Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko näihin satasella kuussa syöjiin, paitsi tollasiin, joita suku ja kaverit vie pizzabuffaan ja tarjoaa. Satasella ei saa oikein mitään ja en edes syö juurikaan lihaa. N kerran kuussa syön jauhelihaa, jos olen löytänyt punalapulla. Muuten linssejä, kik-herneitä, tofua jne. Perunoita, porkkanoita, parsakaalia, kananmunia. En voi syödä gluteenia, joten mitään halpismakaroneja en voi vetää enkä tavallisia leipiä. Hedelmiä ostan, jos on hävikkisatseja ja joskus puolalaisia omenoita. Kahvikupin juon aamulla, kahvit ostettu 3.95 tarjouksista. Muutoin juon teetä. Mutta ruokakauppaan menee 300/kk, vessapaperit mukana tuossa.
Tiesithän että melkein puolet suomalaisista asuu maalla ja on omat omenapuut ja perunaviljelmät? Jopa minulla joka asun Espoossa on 2 omenapuuta ja 4 marjapensasta. Suurin osa myös kalastaa ja marjastaa, moni
Jos syöt 1-2 omenan päivässä 0,20€ ja koirallisen marjoja viilissä/puurossa 0,30€ niin kyllä 0,50€ on kuukaudessa jo 15€ ja kun ketjun tarkoitus syödä mahdollisimman halvalla niin on tuo aika paljon. 10 vuoden aikana maksaa extraa 1 800€ ja kyllähän sillä nyt muutakin tekisi kun kakkaisi sen pönttöön. Ehkä sinulle tuo on pieni raha, mutta ei kaikille.
Miten niin oma omenapuu tai itsekerätyt marjat ei hetkauta kauppalaskua suuntaan tai toiseen? 50 vuoden aikana säästetty summa on 9 000€ jos päivässä noihin menisi se 0,50€ kaupasta ostettuna. Kyllä itse ainakin voin käydä tuon summan säästääkseni joka vuosi muutaman kerran marjassa ja ostaa 1 omenapuun pihalle. Kaikki ei toki jaksa, mutta jaksaa valittaa. Sitten itketään kun ollaan lihavia eikä ole rahaa edes parin viikon 5-tähden lomamatkaan. Kun eihän se parikymmentä senttiä päivässä hetkauta suuntaan eikä toiseen.
Itse käyn vanhemmilta hakemassa omenia kun haluan syksyisin. Heillä tulee aina yli tarpeiden niitä omenia 2 omenapuusta. Otan aina kerralla muovipussillisen ja kyllä saan niistä tehtyä sokerittomat omenasoseet pakkaseen, joista riittää koko vuoden aamupuuroihin ja lettujen päälle. Ei tartte ikinä ostaa yksittäisiä omenia kaupasta. Samoin omenapiirakoihin riittää, joka maksaa itsetehtynä noin 0,60€ ja riittää moneksi päivää tai vieraspöytään. Olen kyllä ihan hyvin säästänyt näin rahaa ja mies ja lapset hyötyvät myös. Suosittelen jos haluaa syödä hyvin mutta edullisesti. Vanhempani saivat muuton myötä omenapuut ihan ilmaiseksi, mutta kuulemma niitä saisi kaupasta ihan 15€:lla, eivätkä vaadi juuri ollenkaan mitään hoitoa. Sato joka vuosi varma. Mutta en todellakaan ole puutarhuri vaan kiireinen mainosalan ammattilainen. Käydään kyllä perhe viikonloppuisin aina metsäretkellä, ja syksyllä tietysti otetaan samalla sienet ja marjat mukaan. Ei aiota jatkossakaan woltata ruokaa kotiin vaan liikutaan itse ja kaupasta ostetaan sitten muuta mitä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun tuntien kohta alkaa puolustelu, että olihan siellä 20 g juustosiivujen alla sittenkin leipää ja voita ja päällä kasviksia, kuka nyt pelkkää juustoa söisi...
Mä!
-winner-
oli vielä sellaisia piiiiiiiiiiiiiiitkiä emmental-siivuja, että saattoi olla ehkä jopa 30 g! Tosin oli pari reikääkin. Mutta niitä en sentään punninnut paljonko ne painoivat.
En tiedä mitä meidän taloyhtiö tykkäisi jos piikkaisin sisäpihan asvalttiin omenapuun mentävän kolon... En tiedä sitäkään, mitä alta mahtaa paljastua. Tuskin nyt muhevaa multaa ainakaan 🤔
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
En tiedä mitä meidän taloyhtiö tykkäisi jos piikkaisin sisäpihan asvalttiin omenapuun mentävän kolon... En tiedä sitäkään, mitä alta mahtaa paljastua. Tuskin nyt muhevaa multaa ainakaan 🤔
Kun asuin Helsingissä, niin maalaistaustani johdatti hankkimaan puutarhapalstan, vuokra muistaakseni 50 e vuodessa. Kun sitten pirulle antoi pikkusormen, niin seuraavaksi sitten asuinkin maalla omakotitalossa omenapuu ja tusina marjapensasta pihassa. Taloja katsellessa pihalla oli vähintään yhtä suuri merkitys kuin itse talolla.
Tuo 1000€ on ihan normi summa, mikä kuukaudessa menee yhden henkilön ruokaan. Sillä ei tosin useasti syö "ulkona", lähes puolet menee jo kotona syöntiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 1000€ on ihan normi summa, mikä kuukaudessa menee yhden henkilön ruokaan. Sillä ei tosin useasti syö "ulkona", lähes puolet menee jo kotona syöntiin.
Laitahan ostoslistaa kehiin. Kannattaa olla hyväpalkkainen duuni jos aikoo perheelliseksi ja pitää samat tottumukset.
Kampin Pimu kirjoitti:
No kai sulla takapiha on? Rivitalonaapurini tosin istutti etupihalle oman omenapuunsa :D Itellä ihan takapihalla. Porukoilla omakotitalossa niin takapihalla myös ne omenapuut. Mummilla myös pihalla ja mökillä meillä pari. En ole asunut kerrostalossa niin en tiedä miten siellä on säännöt, kaverilla ainakin partsilla jotain yrttejä, perunoita ja chilejä. Jotain yhteisiä saunatiloja, pyykkitupia ja grillipaikkoja niillä ainakin on, niin miksei ois omenapuita tai marjapensaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko näihin satasella kuussa syöjiin, paitsi tollasiin, joita suku ja kaverit vie pizzabuffaan ja tarjoaa. Satasella ei saa oikein mitään ja en edes syö juurikaan lihaa. N kerran kuussa syön jauhelihaa, jos olen löytänyt punalapulla. Muuten linssejä, kik-herneitä, tofua jne. Perunoita, porkkanoita, parsakaalia, kananmunia. En voi syödä gluteenia, joten mitään halpismakaroneja en voi vetää enkä tavallisia leipiä. Hedelmiä ostan, jos on hävikkisatseja ja joskus puolalaisia omenoita. Kahvikupin juon aamulla, kahvit ostettu 3.95 tarjouksista. Muutoin juon teetä. Mutta ruokakauppaan menee 300/kk, vessapaperit mukana tuossa.
Tiesithän että melkein puolet suomalaisista asuu maalla ja on omat omenapuut ja perunaviljelmät? Jopa minulla joka asun Espoossa on 2 omenapuuta ja 4 marjapen
Tuleeko siitä kahdesta puusta oikeasti 365-700 omenaa koko vuodelle ja niitä kourallisia marjoja x365 päivää. Aika riittoisa sato parista puusta ja puskasta, kannattaisi jo alkaa noilla metodeilla ammattiviljelijäksi kun satoa saa noin paljon.
Kampin Pimu kirjoitti:
No kannattaa varmaan kysyä? Itse halusin lapselleni trampan pihalle niin lopulta taloyhtiö osti sen ja jakoi laskun asukkaille. Nyt kaikki saa nauttia siitä trampasta!
Ruokaan menee kuukaudessa 300e. Hyvin suunnitellut kiertävät ateriat. 3 viikon kierto.
Tee ruokaa isot annokset ja pakasta. Hedelmiä ja juureksia sekoittamalla saa vaihtelevia salaatteja. Huom salaattikastikkeen saa makuja.
Proteiinijauhetta puuroon, pirtelöön jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesithän että melkein puolet suomalaisista asuu maalla ja on omat omenapuut ja perunaviljelmät? Jopa minu
Olen eri mutta kuka tunkisi kokonaista omenaa puuronsa? Kyllä itselleni riittäisi ihan teelusikallinen sitä sosetta tai muutamat marjat. Ämpärillisen mustikoita kerää 40 minuutissa ja siitä saa 50 pussia pakkaseen tai voi kuivattaa myös tai just tehdä hilloja huoneenlämpöön. Yks pussi riittää viikoksi 4 hengelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesithän että melkein puolet suomalaisista asuu maalla ja on omat omenapuut ja perunaviljelmät? Jopa minu
Tuleeko siitä kahdesta puusta oikeasti 365-700 omenaa koko vuodelle ja niitä kourallisia marjoja x365 päivää. Aika riittoisa sato parista puusta ja puskasta, kannattaisi jo alkaa noilla metodeilla ammattiviljelijäksi kun satoa saa noin paljon.
No ne marjat tulee niistä marjapensaista, ei omenapuista. Yhdenkin omenapuun sato voi vaihdella 12 omenasta liki sataan kiloon vuodesta riippuen. Hyvänä vuonna omenoista tulee isompia kun harventaa raakileita, eli ei välttämättä se määrä vaan koko. Kysyin kerran paljonko marja/mehufirma maksaisi. Omenoista ei mitään, puutarhamarjoista 50 senttiä kilo, poimittuna. En alkanut myymään sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitahan ostoslistaa kehiin. Kannattaa olla hyväpalkkainen duuni jos aikoo perheelliseksi ja pitää samat tottumukset.
Ei 15€ ole mikään suuri summa yhden päivän ruokiin, minkä laskin menevän päivässä. Wolttaamiseen menee monilla paljon enemmän, tuo 15€ menee kyllä kauppaankin per vuorokausi, jos ei säästele ja ostaa paljon valmisruokia ja juomia.
Poikakaverilla meni pelkästään Wolttiin yli 1500€ kuukaudessa.
Juu, pitää meidän molempien parantaa tavat, tämä tulee liian kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 15€ ole mikään suuri summa yhden päivän ruokiin, minkä laskin menevän päivässä. Wolttaamiseen menee monilla paljon enemmän, tuo 15€ menee kyllä kauppaankin per vuorokausi, jos ei säästele ja ostaa paljon valmisruokia ja juomia.
Ei ihme, että Woltin perustajista tuli miljonäärejä😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että Woltin perustajista tuli miljonäärejä😉
Raharemontti ohjelmassa oli monia, jotka Wolttasivat itsensä velkavankeuteen.
1000 euroa jaettuna 30 on yli 33 euroa päivää kohden. Jos 15 euroa käyttää ulkonasyömiseen, niin miten edes jaksaa syödä vielä 15 eurolla päivässä kotona. Alkolaskut toki voivat vaikuttaa. Ainakin säästäminen olisi helppoa, jos se kiinnostaisi. Ja miksipä ei kiinnostaisi, jos kerran tätä ketjua lukee ja kommentoi.
Mä en ole ainakaan ikinä vielä woltannut tai netistä tilannut mitään. En tarvitse mitään krääsää ja on mulla jalat ja pyörä jos haluan käydä lähikaupassa 2,5km päässä katsomassa tarjouksia. Toki meillä sukuryhmässä jaetaan kaikkea ilmaista, mitä ei enää itse tarvitse. Eli esim. ilmaisia vaatteita, hirven lihaa, kalaa ja konserttilippuja olen saanut ilmaiseksi. Eilen sain serkulta hänen varastossa olleen ylimääräisen tv:n. Autoin ilmaiseksi puolestaan siskoani maalaamaan hänen aitansa viime syksynä. Olen toiminut myös ilmaisena lapsenvahtina veljeni ja serkkuni lapsille jne.
Miksi ihmeessä?