Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19027)
Miksi mietit ruokaa pakkomielle syömisestä? Oletko bulimikko oksentelet? TIRSK.
Herneessä itsessään on myös proteiinia 6.6.
Olen plokannut nokkosia puskista saanut tehtyä keittoa, vadelmia, mustikoita, joskus puolukoita poiminut. Kalastus on vaikeaa lähimmät kalavedet n. 50 km/matka. Vene pitäisi vuokrata/ostaa edullisesti.
Kanaa 320g maustamattomia sisäfileitä 2 isoa kpl on maksanut koko kesän lähi K-Marketissa 2,99€. Puolitan fileet ja Maustan chilijauheella, suolalla ja pippurilla. Sen lisäksi keitän riisiä ja kattilassa pakastekasviksia/he-ma-pa. Tulee 4 isoa annosta ja 1 annoksen hinta alle 1€. Helppoa, terveellistä ja hyvää.
Olen myös pilkkonut kananpalat pienemmiksi ja tehnyt ns. Intialaista kastiketta kasvisten kanssa pannulla riisin kanssa. Sekin tosi hyvää! Naan-leivän niin sekoitan vaan jauhoa, leivinjauhetta ja vettä ja paistan kuumalla pannulla öljyssä. Toimii!
Prismasta ostin ison kesäkurpitsan 0,47€ ja ison kukkakaalin, jonka hintaa en muista mutta 0,99€/kg tais olla. Punnitsin myös 3 herkkusientä, mutta 1,30€ oli musta niistä liikaa kun metsästä saa ilmaiseksi niin jätin kauppaan. Kotona on riisiä ja pastaa, joista ajattelin jotain kokkailla kukkakaalin ja kesäkurpitsan kanssa. Lisäksi on soijarouhetta ja K-menun nakkeja. Myös vehnäjauhoja, kaurahiutaleita ja kananmunia. Ehkä teen kasvispihvejä (kukkakaali, kesäkurpitsa, soijarouhe, kananmuna) ja syön niitä spaghetin ja ketsupin kanssa :) Harvoin mun ruoat maksaa yli 3 päivässä eli aika tälleen halpisjuttuja syön vaan
Vierailija kirjoitti:
Kanaa 320g maustamattomia sisäfileitä 2 isoa kpl on maksanut koko kesän lähi K-Marketissa 2,99€. Puolitan fileet ja Maustan chilijauheella, suolalla ja pippurilla. Sen lisäksi keitän riisiä ja kattilassa pakastekasviksia/he-ma-pa. Tulee 4 isoa annosta ja 1 annoksen hinta alle 1€. Helppoa, terveellistä ja hyvää.
Olen myös pilkkonut kananpalat pienemmiksi ja tehnyt ns. Intialaista kastiketta kasvisten kanssa pannulla riisin kanssa. Sekin tosi hyvää! Naan-leivän niin sekoitan vaan jauhoa, leivinjauhetta ja vettä ja paistan kuumalla pannulla öljyssä. Toimii!
No onhan se kiva jos 80 grammaa kanaa riittää per annos ja sit puolet on jotain riisiä ja kasviksia! Mä haluan että puolet lautasesta on lihaa tai kanaa eli ei riitä mikään 80g! Ei kiinnosta mitkään lihasuositukset, kyllä lihaa pitää syödä paljon että lihakset kasvaa!
Vierailija kirjoitti:
Kiva, että maistuu. Etenkin toi intialaistyyppinen pata on kyllä maukasta.
Broilerin hinta on mielestäni ihan normaali. Tuolle tulee kilohinnaksi vajaa kymppi.
Kovin on vaan pienet annoksesi. 80 grammasta broileria jää paiston jälkeen hieman yli 50 grammaa. En tuota sanoisi isoksi annokseksi.
Eilen oli lasagnea (raastoin kastikkeeseen paljon kasviksia). Alle 6,50€ koko satsi. Noin 8 annosta, annoshinta alle euron, kasvislisäkkeenä oli porkkanoita.
Koska lämmitin uunin, niin tein sitten vielä porkkanamuffinsseja. Tosi hyviä! Tein K-Ruoka ohjeella, mutta ohjeeseen kirjoitettujen kommenttien perusteella muokkasin laittamalla enemmän rasvaa ja lisäksi maitoa, jota ei ollut reseptissä ollenkaan. 2,30€ ja 28 muffinssia, alle 20 senttiä kpl. Tosin noissa ei ole kuorrutetta, kuten kaupan muffinsseissa olisi.
Seuraavaksi pitää leipoa lisää sämpylöitä, viime viikolla tekemäni ovat lopussa. Niihin kuulemma voisi laittaa porkkanaraastettakin, sanoi nuoriso. Jospa kokeilen onneani vasta sitten seuraavassa satsissa.
Luulin myös ostaneeni ruisjauhoja (-50%) mutta olinkin ostanut ruisleipäainekset, siinä on suola ja hapanjuuri mukana, vaikka siihen pitää lisätä hiivaa. Täytynee sitten leipoa ruisleipääkin 😆 Joskus varmaan viime vuosituhannella olen viimeksi tuosta leiponut. Voisihan tuostakin yrittää, alkaisiko se juuri kuplia, niin ei tarvitsisi hiivaa.
Eipä ole kauhean kesäisiä ruokia nyt ollut ruokalistalla, ehkä pitää tehdä jotain kesäkurpitsasta, frittersejä. Tai sienikeittoa, sitä ei ole ollut pitkään aikaan. Tatteja ei ole edelleenkään näkynyt, pitäisikö olla huolissaan?
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Broilerin hinta on mielestäni ihan normaali. Tuolle tulee kilohinnaksi vajaa kymppi.
Kovin on vaan pienet annoksesi. 80 grammasta broileria jää paiston jälkeen hieman yli 50 grammaa. En tuota sanoisi isoksi annokseksi.
Moni söisi tosiaan kahden fileen rasiasta kaksi kertaa, eikä ala puolittelemaan fileitä. Riisillä ja kasviksilla annoksen saa tosiaan "isoksi", mutta pieni määrä kanaa ei riitä pitämään nälkää poissa pitkään. Rasian painossakin saattaa aina olla heittoa ja kanaa onkin vaikka 300 g miinus paistohävikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kasviksia on lautasella 300g ja riisiä 200g niin eipä tuohon lautaselle enää muuta mahdu. Tai itse pärjäisin ainakin ihan hyvin kokonaan ilman lihaa tai kanaa, proteiinia saa varmasti päivän aikana muistakin ruoista eli ei tartte olla lihaa joka aterialla tai joka päivä. 560g kanaa viikossa (7 x 80g) kuulostaa suhteellisen paljolta vaikka en kasvissyöjä olekaan. Varmasti tulee vedettyä kananmunia, juustoa, maitoa, palkokasviksia, pähkinöitä tms. Viikon aikana muutenkin. Vai tarkoittikohan kirjoittaja että joka annoksella eli kaksi kertaa päivässä syö ton kanamäärän. Sittenhän se olisi jo 160g päivässä kanaa ja viikossa 1 120g viikossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se kiva jos 80 grammaa kanaa riittää per annos ja sit puolet on jotain riisiä ja kasviksia! Mä haluan että puolet lautasesta on lihaa tai kanaa eli ei riitä mikään 80g! Ei kiinnosta mitkään lihasuositukset, kyllä lihaa pitää syödä paljon että lihakset kasvaa!
Kasvisruokavaliollakin pystyy kasvattamaan lihaksia, tästä on monia esimerkkejä urheilijoissa. Pärjäisit pienemmälläkin lihamäärällä varmasti.
Mun ruokabudjetti on alle 25e/viikko.
Syön kaurapuuroa aamiaiseksi ja iltapalaksi sekä hävikki-hedelmiä niiden kanssa (ostan S-ryhmän hävikki-pusseja ja Lidlin hävikki laatikoita). Mausteina suolaa ja voita.
Lounaaksi ja päivälliseksi syön riisiä, linssejä ja hävikki-laatikoiden kasviksia. Mausteina suolaa ja voita.
Eli kauppalista on:
Kaurahiutaleita
Riisiä
Linssejä (kuivia)
Hävikki hedelmiä - ja vihanneksia
Voita
Suolaa
Lisäksi ostan alennuksesta, mitä sattuu olemaan, esim. kananmunia -60% ilta-alesta ja ostan kilohinnaltaa aina edullisimpia pakkauksia. Kaikkea ei tarvitse ostaa joka viikko (esim. suolaa ja voita), kun ne riittää pidempään.
Ei optimi ruokavalio, mutta Hyvin tulee toimeen näin. :)
No siis syön aina kaksi kertaa päivässä lämpimän ruoan, no joskus lounas voi olla ihan vaan pastasalaattikin, mutta kuitenkin. En syö aamupalaa ja illalla sit jos valvoo ja tulee nälkä niin puuro tai leipiä. Mutta siis mun kaikki ruoka-annokset maksaa aina alle 1€ annos eli max. 2€ päivässä (puuro/leipä lisukkeineen maksaa alle 0,10€). Mulla nyt listattu 300 eri ruokaa, minkä annoshinta on alle 1€, varmasti on paljon enemmänkin.
Joku täällä linkkasi joskus sen jonkun hyvinvointivalmentaja-urheilija-miehen, joka söi 100€/kk ja jokainen sen ruoka-annos oli kans alle 1€, keskiarvo per ruoka oli 0,77€. Sisälsi minimissään 100g proteiinia per päivä, mikä on mulle aivan liikaa näin 53-kiloisena. Eli melkein puolet tosta proteiini määrästä riittäis mulle kun en edes harrasta urheilua, paitsi penkkiurheilua.
Siemmin meni tuplasti enemmän rahaa kun ostin jotain energiajuomia ja proteiinipatukoita, mutta jätin ne pois eikä terveys ole mitenkään romahtanut, päinvastoin. Jos tarvitsee jotain pikkunaposteltavaa niin banaani, omena tai pähkinät on jees.
100€/kk ei ole mulle ainakaan edes haaste koska en polta tai käytä alkoholia. Tai syö äyriäisiä tai poroa tms. Ihan perus edullisia, terveellisiä raaka-aineita.
Semmoisen vinkin tulin antamaan, että jättäjää ne lisäaineelliset majoneesipurkit/kastikkeet kauppaan ja tehkää itse. Majoneesia helppo tehdä ite (kananmunaa, öljyä, etikkaa ja vaikka chilijauhetta) tai hummusta (kikherneitä, öljyä, mausteita). Tommosista turhista ostoksista syntyy se iso kauppalasku huomaamatta. Ei tartte olla viittä eri valmiskastiketta jääkaapissa tai limuja. Janojuomana aina vesi ja viikonloppuherkut on erikseen. Arkisin terveelliseen elämäntapaan ei kuulu limut/sipsit/jäätelö/keksit/einesruoat tai edes kaakao.
Näitä viestejä lukiessa tajuaa, miten ihmiset on erilaisia tai ajattelee erilailla. Joillekin 0-100g kanaa päivässä on ok, ja joku haluaa 100g kanaa jokaisella aterialla eli 200g päivässä. Siinä on tosi iso ero! Meillä on aina pari kokonaan kasvisruoka päivää viikossa kun puolisolla oli kolesterolia ja tarkoitus pudottaa myös pari kiloa, mutta myös lapset on tykännyt. Perinteinen kasvissosekeitto kaikkien lempparia (ilman kermaa). Toki tehdään kasvispihvejä, kasvispitsaa, pinaattilettuja ja perunaa, soijarouhelasagnea, munakkaita jne. Paljon vaihtelua ja erilaisia mausteita ja makuja. Juustoa ja kananmunia käytetään kyllä ruoanlaitossa ja joskus leivän päällä. Meille liha ei ole ikinä ollut iso juttu, eikä tapella jos jauhelihapihvejå on 4 ja ruokailijoita 6, että kuka jää ilman. Sitten voi syödä vaikka enemmän kasviksia/perunamuussia tai ottaa leivän jos jää nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Näitä viestejä lukiessa tajuaa, miten ihmiset on erilaisia tai ajattelee erilailla. Joillekin 0-100g kanaa päivässä on ok, ja joku haluaa 100g kanaa jokaisella aterialla eli 200g päivässä. Siinä on tosi iso ero! Meillä on aina pari kokonaan kasvisruoka päivää viikossa kun puolisolla oli kolesterolia ja tarkoitus pudottaa myös pari kiloa, mutta myös lapset on tykännyt. Perinteinen kasvissosekeitto kaikkien lempparia (ilman kermaa). Toki tehdään kasvispihvejä, kasvispitsaa, pinaattilettuja ja perunaa, soijarouhelasagnea, munakkaita jne. Paljon vaihtelua ja erilaisia mausteita ja makuja. Juustoa ja kananmunia käytetään kyllä ruoanlaitossa ja joskus leivän päällä. Meille liha ei ole ikinä ollut iso juttu, eikä tapella jos jauhelihapihvejå on 4 ja ruokailijoita 6, että kuka jää ilman. Sitten voi syödä vaikka enemmän kasviksia/perunamuussia tai ottaa leivän jos jää nälkä.
Minä kommentoin tuota 50 gramman broileriannosta. Se, että annosta ei voi isoksi kutsua, ei tarkoita sitä, että söisin joka aterialla 200 grammaa kanaa! Mutta jos kana-aterian syön, on tuollainen kikkare aivan riittämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön lihat ja soijarouheet aina jonkun muun kanssa eli siis teen vaikka pastavuokaa, keittoa, risottoa tai vaikka kana-perunalaatikkoa, jonne lisätään kaikki aineet samaan kattilaan/vuokaan/pannuun. Sinne tulee myös kananmunaa/maitoa/kasviksia jne. Ei sillä ole väliä onko siellä joukossa 1 tonnikalapurkki 4:lle ihmiselle tai 100g vai 1kg kanaa/soijasuikaleita.
Ostetaan mikä on edullista ja tehdään ruokaa niistä aineista, mitkä alkaa vanhentumaan jääkaapissa. Kaupassa käydään 4-6 kertaa kuukaudessa. Ne mausteet tekee pitkälti sen ruoan (rakastetaan chiliä), tai meillä ei ainakaan lasketa että olikohan tässä ruoka-annoksessa nyt 10g kokkare kanaa vai 50g. Salaattia/raastetta aina puolet lautaselle ja näkkäriä tai itseleivottuja sämpylöitä lisukkeeksi. Vesi juodaan aina jääpaloilla.
Ei ole ikinä nälkä ja joka viikko jää rahaa käydä koko perhe leffassa/museossa/eetkillä/keiöaamassa jne. Mitä nyt keksitään:)
Vierailija kirjoitti:
Mun ruokabudjetti on alle 25e/viikko.
Syön kaurapuuroa aamiaiseksi ja iltapalaksi sekä hävikki-hedelmiä niiden kanssa (ostan S-ryhmän hävikki-pusseja ja Lidlin hävikki laatikoita). Mausteina suolaa ja voita.
Lounaaksi ja päivälliseksi syön riisiä, linssejä ja hävikki-laatikoiden kasviksia. Mausteina suolaa ja voita.
Eli kauppalista on:
Kaurahiutaleita
Riisiä
Linssejä (kuivia)
Hävikki hedelmiä - ja vihanneksia
Voita
Suolaa
Lisäksi ostan alennuksesta, mitä sattuu olemaan, esim. kananmunia -60% ilta-alesta ja ostan kilohinnaltaa aina edullisimpia pakkauksia. Kaikkea ei tarvitse ostaa joka viikko (esim. suolaa ja voita), kun ne riittää pidempään.
Ei optimi ruokavalio, mutta Hyvin tulee toimeen näin. :)
Mulla sama budjetti, mutta on kyllä varaa vielä ruisleipään 1,15€, jauhelihaan 1,7€, pastaan 0,75€, kalkkunaleikkeleeseen 1,5€ jne. Joskus ostan oliiveja 0,80€, suolakeksejä 1€ ja tuorejuustoakin 1€. Pikakahvia 3€. Ostan siis ihan halvinta brändiä, olen terve ja hyvässä kunnossa. Eikä edes hävetä kaupassa vaikka kaikki ostokseni on halpismerkkiä.
Tässäpä malliksi edullinen ja terveellinen ruoka. 10% naudan jauheliha 300g / 3€ 240g Kidney papuja 45c pussi Lidl perunamuusijauhetta 125g / 25c porkkanaa 300g ja sipulia 150g näistä tulee 5-6 annosta lihapapuperunalaatikkoa.
annoksen hinta 90c kun pavut on itse keitetty ja muusit tarjouksesta.