Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19027)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jengii jättää alkoholit ja karkit ja sipsit pois ruoka+juomabudjetista? Ei mee mun jakeluun että joitain ruokia ja juomia kuten kahvi ja leipä lasketaan ruokakuluihin mutta karkkipussia ja siideriä ei?
Ymmärrän tuon alkoholin, sitä ei virallisissakaan ruokakulumittauksissa lasketa ruokakuluksi, on omassa kategoriassaan. Mutta herkut kyllä on mielestäni outoa jättää pois ruokakuluista, syötäväähän nekin ovat. Ja kuten joku sanoikin, herkkuostokset pienentävät varmasti ruokalaskua, koska syötyään herkkuja ei ruokaa mahdu samaa määrää kuin ilman herkkuja. Itse lasken kahvilan kahvit ja syömiset myös ruokakuluihin, samaten kuin jäätelökioskin jäätelöt. Ovat syötävää ja juotavaa, kuuluvat elintarvikkeisiin, ovat osa ruokaan menevää rahaa.
No niinhän se pitäisikin. Mutta täällä ihmiset laskevat vain kotikulutuksen ei lounaita tai kodin ulkopuolella tapahtuvan syömisen. Tokihan silloin kuka tahansa pärjää alle satasen budjulla.Ehkäj jopa perhekin jos eivät syö samassa pöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jengii jättää alkoholit ja karkit ja sipsit pois ruoka+juomabudjetista? Ei mee mun jakeluun että joitain ruokia ja juomia kuten kahvi ja leipä lasketaan ruokakuluihin mutta karkkipussia ja siideriä ei?
Ymmärrän tuon alkoholin, sitä ei virallisissakaan ruokakulumittauksissa lasketa ruokakuluksi, on omassa kategoriassaan. Mutta herkut kyllä on mielestäni outoa jättää pois ruokakuluista, syötäväähän nekin ovat. Ja kuten joku sanoikin, herkkuostokset pienentävät varmasti ruokalaskua, koska syötyään herkkuja ei ruokaa mahdu samaa määrää kuin ilman herkkuja. Itse lasken kahvilan kahvit ja syömiset myös ruokakuluihin, samaten kuin jäätelökioskin jäätelöt. Ovat syötävää ja juotavaa, kuuluvat elintarvikkeisiin, ovat osa ruokaan menevää rahaa.
Alkoholisteille ei mene ruokaan varmaan edes
Ja paikalliset deekut kävi pöllimässä mun perunat viljelypalstalta :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän se pitäisikin. Mutta täällä i
Minä voin rehellisesti kertoa, kun olen tänne omia ruokakuluja laskenut, niin en minä syö mitään kpdin puolella. Teen 100% etänä töitä kotona/mökillä enkä käy missään. No ystävieni kanssa kävelyillä jne. Osaisin myös tehdä ne täytetyt leivät evääksi ja ottaa vesipullon jos menisin jonnekin pidemmälle bussimatkalle tai rannalle koko päiväksi. En syö enkä juo ulkona koska en halua. Haluan lisäksi tietää tarkalleen mitä syön ja laskea kalorit tarkalleen. Saan just sitä mitä haluan kun itse teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulla siellä valvontakamera vai miksi et sanonut deekuille, että jättäkää mun perunat rauhaan?
Perunat pöllittiin, oli kaljapurkit jätetty tilalle. Vein ne kauppaan sain vajaan euron.
Oon keskituloinen mutta en tunne ketään, joka söisi lounaat aina ulkona. Joko omat eväät töihin tai sitten tekee etätöitä. No yksi yötöitä tekevä kaverini syö työpaikallaan niin paljon kuin haluaa (veloitetaan 4€? palkasta) mutta kotona ei sitten syökään koko päivänä/viikon aikana mitään kun nukkuu vain ennen seuraavaa työ-yö-putkea. Toki sitten kun alkaa pidemmät vapaat niin sitten tykkää kokkailla myös itse kotona. Päiväkodissa työskentelevä kaverini puolestaan ottaa lounaaksi töihin aina kasviskeittoa. Ei kuulemma halua syödä sitä lasten hiilarimättöä tai pinaattilettuja ja perunaa ja vielä maksaa siitä. Toki lähin lounasravintola taitaisi olla 5km päässä, että en tiedä voiko kaikki lastentarhanopettajat edes lähteä vaan kylille syömään ja jättää lapset keskenään ruokailemaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Perunat pöllittiin, oli kaljapurkit jätetty tilalle. Vein ne kauppaan sain vajaan euron.
Ei deekut jaksa kaivaa mitään perunoita, se on raskasta työtä, saatika missä niitä keittäisi jos kotikin mennyt alta? Taitaa olla ihan teinit asialla tekemässä vaan kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei deekut jaksa kaivaa mitään perunoita, se on raskasta työtä, saatika missä niitä keittäisi jos kotikin mennyt alta? Taitaa olla ihan teinit asialla tekemässä vaan kiusaa.
Jos olisit kasvattanut ohraa, niin ne olisi myös viety, joko smoothieiksi tai omiksi ohrapirtelöiksi. Teineiksi tunnistaa myös siitä, että tölkkejä ei viety mukana, koska 15-20c ei oo niinku oikeeta rahaa, ku mutsiltakin saa ainakin 100 euroo viikkorahaa...
Tänään syönyt kahdesti, päivällä kanakeiton ja nyt just kulhollinen mysliä jugurtin kera. En laskenut riittääkö budjetti.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän se pitäisikin. Mutta täällä i
Ei kaikilla ole varaa tai halua käydä kahviloissa tai lounailla tai baarissa tai ravintoloissa tms. Kodin ulkopuolella. Ei olw myöskään montaa kaveria, keille järjestäisi mitään juhlia tai jotka kutsuisi kotiinsa juhliin. Niiden parin kanssa niin sovitaan aina yhdessä mitä tuodaan/viedään tai jaetaan kokkauskulur kaikkien kesken. Ja jos tarjoan vieraalleni vaikka sen annoksen ruokaa tai suolakeksejä tai jäätelöä tms. Niin lasken sen ihan omiin ruokakuluihin/eli mihin raha menee, vaikka joku toinen sen söisi. Ilmoitan kuitenkin rehellisesti omiin ruokakuluihin, minähän ne suolakeksit ostinkin.
Mitä enemmän tienaa sitä pihimmäksi tulee tai mä ainakin. Pienestä palkasta halusi käyttää kaiken rahan ravintoloihin, festareihin ja baareihin. Nykyään kun palkka noussut yli tonnilla ja on nettona 3k niin en halua käyttää 100€ enempää ruokaan ja baareihin oon budjetoinut 50€/kk. Työpaikka maksaa virikesetelit eli leffat ja konsertit 300€ vuodessa. Ruokaravintoloissa/pitserioissa tai vastaavissa en käy. Ostan kaikki ruokani ruokakaupoista. Alkoon menee ehkä 150€/kk. Ruokavalioni koostuu pääosin kasviksista. Säästän tulevaisuutta varten (matkustelu, sairaudet, eläke, omakotitalo, turvallisuuden tunne jne.). Nyt ei oikein kiinnosta mikään, vähiten mikään kallis ruoka.
Minä jätän ostoherkut, eli sipsit, karkit, alkot sekä ulkonasyömiset pois ruokabudjetista, koska niihin ei ole varaa. Ne eivät siis ole joka päivä tai edes joka kuukausi nautittavia asioita. En syö joka päivä ulkona tai syö joka päivä karkkia tai juo joka päivä alkoholia. KOSKA NIIHIN EI OLE VARAA! Siksi ne eivät kuulu kuukauden ruokabudjettiin. Humppabudjetti on täysin viimesijainen asia, sinne budjetoidaan, jos on jotain budjetoitavaa.
Ruokabudjettiin kuuluu ravinto ja nautinta-aineista kahvi. Jos herkkuhammasta kolottaa, pitää leipoa itse, jos on aineksia. Jos ei ole aineksia eikä rahaa aineksiin, herkut jätetään leipomatta.
Pääasia on se, että saan aamiaisen, lounaan ja päivällisen. Välipala ja iltapala, jos on budjetissa varaa.
Karkkia söin viimeksi pääsiäisenä, alkoholia juhannuksena. Koska olin onnistunut säästämään niihin erikseen rahaa pulloja keräämällä. Ulkona olen syönyt tai kahvilassa käynyt...no nyt en kyllä muista milloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö... koska niitä ei osteta?!! Lesketko sinä ruokabudjettiin mukaan vauvanpiltit vaikka teillä ei vauvaa olisikaan eikä pilttejä koskaan osteta eikä syödä? 🙄
En minä ostakaan, mutta joku täällä kertoi että niitä varten hänellä on humputtelubudjetti, mistä siis ostaa karkit, sipsit, alkoholit ja ei laske niitä mukaan mihinkään ruokamenoihin. Koska ruokaan lasketa kuulemma vain pakollinen ravinto. No mikä sitten on pakollista ravintoa? Kaikilla on erilainen ruokavalio ja omat allergiansa. Ei kaikille liha ole pakollista tai hiilarit. On keto-ruokavaliota, vegaania, keliakiaa, kala-allergiaa j
Humputtelubudjetti on hyvin pieni, useimmiten täysin olematon, puhutaan summasta 0e-20e. Kun se on 0e, niin silloin ei osteta karkkia tai alkoholia eikä käydä ulkona syömässä. Usein se sulautuu ruokabudjetin jatkeeksi, jolloin voin ostaa vaniljakastiketta kotitekoisen marjapiirakan päälle tai k menu jäätelötuutteja kuuden kappaleen paketin hintaan 1,99e välipaloiksi kuudelle päivälle helleviikkona. Nämä eivät ole välttämättömyyksiä vaan jotain ekstraa (jos on niihin sitä ylimääräistä humpparahaa).
Pakollinen ravinto on sitä, millä tyydytetään ravinnontarve päivittäin. Aamupala, lounas, päivällinen. Kerro toki miten saat sadalla eurolla kolme ateriaa päivässä plus karkit, muut herkut, alkoholit ja ulkonasyömiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö... koska niitä ei osteta?!! Lesketko sinä ruokabudjettiin mukaan vauvanpiltit vaikka teillä ei vauvaa olisikaan eikä pilttejä koskaan osteta eikä syödä? 🙄
En minä ostakaan, mutta joku täällä kertoi että niitä varten hänellä on humputtelubudjetti, mistä siis ostaa karkit, sipsit, alkoholit ja ei laske niitä mukaan mihinkään ruokamenoihin. Koska ruokaan lasketa kuulemma vain pakollinen ravinto. No mikä sitten on pakollista ravintoa? Kaikilla on erilainen ruokavalio ja omat allergiansa. Ei kaikille liha ole pakollista tai hiilarit. On keto-ruokavaliota, vegaania, keliakiaa, kala-allergiaa j
Humputtelubudjetti on hyvin pieni, useimmiten täysin olematon, puhutaan summasta 0e-20e. Kun se on 0e, niin silloin ei osteta karkkia tai alkoholia eikä käydä ulkona syömässä. Usein se sulautuu ruokabudjetin jatkeeksi, jolloin voin ostaa vaniljakastiketta kotitekoisen marjapiirakan päälle tai k menu jäätelötuutteja kuuden kappaleen paketin hintaan 1,99e välipaloiksi kuudelle päivälle helleviikkona. Nämä eivät ole välttämättömyyksiä vaan jotain ekstraa (jos on niihin sitä ylimääräistä humpparahaa).
Pakollinen ravinto on sitä, millä tyydytetään ravinnontarve päivittäin. Aamupala, lounas, päivällinen. Kerro toki miten saat sadalla eurolla kuukaudessa kolme ateriaa päivässä plus karkit, muut herkut, alkoholit ja ulkonasyömiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ostakaan, mutta joku täällä kertoi että niitä varten hänellä on humputtelubudjetti, mistä siis ostaa karkit, sipsit, alkoholit ja ei laske niitä mukaan mihinkään ruokamenoihin. Koska ruokaan lasketa kuulemma vain pakollinen ravinto. No mikä sitten on pakollista ravintoa? Kaikilla on erilainen ruokavalio ja omat allergiansa. Ei kaikille liha ole pakollista tai hiilarit. On keto
Täällä on sadat ihmiset jo listannut kaikki päivän ruokansa, ja hyvin pärjää 100€:lla vaikka söisi 4 kertaa päivässä. Hyvin harvat käy ulkona syömässä, mutta HW ei pt tähän keskusteluun ole osallistunutkaan, kun ei tarvitse miettiä ruokarahoja.
Karkkia ja alkoholia käyttävät vain harvat ja silloinkin satunnaisesti. Monet vain ottaa jos joku muu tarjoaa. Tai sitten se herkku mahtuu siihen ruokabudjettiin esim. Korvaa sillä jonkun ruokailun tai vastapainoksi syö pelkkää kaurapuuroa sinä päivänä kun haluaa syödä sipsipussin 3€. Valintojahan nää on. Ei rahan tarvitse riittääkään kaikkee, valitsee sieltä kaupasta ne mitä sillä rahalla haluaa ostaa. Vaikka pelkkää karkkia eikä mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ne ei ole välttämättömyyksiä, ne eivät ole tarvittavaa ravintoa. Oikeastaan laskisin ne elintarvikkeiden sijaan kuolintarvikkeisiin. Niitä ostetaan vain jos niihin on ylimääräistä rahaa. Ruokabudjetissa (100€/kk) ei ole varaa turhuuksiin, kuten karkkiin tai viinaksiin. Kahvi on kiikunkaakun, että kuuluisiko se ruokaan vai huvituksiin. Toistaiseksi lasken sen ruokabudjettiin, jos kotona kahvittelen, mutta kahvilassakäynnin lasken huvituksiin. Kahvi on ensimmäinen, jonka pudotan pois ruokabudjetista, jos tiukkaa tulee muuten.
No tottakai p
Peruna ei hirveästi eroa "vehnäjauhohötöstä", jos tarkkoja ollaan (eli jos katsotaan niiden sisältämät ravintoaineet, glykemiaindeksi yms.). Mielestäni itse tehty pizzakin on kunnon ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän se pitäisikin. Mutta täällä ihmiset laskevat vain kotikulutuksen ei lounaita tai kodin ulkopuolella tapahtuvan syömisen. Tokihan silloin kuka tahansa pärjää alle satasen budjulla.Ehkäj jopa perhekin jos eivät syö samassa pöydässä.
Suurin osa kirjoittajista kyllä laskee budjettiinsa mukaan KAIKEN, mitä syövät, jos siihen on rahaa kulunut.
Minä olen laskenut mukaan sekä kotona että kodin ulkopuolella syödyt ruuat, jos niistä tulee kuluja. En siis laske mukaan kouluruokailua (se tarjotaan kaikille oppivelvollisille joka tapauksessa, joten se ei vääristä meidän perheen ruokakuluja). Lasken mukaan kuitenkin puolison Salesta ostamat eväät - heillä ei ole työmaaruokalaa. Lasken mukaan omat toimistolle tekemäni eväät, tai jos joskus harvoin käyn ostamassa Salesta/tms niitä eväitä itselleni. Käyn erittäin harvoin syömässä ns. lounasravintolassa, koska en allergioiden takia yleensä niitä ruokia voi syödä. Jos sellainen ihme käy, että työnantaja tarjoaa lounaan/illallisen, niin sitä en kyllä laske mukaan.
Nuorten osalta lasken mukaan arvion ulkona syömisistä - ja joskus se on nolla, joskus se on satanen. En tiedä, miksi meidän perheemme on maailman ainoa perhe, jossa nuoret kertovat kotiin tullessaan, että "Kävinpä Topin kanssa Hesessä hampurilaisella". (huom! koska yksi lapsista asuu jo muualla, ja elelee omilla rahoillaan siellä muualla, niin lasken hänen ruokakulunsa mukaan vain silloin, kun maksan niitä, eli kun on kotona käymässä tai jos käyn kylässä ja käydään syömässä jossain ja maksan sen - ja jos hän tarjoaa minulle ruuan, niin en sitä laske mukaan).
Lasken mukaan KAIKEN syömäkelpoisen, popkornit, sipsit, suklaat, hattarat... Alkoholinkin, jos sellaista ostan.
Täällähän muutamaan kertaan kehuttiin kovasti sitä bloggaria, joka tienaa tonnikaupalla kaupallisella yhteistyöllä ja haalii silti asumistuet itselleen - ja hänellä oli herkkubudjetti erillään ruokabudjetista, taisi olla monta muutakin kulua allokoitu erilleen siten, että ruokabudjetin sai näyttämään tosi pienelle. Taisi olla just kaikki ulkonasyömiset pois laskuista jne. Minusta se on huijaamista, ja muutenkin tuollainen, että tuloja/rahaa tilillä on pilvin pimein, ja silti lypsää Kelalta lisää, on moraalitonta. Se ei ole laitonta, mutta hävytöntä.
Tänään oli eväänä banaania, lähdin töihin myöhään ja olin vain hetken toimistolla, onneksi liukumatunteja on kertynyt. Ruokana meillä oli uunikasviksia pastan ja paistettujen nakkien kera. Olisikohan ollut koko satsi vitosen verran (pasta, nakit, kasvikset, mausteet, oliiviöljy jne). Kotona olivat syöneet "risifruttia" eli helmisuurimoista tehtyä puuroa mansikkahillon kanssa, riisipuuroa ja muita jämiä jääkaapista. Viidelle hengelle päiväbudjetti on noin 15 €, joten hyvin ollaan pysytty tänäänkin sen sisällä.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä hyvin syödään, 2/3 suomalaisista on ylipainoisia :D
Ylipaino voi johtua siitäkin että ei ole varaa syödä kunnolla kasviksia tai laadukasta lihaa/kalaa ja terveellistä ruokaa. Moni ei osaa laittaa ruokaa juuri perustasoa enempää. Makkara on halvempaa kuin sisäfilee. Talvella vihannesten hinta on korkea, tomaatti yli 5 E kilo yms. Kaikilla ei ole pakastinta täynnä saatua riistaa ja tonneittain ilmaisia marjoja kuten tämän palstan tähtioppilailla.
Hyveet immeiset kannattaa harrastaa pätkäpaastoa. Vettä ja hedelmii.
Miksi pitäisi syödä vain satkulla/kk? Tuohan menee yhden viikonlopun ruokiin, eikä aina riitäkään.
Alkoholisteille ei mene ruokaan varmaan edes 30€/kk kun alkoholi vie sitten kaiken nälän ja täyttää kaloreillaan. Ainakaan itse eyyppykausina en ole syönyt päivänä oikeastaan mitään. Ehkä yhden 0,50€ makkaran jos kaveri on tarjonnut. Ei kiinnosta syödä jos keskittyy juomaan kaljaa sohvalla. Eli monella varmaan oikeasti menee sittwn alle 50€/kk ruokaan jos alkoholiin menee se 400€/kk