Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19166)

13461/19166 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska joku kaipasi minulle sisältöä elämään, päätin tutustua työsopimusneuvotttelutilanteeseen:

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011003681.html

Kaupat ovat siis menossa lakkoon. Myös ruokakaupat.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
13462/19166 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne ole vääriä, mutta on todella epätodellista löytää ihan jokaisesta tuotteesta se kaikkein halvin versio. Kerran pari se saattaa onnista, mutta ei mitenkään koko kuukauden aikana. Jos on mitoittanut esimerkkinsä yhden viikon noin 25 euron mukaan se on teoriassa mahdollista, mutta käytännössä tuskin on näin. 

Ostosten hintataso ei ole väärin vaan se on vääristynyt. Se antaa vääristyneen esimerkin. 

100 euron ruokabudjetti onnistuu niillä, joilla on mahdollisuus hyödyntää kaikki mahdolliset tarjoukset, halvimmat, ilmaiset ja itse omin käsin hankitut tuotteet. Muilla se ei onnistu. Tämä on se totuus, ei se ole totuus jos joku onnistuu. Myös joillakin on kyky pitää itseään hengissä hyvin pienellä määrällä ruokaa tai ovat koko ajan pienessä nälässä. Tämäkään ei onnistu kaikilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
13463/19166 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne ole vääriä, mutta on todella epätodellista löytää ihan jokaisesta tuotteesta se kaikkein halvin versio. Kerran pari se saattaa onnista, mutta ei mitenkään koko kuukauden aikana. Jos on mitoittanut esimerkkinsä yhden viikon noin 25 euron mukaan se on teoriassa mahdollista, mutta käytännössä tuskin on näin. 

Ostosten hintataso ei ole väärin vaan se on vääristynyt. Se antaa vääristyneen esimerkin. 

100 euron ruokabudjetti onnistuu niillä, joilla on mahdollisuus hyödyntää kaikki mahdolliset tarjoukset, halvimmat, ilmaiset ja itse omin käsin hankitut tuotteet. Muilla se ei onnistu. Tämä on se totuus, ei se ole totuus jos joku onnistuu. Myös joillakin on kyky pitää itseään hengissä hyvin pienellä määrällä ruokaa tai ovat koko ajan pienessä nälässä. Tämäkään ei onnistu kaikilla. 

Ja tässähän nimenomaan kysyttiinkin, että miten joku siihen pystyy. Ja sit kun kerrotaan, niin tulee hirveä älämölö niskaan, että valehtelet, et pysty, tai jos pystytkin, niin et pitkää aikaa, ja jos pystytkin pitkän aikaa, niin kukaan muu ei pysty, tai jos pystyykin, niin jotain autisteja varmaan ootte kaikki sitten. Mutta jos totuus on se, että KUN hyödyntää tarjoukset ja alennukset, ostaa halvimpia, hyödyntää ilmaiset ja hankkii omin käsin ruokaa (kalaa, marjoja, sieniä, yrttejä, pakurikääpää...), harrastaa vaihtokauppaa jne, niin SILLOIN PYSTYY elämään sillä satasen ruokabudjetilla.

Kukaan ei ole väittänyt, että se on yksinkertaista, helppoa ja näppärää, vaan lähestulkoon kaikki ovat kertoneet, että joutuvat näkemään vaivaa.

En löydä alennuksia ja tarjouksia joka viikko. Se ei haittaa, koska mun ajanjaksoni ovat kuukausia, eivät päiviä. Nyt tosiaan tänään ostin voita halvalla niin paljon, että se riittää pääsiäiseen, tai ehkä jopa kesään asti. Ei mun tarvitse nyt sitten etsiskellä voita tarjouksista pitkään aikaan.

