Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19170)
Minä käytän kuukaudessa ravintoon n. 60-80€.
Asun maaseudulla järven rannalla, joten kalaa syön parikertaa viikossa ja sitä on pakkasessa reilusti.
Pihallani on iso kasvimaa, josta saan perunat, porkkanat, palsternakat, punajuuret, sipulit,..jne. Ne säilyvät maakellarissa pitkälle kevääseen, niin kuin myös mehut ja hillot, koska tontillani on omenapuita ja 6 erilaista marjalajia pensaissa.
Maustekasvit kuivaan ja sienet purkitan kesän/syksyn aikana, joita sitten käytän kun tarvis on.
Talossani on hyvä leivinuuni, jossa paistan leivät ja pullat muutaman kerran vuodessa, jauhot eivät paljoa maksa.
Lähinnä ostan maitoa, juustoa, rasvaa, kananmunia, sokeria, hieman lihaa, kahvia,..jne.
Syön monipuolisesti ja olen erittäi tyytyväinen elämääni.
Itsellä on eläkepäivä tiistaina. Olen syönyt pakastimen liki tyhjäksi, kuivatuotteet ja säilykkeet samoin. Jääkaappikin on tosi tyhjänä. Menen toki ilta-aleen, mutta sieltä ei paljoa heru. Pitää ostaa paljon myös normaalihinnoilla.
Ihan ensiksi Oivamiirinia (kyllä, ostan, maku on erilainen), ja lisäksi halpismargariinia. Ruokaöljyä. Kahvia jemmaan jos on tarjoksessa, viimeinen paketti nyt menossa. Kahvia juon enkä aio lopettaa. Hienosokeria, erilaisia jauhoja ja suurimoita, sitä makaronia, mausteita, kuivahiivaa, leivinjauhetta. Säilykkeitä erilaisia. Jne. Siis erilaisia erustuotteita. Näihin menee heti rahaa. Lisäksi sitten ne muut normaaliin ruuokavalioon kuuluvat tuotteet. Hetija koko kuukauden ajan. Nyt on tulossa pitkä kuukausi ennenkuin saa uuden eläkkeen, miltei viisi viikkoa.
Kun on pikkuhiljaa kitkuttelemalla pienellä budjetilla ostanut vain kaikkein välttmättömimmät tuotteet niin on ihan pakko välillä ostaa enemmän. Ja silloin ei sata euroa riitä. Vaikka elää yksinkin.
Kuten on sanottu, kuukauden tai kaksi voi pärjätä, mutta ei jatkuvasti. Puhun nyt niistä, joilla ei ole omavaraisia tuotteita tai saa jostain ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten jaksatte punnita ja seurata noita 10 ja 20 grammasianne? Silloin täytyy todella elämän pyöriä koko ajan ruokaa ja syömisiä ajatellen. Rasittavaa ja stressaavaa sekin.
Jos tuleekin syötyä se 30 gramman kikkare, oi voi kauhistus! Päivä meni piloille.
Olen aikoinaan punninnut joka ikisen kurkku- ja juustoviipaleen ja ketsuppitöräyksen ravitsemusterapeutille raportoitavaksi (lapsen sairauden vuoksi), joka makaronilusikallisen ja perunapalasen. Kyllä siinä muodostui aika nopeasti käsitys esimerkiksi siitä, että paljonko perusjuustoviipale minun juustohöylälläni minun höyläämänä painaa. Tarkka digitaalivaaka oli ostettava tuon takia. Siitä vuodesta on jäänyt takaraivoon ne tietyt perusasiat, lautasmalli, monipuolisuuden tavoite, se, mistä eri ravintoaineita saa (ja liha ei ole lainkaan tarpeellista sitten loppujen lopuksi proteiininsaannin kannalta).
Jos ostan 200g maksamakkarapötkön ja syön sen viikon aikana, niin keskimäärin päivässä tulee syötyä siitä maksamakkarasta 1/7 (yksi seitsemäsosa) eli vajaa 30g, päiväkustannus on 11 senttiä. Yksi teelusikallinen margariinia painaa noin 5g, eli yhdestä 400g margariinirasiallisesta voi voidella leipiä noin 80-100 leipää, jolloin yhden leivän voiteluun kuluu alle 0,01€ (eli alle sentti) margariinia. Ei tartte mitata eikä punnita eikä laskea sen kummemmin, sekunteja tohon menee.
Ihminen voi vaikuttaa hyvin vähän suurimpaan osaan elämässään olevista ja tapahtuvista asioista. Se, mihin VOI vaikuttaa, on oma suhtautuminen asioihin (tiettyyn rajaan asti). Voi kohdata elämän rasittavana ja stressaavana ja kokea, että koko elämä pyöriin jonkin tietyn asian ympärillä. Tai sit voi todeta, että paskaaks tässä, kohti seuraavaa vastoinkäymistä, onpa upean värisiä vaahteranlehtiä ja kauniita kimaltavia pisaroita ruohonkorsissa. Ei tartte jäädä märehtimään ikävää, vaikka se ikävä pitääkin elää läpi.
(ja ennenkuin joku kommentoi, että hyvähän se on hyväosaisen noin sanoa, niin mun elämässäni on tapahtunut ikäviä asioita, joista ihmiset ei yleensä selviä hengissä)
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Asun maaseudulla järven rannalla, joten kalaa syön parikertaa viikossa ja sitä on pakkasessa reilusti.
Pihallani on iso kasvimaa, josta saan perunat, porkkanat, palsternakat, punajuuret, sipulit,..jne. Ne säilyvät maakellarissa pitkälle kevääseen, niin kuin myös mehut ja hillot, koska tontillani on omenapuita ja 6 erilaista marjalajia pensaissa.
Maustekasvit kuivaan ja sienet purkitan kesän/syksyn aikana, joita sitten käytän kun tarvis on.
Talossani on hyvä leivinuuni, jossa paistan leivät ja pullat muutaman kerran vuodessa, jauhot eivät paljoa maksa.
Lähinnä ostan maitoa, juustoa, rasvaa, kananmunia, sokeria, hieman lihaa, kahvia,..jne.
Perunaa, porkkanaa jne. pitäisi olla vuoden tarpeisiin jo useita satoja kiloja, jos syö edes kilon perunaa ja kilon porkkanaa viikossa. Mistään harrasteluviljelystä ei tuollaista satoa tule. Ja pari kertaa vuodessa kun tekee leipomiset, niin jauhoja saisi kantaa jo kymmeniä kiloja kaupasta, ellei leipäannos ole sitten yksi pieni sämpylä päivässä.
Urheilijat käyttävät hk lenkkiä ja sinappia juoksevat saunan ympäri ämpäri. Näin on tehty vuosisatojen ajan ja tulosta syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, mutta asun ihan Espoossa. On hyvät lenkkimaastot, mistä löytyy sienet ja marjat. Kalastelen kans mato-ongella lähistöllä ja olen erittäin tyytyväinen elämääni. Ruokaan menee noin 80€/kk ja elämäntapatyöttömänä olen saanut myös kivat säästöt aikaan. Ei kaiken tartte olla aina niin stressaavaa ja töitä töitä töitä, blaah. Todella vähän syön mitäön lisäaineita vaan ihan puhtaita raaka-aineita. Kaalia ja porkkanaa on aina jääkaapissa! En ole kyllästynyt niihin vuosikymmenienkään jälkeen.
Laitan säästöt poikimaan, ja rahaa tulee, vaikka en tee mitään :) Siksi syön vähällä, koska ruoka ei kiinnosta, ja nyt säästössä 120k. Säästän vielä sen verran tuistani, että saan ostettua jonkun mökin järven rannalta. Sitten varmaan tippuu ruokakulut entisestään. En voisi ikinä asua kaupungissa, ei kiinnosta baarit ja meteli. Noin satku menee ruokaan, mutta siihen kuuluu jo alkoholit.
Vierailija kirjoitti:
Laitan säästöt poikimaan, ja rahaa tulee, vaikka en tee mitään :) Siksi syön vähällä, koska ruoka ei kiinnosta, ja nyt säästössä 120k. Säästän vielä sen verran tuistani, että saan ostettua jonkun mökin järven rannalta. Sitten varmaan tippuu ruokakulut entisestään. En voisi ikinä asua kaupungissa, ei kiinnosta baarit ja meteli. Noin satku menee ruokaan, mutta siihen kuuluu jo alkoholit.
Mulla menee pelkästään Alkoon jo 250€ kuukaudessa ja päälle vielä kaupan lonkerot ja kalja. Mutta joo, itse käyn kyllä ihan töissä eli olen ne ansainnut.
Ruokaan menee ehkä 200€/kk en paljon mieti mitä kaupasta ostan. Monesti kalapuikkoja, valmis salaatteja, pitsaa, ranskiksia, kananugetteja jne.
Tässä alehamsterin loppukuun ostokset:
korpela siskonmakkara 400g, vadelma risifrutti, pekoni, kanan rustiikkikuutio 350g, kanan sisäfile naturel 480g, luonnonjugurtti-smoothie tropiikki 0,75 l, ulkokanan munia m10, wigren naudan sisäpaisti 130 g, juustoportti creme fraiche 150 g, xtra lasagne 1 kg, paneroidut kanarenkaat 300 g, nämä 60% yht. 16,64 e.
Tarjous/normaalihinta: sipuli kg, banaani 930 g, salaneuvos cheddar viipale 275 g, pirkka parhaat katkarapuleipä, nämä yht. 8,93 e, kaikki yht. 25,57 e. Kuun alusta yht. 100,72 e. (edelliset s. 468).
Muuta: n. 5 kg omenia (omia), muutaman kilon kurpitsa (saatu).
Vierailija kirjoitti:
Miksi leipominen olisi kallista, varainkin jos sossu maksaa sähköt niin kuin maksanut asunnon ja kaiken muunkin?
Tai itse leivon ainakin edullisia juttuja ja korvaan kalliita ainesosia halvemmilla. En ostaisi tuorejuustoja ja liivatteita ja tuoreita vadelmia, vain koska tekisi mieli myt leipoa vadelma-juustokakkua. Juustokakkua voi tehdä nopeammin, halvemmin ja ilman liivatettakin. Tai tehdä vaikka porkkanakakkua. Lisäksi sämpylät teen yleensä pikaversiona leivinjauhetta käyttäen, ja taikinaan lisään puuron jämät tai kaurahiutaleita + siemeniä tms. Vehnäjauhoon joukkoon. Enkä erikseen osta mitään kalliita sämpyläjauhoja. Voin heittää sinne kans omenan jämät tai kovettuneet rusinat.
Pakko kommentoida vaikka aloituksen aiheen vierestä. Kyllä leipominen maksaa jos ei väkerrä pelkästään esimerkiksi sämpylöitä. Mainitsemasi porkkanakakku on hyvä esimerkki; porkkanat ovat tällä hetkellä edullisia. Jauhoja, munia, sokeria ja leivinjauhetta saa vielä köyhäkin ostettua. Sitten tarvitaan vain voita, tomusokeria, tuorejuustoa, kanelia, ruokasoodaa ja mahdollisesti myös kakun koristeita. Tosi halpaa juu... Itsekin pidän leipomisesta, enkä enää koskaan tee pikasämpylöitä leivinjauheesta koska ne ovat yksiselitteisesti pahoja.
Tämä kuukausi selvittiin alle 100€:lla. Tarkalleen ruokaan käytettiin tässä sinkkutaloudessa 98,39€.
Toki tässä pitää myöntää,että tässä verotettiin rankasti kuivakaapin ja pakasminen anteja.
12kk keskiarvolla ruokaan on käytetty 165€/kk. Tavoitteena on päästä 140-150€/kk ruokakuluihin. (kuivakaapeissa ja pakastimessa on vielä verotettavaa)
Olen tänään menossa kauppaan täyttämään kesän työttömyyden ( ja sen aiheuttaman viime kuukauden siirrettyjen laskujen maksamisen) aiheuttaman kuivakaapin tyhjenemisen.
Kiinnostavaa nähdä mitä tuo tulee maksamaan. Jos muistan niin laitan myöhemmin tänään listan ja hinnan ostoksista.
Vierailija kirjoitti:
Olen tänään menossa kauppaan täyttämään kesän työttömyyden ( ja sen aiheuttaman viime kuukauden siirrettyjen laskujen maksamisen) aiheuttaman kuivakaapin tyhjenemisen.
Kiinnostavaa nähdä mitä tuo tulee maksamaan. Jos muistan niin laitan myöhemmin tänään listan ja hinnan ostoksista.
Miksi? Tukesi tulee vasta ensimmäinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Tukesi tulee vasta ensimmäinen päivä.
Mikähän tuki. En pienen palkkani myötä saa enää mitään tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi leipominen olisi kallista, varainkin jos sossu maksaa sähköt niin kuin maksanut asunnon ja kaiken muunkin?
Tai itse leivon ainakin edullisia juttuja ja korvaan kalliita ainesosia halvemmilla. En ostaisi tuorejuustoja ja liivatteita ja tuoreita vadelmia, vain koska tekisi mieli myt leipoa vadelma-juustokakkua. Juustokakkua voi tehdä nopeammin, halvemmin ja ilman liivatettakin. Tai tehdä vaikka porkkanakakkua. Lisäksi sämpylät teen yleensä pikaversiona leivinjauhetta käyttäen, ja taikinaan lisään puuron jämät tai kaurahiutaleita + siemeniä tms. Vehnäjauhoon joukkoon. Enkä erikseen osta mitään kalliita sämpyläjauhoja. Voin heittää sinne kans omenan jämät tai kovettuneet rusinat.
Pakko kommentoida vaikka aloituksen aiheen vierestä. Kyllä leipominen maksaa jos ei väkerrä pelkästään esimerkiksi sämpylöitä. Mainitsemasi porkkanakakku on hyvä esimerkki; porkkanat
Miten niin porkkanakakku on kallista? Itse en ainakaan käytä mitään kallista voita, margariini tai rapsiöljy käy varsin hyvin. Tomusokeri ja tuorejuusto päällinen saattaa jo maksaa extra euron mutta sen voi jättää hyvin pois niin kuin ite teen ja sovellan ohjeita muutenkin. Ruokasooda on halpaa ja sitä käytän myös siivouksessa. Kaneli myös halpaa ja sitä käytän muutenkin puurossa. En vieläkään ymmärrä, että mikä leipomisesta tekee kallista jos on 0€ pörssisähkökin niin kuin nyt. Ei kukaan ole niin idiootti, että lukee rivitarkasti jotain ruokareseptejä ja lähtee vartavasten kauppaan ostamaan tomusokeria tai kaakaojauhetta koska reseptissä niin lukee. Maidon voi korvata vedellä, kananmunan jättää ohjeesta pois jne. Vehnäjauhosta ja vedestä saa ihania pannuleipiä/naan-leipiä kun paistaa margariinissa.
Pärjää jos haluaa mutta en ole kiinnostunut ruoan hinnasta sen kummemmin. Ruoka on itselleni harrastus ja tykkään ostella uusia juttuja, mausteita ja kalliita juustoja ja paljon tuoreita kasviksia. Muita maksullisia harrastuksia minulla ei olekaan. Ei ole edes autoa. Mutta siis onnistuu 100€/kk jos on suunnitelmallinen, mutta mulla menee 250€/kk erikoisten ostoksiani ja erikoisjuomieni kanssa. Lihat kuitenkin ostan tarjouksista tai olen ilman. En halua että tapettuja eläimiä heitetään roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Urheilijat käyttävät hk lenkkiä ja sinappia juoksevat saunan ympäri ämpäri. Näin on tehty vuosisatojen ajan ja tulosta syntyy.
Riippuu varmaan urheilijasta ja lajista? Oma golfin suomenmestarikaverini syö 1 kerran päivässä iltaisin ja muuten juo vain kahvia ja energiajuomaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa? Etkö ole selvittänyt tuotteiden hintoja etukäteen vaikka sinulla on ollut aikaa kun olet ollut koko kesän työtön. Miksi menisit kauppaan ilman ostoslistaa ja suunnitelmia? Jos eteen osuu hyvä tarjous niin sitten se kannattaa hyödyntää ostoslistan ulkopuolelta tietenkin. Netistä näkee tuotteiden hinnat ainakin K ja S -kaupoissa. Lidlin tarjoukset myös näkyvillä. Ei voi tulla yllätyksenä kauppojen ja tuotteiden hinnat.
Itse ainakin vertaan eri kauppojen tuotteet ennen kauppoihin menoa. Näin tiedän, että mistä kaupasta sen kurkun tai porkkanapussin ostan. 3km sisällä 3 eri kauppaa, niin käy kaikissa hakemassa ne edullisimmat tuotteet. Suunnitelmallisuuteen ja ostoslistan laatimiseen menee 10min eikä varmasti tule ostettua mitään karkkia.
Porkkanakakkuun on olemassa ihan ohje. Mutta tietenkin jos "porkkanakakun" tai ihan minkä tahansa muunkin tekee täysin soveltaen ja käyttää muita (olemattomia) ainesosia niin halvaksi tulee, maku tietty on silloin ihan muu kuin se mikä pitäisi. Jos näen tekemisen vaivan teen oikesta aineista mitä kuuluu olla.
Nyt takerruttiin esimerkiksi kaneliin. Kaneli on siinä pienin ainesosa, jättää tai käyttää. Mutta itse en osta liki koskaan tomusokeria tai jotain tuorejuustoa tms., ne ovat turhia köyhän kukkarossa. Joten porkkanakakku on köyhälle kallista koska joutuu ostamaan ylimääräisiä sitä varten.
Jos leipoisi useana päivänä kuukaudessa jonkun sellaisen jutun, johon menisi oman normaalikäytön ulkopuolisia tuotteita se tekisi ison loven budjettiin.
Sina olla minu rakas kanta-asukas. Seurava tilaus saa - 20 prosentti kuponkiale.