Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19170)

Vierailija
9521/19170 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuukohan työpaikasta tuo lounaseväs? Meillä ei jengillä muuta olekaan kuin itsetehtyjä (kauniisiin lasiastioihin) pasta-papu-feta-salaatteja. Eli siis nimenomaan kasviksia ja vain vähän hiilaria/proteiinia joukossa. Toki ollaan toimistotyöläisiä eli ei tarvita kinkku-juusto-kananmuna-majoneesi-patonkeja eväiksi työmaalle tai raskasta pyttipannua tms. Juomana meillä myös vettä, ei mitään noccoja. Mutta ehkä tämäkin ikäkysymys.

Fyysisessä työssä toki tarvitsee hieman kaloripitoisempaa evästä kuin jotain papusalaattia. Monikohan näistä toimiston tädeistäkin vetää töissä tätä salaattikulissia, mutta kotona syödäänkin sitten ruokaa kaksin käsin kun töissä on ensin nälkä kasvanut valtaisaksi pikkulinnun annoskoolla? Onko toimistötyöläisten lasirasiatkin muuten jotenkin kauniimpia kuin fyysisen työn tekijöiden vastaavat?

Vierailija
9522/19170 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Unohdin kertoa esimerkkipäivän. No tänään tuli kiire ja skippasin aamupalan. (Normaalisti olisi puuro mustikoilla.)Töissä vasta join kahvin ja meillä myös ilmaisia hedelmiä aina tarjolla niin nappasin banaanin ja omenan. Lounaaksi otin kotoa eilistä kinkkukiusausta, jonka olin jo edellisiltana laittanut eväsrasiaan. Annos maksoi suunnilleen 0,50€. Töiden ja kaupan jälkeen kotona pilkoin kasviksia keitinveteen ja söin yhden näkkärin. Sitten hyppäsin lämpimän keiton kanssa sohvalle katsomaan lempisarjaani. Kasviskeitto kattilallinen maksoi 2€ eli annos varmaan 0,40€. Jälkkäriksi 2 hapankorppua ja kaakao noin 0,40€. Päivän ruoat snnilleen 1,30€. Puuron ja korona joudun maitokahvin kanssa olisi ollut 0,30€ enemmän. nyt syön pähkinöitä tai teen munakkaita, mutta tämä oli mun tavallinen päivä. Tiedän, että myt kaikki alapeukuttaa, ettei voi syödä 1,30-1,60€ päivässä"

Päivässä siis omena, banaani, kinkkukiusausta, veteen mössättyjä vihanneksia ja yksi näkkäri, 2 hapankorppua, kaakao, pähkinöitä tai munakas. Sitten ihmetellään kun muilla menee ruokaan enemmän rahaa kun oma ruokamäärä on näin alhainen? Hyvä jos puolet aikuisen, aktiivisen ihmisen ruokamäärästä, ehkä 1000 kcal päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
9523/19170 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman kyynisenä ja melkoisena skeptikkona.

Minua huvittaa tuo uusi 800 gramman kasvissuositus päivässä. No niin, kaikki siis tietävät, että tallainen suositus on tulossa marraskuussa. Oikeastiko luulette, että ihmiset katsovat ajast'ajastaan, että nyt koitti perjantai, ensimmäinen päivä marraskuuta herran vuonna 2024 ja rientävät kauppaan ostamaan kasviksia suosituksen mukaisen määrän, yhdelle hengelle 5,6 kiloa viikoksi (ei sisällä perunaa). Kahden hengen ruokakuntaan 11,2 kiloa. Se maaginen raja siis on marraskuu. Näinhän ei siis voi tehdä nyt heti.

Ei, ne jotka itse kynnelle kykenevät jatkavat syömistään aivan samoin eväin kuin ennenkin.

Tämä suositus vaikuttaa vain niihin joilla ei itse ole mahdollisuutta päättää syömisistään, eli heikoimmassa asemassa olevat vanhukset ja sairaat. Heille ateriapalvelu vastedes syöttää "heinää" ja se ei tule muun ruoan lisäksi vaan jää pois se vähäinenkin kanakikkare!

Myös muille laitoksille on näin annettu aikaa rukata ruokalistojaan, mitä näitä nyt on, sairaalat, koulut ja muut.

En hetkeäkään usko, että tässä on kyseessä kansanterveys, e-hei, vaan säästösyyt!

Kampin Pimu

Vierailija
9524/19170 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Hieman kyynisenä ja melkoisena skeptikkona.

Minua huvittaa tuo uusi 800 gramman kasvissuositus päivässä. No niin, kaikki siis tietävät, että tallainen suositus on tulossa marraskuussa. Oikeastiko luulette, että ihmiset katsovat ajast'ajastaan, että nyt koitti perjantai, ensimmäinen päivä marraskuuta herran vuonna 2024 ja rientävät kauppaan ostamaan kasviksia suosituksen mukaisen määrän, yhdelle hengelle 5,6 kiloa viikoksi (ei sisällä perunaa). Kahden hengen ruokakuntaan 11,2 kiloa. Se maaginen raja siis on marraskuu. Näinhän ei siis voi tehdä nyt heti.

Ei, ne jotka itse kynnelle kykenevät jatkavat syömistään aivan samoin eväin kuin ennenkin.

Tämä suositus vaikuttaa vain niihin joilla ei itse ole mahdollisuutta päättää syömisistään, eli heikoimmassa asemassa olevat vanhukset ja sairaat. Heille ateriapalvelu vastedes syöttää "heinää" ja se ei tule muun ruoan lisäksi vaan jää pois se vähäinenkin kanaki

Ja mitä tekee niiden motivaatiolle, keillä nytkin vaikeuksia edes siihen 500 g - kai noin puolet ihmisistä. Inhimillinen reaktio viitata kintaalla että antaa sitten olla kun menee liiallisuuksiin.  

9525/19170 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja mitä tekee niiden motivaatiolle, keillä nytkin vaikeuksia edes siihen 500 g - kai noin puolet ihmisistä. Inhimillinen reaktio viitata kintaalla että antaa sitten olla kun menee liiallisuuksiin. "

Juuri näin. Mulla meni luotto Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suosituksiin jo ajat sitten kun syötin huvikseni heidän ylläpitämäänsä Fineliin ruokailuni. Ihmettelin, miksi sokerin saanti paukkuu punaisella (140% päivän suosituksesta) vaikka mitään makeaa tai lisättyä sokeria en syönyt.

Purin syömiseni ruoka ruoalta ja kävi ilmi, että kaksi omenaa oli liikaa! Että tulikin sokeria ahmittua. Tsaj-jaj, soo-soo! 

Kampin Pimu

Vierailija
9526/19170 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

"Ja mitä tekee niiden motivaatiolle, keillä nytkin vaikeuksia edes siihen 500 g - kai noin puolet ihmisistä. Inhimillinen reaktio viitata kintaalla että antaa sitten olla kun menee liiallisuuksiin. "

Juuri näin. Mulla meni luotto Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suosituksiin jo ajat sitten kun syötin huvikseni heidän ylläpitämäänsä Fineliin ruokailuni. Ihmettelin, miksi sokerin saanti paukkuu punaisella (140% päivän suosituksesta) vaikka mitään makeaa tai lisättyä sokeria en syönyt.

Purin syömiseni ruoka ruoalta ja kävi ilmi, että kaksi omenaa oli liikaa! Että tulikin sokeria ahmittua. Tsaj-jaj, soo-soo! 

Parista omenasta ei pitäisi kyllä vielä päivän sokerin saantisuositukset paukkua (7,6 g sokeria/100 g, suositus 40-50 g). Kyllähän osa kaikista elintarvikkeiden sisältämistä hiilihydraateista luokitellaan aina sokereiksi vaikkei sitä lisättynä elintarvikkeessa varsinaisesti olisikaan. Täysin sokerittomia ja hiilihydraatittomia tuotteita on lähinnä eläinkunnan tuotteista esim. liha, kana, kala ja kananmuna. Maitotuotteissakin on mukana maitosokeria. Määrät on kuitenkin pieniä ja kannattaahan tässä käyttää maalaisjärkeä, eri asia syödä kuitenkin kuitupitoisia omenoita kuin karkkia.

Vierailija
9527/19170 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ongelma ei ole tuon 800g kasvismäärän kustannus, vaan jo ihan se konkreettinen määrä. viiden hengen perheessä ruokapöytään asti pitäisi saada raahattua 28 KILOGRAMMAA kasviksia joka viikko. Neljä kiloa PÄIVÄSSÄ. Se on ihan hemmetinmoinen määrä, vaikka on tää nykyinen 2,5kg paljon myös. Kasaapa eteesi 4kg kasviksia -  se on aika iso kassillinen... Esimerkiksi 5 omenaa, 0,5l mustikoita, 5 isoa tomaattia, 5 isoa porkkanaa, iso lohko keräkaalia, iso kulhollinen sieniä, paketillinen pakastekasviksia ja keskikokoinen kesäkurpitsa. Ja sitten se vastaava määrä joka päivä, 7 päivää viikossa, 52 viikkoa vuodessa..."