Tämä taas onnistuu siksi, että pystyn käymään kaupoissa ja kuljettamaan kotiin suuriakin määriä ostoksia. Toiseksi mulla on pelivaraa, jos tulee tosihalpaa vastaan, voin ostaa. Ja kolmas vaatimus on se, että on mahdollisuus säilyttää: pakastin, kaappitilaa, jääkaapissa tilaa. Ja siis kaikenkattava vaatimus on se, että mä kykenen tekemään tuon kaiken, on aikaa, on tilaa, on toimintakykyä.

Ja tietenkin sitten, jotta budjetti pitää, ne ostetut raaka-aineet pitää syödäkin jossain muodossa. Kalleinta ruokaa on se, mikä heitetään roskiin.

Vierailija
13464/19166 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan täytyy olla myös riittävästi pelivaraa pystyä hyödyntämään isoja eriä. Et voi käyttää kuukauden budjetista suurta osaa vain yhteen tai kahteen tuotteeseen. Oma kulkuneuvo millä kuljettaa. Rahaa ostaa polttoainetta ja pitää ajoneuvo kunnossa. Aikaa ja voimia syynätä ja kierrellä eri kaupoissa. Mahdollisuus kalastaa ja viljellä omatoimisesti. Hyödyntää ilmaisjakeluja. Yms. Tämä ei onnistu kaikille.

Tästähän on juuri kysymys myös toisinpäin: näiden, jotka tämän pystyvät toteuttamaan pitää uskoa se, että kaikki eivät voi.  Täällähän on hyvinkin ilkeästi teilattu myös toiseen suuntaan kun on väitetty että kyllähän KAIKKI pystyvät, kun minäkin pystyn, ovat vain laiskoja, tyhmiä tms. 

13465/19166 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nuo teilaajat ovat nimettömiä, harvemmin nimimerkilliset väittävät kivenkovaan, että tottakai jalaton pystyy kulkemaan 50km metsässä marjoja keräten.

Joka ikiseen viestiin ei nyt vaan jaksa kirjoittaa kaikkia disclaimereita kaikesta mahdollisesta.

13466/19166 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuu

Tokmannille mennyt: 105,03€ - tästä on muuten yli kymppi suklaapatukoita

K-kaupat: 227,78€

S-kaupat:245,88€

Lidl:21€? käytin kuitin sytykkeenä

Yhteensä:600,69€

Opiskelija on vielä tammikuussakin ollut kotosalla ja myös vei mukanaan aineksia (tomaattimurskaa, kaurahiutaleita, valkosipulia, oliiviöljyä, hunajaa...) lähtiessään, niin lasken 5,5 hengen mukaan: 109,10€

Tähän vielä 20€ kodin ulkopuolella syötynä per henkilö (paitsi opiskelija), eli tammikuun tulos: 129,10€ per henki.

Ihan kohtuullisen hyvä lopputulos, kun miettii, että tässä kuussa on ollut kolmet synttärit, yhdet hautajaiset ja yhden pikkuisen syntymäkin vielä (sinnekin piti rotinoita viedä).

Huomenna taas leipomispäivä, noi itsetehdyt sämpylät näkyy hupenevan paljon kaupan sämpylöitä vauhdikkaammin. En ole keksinyt mitään uuniruokaa (siis ei tee mieli mitään uuniruokaa) mutta pitää tehdä marenkeja. Ehkä suklaahippukeksejäkin, noita joulusuklaita on vielä näköjään jäljellä. Noihin kekseihin ne sujuvasti uppoaisivat. Toinen vaihtoehto rocky road, mutta siihen haluaisin vaahtokarkkeja ja niitä meillä ei ole.

Vierailija
13467/19166 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi se viikoksi mökille mennyt kertoi ostaneensa ne kaikki tuotteensa prismasta. Käsittääkseni ihan tavallisella hinnalla vain se yksi punalaputettu kana siinä. En ymmärrä tätä 'kaikille' vänkkäämistä. Täällä kerrotaan kunkin omista kokemuksista ja niistä sitten lukija saa halutessaan ottaa vinkkejä käyttöön. Tai vaikka kertoa omista syömisistään ja kysyä vinkkejä edullisempaan syömiseen, jos se kiinnostaisi.

Mutta jos asenne että en viitsi juosta tarjousten perässä, marjastaa kesäisin, tehdä itse isoja eriä ruokaa, pakastaa, säilöä yms, niin onko tämä ketju sitten paikka missä kannattaa viettää aikaakaan.

Vierailija
13468/19166 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tullut vaikeammaksi nykyään. Kymmenen vuotta sitten punalaput olivat 50% eikä niitä oikein kukaan muu halunnut ja Hurstin jono oli avokätisempi. Asuin jonon vieressä silloin. Silloin pystyi pärjäämään aika vähällä rahalla kun kaupoista sai aina puolihintaan ja jono vieressä.

Vierailija
13469/19166 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi se viikoksi mökille mennyt kert

Tässäkin leimataan laiskaksi jos ei viitsi juosta tarjousten perässä. Jos niitä itseä hyödyttäviä tarjouksia ei koskaan ole, niin ei tämä paljoa hyödytä ruokakuluissa vaikka kuinka juoksisi kaupasta toiseen. Ei kalliita eineksiä kannata tarjouksesta ostaa jos ne ei muutenkaan ruokavalioon kuulu. Punalapputuotteet alkaa olla harvinainen näky nykyään, koska kaikki muutkin niitä kärkkyvät.

Pelkillä itsekerätyillä marjoilla ihminen ei myöskään elä. Tässä ketjussa liioitellaan vahvasti niiden vaikutusta ruokakuluihin, vaikka ne toimivat lähinnä pienenä lisukkeena ruokavalion ohessa. 

Vierailija
13470/19166 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Tässäkin leimataan laiskaksi jos ei viitsi juosta tarjousten perässä. Jos niitä itseä hyödyttäviä tarjouksia ei koskaan ole, niin ei tämä paljoa hyödytä ruokakuluissa vaikka kuinka juoksisi kaupasta toiseen. Ei kalliita eineksiä kannata tarjouksesta ostaa jos ne ei muutenkaan ruokavalioon kuulu. Punalapputuotteet alkaa olla harvinainen näky nykyään, koska kaikki muutkin niitä kärkkyvät.

Pelkillä itsekerätyillä marjoilla ihminen ei myöskään elä. Tässä ketjussa liioitellaan vahvasti niiden vaikutusta ruokakuluihin, vaikka ne toimivat lähinnä pienenä lisukkeena ruokavalion ohessa. '

Nyt en ymmärrä. Millainen ruokavalio on sellainen ettei itseä hyödyttäviä tarjouksia koskaan ole. Et syö esim. lohta, kanaa, jauhista, juustoa, vihanneksia, kasviksia, perunaa? 

Vierailija
13471/19166 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan täytyy olla myös riittävästi pelivaraa pystyä hyödyntämään isoja eriä. Et voi käyttää kuukauden budjetista suurta osaa vain yhteen tai kahteen tuotteeseen. Oma kulkuneuvo millä kuljettaa. Rahaa ostaa polttoainetta ja pitää ajoneuvo kunnossa. Aikaa ja voimia syynätä ja kierrellä eri kaupoissa. Mahdollisuus kalastaa ja viljellä omatoimisesti. Hyödyntää ilmaisjakeluja. Yms. Tämä ei onnistu kaikille.

Tästähän on juuri kysymys myös toisinpäin: näiden, jotka tämän pystyvät toteuttamaan pitää uskoa se, että kaikki eivät voi.  Täällähän on hyvinkin ilkeästi teilattu myös toiseen suuntaan kun on väitetty että kyllähän KAIKKI pystyvät, kun minäkin pystyn, ovat vain laiskoja, tyhmiä tms. 

, tuo on totta, mutta ajoneuvo on sellainen oma valinta joka vie suurimman osan kuukausi budjetista ja koska kelan läskiperseet varastaa säästöt niin yllättäviin kuluihin ei voi varautua.

