Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19166)

Vierailija
13741/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS. Mun yöpaitulit kesällä - kuka erottaa onko ne lyhyitä trikoomekkoja vai  " yöpaitoja"??

13742/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän siellä sienimetsässä ole sama mitä on päällä. Kesämökillä/ maalla asujana pystyi ainakin viime vuonna piipahtamaan poimimassa kanttarellit aika helposti! 

Itselläni kasvaa ihan pihan reunoilla myös koivunkantosientä ja suomumustesientä. En ole tiennyt että pitäisi erikseen pukeutua " sieniretkelle" jos niitä pannulle haen.

Meillä katsos voi olla erilaisia elinympäristöjä. Mulla on cittari ja prisma molemmat alle 5kmpäässä (lidl myös), mutta myös kotimetsä ja suuri piha hyötykasveineen.

Niin, en tiedä. En kyllä ole ikinä ollut sienimetsässä crocsit jalassa ja yöpaita päällä. Johan siellä muut ajattelisi että joku dementtimummo siellä metsässä ja äkkiä ambubalanssi paikaille. Toki satunnaisesti voi polun varrelta jotain löytyä, kyllä niihin sattumiin aina törmää. Mutta että joka päivä keräisi siitä samas

Ihan vaan sillä, että kerään omasta metsästä, käytännössä omasta pihastakin sieniä. Viime kesänä törmäsin kerran toiseen ihmiseen sienimetsällä, mustikoita kerään vajaan hehtaarin alueelta, en tavoittele mitään ämpärisaaliita. Ei täällä kukaan puutu toisten vaatetukseen, kunhan jotain on päällä. En ole eksentrisin pukeutuja edes. Ja sit on niitä, joilla on jakkupuku töissä ja viimeisimmät treenivaatteet koiralenkillä, eikä niihinkään puututa.

Jos ei tiedä eikä ymmärrä, niin kannattaako heti hyökätä?

Ensi kesänäkin olen marjastamassa ja sienestämässä ihan sellaisissa vaatteissa kuin haluan, vaikka bikineissä tai mehiläishaalarissa.

Kiusa se on pienikin kiusa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13743/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varmaan kertonutkaan käyväni joka päivä. Mutta yksin kun asun niin useammaksi päiväksi kesän lopuilla riittää.

En kyllä käsitä, kuka täällä näkisi pihaani/ metsänreunaan; voin kyllä kulkea vaikka alasti ne sienet hakemaan ( paitsi etten kulje, koska se olisi mielestäni epämukavaa).

Ai jaa, nää sienijutut alkaa kuulostaa ihan kalajutuilta. Flipflopit jalassa ja kevyt kesäpaita päällä kerätään moneksi päiväksi sieniä ihan siitä pihan reunalta ja ne riittää moneksi päiväksi ja ihan säilöntään saakka joilla elää koko talven.

Vierailija
13744/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PS. Mun yöpaitulit kesällä - kuka erottaa onko ne lyhyitä trikoomekkoja vai  " yöpaitoja"??

Hyttysille ja paarmoille se ihan yks ja sama.

13745/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa toisten sienestys- ja marjastustapoja arvostelevat, miten te itse marjastatte ja sienestätte? Kuinka paljon keräätte kerralla, minkälaisessa asussa, minkälaisiin vasuihin keräämänne tuotteet keräätte ja miten kuljette sinne marja- tai sienipaikkaan?

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
13746/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Hmm... Mulla ei ole pakastimessa itse poimittuja marjoja mutta oli tai ei, on se silti päällä 24/7.

Köyhä ystäväni yritti säästää, että hänellä oli aina pakastelokerot pois päältä. En ymmärtänyt sitä logiikkaa koska hänellä meni tajuttomasti ruokaa jääkaapista roskiin. Esimerkiksi ei jaksanut syödä samana päivänä vanhaksi menevää kalaa niin roskiin vaan. Ei tajunnut laittaa pakastinta päälle ja siirtää osa ruoasta sinne :D Itse saatan paloitella valmiiksi nuhjaantuvia kasviksia pakastimeeseen valmiiksi, jos tiedän etten ehdi niitä hyödyntää ennen pilalle menemistä. Sama kaikessa. Voi paremmin myös hyödyntää tarjouksia ja ostaa kerralla enemmän kun laittaa osan pakastimeen. Ei myöskään tarvitse käydä joka toinen päivä kaupassa kun on aina jotain jemmassa.

Vierailija
13747/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä muista, että olisi mennyt yli 50€/kk ruokiin varmaan ikinä. Ehkä rumilla menee enemmän, jos kukaan ei ole halukas tarjoamaan? Samoin jos on lihavampi niin syö enemmän kuin normaalit? No joo, työttömänä on aikaa käydä lähes päivittäin ravintolatreffeillä. Ja tiedän, että en ole ainoa joka rakastaa ihmisiin tutustumista ja tarjoaa hyvää seuraa samalla ruokia ja juomia vastaan. Rahaa en sentään suoraan pyydä :D Mutta leffaliput kyllä. Tai en vain ota omaa lompakkoani esille jos olen ulkona seuralaisen kanssa. Hyvin toimii ja rakastan elämääni. En suostuisi vaihtamaan tätä 09-17 työhön ja sitten väsyneenä kotona mussuttaisit jotain sohvalla telkkarin edessä ja laskisit ruokakuluja.

Vierailija
13748/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Kertokaapa toisten sienestys- ja marjastustapoja arvostelevat, miten te itse marjastatte ja sienestätte? Kuinka paljon keräätte kerralla, minkälaisessa asussa, minkälaisiin vasuihin keräämänne tuotteet keräätte ja miten kuljette sinne marja- tai sienipaikkaan?

Kävelen kotiovelta sinne metsään rikkinäisissä verkkareissa, tai missä lie noin 5 minuutissa. Asun taajama-alueella. En ole ostanut vaatteita 10 vuoteen ja voin hyvin käyttää myös puolisoni tai lapsen vaatteita, olen pienikokoinen. Isolle ei varmaan mene pienempi vaate, mutta pieni voi käyttää kuinka isoa tahansa. Ulkonäkö ei merkkaa itselleni mitään, en ole muotitietoinen.

Kerään yleensä aina vajaa tunnin, että saan sen hedelmäpussin täyteen suppiksia. Puolet pakkaseen ja puolet pannulle ja käyttöön. Kerran viikossa teen samanlaisen tunnin retken ja suppiksia koko ajan käytössä syksyllä. Ja tosiaan jää vielä talveksi ja kevääksikin vielä sienipusseja. Ilmaista ruokaa mielestäni, en todellakaan laske pakastimen sähkökuluja sienen hintaan.

Vierailija
13749/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon yleensä tyyliin syöny ruokaa enkä seteleitä. 

Vierailija
13750/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään uuniin 2,98€/kg maksaneita koipia, 3 kpl 3,32 €. Yksi koipi uunivuokaan, mukaan 1 dl riisiä ja pakastekasviksia, sipulia, reippaasti mausteita ja puolikas liemikuutio sekä vettä. Siinä tänään iltaruoka ja huominen lounas. Kaksi muuta koipea erilliseen astiaan paistumaan. Toisesta teen kanakeittoa, jälleen kaksi ateriaa ja toisen käytän ehkä myöhemmin salaatin aineksena. Ei tuu kalliiksi. 

Vierailija
13751/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään uuniin 2,98€/kg maksaneita koipia, 3 kpl 3,32 €. Yksi koipi uunivuokaan, mukaan 1 dl riisiä ja pakastekasviksia, sipulia, reippaasti mausteita ja puolikas liemikuutio sekä vettä. Siinä tänään iltaruoka ja huominen lounas. Kaksi muuta koipea erilliseen astiaan paistumaan. Toisesta teen kanakeittoa, jälleen kaksi ateriaa ja toisen käytän ehkä myöhemmin salaatin aineksena. Ei tuu kalliiksi. 

Selvennykseksi, että yksin syön, pienikokoinen terve  eläkeläinen. 

Vierailija
13752/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoton alkaa laskea paljon menee. Jos pitää miettiä paljon se kenkä kuluu matkalla lähikauppaan. Toki kannattaa miettiä ja laskea hinta samalla sille ympäristölle, että paljonko sitä maata askelillasi tuhoat, koska se pitää myös laskea ruoan hintaan jos olet ruokakauppaan menossa. Ja se summa kenkineen päivineen pitää laskea per syöty pakastepuolukka että saa tarkan hinnan sille syömiselle. Myös ajankulu pitää laskea. Eli se kauppareissu ja syömiseen menevä aika on pois tuntipalkastasi, koska voisinhan silloin olla tekemässä töitä.

Vierailija
13753/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvikset 1kg per päivä maksaa 1-2€ ja leivät, puuro, soijarouhe, rasvat, kananmunat, maito noin 0,70€ päivä. Juomana vettä. Pääsen kyllä alle 3€ päivä, mutta olen pienikokoinen ja ei-urheileva nainen. Olen tottunut syömään näin, enkä haaveile mistään McDonaldseista.

Vierailija
13754/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys: maitoa käytän vain munakkaassa tai lorautan kasvisten joukkoon, en juo sitä. En pidä myöskään kahvista tai teestä. Kylässäkin pyydän aina vain vettä juomaksi.

Vierailija
13755/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 10-vuotias poika vetäisee yksinään esim. 1kg perunoita ja 400g jauhelihaa ja 200g kasviksia per iltaruoka :D Lisäksi leipää aamulla ja illalla. Koulussa kouluruoka. Mutta ei ikinä halua syödä koulun jälkeen mitään välipalaa, vasta syö sitten illalla ja tosiaan järkyttäviä määriä. Ollaan jopa kielletty santsaamasta, josko alkaisi se välipala kiinnostamaan ennen varsinaista ruokaa mutta ei. Vanhemmat syödään yhteensäkin paljon vähemmän kuin lapsi. Ei siis osteta eineksiä tai poika vetäisisi yksinään jo 2 pakastepitsaa ja kokonaisen kurkun ja kirsikkatomaattirasian vielä päälle. Pakko pitää huoli, että tarjolla on itsetehtyä ja edullisista aineksista rakennettua terveellistä kotiruokaa. Joka päivä pitää tehdä uusi ruoka ja kaupassa käydään usein. Mitään ei silti mene roskiin. Olen kateellinen niille perheille, joissa niukasti syöviä teinityttöjä :D

Vierailija
13756/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin vielä lisätä minä teinipojan äiti, että pojan koulun lähellä ei ole mitään kauppoja, että olisi vaikka skipannut kouluruoan ja käynyt salaa ostamassa kaupasta karkkipussin. Silloinhan ei olisi nälkä ollenkaan kuin maha olisi kipeä. Mutta siis hänellä ei edes ole vielä omaa viikkorahaa, kun ei ole kauppoja lähellä. Ja jos ei söisi koulussa mitään, niin luulisi sen välipalankin kiinnostavan? En näe järkeä miksi poika paastoaisi koko päivän ja vetäisi hulluja annoksia vain iltaisin. Toki ollaan hyviä kokkeja ja poika aina kehuu tekemiämme kotiruokia. Olisi kiva nähdä, paljon se poika siellä koulussa sitten syö. Kehtaakohan sitä opettajalta kysyä?

Vierailija
13757/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillakin voi olla ahmimishäiriö vaikka vanhemmilla ei olisi. Jos siihen ei puutu niin voi jatkua myös aikuisena ja sairastua esimerkiksi sisäelintauteihin ja korkeaan verenpaineeseen jos alkaa kiloja tulemaan. Kannattaa puuttua siihen lapsen syömiseen tai ohjata ravintoterapeutille.

Vierailija
13758/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsillakin voi olla ahmimishäiriö vaikka vanhemmilla ei olisi. Jos siihen ei puutu niin voi jatkua myös aikuisena ja sairastua esimerkiksi sisäelintauteihin ja korkeaan verenpaineeseen jos alkaa kiloja tulemaan. Kannattaa puuttua siihen lapsen syömiseen tai ohjata ravintoterapeutille.

10-vuotias lapsi pitää ohjata psykologille jos syö kotona kotiruokaa? Just just

Vierailija
13759/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 1,5 kg kerta-annokset 10-vuotiaalla teinillä vaikuttavat kyllä aika suurilta

Vierailija
13760/19166 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yli 1,5 kg kerta-annokset 10-vuotiaalla teinillä vaikuttavat kyllä aika suurilta

Olemme olleet asiasta kyllä vähän huolissaan. Poika siis on vielä tosi pienikokoinen. Ollaan mietitty, että jos nyt on kyseessä vain joku kasvupyrähdys, ja ruokailu tasaantuu, ettei aina tarvitse syödä 3 lautasellista ruokaa? Ei viitsisi tehdä suurta numeroa asiasta, mutta poika ei edes halua liikkua eikä harrasta mitään liikuntaa. Ollaan siis siitäkin vähän huolissamme.