Onhan tuo kieltämättä iso määrä. Mutta tarkoitus varmaankin on, että jotain muuta sitten karsittaisiin pois, esim. ultraprosessoituja tuotteita ja punaista lihaa.

Tuskin ideana on lisätä ihmisten syömän ruoan määrää kokonaisuudessaan.

Vierailija
9528/19170 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdollista. Näillä hinnoilla menee satanen viikossa, jos syö normaalisti ja terveellisesti.

Mä myös olen miettinyt onko edes mahdollista syödä nomaalisti ja terveellisesti 100ekk. Väittelin kaverin kanssa tästä 2kk sitten.

Kaveri sitten sano, että hän todistaa sen. Hän on siis herkkuperse ja nautiskelija, mutta päätti kokeilla.

Hän meni prismaan. OSti 30 pussia vihanneksia. Toisessa pussissa oli 750g ja toisessa 500g vihanneksia. Noihin meni rahaa 32eur ja yksi pussi per päivä. Sitten osti kanan jauhelihaa 3pkt on 10e. Osti tommurskaa 10kpl hinta 3,7e, Ruispaloja 3pkt hinta 6,6e, juusto 10e,  papuja 10kpl oli joku 9e, Sit osti omenoita banaania jne jne, kanamunia niin siihen meni 99e50senttiä. JA se todella pärjäs kuukauden. Eikä ollut nälkä ja laihtui samalla 5kg.

Itse nyt sitten olen kokei

Höpö höpö. Osti kans jauhelihaa 3 pakettia vihannesten lisäksi ja pärjäsi kuukauden? Miten hän jakoi muka sen 20 grammaa päivässä ??

Vierailija
9529/19170 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Höpö höpö. Osti kans jauhelihaa 3 pakettia vihannesten lisäksi ja pärjäsi kuukauden? Miten hän jakoi muka sen 20 grammaa päivässä ??"

Liian pitkä teksti niin lainaan vain näin.

Joo, ja tämä on moneen kertaan todettu, että vaikka kuukauden pystyisi jotenkin sinnittelemään, niin koittaa aika kun pitää ostaa perustarvikkeita kuten vaikka nyt suolaa ja mausteita. Ei kukaan syö kanan jauhelihaa tai pelkässä kraanavedessä keitettyjä vihanneksia. Kaikki eivät juo kahvia tai teetä mutta nekin tuosta puuttuivat.

9530/19170 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juo teetä, niin kuukauden teepussit saa noin eurolla (halvin pussitee 1,60€/100 pussia; 2 kupillista päivässä = 0,96€/kk). Mausteet: suola 1,29€/kg, riittänee pidemmäksikin aikaa. Sokeri 1,29€/kg, ei tämäkään kai kaikki kuukaudessa mene? Tokmannilta käy hakemassa sitten muutaman pussin varsinaisia mausteta: chiliseos 0,79€, pippuriseos 0,79€, curryseos 0,59€ ja paprikajauhe 0,59€. 2,76€ neljä pussia mausteita, joilla niilläkin todennäköisesti pärjää pari kk. (Cittarista saa Golden Star- mausteet 4 pussia 3 euroa). Halvin ruokaöljy 2,75€/l joka riittää useammaksikin kuukaudeksi.

Perus"mausteet" ja se tee noin 2kk 10€. Vitosen per kk. Jäljelle jää edelleen 95€, josta pois sitten nuo ostokset:

OSti 30 pussia vihanneksia. Toisessa pussissa oli 750g ja toisessa 500g vihanneksia. Noihin meni rahaa 32eur ja yksi pussi per päivä. Sitten osti kanan jauhelihaa 3pkt on 10e. Osti tommurskaa 10kpl hinta 3,7e, Ruispaloja 3pkt hinta 6,6e, juusto 10e,  papuja 10kpl oli joku 9e, Sit osti omenoita banaania jne jne, kanamunia niin siihen meni 99e50senttiä. 