Perusterve liikkuva yksilö voi liikkua kävellen, polkupyörällä sekä ostaa kaupasta perusvihanneksia/jauhoja edulliseen hintaan mikäli jaksaa valmistaa niistä itse leipää/ruokaa. Tämä tietenkin edellyttää asumista kaupungissa tai että syrjäseudulla kauppa on järkevän matkan päässä.

Ruoka/leipäjonot kierrän kaukaa, koska ne usein  vain tuhoavat yksilön kyvyn tehdä itse ja selviytyä... samoin kun kelan tapa varastaa se raha mitä jää jäljelle säästeliäältä(rahat vaan piiloon kaapin hyllylle, tyhmää mutta niin vain on).

Kun leipäjonoon näkee menevän ison tila-auton matkustajien niin tulee mieleen kysyä kuka on suurin varas sitten Kelan jälkeen

Vierailija
13472/19166 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelusta tekee vähän turhauttavan kun käytetään sanoja kaikki, kukaan, koskaan. Silloin ei huomioida eikä anneta arvoa moninaisuudelle. Eikä totuudelle. Ihan käypia ja totuudenmukaisia ilmaisuja vaikka suuri osa, harva, usein, harvoin, yleensä. Vaikka ne ehkä sitten olisivat vähän tylsempiä.

Kerron nyt yhden omakohtaisen esimerkin teemaan liittyen. Ske mainitsi vähän aikaa sitten ostaneensa fiksuruoka sivustolta jotain ehkä koiranruokaa ja papuja. Minäkin joskus siellä sivulla käynyt mutta en koskaan mitään tilannut. En halua maksaa postikuluja ja sitten 40 eurolla en päiväystuotteita saa hyödynnetyksi järkevästi.

Asia kuitenkin jäi mietityttämään, juttelin kahden kaverini kanssa, toinen sanoi että ei kiinnosta, toinen sanoi että kokeillaan vaan. Laitoin hänelle listan mahdollisista tuotteista, sanoin että max 20 eurolla lähden kimppatilaukseen mukaan. Nyt se paketti kuulemma saapunut, ensin nämä kaksi kaveriani - myös se ketä ei alkujaan kiinnostanut, eikä osallistunut tilaamiseen - käyvät keskenään läpi mitä haluavat. Sanoin siis että omasta puolestani saavat ottaa mitä haluavat, minä sitten ne mitä jää jäljelle. Vielä en siis tiedä mitä sieltä tulee ja mitä maksaa. Siitä kuitenkin jo ollut puhetta että tilataan toistekin. Ne sentin tuotteet menivät sille kuka sen tilauksen teki.

t. alehamsteri 

Vierailija
13473/19166 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin äsken ruokaa 15 eurolla S-marketista. Banaanit ja appelsiinit olivat 99 senttiä kilo, ostin molempia kaurapaloja tarjouksessa 4 kpl alle euron. Tuolla on aina hedelmät edullisia, joten kun on tarve ostaa niitä, menen sinne. Kun tarvitsen kahvia, menen Citymarkettiin. Olen siitä hyvässä asemassa, että minulla on useita kauppoja kävelymatkan päässä. Prismaan olisi viitisen kilsaa, sinne en viitsi talvella kävellä mutta kesällä pyöräilen. Olen huomannut että kun en keskitä,vaan käyn siellä missä on edullisinta, näin pienillä ostosmäärillä säästän useita kymppejä kuukaudessa. En saisi ikinä bonusta niin paljon. Lidl on kyllä kävelymatkan päässä, n. 2 km, mutta siellä käyn vain harvoin. Sitten kun juon lähinnä vain kahvia, vettä ja teetä niin  juomista ei tule paljon kuluja. 

Vierailija
13474/19166 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän työssäkäyvä ihminen kykene juoksemaan hävikkilaatikoiden perässä saatikka että kykenisi ajankäyttöään suunnittelemaan punalappujen myötä. Punalapputuotteet menee hamstraajille, jotka ilmestyy kauppaan tuntiakin ennen varsinaista alea. Istuskelevat monesti kaupan sisällä olevassa kahvilassa ilmaisia lehtiä lueskellen. Täällä moni mielikuvituselämää pyörittää omaa showtaan päivästä toiseen. Mt-sairaukset ovat yleisiä ongelmia ja monella se merkitsee työkyvyttömyyttä.

Vierailija
13475/19166 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Koska joku kaipasi minulle sisältöä elämään, päätin tutustua työsopimusneuvotttelutilanteeseen:

No hyvä, mutta sullahan ei ole ongelmaa, voit hakea perunaa, leipää, juustoa, hevosia ja sieniä sieltä naapurin pellolta :)

13476/19166 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

No hyvä, mutta sullahan ei ole ongelmaa, voit hakea perunaa, leipää, juustoa, hevosia ja sieniä sieltä naapurin pellolta :)

Tuota.... Oletkohan käynyt peruskouluasi edes loppuun?

En sanonut, että tuo on minulle ongelma, sinulle taitaa olla hirveä ongelma se, että en elä elämääni siten kuin sinä haluaisit minun elävän 😍

Vierailija
13477/19166 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tuli ajeltua maakunnassa ja kävin Keskisellä ruokaosastolla(kin) puhelin- ja tietokoneosaston lisäksi. Uusi luuri ja pari käytettyä kiintolevyä halvalla, mutta hintoja en mainitse, kun en aio niitä syödä :DDDD

Sitten illalla sieltä tultua vielä paikallisessa S-kaupassa klo 20 ilta-alessa...

Nyt otin varalta niin paljon ruokaa, että varmasti budjetit paukkuu tässä kuussa ja 2 annoksella/päivä mennään. (ehkä paukkuu napakin :DDD

Keskinen: kotivaran venäläinen metvursti 480g 2,99, abba valkosipulisilli 1,00/225g purkki 2x =2e, felix sinappikurkku 870g 1e (päiväys vanha), kotiruoka mikroateriat kermaisa broiler 4 kpl = 10,00, maksalaatikko 2x0,50 = 1e, viljaisa gochujang-salaatti 280g 2,50, atria arki grillinakit 2x840g = 5e + muovipussi = 24,76

S-kauppa: lohikeitto 350g 2e (-2,99), rasvaton maito 1l 0,46 (-0,69), ykkösmaito 1l 0,56 (-0,89), pan.kanapihvi yrtti-valkosipuli 1,66 (-2,49), pippuripihvi ja pannuperunat 1,66 (-2,49), hk lihapullat ja muusi 430g 1,48 (-2,21), appelsiinit 1,28 (0,99 kilo tarjous) = 9,10 (suluissa olevista ja ilmoitetusta hinnasta ynnäämällä voi excel-intoilija laskea paljonko olisi maksanut ilman alennusta)

-winner-

Vierailija
13478/19166 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Tuota.... Oletkohan käynyt peruskouluasi edes loppuun?

En sanonut, että tuo on minulle ongelma, sinulle taitaa olla hirveä ongelma se, että en elä elämääni siten kuin sinä haluaisit minun elävän 😍

No voi pientä enkelielisaa.

Vierailija
13479/19166 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä mietityttää kovasti, mitä ruokaa jokainen ketjulainen voisi tehdä pakurikäävästä ;DDDDDD

Menisikö nokkosvoikukanlehtipettuleivän kaverina? Olisiko vaikka koivunmahlaa mausteeksi, Ske, jos en viitsi siitä oliiviöljystä kauheasti maksaa?

-winner-

Vierailija
13480/19166 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellillinen porkkanaa, perunaa ja kaalia sekä paketti tofua, loraus oliiviöljyä, mausteita sekaan. Koko satsi n 2 eur, ja tästä saa ainakin kolme ateriaa. Kaikki tarvittava löytyy: kuitua, hiilareita, proteiinia ja hyvää rasvaa. Täydellistä ruokaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi