Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19790)
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa laskussa ottaa huomioon kaikki rahaa vieneet asiat, kuten karkit ja ostetut marjat.
Mulla kaikki ostettu ruoka menee ruokabudjetista. Karkkia en osta ruokabudjetilla vaan se menee humppabudjetista kuin myös päihtymystarkoitukseen hankitut tisleet/panimotuotteet, sipsit, ostoleivonnaiset, ulkonakahvittelut ynnä muut turhakkeet. Jos humppabudjetti on kulutettu, sitten ei osteta ostoherkkuja kuten karkkia. Ostomarjat kuuluu ruokabudjettiin. Humppabudjetista voi kuitenkin ottaa jatketta ruokabudjettiin jos on pakottava tarve.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa laskussa ottaa huomioon kaikki rahaa vieneet asiat, kuten karkit ja ostetut marjat.
Minä tylsästi lasken kaikki syötävät ja juotavat mukaan tuohon ruokabudjettiin - eri kauppasovelluksilla on helppo valkata, mitä huomioi ja mitä ei, vessapaperiostot jne jätän pois. En kyllä huomioi edes muffinssivuokia ruokaostoksissa, pitäisiköhän, ja leivinpaperit... No, jätän huomioimatta, koska sitten se vinouttaisi näitä nykyisiä budjetteja verrattuna aiempiin, joihin ne eivät ole sisältyneet. Kasvimaalle ostetut vihannesten siemenet olen kyllä tähän mennessä laskenut mukaan, niihin ei kovin paljoa mene, kun kerään aina sitten loppukesästä siemeniä talteen. Lähinnä salaattia (joka siis epäonnistui totaalisesti tänä kesänä, kotilot söivät) ja retiisiä (alkoi kukkia ennenkuin teki juuripallukkaa, liian kuumaa keväällä) tms. Retiiseistä olisi voinut kerätä siemenet, mutta keräsin ja söin ne siemenkodat ennen siementen kypsymistä. Porkkanaa, punajuurta. S-marketissa olivat euron pintaan siemenet, Tokmannilla sai neljä pussia kahdella eurolla viime syksynä.
Kiusa se on pienikin kiusa
Miksi jengii jättää alkoholit ja karkit ja sipsit pois ruoka+juomabudjetista? Ei mee mun jakeluun että joitain ruokia ja juomia kuten kahvi ja leipä lasketaan ruokakuluihin mutta karkkipussia ja siideriä ei?
Vierailija kirjoitti:
Miksi jengii jättää alkoholit ja karkit ja sipsit pois ruoka+juomabudjetista? Ei mee mun jakeluun että joitain ruokia ja juomia kuten kahvi ja leipä lasketaan ruokakuluihin mutta karkkipussia ja siideriä ei?
Koska ne ei ole välttämättömyyksiä, ne eivät ole tarvittavaa ravintoa. Oikeastaan laskisin ne elintarvikkeiden sijaan kuolintarvikkeisiin. Niitä ostetaan vain jos niihin on ylimääräistä rahaa. Ruokabudjetissa (100€/kk) ei ole varaa turhuuksiin, kuten karkkiin tai viinaksiin. Kahvi on kiikunkaakun, että kuuluisiko se ruokaan vai huvituksiin. Toistaiseksi lasken sen ruokabudjettiin, jos kotona kahvittelen, mutta kahvilassakäynnin lasken huvituksiin. Kahvi on ensimmäinen, jonka pudotan pois ruokabudjetista, jos tiukkaa tulee muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä leseet ja pähkinät ja siemenet ovat halvimpia ? niistä pidän minäki
Maapähkinät ja auringonkukansiemenet halvimpia, halvinkin muista pähkinöistä moninkertainen kilohinnaltaan.
Pähkinöitä ei kannata ostaa perusmarketista, vaan tilata netistä tukusta. Esim fitness first pähkinät on 11-13e puoli kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maapähkinät ja auringonkukansiemenet halvimpia, halvinkin muista pähkinöistä moninkertainen kilohinnaltaan.
Pähkinöitä ei kannata ostaa perusmarketista, vaan tilata netistä tukusta. Esim fitness first pähkinät on 11-13e puoli kiloa.
Prismassa maapähkinät (ihmisille tarkoitetut) 3,25€/kg, mantelit 9,90€/kg, cashew-pähkinät 11,30€/kg, saksanpähkinät 11,50€/kg ja pistaasit 14,97€/kg - nämä tietenkään eivät ole luomulaatuisia, mutta hei - nyt ollaan 100€/kk-ketjussa!
Maapähkinät eivät ole virallisesti pähkinöitä, mutta sillä ei ole merkitystä (muuten kuin ehkä aatteellisesti, periaatteellisesti ja allergioiden kannalta). Jos tykkää maapähkinävoista, niin melkein kannattaa tehdä sitä itse paahtamalla pähkinät uunissa ja jauhamalla blenderissä, myös auringonkukansiemenistä voi tehdä "pähkinävoita". Itsetehden voi säätää suolan määrää, lisätä jotain öljyä jos haluaa, ja jättää makeutusaineet (sokeri, hunaja tms) pois kokonaan - ja säädellä sitä, paljonko siinä on nökköjä!
Linnuille tarkoitettuja pähkinöitä ja siemeniä en söisi, koska niissä voi olla enemmän homemyrkkyjä (ihmisten pähkinöitä testataan tullissa useammin).
Kyllä 100 euroon saa mahtumaan ne harvakseltaan ostetut sipsit tai karkit. Itse en syö karkkia ja sipsipussi 2,4€ ostetaan kumppanin kanssa kerran kuukaudessa kun leffailta. Siitä riittää useammaksi päivää. Puoliso saisi myös alkoholin mahtumaan budjettiin koska ei käytä ollenkaan. Itselläni menee 20€ kuukaudessa viineihin ja pystyisin myös sen mahduttamaan 100 ruoka ja juomabudjettiin, koska en syö lihaa ollenkaan tai juo mitään mehuja tai limuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ne ei ole välttämättömyyksiä, ne eivät ole tarvittavaa ravintoa. Oikeastaan laskisin ne elintarvikkeiden sijaan kuolintarvikkeisiin. Niitä ostetaan vain jos niihin on ylimääräistä rahaa. Ruokabudjetissa (100€/kk) ei ole varaa turhuuksiin, kuten karkkiin tai viinaksiin. Kahvi on kiikunkaakun, että kuuluisiko se ruokaan vai huvituksiin. Toistaiseksi lasken sen ruokabudjettiin, jos kotona kahvittelen, mutta kahvilassakäynnin lasken huvituksiin. Kahvi on ensimmäinen, jonka pudotan pois ruokabudjetista, jos tiukkaa tulee muuten.
No tottakai perunat, riisi, kasvikset ja kanan jne. Saa 100€/kk helposti. Ne jotka ei saa, niin nimenomaan korvaa edullisen kotiruoan jollain turhilla välipalaherkuilla tai juomilla, jonka takia ruoka ja juomabudjetti nousee. Kyse on siis vain itsekurista ja siitä, että viitsii itse tehdä vaikka sen pellillisen pitsaa eikä osta mitään valmis höttöstå 5€ pakastepitsaa.
Ruokavaliolla on tietysti merkitystä kauppalaskun suuruuteen. Syömällä kausikasviksia, hiilareita (pasta, riisi, peruna), kananmunia ja kasvis-proteiinituotteita ja juomalla vettä niin ei todellakaan ole mitään ongelmia ja tuohon mahtuu vielä vaihtelua kalapuikosta, kanasta, pekonista ja jauhelihasta ihan hyvin. Myös kokonaisen lohen voi ostaa tarjouksesta ja pakastaa pienempiin osiin. Itselläni riittää kokonainen lohi puoleksi vuodeksi vaikka se yhtenä kuukautena maksaisi sen 20€. Suunnitelmallisuus on kaiken a ja o. Jos menet ilman kauppalistaa kauppaan nälkäisenä niin todennäköisesti menee jo pieleen kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Öö... koska niitä ei osteta?!! Lesketko sinä ruokabudjettiin mukaan vauvanpiltit vaikka teillä ei vauvaa olisikaan eikä pilttejä koskaan osteta eikä syödä? 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö... koska niitä ei osteta?!! Lesketko sinä ruokabudjettiin mukaan vauvanpiltit vaikka teillä ei vauvaa olisikaan eikä pilttejä koskaan osteta eikä syödä? 🙄
En minä ostakaan, mutta joku täällä kertoi että niitä varten hänellä on humputtelubudjetti, mistä siis ostaa karkit, sipsit, alkoholit ja ei laske niitä mukaan mihinkään ruokamenoihin. Koska ruokaan lasketa kuulemma vain pakollinen ravinto. No mikä sitten on pakollista ravintoa? Kaikilla on erilainen ruokavalio ja omat allergiansa. Ei kaikille liha ole pakollista tai hiilarit. On keto-ruokavaliota, vegaania, keliakiaa, kala-allergiaa jne. Mielestäni kaikki mitä suuhunsa laittaa on ruokakuluja. Lääkkeet on eri asia, niihin on omat maksukattonsa ja harva muutenkaan joutuu säännöllisesti syömään lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlissä monesti tarjouksia 2 pussia/5 euroa esim. 2x200 g cashew. Ei paljoa netistä kannata tilata.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliolla on tietysti merkitystä kauppalaskun suuruuteen. Syömällä kausikasviksia, hiilareita (pasta, riisi, peruna), kananmunia ja kasvis-proteiinituotteita ja juomalla vettä niin ei todellakaan ole mitään ongelmia ja tuohon mahtuu vielä vaihtelua kalapuikosta, kanasta, pekonista ja jauhelihasta ihan hyvin. Myös kokonaisen lohen voi ostaa tarjouksesta ja pakastaa pienempiin osiin. Itselläni riittää kokonainen lohi puoleksi vuodeksi vaikka se yhtenä kuukautena maksaisi sen 20€. Suunnitelmallisuus on kaiken a ja o. Jos menet ilman kauppalistaa kauppaan nälkäisenä niin todennäköisesti menee jo pieleen kaikki.
Rasvainen kala ei todellakaan säily pakastimessa puolta vuotta, esim. Marttojen suositus on 1-3 kk. On varmasti eltaantunutta kalaa puolen vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Jos menet ilman kauppalistaa kauppaan nälkäisenä niin todennäköisesti menee jo pieleen kaikki.
Toi on kyllä paha virhe - ihan sen kauppalistan kanssakin nälkäisenä tulee helposti tehtyä hätäisiä päätöksiä... Toisaalta, etenkin näin isomman perheen ostosten kanssa ei kannata sokeasti tuijottaa sitä kauppalistaakaan, vaan kannattaa tarttua niihin yllättäviin tarjouksiin tai alennuksiin, mitä kaupoissa tulee eteen. Jos ei mulla listalla ole kananmunia, mutta niitä on puoleen hintaan laputettuna niin kyllä ostan useamman kennon, tai jos jauhelihaa on laputettuna, niin ostan pakkaseen, tai jos onkin yllättävä lohitarjous kalatiskillä, tai kauppalistalla on salaattia, mutta kaupassa onkin kiinankaalit tarjouksessa euron kilo.
Sen kauppalistan kanssa kannattaa muutenkin olla sen verran joustava, että jos joku vaihtokelpoinen onkin tarjouksessa, niin ostaakin sitä. Mut siis näähän on ihan perusjuttuja.
Mulla on oikeastaan kaksi listaa pyörimässä päässä kun meen kauppaan, on se varsinainen ostoslista, ja sitten on se taustalla pyörivä hankintalista, että jos jotain tarvittavaa löytyy edullisesti, niin ostan, vaikkei se juuri sinä päivänä olisikaan akuutti. Sanotaan nyt vaikka että pitää ostaa vuoden sisään uudet kumisaappaat. Vanhoja voi paikkailla, mutta kun eteen tulee hyvä tarjous, niin ostan sitten ne uudet odottelemaan sitä, että niitä vanhoja ei enää saa paikattua. Jos syksyllä on sokeri tarjouksessa 10 pussia kympillä, niin taatusti ostan, vaikka kotihyllyssä vielä pari pakettia onkin! Mutta en tietenkään osta sellaisia asioita, joita meillä ei koskaan käytetä!
Tässä tosin on se, että mulla ON mahdollisuus käyttää kerralla enemmän rahaa. Kaikilla ei ole, ja tiedostan sen. Siksi kerron, miten minä teen - en vaadi muita tekemään juuri samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai perunat, riisi, kasvikset ja kanan jne. Saa 100€/kk
Tässä esimerkissähän kotiruoka korvataan nimenomaan pitsalla, moni ei pidä pitsaa ollenkaan kunnollisena kotiruokana, oli tehty itse tai ei. Nimenomaan se kotiruokana kanasta, kasviksista ja perunasta maksaa, kun ei korvaa kunnon ruokaa jolloin vehnäjauhohötöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai p
Vehnäjauhossa on proteiinia ja kyllä välillä on kiva syödä myös pitsaa eikä aina vaan perunaa, pastaa tai riisiä. Oman pitsan teen vehnäjauhosta, vedestä, suolahyppysestä ja öljytilkasta. Päälle laitan ketsuppia/tomaattimurskaa/tomaattipyrettä (mitä nyt sattuu olemaan) ja oreganoa + mustapippuria. Päälle sitten kinkkusuikaletta/tonnikalapurkki/ananasta/kasviksia (mitä nyt sattuu olemaan). Sekä juustoa, jjoko halpis valmisraastetta tai raastan itse siitä kermajuustostani. Ei mene montaa euroa pellilliseen pitsaa, mistä syö 3-4 ihmistä.
Kun syö vaihtelevasti erilaisia ruokia niin jaksaa myös psyykkisesti hyvin säästää ja valmistaa eri ruokia edullisista raaka-aineista. Ei tule mitään kiusasta ostaa roiskeläppää tai mennä ravintolaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvainen kala ei todellakaan säily pakastimessa puolta vuotta, esim. Marttojen suositus on 1-3 kk. On varmasti eltaantunutta kalaa puolen vuoden päästä.
Sinulla ei ehkä kala säily pakastimessa, onneksi minulla säilyy. Sieltä on helppo kalapalat heittää suoraan uuniin tai keittoon tai mihin nyt haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuon alkoholin, sitä ei virallisissakaan ruokakulumittauksissa lasketa ruokakuluksi, on omassa kategoriassaan. Mutta herkut kyllä on mielestäni outoa jättää pois ruokakuluista, syötäväähän nekin ovat. Ja kuten joku sanoikin, herkkuostokset pienentävät varmasti ruokalaskua, koska syötyään herkkuja ei ruokaa mahdu samaa määrää kuin ilman herkkuja. Itse lasken kahvilan kahvit ja syömiset myös ruokakuluihin, samaten kuin jäätelökioskin jäätelöt. Ovat syötävää ja juotavaa, kuuluvat elintarvikkeisiin, ovat osa ruokaan menevää rahaa.
Aamulla mikroon pikakaurahiutaleita ja vettä itsekerätyillä marjoilla ja margariinilla + ripaus sokeria sekä pihalta otettu omena ja teepussi 0,10€.
lounas puolet lautasesta kasvista (max 1-2€/kg), maustamatonta jogurttia (suolaa+pippuri+chilimauste), 1/4-osaa hiilaria ja 1/4-osaa kanaa tai soijasuikaleita tms. + leipä margariinilla. Vettä. Alle 1€ koko annos.
Omena välipalaks jos nälkä.
Illalla tortilla x 2 kasviksilla ja sillä kanalla/soijasuikaleilla tms. Alle 1€ annos.
illalla pari leipää lisukkeilla tai vaikka omena-kaurahiutalepaistosta ja teepussi max 0,20€.
2,30€/päivä on aivan normaali minulle. Perusruoat maksaa mulla 70€/kk. Oma ruokabudjetti 100€ ja ostan lisäksi öljyä, pähkinää ja vaihtelen perustaja-aineita. Ja esimerkiksi huomenna teen tortilloista pitsoja. Teen lisäksi kasviskeittoa. Hävikkiä ei tule ikinä, käytän kaiken ruoan tai jos teen vaikka isomman annoksen soijasuikaleita, pakastekasviksia ja riisiä niin pakastan rasioihin pakastimeen. Sieltä sitten otan valmiin annoksen ja lämmitän vain mikrossa.
Enpä olisi ikinä arvannut, että joillekin elämänhallinta, ruokailu ja budjetointi voi olla niin vaikeaa. Jos nään hyvän tarjouksen niin suunnittelen sen ympärille seuraavat päivön ruokani. Esim -50% kananjauhelista saa tehtyä osasta kanakeittoa ja osasta vaikka kanakastiketta tai pihvejä. Mutta kasviksia pitää olla aina lautasella puolet. Kävelen paljon ja olen hoikka, en myöskään halua lihoa ja olen onnistunut tällä ruokavaliolla pitämään painoni samassa :)
Eineksiä en oikeastaan syö, mutta myönnettäköön, että on mulla pakaste sipulirenkaita pakastimessa :) Niitä voi paistaa pannulla tapas-illalliselle :)
Mahtaa olla ongelmia painon kanssa jos saa upotettua ruokaan yli 200 euroa kuussa!