Noihin "omenoita banaania jne jne, kananmunia" jäisi sitten vielä 23,70€. Tolla saa jo vähintään 1 kananmunan per päivä, ja 1-2 hedelmää per päivä, eikä näyttänyt listassa olevan levitettä, sellainen pitäisi ostaa myös. Xtra-omenoita on 7-8 kilon pussissa, 1,39€/pussi. Niitä pari, ja banaaneja, mandariineja tms. loput 15 kpl jotta olisi yksi tuore hedelmä per päivä, niin niihin kaikkiin hedelmiin menee alle kymppi. Edelleen tuos alkuperäisen kaverin ostoslistan mukaisesti jäljelle jäisi vieläkin kymppi "tuhlattavaksi" tai niihin kuluviin aineksiin, joita oletetaan olevan kaikkien kaapissa aina valmiina. Siitä "kaverin listasta" puuttuu minun näkökulmastani riisi/perunat/pasta, ja kympillä saisi jo pari kiloa riisiä, pari kiloa pastaa ja 5kg perunoita. Sit jäisi noin 40 senttiä yli, ja sillä voi ostaa vaikka pari muumitikkaria.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
9531/19170 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuukohan työpaikasta tuo lounaseväs? Meillä ei jengillä muuta olekaan kuin itsetehtyjä (kauniisiin lasiastioihin) pasta-papu-feta-salaatteja. Eli siis nimenomaan kasviksia ja vain vähän hiilaria/proteiinia joukossa. Toki ollaan toimistotyöläisiä eli ei tarvita kinkku-juusto-kananmuna-majoneesi-patonkeja eväiksi työmaalle tai raskasta pyttipannua tms. Juomana meillä myös vettä, ei mitään noccoja. Mutta ehkä tämäkin ikäkysymys.

Fyysisessä työssä toki tarvitsee hieman kaloripitoisempaa evästä kuin jotain papusalaattia. Monikohan näistä toimiston tädeistäkin vetää töissä tätä salaattikulissia, mutta kotona syödäänkin sitten ruokaa kaksin käsin kun töissä on ensin nälkä kasvanut valtaisaksi pikkulinnun annoskoolla? Onko toimistötyöläisten lasirasiatkin muuten jotenkin kauniimpia kuin fyysisen työn tekijöiden vastaavat?

Heillä kaikilla on itsetehtyjä pasta-papu-feta-salaatteja kauniissa lasiastioissa. Veden he juovat korkeista shampanjalaseista.

Vierailija
9532/19170 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit juuri että ostat satasella ruokaa kaupasta ja heti perään väität että olet tehnyt sen itse... :D

Vierailija
9533/19170 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu kuljettaa ruokaa töihin (kauniissa 😁) lasiastioissa? Todella epäkäytännöllistä. Luulen, että ihan proosallisissa muovikipoissa, kuten muutkin kuolevaiset. 

Vierailija
9534/19170 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Unohdin kertoa esimerkkipäivän. No tänään tuli kiire ja skippasin aamupalan. (Normaalisti olisi puuro mustikoilla.)Töissä vasta join kahvin ja meillä myös ilmaisia hedelmiä aina tarjolla niin nappasin banaanin ja omenan. Lounaaksi otin kotoa eilistä kinkkukiusausta, jonka olin jo edellisiltana laittanut eväsrasiaan. Annos maksoi suunnilleen 0,50€. Töiden ja kaupan jälkeen kotona pilkoin kasviksia keitinveteen ja söin yhden näkkärin. Sitten hyppäsin lämpimän keiton kanssa sohvalle katsomaan lempisarjaani. Kasviskeitto kattilallinen maksoi 2€ eli annos varmaan 0,40€. Jälkkäriksi 2 hapankorppua ja kaakao noin 0,40€. Päivän ruoat snnilleen 1,30€. Puuron ja korona joudun maitokahvin kanssa olisi ollut 0,30€ enemmän. nyt syön pähkinöitä tai teen munakkaita, mutta tämä oli mun tavallinen päivä. Tiedän, että myt kaikki alapeukuttaa, ettei voi syödä 1,30-1,60€ päivässä"

Päivässä siis omena, banaani, kinkkukiusausta, veteen m

Mistäköhän sä tiedät, että missä rasvanääräs kasviskeiton kasvikset on kuullotettu jne? Kyllä kasvissyöjät syö monesti enemmän kaloreita kun olisi tarpeen

Vierailija
9535/19170 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 20 vuotta kasvissyöjä, mutta uuden parisuhteen myötä olen myös alkanut syömään samoja ruokia kun puoliso ja lapsi. Tosiaan ehkä syön 10-20g päivässä lihaa, eli sillä pärjään tai voisin olla kokonaan myös ilman. Yleensä syön salaattia/kasviswokkia ja otan vaan pari ruokalusikallista sitä makaronilaatikkoa/kinkkukiusausta lautaselle. Ei se hyvältä yleensä maistu ja pärjäisin ilmankin mutta syön lähinnä muodon vuoksi osaksi samaa kuin muut. Eli kyllä pärjää hyvin vaikka 200g lihalla per viikko, jos joku sanoi ettei pärjää vähemmällä

Vierailija
9536/19170 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Eilen tein lisukkeen, jossa kermaviili, halpis kevytmajoneesia, puolikas punasipuli, suolaa, sokeria, sitruunamehua, 1€:lla katkarapuja ja 0,50€:lla surimia. Tuli iso satsi! Tota ns. Tosta skagen tahnaa laitan leivän päälle, perunan kanssa ja salaatin joukkoon proteiiniksi/kastikkeeksi. Riittää monta päivää ja luksusherkuksi suhteellisen halpaa tehdä, jos 1,70€ maksoi koko 500g satsi raputåytettä.

Aika lailla 100€/kk menee mulla rahaa. Ja siihen kuuluu tosiaan noi rapuherkut ja sipsit. En tykkää lihan mausta eli harvemmin ostan mitäön jauhelihaa tms.

Vierailija
9537/19170 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh laskin väärin ton raputahnaa hinnan! Siis kermaviili oli vielä 0,45€ eli koko satsi maksoi yhteensä suunnilleen 2,30€. Mutta siitä syön tosiaan viikonlopun herkutteluruokana.

Vierailija
9538/19170 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jaksatte punnita ja seurata noita 10 ja 20 grammasianne? Silloin täytyy todella elämän pyöriä koko ajan ruokaa ja syömisiä ajatellen. Rasittavaa ja stressaavaa sekin. 

Jos tuleekin syötyä se 30 gramman kikkare, oi voi kauhistus! Päivä meni piloille. 

9539/19170 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikääntyneiden ja laitoksissa asuvien ruokailusuositukset poikkeavat aikuisten ruokailusuosituksista. Tää ei ole vahvinta alaani, mutta Ruokaviraston sivuilla on kuitenkin vuonna 2020 tehdyt aineistot:

https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavali…

Siellä on myös linkki julkaisuun Vireyttä seniorivuosiin : ikääntyneiden ruokasuositus, jossa on ihan kuvallisia esimerkkejä, mitä mikäkin tarkoittaa (mm. minkälaiset annokset ovat eri energiantarpeisiin alkaen 1600kcal/vrk ruokavalioon kuuluvasta ateriaesimerkistä).

https://www.julkari.fi/handle/10024/139415

Valitettavasti minun käsitykseni mukaan em. suosituksia ja ohjeita ei noudateta, taloussyistä. Puolikas nakki ja ruokalusikallinen perunamuusia (mikä oli jonkin ateriapalvelun annos noissa iltapäivälehdissä esiteltynä) ei täytä minkään suosituksen määriä. Pieleen alkoi mennä joskus 80-luvulla, kun alettiin siirtyä pois kunnan omista vanhainkodeista ja koulukohtaisista valmistuskeittiöistä, ja pahin moka oli tietenkin yksityistäminen ja ulkoistus. Kunnissa ei myöskään osata kilpailutuslainsäädäntöä, ja kilpailutukset tehdään hinta edellä, kun kriteereiksi voitaisiin laittaa vaikka mitä laatukriteerejä. Tuloksena on nälkää näkevät laitosasukit ja köyhtyvät kunnat, ja tietenkin nyt hyvinvointialueet, jotka perivät kuntien kurjat toiminnot.

Tuon tietäen kannattaisi kiinnittää erityistä huomiota omaan ravitsemukseen ja toimintakykyyn, ettei koskaan joutuisi laitokseen...

Ja jos käytettävissä on (olkoon syy mikä tahansa) se satanen kuussa, niin silloin vaivaa pitää nähdä.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
9540/19170 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 pitsa päivässä 13€ ja sipsipussi 3€. Ihan hyvin pärjää ja rahaa on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi