alkupalaksi oli sarkasmia mutta ymmärrän jotenkin pointin jos ateriassa olisi muuten kaikki ns kohdillaan itselleni
Vierailija kirjoitti:
Alkupalaksi raaka porkkana!!
Raaka porkkanahan on herkullista! Oletko koskaan kokeillut? Pesu juuresharjalla ja hampaat töihin. Joskus törmää pahanmakuisiin, mutta silloin pitää vaihtaa merkkiä. Olen maalta kotoisin ja lapsena syötiin porkkanoita ja herneitä suoraan kasvimaalta, vähän pesaistiin kasteluletkulla.
Ihmisten kalorikulutus vaihtelee hyvin paljon koon, iän, sukupuolen ja aktiivisuuden mukaan. 50-60 kiloinen nainen ei tarvitse läheskään 80-100 kiloisen miehen kalorimäärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkupalaksi raaka porkkana!!
Raaka porkkanahan on herkullista! Oletko koskaan kokeillut? Pesu juuresharjalla ja hampaat töihin. Joskus törmää pahanmakuisiin, mutta silloin pitää vaihtaa merkkiä. Olen maalta kotoisin ja lapsena syötiin porkkanoita ja herneitä suoraan kasvimaalta, vähän pesaistiin kasteluletkulla.
Ihmisten kalorikulutus vaihtelee hyvin paljon koon, iän, sukupuolen ja aktiivisuuden mukaan. 50-60 kiloinen nainen ei tarvitse läheskään 80-100 kiloisen miehen kalorimäärää.
Tuon ruokavalion kalorimäärä on jotain 500 kaloria: puuro, porkkana ja sotkut ja iltapala. Terveydelle vaarallinen ajan mittaa.
Seuraavat ainekset ovat erittäin halpoja:
peruna
porkkana
lanttu
parsakaali
kukkakaali
kaali
pakasteherne
pavut
kananmunat
maksa
tölkkitonnikala
Ja esim. jauheliha-papu-juures-pata riittää viikoksi pastan lisäkkeeksi.
Porkkana on tosi jees, sekä raakana että keitettynä. Itse tungen myös lähes kaikkiin kastikkeisiin, munakkaisiin jne.
"Tuon ruokavalion kalorimäärä on jotain 500 kaloria: puuro, porkkana ja sotkut ja iltapala. Terveydelle vaarallinen ajan mittaa."
Vähäkalorisemmat ruuat syön vähäaktiivisina päivinä. Olen erittäin terve ja teen esim. pitkiä hiihtovaelluksia. Minä olen huolissani noista esimerkeistä, jotka sisältävät lähinnä lihaa ja tyhjiä hiilareita. Mistä saatte vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet, kuidut?
Tuo tonnikala-harha on hassu juttu, kilohinta huitelee 14-16e tietämissä. Jotain rainbow mössöä saa halvemmalla, ja se tulee kirjaimellisesti Indokiinasta.
Vierailija kirjoitti:
"Tuon ruokavalion kalorimäärä on jotain 500 kaloria: puuro, porkkana ja sotkut ja iltapala. Terveydelle vaarallinen ajan mittaa."
Vähäkalorisemmat ruuat syön vähäaktiivisina päivinä. Olen erittäin terve ja teen esim. pitkiä hiihtovaelluksia. Minä olen huolissani noista esimerkeistä, jotka sisältävät lähinnä lihaa ja tyhjiä hiilareita. Mistä saatte vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet, kuidut?
Mistään suosittelemistasi ruoasta ei saa suositeltua kalorimäärä aikuiselle. Alle tonnin menee että paukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Realismia näihin vinkkeihin kaivataan.Eikä jotain naapurin puskista poimittuja vattuja.
Monet ovat niin utopistisia vinkkejä, että jokainen järkevästi ajatteleva ne tietenkin tyrmää. Eiköhän sen tajua, että se jonkun oma kokemus on hänen omanlaisensa. Jos jonkun kerrottu kokemus ei mitenkään onnistu jonkun toisen elämässä toteutumaan niin miksi silloin pitäisi olla samaa mieltä. Ja taputtaa ja hurrata. Vinkin pitää soveltua omaan elämään käytettäväksi ennenkuin se on hyvä.
Viljelen omat perunat ja juurekset omalla (isän/apen/tms) pellolla. Ihan hyvä idea, muttei onnistu kaikille. Lämmitän taloni, laitan ruokaa jalämmitän saunan isältä saaduilla puilla. Ihan hyvä idea, muttei onnistu kaikille. Kalastan joka päivä tuoretta kalaa kun asun rannassa. Ihan hyvä idea, muttei onnistu kaikille. Poimin joka syksy 100 litraa marjoja ja sieniä pakkaseen. Ihan hyvä idea, muttei sekään onnistu kaikille. Jne.
Asun marja- ja sienimetsien ympäröimänä (siksi elänkin sienikuplassa). Ennenvanhaan täällä kulki bussikin, ensin oli koululaisvuorot (aamu ja ilta) sitten muuttui kaksi kertaa viikossa ostosvuoroiksi, lopulta se kulki vain maitotili- ja toripäivinä. Sillä bussilla tuli kaupunkilaiset koriensa ja ämpäreidensä kanssa tänne metsiin, ja sitten saaliin kanssa kotiin (linja teki ympyrän, eli sillä pääsi takaisin lähtöpisteeseensä kaupungissa iltabussillakin).
No, busseja ei enää kulje tänne asti, mutta kovasti nuo kaupunkilaiset edelleen polkupyörilläkin tänne kulkevat, pyöränsarviin on kiinnitetty se tavarakori, johon sitten mahtuu ämpäri tai muovikasseja.
Kaupungilla olen kyllä marjaämpäreitä nähnyt, ja mansikan itsepoimintaan näköjään aika moni menee bussilla ja tulee takaisin bussilla, siinä on ainakin yhdessä paikassa pysäkki ihan portin edessä sitä varten. Parkkipaikalta joutuu kävelemään pidemmälti!