Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19790)

Vierailija
9401/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haastan teidät jotka tunnette että teillä menee turhan paljon rahaa ruokaan avaamaan suurimpia rahareikiänne. Ainakin itse lupaan suhtautua asiallisesti.

Äsken joku mainitsi tuoreista yrteistä, tunnistin siitä itseäni. Ratkaisuni oli hankkia kasvilamppu ja kasvattaa jotain itse, basilika yksi suosikeistani. Käsittääkseni myös jotkut fiinimmät ravintolatkin kasvattavat itse mikroyrttejä. Myös villiyrtit kai trendi vaikken niihin juuri ole tutustunutkaan. Nykyisin minulla myös tilaa kasvattaa ulkona, esim persllja hyvin satoisa.

Monipuolisesti kasviksia ja hedelmiä järkevillä kilohinnoilla, pähkinöitä (aina Lidlin tarjouksista), päivittäin lämpimällä ruualla lihaa tai kanaa, maustamatonta jogurttia, raejuustoa ja maitorahkaa, kananmunia, halvinta juustoa ja kalkkunaleikkettä leivän päälle, herkkuna tummaa suklaata pal

Kerran viikossa käyn kaupassa. Samalla kertaa autolla Lidlissä ja Prismassa. Seuraan tarjouksia tarkasti ja 5km päässä myös K-Citymarket, jossa käyn välillä vain hakemassa tarjoukset pyörällä. 

Vierailija
9402/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

"Seli, seli. Jos ei tällaisena vuonna kykene muuhun kuin tekosyihin ilmaisten omenoiden hankkimiseksi niin ei taida onnistua monikaan asia elämässä."

En ole aiempi kirjoittaja mutta vastaan.

Täältä Helsingin keskustasta katsoen lähin omenapaikka olisi Sipoo. Sinne tarvitsee ABCD-lipun joka on voimassa 110 minuuttia ja  maksaa 4,50 euroa.

Matka kestää reittioppaan mukaan 65 minuuttia yhteen suuntaan eli 130 minuuttia estakaisin. Paluulippu olisi siis ostettava myös.

9 euron matkat. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että ostin lähikaupastani juuri priimalaatuisia kotimaisia omenoita (ei maahan pudonneita, kolhiintuneita eikä madonsyömiä) hintaan 1,35 euroa kilo.

Missä kohtaa tässä omenanhakukeikkaa on se säästö?

Eikös se riitä, että sen 110 minuutin aika ehtii hypätä siihen paluumatkan kulkuvälineeseen? Mutta tuskin sieltä Kampista tarvii Sipooseen saakka lähteä. Niin kuin joku jo sanoi, noita omenakoreja ja laatikoita, joista saa ottaa, löytyy ainakin Tampereelta varmaan jokaiselta omakotitaloalueelta, jossa on rintamamiestaloja, tai edes 80-90 -luvun taloja. Ja onhan teillä siellä siirtolapuutarhoja, niistäkin niitä varmasti löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9403/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nykynuori ei osaa edes käsitellä tuoretta kalaa ja joutuu siksi ostamaan jotain 5€ maksavia Finduksen pakaste kalapuikkoja, jotka pakattu jossain Eanskassa ja jossa itse kalaa on 50% ja loput korppujauhoa ja muita lisäaineita.

Mutta ainahan se on ollut niin, että ne fiksummat ja osaavimmista myös ovat monesti rikkaampia ja terveempiä. Suosittelen siis kaikkia opettelemaan ihan perusjuttuja ruoanlaitossa ja ruokakaupassa. 

Vierailija
9404/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kiitos vastauksestasi. Seuraatko useammankin kaupan tarjouksia, onko sinulla järkevän matkan päässä muitakin kauppoja? (En tarkoita että Lidl kallis vaan hyötyjen maksimonti). Saatko ostettua ja säilytettyä hyvistä tarjouksista isompiakin eriä? Kuinka usein käyt kaupassa?"

Käyn yleensä kerran viikossa kaupassa, pääasiassa Lidlissä, lähin kauppa on kallis K-Market, jota en juuri käytä. En seuraile jokaisen kaupan tarjouksia, koska en ehdi juoksemaan monta kertaa viikossa kaupassa. Ostan kerralla esim. pähkinöitä ja kahvia varastoon, ja lasken nämä kuukauden ruokakuluihin, vaikkei kaikkea tulisi välttämättä heti syötyä. -30 % lihaa/kanaa ja -30% leipiä tulee myös joskus ostettua pakkaseen, s-ryhmän ilta-alessa täällä ei näy koskaan mitään järkevää ostettavaa.

Urheilen paljon ja panostan ruokavaliossa proteiinin riittävään saantiin, mikä kyllä nostaa ruokakuluja hieman, joinakin päivinä ei juuri kerkeä paikallaan 

Suosittelen sinulle että alat seuraamaan myös sen K-marketin tarjouksia. Välillä ne aika hyviä. Samalla katsoo onko mitään muuta edullista, myös prikka ja k-menu. 

Vierailija
9405/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta ainahan se on ollut niin, että ne fiksummat ja osaavimmista myös ovat monesti rikkaampia ja terveempiä. Suosittelen siis kaikkia opettelemaan ihan perusjuttuja ruoanlaitossa ja ruokakaupassa. "

Voiko tämän jatkuvan pätemisen tässä ketjussa lopettaa? Jatkuva kalastaminen onnistuu ehkä joltakin elämäntapatyöttömältä, mutta ei kukaan normaali-ihminen lähde työpäivän jälkeen minnekään kalaan vaan hakee kaupasta sen tarvittavan ruuan, kun pelkällä kalallakaan ei koko päivän ruokailuja kata. Suurin osa näistä vinkeistä on oikeasti aivan surkeita eikä toimi normaaliarjessa.

Vierailija
9406/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko on ku ei jää enempää rahaa. Hyvin vähän syön mitään.

Vierailija
9407/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt joku ei tässä täsmää, koska itse syön samalla lailla, toki en syö lihaa jokaisella aterialla vaan pidän myös kasvispäiviä suolistoa ajatellen. Kalaa syön kuitenkin 1-3 kertaa viikossa. Ostan joskus myös sipsipussin. Maitorahkaa en käytä mutta kaurajuomaa kahviin ja pikakahvia kyllä. Muuten siis samanlainen ruokavalio ja mulla menee 80€/kk samoihin ruokiin. Outoa, että sulla menee tuplat samalla ruokavaliolla.

"Olen eri, mutta siis alle 20 €/vko ja terveellistä ja monipuolista ruokaa? Ja ihan kaupasta ostat elintarvikkeet?

Tämä alkaa olla jo sellaista lukijoiden älykkyyden aliarvioimista ja suoranaista kettuilua, että pistää vihaksi.

Teksi mieli ilmoittaa asiattomaksi.

Vierailija
9408/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nyt joku ei tässä täsmää, koska itse syön samalla lailla, toki en syö lihaa jokaisella aterialla vaan pidän myös kasvispäiviä suolistoa ajatellen. Kalaa syön kuitenkin 1-3 kertaa viikossa. Ostan joskus myös sipsipussin. Maitorahkaa en käytä mutta kaurajuomaa kahviin ja pikakahvia kyllä. Muuten siis samanlainen ruokavalio ja mulla menee 80€/kk samoihin ruokiin. Outoa, että sulla menee tuplat samalla ruokavaliolla.

"Olen eri, mutta siis alle 20 €/vko ja terveellistä ja monipuolista ruokaa? Ja ihan kaupasta ostat elintarvikkeet?

Tämä alkaa olla jo sellaista lukijoiden älykkyyden aliarvioimista ja suoranaista kettuilua, että pistää vihaksi.

Niin tekisi, koko ketju ihan täyttä soopaa miten 20-25 e/vko syö monipuolisesti. Ehkä jollain 2000-luvun hintatasolla, kun markka muuttui euroksi, mutta ei päde nykypäivään vaikka miten päin olisi ja saisi kaikki ruuat -60 % alesta.

Vierailija
9409/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Marttojen sivuilta voi käydä katsomassa ns. viitebudjetteja, jotka lasketaan kohtuullisen kulutuksen mukaan. Siis kohtuullisen kulutuksen.

Yksinasuvalle alle 45-vuotiaalle naiselle on ruokamenoiksi laskettu 320 €/kk ja vastaavanlaiselle miehelle 361 €/kk.

Ja täällä ihmiset selittävät, että joku 200 - 250 €/kk on aivan hirveää tuhlaamista, vaikka se on vielä hyvinkin edullista syömistä.

Koettakaa nyt satasella syövät tajuta, että te kuulutte pieneen vähemmistöön, ja lakatkaa keljuilemasta niille, jotka syövät ns. normaalisti.

Surullinen olen niiden puolesta, joiden on pakko tulla toimeen jollain ihan olemattomalla rahalla. Niin ei pitäisi olla.

https://www.martat.fi/wp-content/uploads/2023/01/takuusaatio_kohtuukulu…

Vierailija
9410/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tekisi, koko ketju ihan täyttä soopaa miten 20-25 e/vko syö monipuolisesti. Ehkä jollain 2000-luvun hintatasolla, kun markka muuttui euro

Terveellisesti voi syödä vähällä rahalla ja ilman "monipuolisuutta". Monipuolisuus ei kyllä välttämättä tarkoita samaa kuin terveellinen.

Vierailija
9411/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Marttojen sivuilta voi käydä katsomassa ns. viitebudjetteja, jotka lasketaan kohtuullisen kulutuksen mukaan. Siis kohtuullisen kulutuksen.

Yksinasuvalle alle 45-vuotiaalle naiselle on ruokamenoiksi laskettu 320 €/kk ja vastaavanlaiselle miehelle 361 €/kk.

Ja täällä ihmiset selittävät, että joku 200 - 250 €/kk on aivan hirveää tuhlaamista, vaikka se on vielä hyvinkin edullista syömistä.

Koettakaa nyt satasella syövät tajuta, että te kuulutte pieneen vähemmistöön, ja lakatkaa keljuilemasta niille, jotka syövät ns. normaalisti.

Surullinen olen niiden puolesta, joiden on pakko tulla toimeen jollain ihan olemattomalla rahalla. Niin ei pitäisi olla.

Älä nyt viitsi tuollaista uskoa. Yli kolmesataa ruokaan yksineläjälle, pelkkää vitsiä!

Vierailija
9412/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinia täytyy saada, sillä kävelen jonkin verran. Juusto, kananmunat jne.

Vierailija
9413/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt viitsi tuollaista uskoa. Yli kolmesataa ruokaan yksineläjälle,

Miksi kyseenalaistat ammattilaisten tekemät laskelmat? Näissä laskelmissa on todellakin huomioitu kohtuullinen, riittävän monipuolinen ja terveellinen syöminen eri ikäisillä ihmisryhmillä, joiden energian kulutus voi poiketa toisistaan hyvinkin paljon. Mikä tässä on vaikeaa sinulle ymmärtää?

Vierailija
9414/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt viitsi tuoll

No, Martathan ei ole ravinnon ammattilaisia. Martat on naisten kerho.

Tyhmä olet, jos uskot noihin laskelmiin, että yksineläjä tarvii ruokaan noin paljon. Hyvä ravinto ei maksa noin paljon.

Vierailija
9415/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä terveellinen ja monipuolinen on aika lailla sama asia.

Vierailija
9416/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä terveellinen ja monipuolinen on aika lailla sama asia.

Terveellinen ei kylläkään välttämättä tarkoita, että ruoka pitää olla monipuolista.

Kaikkihan riippuu syödyn ravinnon sisällöstä.

9417/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjouksista kun nyt puhutaan, niin Cittarissa olisi muutaman päivän voi 2,49€/500g paketti - kaksi per talous. Voin voi pakastaa, tosin jäisenä ei kauheasti kannata yrittää sitä veistellä.

Itse olen sitä mieltä, että JOS tavallisella ihmisellä on tarvittavat resurssit eli jaksamista, intoa, aikaa, osaamista, uskallustakin, sopiva asuinpaikka ja kotona perustarvikkeet kokkailua varten (pari eri kokoista kattilaa, pari erikokoista paistinpannua, vispilä, kauhoja, paistinlasta, jonkinlaisia mitta-astioita, tietenkin liesi ja uuni, mikro ehkä sekä jääkaappi ja pakastin ja juomakelpoinen vesi hanasta) niin satanen kuussa ruokaan ei ole mahdotonta.

Jos joku noista resursseista puuttuu, niin se lisää haastetta. Jos vaikka asuu kaukana kaikesta, niin joo marjoja ja sieniä löytyy, mutta cittarin tarjousvoin perään voi vain haaveilla, kun matka kauppaan on niin pitkä. Tai jos vaikka perussairaus syö jaksamista, kun rikkonaiset nivelet pitävät yllä hereillä ja päivällä muistuttavat, että kauppareissu ei voi kestää liian pitkään, niin se kallis K-kauppa voi olla ainoa järkevä vaihtoehto. Jos ei ole pakastinta, niin eipä siinä sitten punalaputettuja lohia pakastettavaksi osteta, vaikka kuinka osaisi fileerata ne hienosti.

Aika monesti into ja osaaminen ovat ne, mitkä puuttuvat. Ja joillakin uskalluksen puute estää kokeilemasta muuta kuin sitä tuttua ja turvallista, minkä kanssa tietää onnistuvansa aina. Tai joka tuo mukavia muistoja. Ja joskus kyse voi olla kehtaamisesta, tai sen puutteesta. Jos ei kehtaa ostaa sitä halpaa k-menua, xtraa tai mennä sinne lidliin, niin voi joutua maksamaan enemmän samasta laadusta.

Sitten on tietenkin näitä kummallisia uskomuksia, joilla ei juurikaan ole todenperää. Suomen elintarviketeollisuus on puutteistaan huolimatta maailman tasolla huippulaatua. Tylsää ehkä, mutta erittäin turvallista. Sitä valvotaan joka käänteessä - ja siksi on niitä takaisinvetojakin, kun valvonnassa huomataan ongelma. Punalaputetut tuotteet ovat edelleen syömäkelpoisia - niitä ei kannata ostaa jääkaappiin hautumaan, mutta pakastaminen ei ole ongelma, jos tuote muutoin sopii pakastettavaksi. Parasta ennen päivämäärä ei ole sama kuin viimeinen käyttöpäivä, sekin on joillekin epäselvää. Suomalaista lihaa ei säilötä kemikaalein, vaan hyvällä hygienialla eläintilalta kaupanhyllylle. Siinä ei ole hormoneja eikä antibiootteja. Aika harvinaista ihan maailman mittakaavassakin.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
9418/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo viitebudjetit laaditaan kyllä monien ammattilaisten yhteistyönä.

Noihin ruokamenoihin taidetaan kyllä laskea muutama kymppi siihen, että on varaa esim. joskus tarjota vieraille tai käydä ulkona syömässä (syömisen ns. sosiaalinen funktio). Mutta vain tosiaan muutama kymppi, muu lasketaan ihan ns. normaaliin arkisyömiseen. Näin muistelisin.

Mutta missään nimessä esim. 250 €/kk ei nykyhinnoilla ole todellakaan paljon yhdelle ihmiselle ihan arkiseen syömiseen.

Vierailija
9419/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuusäätiön laskelmassa (ei siis ole marttojen alunperin laatima) ruokavalio taitaa koostua muustakin kuin pelkästä kaurapuurosta, ilmaisista marjoista ja sienistä ja laihasta vihanneskeitosta, niin maksaahan se hieman enemmän kuin ketjun ruokavaliot. Harva noin niukkaa ruokavaliota pystyy kuitenkaan noudattamaan ja pysymään terveenä. 

Vierailija
9420/19790 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Tarjouksista kun nyt puhutaan, niin Cittarissa olisi muutaman päivän voi 2,49€/500g paketti - kaksi per talous. Voin voi pakastaa, tosin jäisenä ei kauheasti kannata yrittää sitä veistellä.

Itse olen sitä mieltä, että JOS tavallisella ihmisellä on tarvittavat resurssit eli jaksamista, intoa, aikaa, osaamista, uskallustakin, sopiva asuinpaikka ja kotona perustarvikkeet kokkailua varten (pari eri kokoista kattilaa, pari erikokoista paistinpannua, vispilä, kauhoja, paistinlasta, jonkinlaisia mitta-astioita, tietenkin liesi ja uuni, mikro ehkä sekä jääkaappi ja pakastin ja juomakelpoinen vesi hanasta) niin satanen kuussa ruokaan ei ole mahdotonta.

Jos joku noista resursseista puuttuu, niin se lisää haastetta. Jos vaikka asuu kaukana kaikesta, niin joo marjoja ja sieniä löytyy, mutta cittarin tarjousvoin perään voi vain haaveilla, kun matka kauppaan on niin pitkä. Tai jos vaikka perussairaus syö jaksamista, kun rikkonaiset nivelet pitävät

Minulla ei ole minkäänlaista käyttöä voille ruokavaliossani, levittyy huonosti leivän päälle ja sisältää epäterveellistä kovaa rasvaa, enkä leivo mitään epäterveellisiä leipomuksia. Säästöä tulee siis suoraan 5 euroa, kun jättää tarjousvoit kauppaan.