Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
Vierailija kirjoitti:
Tänään voisi kokeilla tehdä itse pizzapohjan kuivamuonakaapin jauhoista ja siihen nuo nyhtölohipalaset ja loput juustosiivut ja suolakurkkusiivut purkin pohjalta... ja tietysti siihen suklaakastiketta koristeeksi ja makua tuomaan ;DDDD
-winner-
On mullakin nyhtölohta* jääkaapissa odottelemassa sitä, että uskaltaisin testata. Varmistin etukäteen valmistajalta, että siinä ei ole mitään ei-sopivaa (mausteuute tai mausteseos ei vielä kerro mitään...). Mut en kyllä ajatellut suklaakastiketta enkä edes kaakaojauhetta käyttää maustaiseen.
Lämpimiä voileipiä voileipägrillissä ehkä?
*punalaputettu, 2€ paketti - törkeä kilohinta silti
Kiusa se on pienikin kiusa
Alennuksista: Suomi on iso maa ja olen ollut huomaavinani, että jossain maakunnissa on leväperäisempiä sisäänostajia kun täällä Helsingin keskustassa. En ole koskaan saanut yhtään mitään elintarviketta 40, saati 60 prosentin alennuksella.
Kaksi kertaa kahden vuoden aikana olen Lidlissä nähnyt kassan jälkeen kahden euron hevipussin jota ei saa viedä myymälän puolelle. En tiedä miten sen ostaminen onnistuu. Ilmeisesti sokkona, kuin sika säkissä.
Ostan tarjouksista mitä on mutta maidot sun muut hyllyhinnala. Ei auta, ei. Lidlissä on muuten rasvattoman maidon normaalihinta 0,79.
Kampin Pimu
Tänään söin vähän.
En syö joka päivä mitään.
Kampin Pimu kirjoitti:
Alennuksista: Suomi on iso maa ja olen ollut huomaavinani, että jossain maakunnissa on leväperäisempiä sisäänostajia kun täällä Helsingin keskustassa. En ole koskaan saanut yhtään mitään elintarviketta 40, saati 60 prosentin alennuksella.
Kaksi kertaa kahden vuoden aikana olen Lidlissä nähnyt kassan jälkeen kahden euron hevipussin jota ei saa viedä myymälän puolelle. En tiedä miten sen ostaminen onnistuu. Ilmeisesti sokkona, kuin sika säkissä.
Ostan tarjouksista mitä on mutta maidot sun muut hyllyhinnala. Ei auta, ei. Lidlissä on muuten rasvattoman maidon normaalihinta 0,79.
Itse ostan hevikassit yleensä niin, että lappaan ostokset hihnalle, mies on pakkaamassa toisessa päässä ja käyn nopeasti kurkkaamassa kassien sisällön ennen maksua ja sanon lopuksi kassalle, että otan hevikassin.
Yleensä hinta ja laatu on ollut ihan kohdillaan, mutta pari kertaa on ollut muutamia vähän huonompia tuotteita, esim. yrttipuska on jo nuutunut/limaantunut, ja kerran valtavan banaanimäärän joukossa oli jo mössääntyneitä ja kuoreltaan haljenneita banaaneita. Pari piti heittää biojätteeseen, mutta banaaneja oli varmasti useampi kilo ja muitakin tuotteita oli mukana. En tiedä seisooko nuo kassit liian pitkään sitten omassa lähilidlissä? Viimeksi ostin kaksi kassia ja oli mm. luomusalaattia, pari avokadoa, luomukirsikkatomaatteja, appelsiineja ja mandariineja, chilejä, pari paprikaa ja valtava vihreä muotopuoli papaija, jotka kypsyttelen vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmin päivällinen eurolla? Sanoisin mieluummin, että 2 tai 3 euroa menee.
Saa tämän hintaisen, jos ruoka koostuu pastasta/riisistä ja kaalista tai muusta edullisesta kasviksesta, mutta proteiinia ei tuohon hintaan paljoa ateriaan saa. Kohtuullinen annos (n. 100g) kanaa tms. maksaa nykyrahassa jo helposti euron.
En ikknä ostaisi kanaa jos sen kilohinta olisi 10€/kg. Aina jauheliha ja kana ja kala maksaa max. 6€-7€/kg tai jätän ostamatta. Eli 100g lihaa siinä annoksessa maksaa 0,65€ niin helposti saa riisiä ja kasviksia vielä lautaselle 0,35€:lla eli pari sataa grammaa riisiä ja päälle vielä 250g kasviksia.
Taidat syödä lähinnä rasvaista sikanautaa? Se on ainoa minkä kilohinta jää alle 7 euron nykyhinnoilla, broilerin
Mirä väliä kuinka paljon maksaa? :D
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Itse ostan hevikassit yleensä niin, että lappaan ostokset hihnalle, mies on pakkaamassa toisessa päässä ja käyn nopeasti kurkkaamassa kassien sisällön ennen maksua ja sanon lopuksi kassalle, että otan hevikassin.
Yleensä hinta ja laat
Meillä kauppaan mennään siitä kassan takaa eli kurkistan sen sisällön ennen kuin menen kauppaan ja sitten kassalla sanon että otan myös tuon jos se vielä jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Taas puhutaan euron annoshinnoista aterialle lihan/kanan kanssa ja sitten ihmetellään kun muut ei samoihin hintoihin kykene. Voiko näissä ateriahinnoissa myös mainita, että se liha onkin ostettu alesta, koska ei nämä hinnat täsmää mitenkään kaupan normaalihintatasoon? Miten tämä maininta aina unohtuu tehdä?
Joskus tänne kirjoittaessa olen laskenut ihan kaupan normaalien hintojen mukaan. Eli edullista sika-nautaa tai kanan jauhelihaa tai surimia tms. En erikseen ole maininnut, jos olenkin ostanut kalliimpaa kanan suikaleita, jotka olleet alennuksessa koska silti annoshinta on sama. En osta kalliita lihoja paitsi tarjouksesta, jos pääsen siihen tavallisen sika-naudan hinnalle. Muuten mulle kelpaa noi halvimmat lihat tai kasvisproteiini tai itsepyydettyä kala.
Vierailija kirjoitti:
Miten joulu ja muut juhlat? Pysyttelettekö silloinkin säästölinjalla?
Jouluna ei meillä ainakaan mene yhtään enempää rahaa kuin muulloinkaan. Ei syödä silloinkaan 5 annosta vaan yksi annos lounaalla ja yksi päivällisellä. Lisäksi aamupalalla riisipuuro ja iltapalalla mitä kukin haluaa. Ei itsetehty perunalaatikko, lanttulaatikko, porkkanalaatikko, keitetyt perunat, rosolli, leipä, silli, keitetyt kasvikset ja kinkku maksa yhtään sen enempää kuin tavallinen kotiruoka arkenakaan. Vaikka pöydässä olisi jouluna enemmän valinnanvaraa kuin arkena 1 pastaruoka, niin siitä riittää useammaksi päiväksi. En nyt ymmärrä tätä kysymystä. Miksi jouluna menisi yhtään sen enempää rahaa ruokaan kuin vaikka kesälomalla? Kotiruokaa kotona syötynä. Noita samoja ruokia syödään monta päivää putkeen ja pakastetaan loput tai tehdään laatikkojämistå kasvislettuja ja perunoista+kinkusta pyttistä jne.
Tänään oli prismassa voi 2,89€/paketti, niitä sai ostaa kaksi/asiakas, ja karjalanpaistia 4,99€/600g. Cittarissa oli lohi 6,90€/kg (fileointi +2€/kg) ja punalaputettuna iso läjä erilaisia juustoja. Ostin cheddaria (lakstoositonta?*) ja arkijuustoraastetta (siitäkin jäi vielä kilohinnaksi yli 7€). Kallista juustoa. Laiskotti ja siksi ostin.
*kaupan kirjoitusvirhe
Kauppalapulle pitää kirjoittaa vehnäjauhoja, koska tein sämpylätaikinan ja jauhot loppui kesken. Nyt on sitten tulossa vehnä-kaura-ruis-tattari-sämpylöitä, saa nähdä mitä niistä tulee. Taikina ainakin lähti nousemaan hienosti. Saatan tehdä jonkinlaisia pitsoja, kun on tuota valmista juustoraastettakin. On sitä nyhtölohta, niin voisi testata pitsassakin.
Kampin Pimu kirjoitti:
Kyllä maalla on mukavaa... Kampissa ei?
Nyhtölohipizza oli kyllä namia. Tekisiköhän pellillisen vielä? Taitaa mennä ensi viikkoon seuraava kauppareissu :(
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluna ei meillä ainakaan mene yhtään enempää rahaa kuin muulloinkaan. Ei syödä silloinkaan 5 annosta vaan yksi annos lounaalla ja yksi päivällisellä. Lisäksi aamupalalla riisipuuro ja iltapalalla mitä kukin haluaa. Ei itsetehty perunalaatikko, lanttulaatikko, porkkanalaatikko, keitetyt perunat, rosolli, leipä, silli, keitetyt kasvikset ja kinkku maksa yhtään sen enempää kuin tavallinen kotiruoka arkenakaan. Vaikka pöydässä olisi jouluna enemmän valinnanvaraa kuin arkena 1 pastaruoka, niin siitä riittää useammaksi päiväksi. En nyt ymmärrä tätä kysymystä. Miksi jouluna menisi yhtään sen enempää rahaa ruokaan kuin vaikka kesälomalla? Kotiruokaa kotona syötynä. Noita samoja ruokia syödään monta päivää putkeen ja pakastetaan loput tai tehdään laatikkojämistå kasvislettuja ja perunoist
Eikö teillä kuulu joulupöytään mitään makeaa jälkiruokaa (esim. piparit, joulutorttu tai kuivakakku, joulukonvehdit), glögiä, juustoa, viiniä jne.? Noin suppea joulumenu tulee kyllä halvemmaksi, mutta monella jouluruoka on kyllä paljon kalliimpaa kuin arkisyöminen. Pelkkä kinkku maksaa jo paljon enemmän kertaostoksena kuin arkinen jauheliha, kummallista jos teillä ei näin ole.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Kyllä maalla on mukavaa... Kampissa ei?
Nyhtölohipizza oli kyllä namia. Tekisiköhän pellillisen vielä? Taitaa mennä ensi viikkoon seuraava kauppareissu :(
-winner-
Kyllä, olin positiivisesti yllättynyt nyhtölohesta pitsassa! Nyt on ihan ähky, ja sämpylöistä tulee kyllä likilaskuisia, kun joutuivat odottamaan paistamista liian kauan. Olisi varmaan pitänyt ensin paistaa ne sämpylät.
Kukaan ei kommentoinut erilaista pitsapohjaa, vaan söivät tyytyväisenä ja iloisesti yllättyneinä (tänään ei ollut MITÄÄN kaalia ruuassa 🤣)
No tuo kotiruoka tarkoittaa meillä että kaikki on itse tehtyä hyvistä raaka-ainekustannukset. En usko että kalapuikot tai eineslihapullat ovat kotiruokaa.s. Ahventa, kuhaa , poroa jne. 400 g poronkäristyslihaa maksaa 20 eur , puoli kiloa ahven filettä saman. Helposti saan tuon summan kulumaan, jos on illallisvieraita ei riitäkään. Siis tietenkin ymmärrän että jos rahaa ei ole niin ruoasta pitää säästää mutta säästääkö ihmiset ruoassa vaikka ei tarvitsisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluna ei meillä ainakaan mene yhtään enempää rahaa kuin muulloinkaan. Ei syödä silloinkaan 5 annosta vaan yksi annos lounaalla ja yksi päivällisellä. Lisäksi aamupalalla riisipuuro ja iltapalalla mitä kukin haluaa. Ei itsetehty perunalaatikko, lanttulaatikko, porkkanalaatikko, keitetyt perunat, rosolli, leipä, silli, keitetyt kasvikset ja kinkku maksa yhtään sen enempää kuin tavallinen kotiruoka arkenakaan. Vaikka pöydässä olisi jouluna enemmän valinnanvaraa kuin arkena 1 pastaruoka, niin siitä riittää useammaksi päiväksi. En nyt ymmärrä tätä kysymystä. Miksi jouluna menisi yhtään sen enempää rahaa ruokaan kuin vaikka kesälomalla? Kotiruokaa kotona syötynä. Noita samoja ruokia syödään monta päivää putkeen ja pakastetaan loput tai te
Eikö teillä kuulu joulupöytään mitään makeaa jälkiruokaa (esim. piparit, joulutorttu tai kuivakakku, joulukonvehdit), glögiä, juustoa, viiniä jne.? Noin suppea joulumenu tulee kyllä halvemmaksi, mutta monella jouluruoka on kyllä paljon kalliimpaa kuin arkisyöminen. Pelkkä kinkku maksaa jo paljon enemmän kertaostoksena kuin arkinen jauheliha, kummallista jos teillä ei näin ole.
piparit, tortut, kuivakakut ei hirveitä maksa kun itse tekee, alkoholia ei joulupöytään, kotikaljaa ehkä, juustoja ehkä uudeksi vuodeksi, konvehteja yleensä saa lahjaksi, eikä ne muutenkaan erityisemmin maistu. Meillä ei kinkku myöskään välttämättömyys, kala ja kana riittää hyvin. Kinkkua välillä loppiaisena puoleen hintaan.
Ei tule joulua ilman kinkkua, ei!
Meitä kokoontuu kymmenen henkeä. Meillä alkupaloihin kuuluu kalat ja mäti. Ne lienee kalleimmat aterian osat.
Mulle lankesi tänä jouluna edullinen ja helppo osuus, mutta sukulaislasten lahjoihin uponnee parinkin aterian hinta. Mutta mielelläni minä, onhan se vaan kerran vuodessa, joulu 😍
Kampin Pimu
Joulua odotellessa. Meillä joulua ei vietetä ihan mahdottoman muodollisesti. Ruokaan panostetaan kuitenkin, mutta ei välttämättä niin hirveästi rahallisesti kuin itsetehden ja vaivannäkönä.
Jouluun kuuluu kinkku, savulohi, graavilohi/kylmäsavulohi, perunamuusi, lanttuloora, porkkanalaatikko, ruusukaali, suklaa, joulutortut ja erilaisia juustoja. Mummo teki aina kermakakun jouluksi, nyt meillä ei oo ollut kakkua pitkään aikaan, tänä vuonna suunniteltiin vihreä kuula- juustokakkua. Meille joulu on enemmän suolaisten ruokien juhlaa kuin makeiden ruokien.
Kinkku vie tietenkin kertaostona paljon rahaa. Mulla on ollut myös tapana ostaa joulun jälkeen vielä kinkku tai kaksi pakastimeen, meillä on pääsiäisenä syöty perinteisesti pääsiäiskinkku - viime joulun jälkeen alekinkkuja ei ollut. Tai oli, mutta vitosen kilohinta ei ole varsinaisesti alehinta mielestäni.
Laatikoita teen sekä itse että ostan valmiina, etenkin joulun jälkeen niitä saa todella halvalla (0,50€/laatikko viime joulun jälkeen). Meillä joulu jatkuu ruokien muodossa pitkään uudenvuoden ylitsekin! Joulukuussa menee rahaa enemmän kuin keskimäärin, mutta ei mitenkään kohtuuttoman paljon.
Kampin Pimu kirjoitti:
En usko että yksittäisissä kaupoissa olisi mitään sisäänostajia. Eiköhän ne tilaukset määräydy keskusliikkeiden ja ja kassajärjestelmän perusteella. Siihenkään ei kykene vaikuttamaan millä päiväyksellä tuotteet tulevat. Kauppiasvetoisissa K-liikkeissä hieman eri asia. Mutta kun ajattelee isompaa kauppaa missä tuhansittain artikkeleja niin eihän niitä yksittäin tilailla. Järjestelmän tilausalgoritmeissa varmasti löytyisi parannettavaa mutta turha kuvitella että yksittäinen kauppa niihin saisi vaikutettua.
S k e kirjoitti:
Joulua odotellessa. Meillä joulua ei vietetä ihan mahdottoman muodollisesti. Ruokaan panostetaan kuitenkin, mutta ei välttämättä niin hirveästi rahallisesti kuin itsetehden ja vaivannäkönä.
Jouluun kuuluu kinkku, savulohi, graavilohi/kylmäsavulohi, perunamuusi, lanttuloora, porkkanalaatikko, ruusukaali, suklaa, joulutortut ja erilaisia juustoja. Mummo teki aina kermakakun jouluksi, nyt meillä ei oo ollut kakkua pitkään aikaan, tänä vuonna suunniteltiin vihreä kuula- juustokakkua. Meille joulu on enemmän suolaisten ruokien juhlaa kuin makeiden ruokien.
Kinkku vie tietenkin kertaostona paljon rahaa. Mulla on ollut myös tapana ostaa joulun jälkeen vielä kinkku tai kaksi pakastimeen, meillä on pääsiäisenä syöty perinteisesti pääsiäiskinkku - viime joulun jälkeen alekinkkuja ei ollut. Tai oli, mutta vitosen kilohinta ei ole varsinaisesti alehinta mielestäni.
Laatikoita teen sekä itse että ostan valmiina, etenkin joulun jälk
Meillä aika vakiintuneet ruuat. Joulukalat: silli, graavilohi, savukalaa, uutena vuotena mäti ja kylmäsavulohi. Joulu: keitetyt perunat, rosolli, laatikot, herneet, lihana kinkku, kana tai kalkkuna, joskus hirvipaisti. Kinkun suosio vähentynyt vuosi vuodelta. Jälkkäriksi pipareita, torttuja, kuivakakkua ja klementiinejä. Uutena vuonna ei varsinaista ruokaa vaan nykyään lähinnä erilaisia naposteltavia, aiemmin myös nakkeja ja perunasalaattia.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
En usko että yksittäisissä kaupoissa olisi mitään sisäänostajia. Eiköhän ne tilaukset määräydy keskusliikkeiden ja ja kassajärjestelmän perusteella. Siihenkään ei kykene vaikuttamaan millä päiväyksellä tuotteet tulevat. Kauppiasvetois
Kyllä ihan pikku-Salessakin myymälävastaava tekee tilaukset ihan itse, ei ne tule järjestelmästä. Tottakai on olemassa se perusvalikoimalista, eikä siihen loputtomasti pysty tekemään omia muutoksia, mutta ne määrät päättää se tilauksen tekijä (ja yleensä aiemman myynnin perusteella). Tai näin ainakin toimitaan täkäläisessä osuuskaupassa, jossa ystäväperheen toinen puolisko on töissä tuollaisena myymälävastaavana.
Täällä taitaa olla vain neljä aktiivista nimimerkkiä joten on aika luonnollista että kun joku mainitaan 'nimeltä' se on joku niistä. Ske vielä niistä ainoana kirjoittaa täsmällisesti mitä syövät. Sinänsä olisi kyllä kiva että nimimerkkejä olisi enemmänkin - kävisikö sinulle nimimerkiksi vaikka Kiiski?