Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19139)
Heräsin just. Uuniin menee kohta 1kg ranskalaisia Prismasta 1,15€ ja Lidlistä 360g lihapullia 0,99€. En tiedä sitten jaksanko syödä muuta mutta ainakin menee tänään rahaa siis 2,15€. Ja vettä paljon! Joku 0,05€?
Vierailija kirjoitti:
Alehamsterin on pakko olla vähän haiseva sinkku, kun syö niin surkeeta ruokaa :D Jotain meetwurstia, smetanaa ja porkkanakakkua - ainoastaan kun halvalla sai. Itse ostan ihan kaalia, porkkanaa, salaattia, kananmunia yms. Ihan normaalilla hinnalla koska haluan myös pysyä terveenä, viehättävänä ja urheilullisena. Ja ei, kaali ei minua turvota tai pieretä, jos joku hämmentyy siitä.
Viehättävyys on piirre jota et noilla avuilla tule saamaan.
Kampin Pimu
Cittarista käyn pyörällä ostamassa tuoreen kirjolohen 8,95€ ja kierrän kaupan läpi jos tulee joku hyvä tarjous vastaan esim. -50% jauheliha, mutta jos ei niin sitten menen Lidliin ja sieltä ostan kanan jauhelihan ja kurkun leivän päälle. En ikinä ostaisi mitään lihaa, jossa kilohinta on yli 8€/kg, sitten olen ilman ja syön vaikka soijaa tai pelkkää kaali-porkkana-raastetta koko päivän. Cittarin mainostamista kanoissa kilohinta siis jotain 11-12€/kg juu ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Tässäpä tärkeä muistutus meille kaikille, Helsingin Sanomat kertoo:
"Brittilaulaja Robbie Williams, 51, kertoi maanantaina julkaistussa Daily Mirrorin haastattelussa sairastuneensa keripukkiin. Williamsin mukaan diagnoosi liittyi huonojen ruokailutottumusten aiheuttamaan C-vitamiinin puutokseen.
/../
Sairaus jäi pitkälti historiaan sen jälkeen, kun perunan viljely 1800-luvulla yleistyi länsimaissa."
Ei parjata perunaa enää, eihän!
Kannattaisiko peruna julistaa kasvikseksi Suomessakin, ainakin jos sen söisi kuorineen. Nythän on vähän silleen että kun on ostanut jotain kasviksena kaupasta, kuten vaikka linssejä tai papuja, ne eivät enää olekaan kasviksia kun niitä nyt syö.
Linssit ja pavut on k
Eli säilyvissä kuivatuotteissa. Ja tomaattimurska, suolakurkut, säilykepavut ja -linssit ovat säilykeosastolla. Mitä keinotekoisemmin kasvis määritellään, sitä vähemmän niitä kasviksia tietenkin ihmiset siis laskennallisesti syövät.
Näillä jaoitteluilla on nimenomaan tarkoitus, että ihmiset kiinnittäisivät enemmän huomiota niihin niukan heviosaston ostoksiin ja söisivät niitä enemmän. Jos kaikenmaailman kuivatuotteet ja säilykkeet luettaisiin ravintosuosituksissa kasviksiin, niin eihän ihmiset silloin enää ostaisi heviosaston tuoreita tuotteita tai pakastekasviksia, kun ne "kasvikset" saa jo siitä ketsupista, pullamössöleivästä tai perunamuussijauheesta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä alehamsterin huhtikuun ostoksia, näillä mennään ensi viikkoon:
vapaa vastuullinen munia L10, puoloffee tuorepuuro 145 g, lämminsavulohipala 252 g, mango smoothie 250 ml, sinuhe ruisleipähetki 270 g, juustoportti smetana 130 g, piimä ltr, Riitan herkku porkkanakakku 200 g, katkarapuja msc 350/170 g, innocent energise smoothie 300 ml, ehrmann kefir juoma mansikka 6 * 95 ml, kivikylän pulled pork 250 g, kotivara perinteinen meetwursti 120 g, palsternakka 281 g. Nämä 60 %, yht. 17,84 e.
leipomopussi 2 e: croissant, 2 tuorejuusto bagelia, 3 karjalanpiirakkaa. (nämä siis kaupan paistopiste/leipomo tuotteita)
Tarjous/normaalihinta: tummariisi-quinoa-moniviljaseos 800 g, banaani n. 2 kg, kokonainen grillibroileri, xtra cocktailpiirakka 1,35 kg, 2 * kirsikkatomaatti rs, peruna 2 kg. Nämä yht. 16,85 e, kaikki yht. 36,68 e.
Nyt oli täällä vihdoin banaaneja edullisemmin. Piimästä tein taas sitä savolaista ohraryynirieskaa.
Aikamoisia ruokia olet ostanut. En ymmärrä miksi kukaan ostaisi kaupan eines smoothieita, vaikka kuinka olisi puoleen hintaan. Silti maksaisi yli euron joku se mehulasillinen. Monivitamiiniporetaböetti maksaa 0,07€ jos vitamiineja tarvitsee ja nestettä juoda. Oon kans ostanut ihan normi röstivåhveleita kaupasta 2€ ja ihan turha ostos. Halvemmalla pääsee kun tekee itse ja maustaa haluamallaan tavalla. Itse en olisi myöskään tarjonnut illallisvieraille vain 1 vohvelia ja päälle vähän punasipulia, smetanaa ja suolakurkkua. Ai niin ja 160g katkarapua eli 40g per naama. Oli varmaan mukava illallinen se 1 lettu. Toivottavasti oli tarjolla edes raikasta salaattia lisukkeineen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Heräsin just. Uuniin menee kohta 1kg ranskalaisia Prismasta 1,15€ ja Lidlistä 360g lihapullia 0,99€. En tiedä sitten jaksanko syödä muuta mutta ainakin menee tänään rahaa siis 2,15€. Ja vettä paljon! Joku 0,05€?
Hyvä ois vetää vitamiinitabletteja vielä. Ja jotain kasvista esimerkiksi porkkanaa, sipulia ja lanttua heittää kans uuniin. Tai heittää vaikka herne-maissi-paprikapussi mikroon ja ottaa alkupalaksi omena. Mutta 360g lihapullia ja 1kg ranskalaisia kuulostaa aika tuhdilta, mutta jos siitä syö päivällä puolet ja iltapalaksi puolet ni sittenhän se on vaan 500g ranskalaisia ja 180g lihapullia per annos
Monikin helposti ja hyvin. Yritysrinki on semmoinen rinki että siinä vuorotellen syödään toisen piikkiin ja vähennykset veroista. Otetaan esim maatiloille lounasseteleitä joilla syödään + oman maan tuotteet. Annetaan ilmaiseksi palveluita ja syödään hyvin. Otetaan yrityksen piikkiin mitä joku haluaa ja vähennetään veroista ja ostetaan ruokaa ja 1000 muuta.
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alehamsterin on pakko olla vähän haiseva sinkku, kun syö niin surkeeta ruokaa :D Jotain meetwurstia, smetanaa ja porkkanakakkua - ainoastaan kun halvalla sai. Itse ostan ihan kaalia, porkkanaa, salaattia, kananmunia yms. Ihan normaalilla hinnalla koska haluan myös pysyä terveenä, viehättävänä ja urheilullisena. Ja ei, kaali ei minua turvota tai pieretä, jos joku hämmentyy siitä.
Kyllä moni voi viehättyä ihan vaan toisen kauniista ulkonäöstä. Itse ainakin olen törkeä suustani mutta aina miehet tulevat tarjoamaan juomia ja pyytävät treffeille. Heikot ja anteeksipyytelevät naiset tuskin viehättävät ketään elleivät näytä ulkoisesti kauniilta.
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä moni voi viehättyä ihan vaan toisen kauniista ulkonäöstä. Itse ainakin olen törkeä suustani mutta aina miehet tulevat tarjoamaan juomia ja pyytävät treffeille. Heikot ja anteeksipyytelevät naiset tuskin viehättävät ketään elleivät näytä ulkoisesti kauniilta.
Vierailija kirjoitti:
Monikin helposti ja hyvin. Yritysrinki on semmoinen rinki että siinä vuorotellen syödään toisen piikkiin ja vähennykset veroista. Otetaan esim maatiloille lounasseteleitä joilla syödään + oman maan tuotteet. Annetaan ilmaiseksi palveluita ja syödään hyvin. Otetaan yrityksen piikkiin mitä joku haluaa ja vähennetään veroista ja ostetaan ruokaa ja 1000 muuta.
Ex-puoliso ei syönyt työpäivinään kotona ikinä mitään. Eikä edes juonut kahvia. Jääkaappi aivan tyhjä kun nukkui koko päivän ja heräili joskus illalla ja meni suoraan töihin. Siellä sai syödä keittiöstä niin paljon kun halusi 2€ hintaan. Kun muut nukkui ni söi sitten useamman annoksen siellä yön aikana kait, usein rahkaa, raejuustoa, salaattia, leipää ja sellaista kun oli vielä dieetillä ja haluai laihtua. Vapaapäivinään söi kotona pelkkää leipää ja joi kaljaa. Syystäkin eksä.
Nää aina hämää kun joku kirjoittaa että söi pelkkää puuroa tai leipää päivön aikana. Kyllä itsekin toki kirjoittaisin syöneeni aamulla 1 leivän ja 2 kupillista kahvia. Mutta todellisuudessa siinä leivän päällä on ollut tuorejuustolevitettä, juustoviipale, salaatinlehti, kalkkunaleikkele, kurkkua, paprikaa ja tomaattia. Purjoa ja basilikaa myös jos sattuu olemaan. Ja kahviinkin laitan aina kauramaitoa, tai mitä kermaista maitojuomaa se ikaffe onkaan. Eli niitä kasviksia ja lihaa saattaa tulla 30g leivän mukana, ja jos leipiä syö vaikka 10 ni se on jo 300g erilaisia kasviksia päivän aikana. Toki jotkut laittaa leivän päälle vain maksamakkaraa tai silliä ja keitettyä kananmunaa, mutta itse ainakin tottunut laittamaan joka kerta vähintään 3 eri tuoretta kasvista.
Kokeilkaa syödä ihan kuivaa ruisleipää! Kyllä se suussa alkaa maistua makealta. Hiilarit muuttuu sokeriksi vissiin jo suussa eikä vasta vatsassa.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun sinkun harrastus voi olla metsästää tarjouksia. Toki terveellisesti pitää syödä mutta luulisi hänen suihkun lisäksi käyvän säännöllisesti verikokeissa yms. Että osaa sitten puuttua ongelmakohtiin jos sellaisia ikinä tulee. Esimerkiksi verenpaine tai raudan puute yms.
Vierailija kirjoitti:
Cittarista käyn pyörällä ostamassa tuoreen kirjolohen 8,95€ ja kierrän kaupan läpi jos tulee joku hyvä tarjous vastaan esim. -50% jauheliha, mutta jos ei niin sitten menen Lidliin ja sieltä ostan kanan jauhelihan ja kurkun leivän päälle. En ikinä ostaisi mitään lihaa, jossa kilohinta on yli 8€/kg, sitten olen ilman ja syön vaikka soijaa tai pelkkää kaali-porkkana-raastetta koko päivän. Cittarin mainostamista kanoissa kilohinta siis jotain 11-12€/kg juu ei kiitos.
Mulla yleensä aina kaali-porkkana-raastetta jääkaapissa koska se on niin hyvää ja säilyy viikon. Sopii jokaisen ruoan kanssa. Kyllä varmaan pysyis nälkä poissa jos sitä söisi päivän aikana 1kg vaikka majoneesi- tai öljytilkalla ja maksais tosiaan 1€. Eikä varmaan tulisi rasvamaksaa tms. Kaali- ja kasvissosekeitot kans hyviä jos tarttee pudottaa pari kiloa ilman nälän tunnetta.
Pystyn, mutta vasta sen jälkeen kun tein elämänmuutoksen. Muutin aika kalliista vuokrakämpästä mummonmökkiin järven rannalle. Rakastan nykyään elää ilman tavarapaljoutta ja ihan rauhassa. Välillä pääsen ihan kyydillä kauppaan (tarjoan tietysti kahvit kotona ja leipomusta) mutta mahdollisuus myös tilata painavia juttuja pari kertaa vuodessa kotiin. Kauppaan pyöräilee sellainen 5km. Olen 36-vuotias eli vielä ihan onnistuu pyörälläkin kaupassa käynti. Jossain vaiheessa ostan varmaan koiran, niin sen ruokalasku kasvattaa sitten tietenkin budjettia. Toki varmaan sitten kalastelen enemmän ja ostan toisen arkkupakastimen marjoille ja sienille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-puoliso ei syönyt työpäivinään kotona ikinä mitään. Eikä edes juonut kahvia. Jääkaappi aivan tyhjä kun nukkui koko päivän ja heräili joskus illalla ja meni suoraan töihin. Siellä sai syödä keittiöstä niin paljon kun halusi 2€ hintaan. Kun muut nukkui ni söi sitten useamman annoksen siellä yön aikana kait, usein rahkaa, raejuustoa, salaattia, leipää ja sellaista kun oli vielä dieetillä ja haluai laihtua. Vapaapäivinään söi kotona pelkkää leipää ja joi kaljaa. Syystäkin eksä.
Fiksuahan tää vaan on. Mitä järkeä ostaa euokaa kotiin homehtumaan jos saa kaikki päivän syömiset 2€ hintaan ja voi vielä valita että mitä syö ja työajalla kun yölisät juoksee. Ja kyllä itsekin vapaapäivinä ja lomilla juon kaljaa mitäs sitte. Jos ei siis pieniä lapsia pyöri kotona jaloissa.
Alehamsteri näköjään herättänyt kysymyksiä, joten kertaan aiemmin kirjoittamaani.
Alehamsteri on mummo, jonka nuorinkin lapsi yli 30-vuotias. Tänne olen kirjoittanut ostoksistani nyt jo reilun vuoden. Nimimerkkini mukaisesti minulla on varsin runsaat varastot sekä pakastimissa että ruokakaapissa.
Pitää paikkansa että nuo smoothit alennuksessakin yli euron, kefir juoma 22 senttiä. Välillä on kiva aamulla juoda tuollainen ja parempi se on ostaa kuin että menisi hävikkiin. Ajattelen myös niin että vitamiinit imeytyvät paremmin ruuasta kuin tableteista vaikka niitäkin kaapissani on. Saa sitä myös välillä törsäilläkin puoliturhuuksiin.
Jos joku on saanut röstivåhvelipaketin 2 eurolla, niin oikein hyvä. Vinkkaisitko muillekin mistä siihen hintaan löytyy. Sen verran se s-verkkokaupan sivulla näyttäisi olevan, kunnes lähtee etsimään mistä sitä siihen hintaan saisi. Useimmissa paikoissa vaan että ei ole valikoimissa. Onko sitten poistumassa jo nyt valikoimista. Kuten aiemmin kirjoitin niin ostin ne röstivåhvelit siinä mielessä että kävisivätkö ne alkupalaksi pääsiäispöytään ja tarkoitus testata ne ennen sitä. Alkupalana ne nytkin tarjottiin enkä kutsuisi tätä testausta illalliseksi, kun ihan iltapäivällä maisteltiin ja pääruokana vain melko arkinen keitto ja jälkkäriksi sitä porkkanakakkua. Sen lisäisin vielä siihen röstikirjoitukseeni, että aikaa neljän paistamiseen kannattaa varata puolisen tuntia jos paistaa vain yhdellä blinipannulla (ohjeessa 4 min per puoli) ja se pakkaus vaikka olikin kätevä jakamiseen niin hankala avata fiksusti, piti käyttää saksia ja veistä.
-alehamsteri
Joka päivä syön kalaa, mökiltä saa ahvenia, kuhaa, muikkuja ja haukia. Lohta ostan tarjouksista pakkaseen kuten nyt 8,95€/kg. Lihaa en syö, mutta kylässä en valita vaikka jotain sikaa olisi hernekeiton joukossa. Kalastuslupa on, mutta se onkin ainoa maksullinen harrastukseni. Noin 50g syön kalaa päivässä eli se maksaa 0-0,50€. Välillä olen ostanut ihan pakaste rapujakin sekä surimia sushiin. Eipä terveellisesti syöminen nyt niin kallista ja hankalaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Pystyn, mutta vasta sen jälkeen kun tein elämänmuutoksen. Muutin aika kalliista vuokrakämpästä mummonmökkiin järven rannalle. Rakastan nykyään elää ilman tavarapaljoutta ja ihan rauhassa. Välillä pääsen ihan kyydillä kauppaan (tarjoan tietysti kahvit kotona ja leipomusta) mutta mahdollisuus myös tilata painavia juttuja pari kertaa vuodessa kotiin. Kauppaan pyöräilee sellainen 5km. Olen 36-vuotias eli vielä ihan onnistuu pyörälläkin kaupassa käynti. Jossain vaiheessa ostan varmaan koiran, niin sen ruokalasku kasvattaa sitten tietenkin budjettia. Toki varmaan sitten kalastelen enemmän ja ostan toisen arkkupakastimen marjoille ja sienille.
En tiedä josko sinulla onkin, mutta aggregaatin hommaaminen kannattaa, kun asuu vähän kauempana.