Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19076)

Vierailija
6661/19076 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä en laske lopullisesti kesäkuun kustannuksia, mutta saattavat olla hieman pienemmät kuin toukokuun. Olen huomenna menossa vielä ruokakauppaan Toukokuuhan oli se juhlakuukausi, joten alunperinkin ajattelin, että rahaa menee tavanomaista enemmän (ja se oli budjetoitukin niin).

Toukokuussa meni 162€/kk per henki. Kustannukset sisältävät siis kaikki "ylimääräiset" kulut mitä juhlista tuli, alkoholipitoisia juomia lukuunottamatta. Nyt kesäkuussa on mennyt noin 90€/per henki, mutta tästä puuttuu vielä tosiaan tän viikonlopun kustannukset.

Olin kuvitellut, että olisi mennyt enemmän, kun nyt on syöty kuitenkin poikkeuksellisen runsaasti erilaisia valmisruokia. Mulla on ollut pitkä työputki, jolloin olen useana päivänä viikossa lähtenyt reissuun jo kuuden jälkeen, ja palannut illalla kuuden jälkeen. Joo, nuoret ovat kyllä keittäneet makaronia ja riisiä, mutta perunankeittoon eivät ole ryhtyneet. Onhan se kivaa tulla kotiin valmiiseen pöytään (tai ainakin ruoka pannulla ja kattilassa valmiina), mutta makaroni-riisi-jauheliha-kombinaatioita on rajallinen määrä 😝 ja salaattina kurkku ja tomaatti. Sentään oli pyttipannua kerran, kun keitin ison kattilallisen uusia perunoita ja niitä jäi yli.

Kesäkuun pientä kustannusta selittää kyllä sekin, että toukokuulta jäi ylimääräisiä. Vieläkin on pakastimessa anoppia varten ostettuja gluteenittomia riisipiirakoita (pussissa oli niitä tusinan verran, ja paistoin vain puolet). Työpäivien eväinä on ollut mielenkiintoisia kasaumia, pari kertaa olen ostanut 2 riisipiirakkaa+pienen kokiksen+banaanin.

Tänään onkin näköjään lepopäivä, kun sataa vettä.

Ske

Vierailija
6662/19076 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme eläkeläispariskunta, ruokamenot n 850€/kk. Se tuntuu paljolta, mutta sen alle emme juurikaan pääse. Syömme päivittäin runsaan aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Ruoka valmistetaan itse, hedelmiä ja vihanneksia kuluu paljon, hävikkiä ei synny. Olemme terveitä ja normaalipainoisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6663/19076 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme eläkeläispariskunta, ruokamenot n 850€/kk. Se tuntuu paljolta, mutta sen alle emme juurikaan pääse. Syömme päivittäin runsaan aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Ruoka valmistetaan itse, hedelmiä ja vihanneksia kuluu paljon, hävikkiä ei synny. Olemme terveitä ja normaalipainoisia.

Tuon on pakko sisältää rutkasti alkoholia tai ulkonasyömistä/kotiinkuljetuksia tai aivan hervotonta törsäämistä.

Vierailija
6664/19076 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon on pakko sisältää rutkasti alkoholia tai ulkonasyömistä/kotiinkuljetuksia tai aivan hervotonta törsäämistä.

Viisi runsasta ruokailua päivässä on kyllä aika tuhti tapa elää, vaikka pärjäisi pelkillä vihanneksilla. Tietty, jos haluaa sitten tiskatakin viidesti päivässä. Itse syön maksimissaan kolmesti ja siinäkin on vähintään yksi laihialainen kesäkeitto eli lämmin vesi kukallisella lautasella :D

-winner-

Vierailija
6665/19076 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyliin syöminen?

Vierailija
6666/19076 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossutukia pitää alentaa jos ruoan voi ostaa 100 eurolla kuukaudessa. 

Ihan samalla lailla ne 8 000-10 000 kk:ssa hankkivat kyttäävät sitä viimeistä ale-pihviä siellä kaupassa, missä minäkin käyn. Eivätkä varmaan jätä sitä punalaputettua  jollekin köyhemmälle vain koska olisi varaa ostaa normihinnallakin.

-winner-

Olisiko köyhemmällä varaa pihviin, vaikka siitä saisi 60% alennuksen? Sehän maksaa silti enemmän kuin mikään kivikylän tai muun hkn lihavalmiste!

Vierailija
6667/19076 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti kyttää hyvätuloiset jotain punalapputuotteita.Itse ostin niitä kun elin kädestä suuhun, mutta kun tulotaso parani niin tajusi, että ne tuotteet eivät ole sitä, mikä on sinulle hyväksi terveyden kannalta.

Vierailija
6668/19076 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti kyttää hyvätuloiset jotain punalapputuotteita.Itse ostin niitä kun elin kädestä suuhun, mutta kun tulotaso parani niin tajusi, että ne tuotteet eivät ole sitä, mikä on sinulle hyväksi terveyden kannalta.

Miten tuote paranee sillä että siitä maksaa tuplasti enemmän?

Vierailija
6669/19076 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuskinpa sisältää, miksi ihmeessä täällä pitää aina ilkkua toisille? Ikääntyessä varsinkin kannattaa panostaa laadukkaaseen ruokaan, niin voi vaikuttaa paljon omiin tuleviin elinvuosiinsa ja niiden laatuun. Toki voi miettiä, onnistuuko ruokavaliota jotenkin pelkistää jos tuntuu, että rahaa menee liikaa.

Vierailija
6670/19076 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuskinpa sisältää, miksi ihmeessä täällä pitää aina ilkkua toisille? Ikääntyessä varsinkin kannattaa panostaa laadukkaaseen ruokaan, niin voi vaikuttaa paljon omiin tuleviin elinvuosiinsa ja niiden laatuun. Toki voi miettiä, onnistuuko ruokavaliota jotenkin pelkistää jos tuntuu, että rahaa menee liikaa.

Ei ollut mitään ilkkumista, yritin vaan miettiä miten kykenisin itse käyttämään noin paljon rahaa syömiseen ja juomiseen kuussa. Pakko siinä olisi ostaa viiniä, konjakkia ja kuoharia, kun määräänsä enempää ei kykene syömään. No ravintoloihin kyllä saisi menemään myös.

Vierailija
6671/19076 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ollut mitään ilkkumista, yritin vaan miettiä miten kykenisin itse käyttämään noin paljon rahaa syömiseen ja juomiseen kuussa. Pakko siinä olisi ostaa viiniä, konjakkia ja kuoharia, kun määräänsä enempää ei kykene syömään. No ravintoloihin kyllä saisi menemään myös."

Itse osaan kuvitella helposti, ettei tuo edes sisällä alkoholia ja silti kuluu tuo summa. Pariskunta sanoi syövänsä paljon kasviksia ja hedelmiä ja panostavansa terveellisyyteen. Kaupasta ei ehkä osteta kaikista halvinta mahdollista ja huonolaatuisinta margariinia ja makkaraa, kasviksia ja hedelmiä syödään oikeasti monipuolisesti ja runsaasti (muutakin kuin kaalta), vähärasvaista lihaa, kalaa jne. Helposti se ruokalasku kasvaa. 

Vierailija
6672/19076 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaismummu söi ja jopa alle. Esimerkiksi kesällä söi omasta pellosta perunaa ja kasviksia. Marjoja. Kävi ongella ja onki aina aamulla päivän kalan/kalat. tyyliin kaksi ahventa, jotka perkasi ja söi sitten pottujen kanssa. Mehua teki syksyllä ja joi sitä veden lisäksi. Leipää leipoi joskus. Enimmäkseen eli kuitenkin juureksilla, kalalla ja marjoilla. Kesäisin ruokaan meni varmaan 30 Euroa/kk, talvella enemmän. Kesällä osti rasvaa, leipätarvikkeita, maitoa vähän ja pari kahvipakettia kuussa. Muuten eli täysin omavaraisesti. Talvella varmaan meni sitten se satanen kuuussa, jos sitä silloinkaan. Kellari oli täynnä juureksia, paisteli joskus lättyjä, joihin laittoi kellarista hilloa päälle jne. Muistan, kun käytiin, niin kyllä tuo jotain keksiä tarjosi kahvin kanssa tai paistoi jokusen lätyn (halpoja), joihin päälle omaa hilloa. 

Ja eli muuten vanhaksi, oli aivan priima 93-vuotiaaksi ja pärjäsi yksin. Sitten romahti ja kuoli parissa viikossa. Yksinkertainen, perusruokavalio. Ilmastoystävällinenkin. 

Vierailija
6673/19076 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyyliin syöminen?

Aina tulee pyrkiä aterioimaan tyylillä, vaikka sitten olosuhteet olisivat köyhätkin!

Esimerkiksi nykyajan asevelvollisista monellekin tulee yllätyksenä ja uutena asiana sellainenkin perusasia, että ruokailtaessa ollaan aina paljain päin!

Saksalainenkin sanoo, että "Vain siwistynyt Ihminen aterioi, muut vain ahmivat" ( alkup. "fressen", ei tarkkaa käännöstä, käytetään yleensä vain kotieläimistä! )

Vierailija
6674/19076 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuote paranee sillä että siitä maksaa tuplasti enemmän?

Tässä edetään kysymykseen: Kumpiko on ketjun idiootti, se joka sanoo ostavansa normihinnalla, koska on varaa, vai se, joka odottaa 5 minuuttia myöhemmin kassalle ja saa sen ihan  saman tuotteen -60%:lla?

Kyse ei siis ole mistään "oikeasta" ruokavaliosta, vaan rahankäytön järkeistämisestä. Joskus se on vaan tyhmää maksaa liikaa.

Ja lukuisia kertoja olen ollut samoja -60% tuotteita ostamassa kuin hyvin toimeentulevat ja hyvinsyöneen näköiset veronmaksajat ja kyllä ne viimeiset lihapalat sieltä nenän edestä viedään, ellen ensin ehdi. VAIKKA ne samat urpot tulevat nettiin pätemään, että "on meillä varaa" ja "ootte te köyhiä, me millään ei pärjätä jollain satasella" ;DDDDD

-winner-

Vierailija
6675/19076 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossutukia pitää alentaa jos ruoan voi ostaa 100 eurolla kuukaudessa. 

Ihan samalla lailla ne 8 000-10 000 kk:ssa hankkivat kyttäävät sitä viimeistä ale-pihviä siellä kaupassa, missä minäkin käyn. Eivätkä varmaan jätä sitä punalaputettua  jollekin köyhemmälle vain koska olisi varaa ostaa normihinnallakin.

-winner-

Olisiko köyhemmällä varaa pihviin, vaikka siitä saisi 60% alennuksen? Sehän maksaa silti enemmän kuin mikään kivikylän tai muun hkn lihavalmiste!

Katsos kun pitää syödä "laadukkaampaa ruokaa" kuin lihavalmisteet, niin pitää hakea pihvillä oikeutus olla tässä ketjussa kommentoimassa niille ketjun parempiosaisille ;DDDD Varmaan tulee kohta tännekin maksumuuri, että saat kommentoida, kun oot muuten "köyhä" ;D

-winner-

Vierailija
6676/19076 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei ollut mitään ilkkumista, yritin vaan miettiä miten kykenisin itse käyttämään noin paljon rahaa syömiseen ja juomiseen kuussa. Pakko siinä olisi ostaa viiniä, konjakkia ja kuoharia, kun määräänsä enempää ei kykene syömään. No ravintoloihin kyllä saisi menemään myös."

Itse osaan kuvitella helposti, ettei tuo edes sisällä alkoholia ja silti kuluu tuo summa. Pariskunta sanoi syövänsä paljon kasviksia ja hedelmiä ja panostavansa terveellisyyteen. Kaupasta ei ehkä osteta kaikista halvinta mahdollista ja huonolaatuisinta margariinia ja makkaraa, kasviksia ja hedelmiä syödään oikeasti monipuolisesti ja runsaasti (muutakin kuin kaalta), vähärasvaista lihaa, kalaa jne. Helposti se ruokalasku kasvaa. 

Saahan sitä johonkin asti kasvatettua, mutta yli 400 kuussa kärsää kohti, se ON paljon, jos tekee ruuat itse ja keskittyy kausituotteisiin. 200 kuussa mnisi varmaan vielä heittämällä, mutta sen yli olisi vaikeaa vaikka en syökään halvinta margariinia, juurikaan makkaroita enkä kaalia tai soijaa.

Vierailija
6677/19076 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut mitään ilkkumista, yritin vaan miettiä miten kykenisin itse käyttämään noin paljon rahaa syömiseen ja juomiseen kuussa. Pakko siinä olisi ostaa viiniä, konjakkia ja kuoharia, kun määräänsä enempää ei kykene syömään. No ravintoloihin kyllä saisi menemään myös.

Onhan tässä ketjussa ollut näitä, joille ruoka on ollut halpaa, mutta sitten sivulauseessa huomataan, että matka ulkomaille syömään sitä tai juomaan viiniä sen kera on sitten vuorostaan ollut kallis, eikä he laske sitä siihen ruokabudjettiinsa kuitenkaan --- vaikka ehkä pitäisi?

Toiset pärjäävät 100€ budjetilla ja toisille ei riitä 100 000€. Se on ihan miten haluaa statustaan näyttää, joillekin se on ruoka, toisille auto, asunto tai purjevene. Eikä siinä mitään, maailma pyörii rahalla ja joillakin ei ole ruokaa eikä rahaa laisinkaan, eikä siten minkäänlaista miettimistä ruokavaliosta.

-winner-

Vierailija
6678/19076 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten taas kun nykyisen perskokkare- ja riistohllituksen jäljet on korjattu ja töitä löytyy. Ellei nälkä tapa tätä diabetikkoa ennemmin...Sitä kun pitäsi syödä vähän joka kolmas tunti... ja roskiksiinkin on ilmestynyt lukot, Avoimissa tulee tappelu ruuasta...

Nykyinen hallitushan nimenomaan yrittää korjata edellisten haittasosialististen populistihallitusten Isänmaallemme aiheuttamaa tuhoa. Ehkä pääsemme viidenkymmentä vuotta  kärsittyämme 90-luvun tasolle, jos mmuutto lopetetaan heti ja täysin ja ulkomaalaiset huijarit poistetaan maasta välittömästi!

Muistakaa, että 78% Suomen ulkomaanvelasta on aiheutunut mmuutosta ja kehavusta!

Vierailija
6679/19076 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti minulla on eläkkellä sitten muutakin virikettä päivään kuin syödä viidesti (eli kaupassa käyteineen, valmistuksineen ja tiskeineen sitten 5 tuntia pois muusta elämästä).

Enkä ketään ilku, mietin vaan ääneen omaa tulevaisuuttani, keksinkö siihen muutakin sisältöä. Ei se ole kivaa elää pitkään ja askeettisesti, kun punalaputettu viimeisellä käyttöpäivällä yhteiskunnan silmissä olet kuitenkin heti sinä päivänä kun eläkepaperit postilaatikkoon rapsahtavat, etkä enää tuota koneistoon omalla työlläsi mitään.

-winner-

Vierailija
6680/19076 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma eläke kun ei nähtävästi tule kovin korkea olemaan ja tämä hallitus ehtii sössiä nekin kansan eläkerahat jo tällä vaalikaudella, niin parempi totutella elämään halvemmalla budjetilla jo nyt.

-winner-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi