Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19781)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää nyt joku mulle: eli 80-luvulla oli tapana, että 150 vierasta ilmaantui vain lehden perusteella juhlimaan toisten kotiin ja syömään? Millä se perhe tuli? Hevosilla, junalla vai autolla? Miten he mahtui sinne pihalle, ja eikö ollut ruuhkaa pihalla parkkeerauksen kanssa kun kiersivät eri taloissa pitkin pitäjiä sinne tänne? Kerrostalon edessä kaikki 100 autoa per asunto? Mitä vietiin siihen aikaan onnittelulahjaksi sille ylioppilaalle?
Ne käväisi tuomassa ruusun ja onnittelemassa. Joivat ehkä kupin kahvia, aina ei sitäkään. Ei sinne yo-juhliin ollut tapana jäädä illaksi istumaan ja syömään.
5-henkinen perhe siis matkusti eka autolla vaikka Kainuusta Helsinkiin jonnekin laitamaan ja lähti ratikalla onnittelemassa sukulaisia ja ystäviä lahjojen kera, mutta eivät jääneet edes kahville tai syöneet mitään. Kerrassaan ihana päivä näillä vierailla varmasti ollut! Ja tietenkään kuulumisia ei siinä ehdi ollenkaan vaihtaa kun kylässä on 100 muutakin ihmistä samaan aikaan onnittelemassa.
Et pärjää tuolla budjetilla jos ostelet harva se viikko jotain naposteluporkkanaa töihin, jossa kilohinta yli 10€/kg. Mutta jos älyät itse kuoria ne porkkanat 2€/kg ja pakata mukaan niin kappas, olet jo oikealla suunnalla. Mulla aina omat eväät mutta porkkanaa en suostuisi kaupasta edes ostamaan jos kilohinta yli 2€. Sit jääkööt kauppaan ja ostan vaikka halvempaa kesäkurpitsaa tai porkkanaa tai kaalia tai jotain muuta. Tai kuolen vaikka nälkään, mutta en rupea tuhlaamaan rahojani tommoseen turhaan.
Kaalia ja perunaa saa aina edullisesti, mutta mulla siis kipurahoja kasviksissa 2€/kg ja aina löytynyt jotain syötävää. Vaikka sit pakasteena. Toki jos kallis kauppa niin etsin halvemman kaupan ja etsin tarjouksia. Lihaa tai kanaa en osta jos hinta yli 10€/kg. Kalassa lohta ostan joskus tarjouksesta tai sillipurkin, mutta yleensä kalastaa itse. Marjat ja sienet myös kerään itse. Pikakahvia ja kauramaitoa juon kupillisen päivässä. Suhteellisen yksinkertaisilla aineksilla tulen toimeen. Soijasuikaleita syön joskus ja kaurapuuroa ja ruisleipää. Ei mene yli 100€/kk.
"Tavallisesti juhlaan ovat tervetulleita kaikki ylioppilaalle läheiset tai jollain tavalla tutut ihmiset, eikä vieraita kutsuta erikseen."
Innostuin googlaamaan ylioppilasjuhlien vietosta menneillä vuosikymmenillä ja lainaamani teksti on yhä nykypäivää.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää nyt joku mulle: eli 80-luvulla oli tapana, että 150 vierasta ilmaantui vain lehden perusteella juhlimaan toisten kotiin ja syömään? Millä se perhe tuli? Hevosilla, junalla vai autolla? Miten he mahtui sinne pihalle, ja eikö ollut ruuhkaa pihalla parkkeerauksen kanssa kun kiersivät eri taloissa pitkin pitäjiä sinne tänne? Kerrostalon edessä kaikki 100 autoa per asunto? Mitä vietiin siihen aikaan onnittelulahjaksi sille ylioppilaalle?
Kyllä ne vieraat vain ilmaantuivat omia aikojaan yo-juhlille, ja heille tarjottiin kahvit, kakkua ja jotain pientä naposteltavaa. Useimmat vieraat kiersivät onnittelemassa useita ylioppilaita samana päivänä, joten kukaan ei viipynyt kauan eikä syönyt isosti. Ylioppilas oli paikalla vastaanottamassa vieraita klo 18.00 asti ja lähti sen jälkeen kaverien kanssa omiin rientoihinsa.
Mikäli joku vähemmän tuttu oli lähettänyt onnittelukortin, niin ylioppilas saattoi soittaa hänelle ja kutsua kahvikupilliselle.
Tästä ylioppilasjuhlista on väännetty kättä tällä palstalla aikaisemminkin:
Oli noita ketjuja enemmänkin, mutta tätä samaa vääntämistä se on koko ajan: ennen maaseudulla oli tapana yksinkertaisesti vain mennä ylioppilasjuhliin (kukan ja mahdollisesti pienen lahjan, yleensä rahaa tai sekki kanssa, ei tyhjin käsin). Juhliin mentiin aikaisintaan kahdelta, koska "kaikki" tiesivät, että koulussa oli lakitus aamulla, sitten oli kuvauskäynti kuvaamossa ja vielä kahvinkeitto ennen kuin kannatti mennä juhliin. Juhlat olivat aina kotona. Paikkakunnasta riippuen saattoi olla paikallislehdessä yhteiskutsu juhliin (tämä on kai edelleen voimissaan Pohjanmaalla tietyissä kunnissa), muualla juhliin vaan mentiin. Kauempana asuville sukulaisille saatettiin soittaa, että lakki on tulossa, tulkaa juhlimaan, lähempänä olevat joko tiesivät muutenkin tai vähintään lukivat paikallislehdestä (kuten Aamulehti, Etelä-Suomen Sanomat tms) lukioista valmistuneiden nimet.
Juhliin mentiin liukuvasti, eikä niissä viivytty tuntikausia, vieraammat vaan nostivat onnittelumaljat ja ehkä hörppäsivät kahvit ja kaakunpalankin söivät, mutta sitten lähimmät saattoivat olla juhlissa koko päivän, heille oli järjestetty ruokakin.
Perinteisen etiketin mukaan ylioppilasjuhliin ei kutsuttu, vaan niihin mentiin tosiaan pistäytymään (kahvittelemaan, seurustelemaan muiden vieraiden kanssa).
Em. kommentit koskevat siis maaseudulla järjestettyjä ylioppilasjuhlia.
Vierailija kirjoitti:
"Tavallisesti juhlaan ovat tervetulleita kaikki ylioppilaalle läheiset tai jollain tavalla tutut ihmiset, eikä vieraita kutsuta erikseen."
Innostuin googlaamaan ylioppilasjuhlien vietosta menneillä vuosikymmenillä ja lainaamani teksti on yhä nykypäivää.
En itse ainakaan halua kestitä jotain vanhaa koulukiusaajaani tai ketään ylioppilaalle jollain tavalla tuttuja ihmisiä. Hemmetin kallista ja itse ainakin tilaisin pitopalvelun paikalle, että voin keskittyä seurusteluun niiden itselleni tärkeiden vieraiden kanssa. Eli en valitettavasti päästäisi kotiini jos joku kutsumaton oveen koputtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ylioppilasjuhlista on väännetty kättä tällä palstalla aikaisemminkin:
Oli noita ketjuja enemmänkin, mutta tätä samaa vääntämistä se on koko ajan: ennen maaseudulla oli tapana yksinkertaisesti vain mennä ylioppilasjuhliin (kukan ja mahdollisesti pienen lahjan, yleensä rahaa tai sekki kanssa, ei tyhjin käsin). Juhliin mentiin aikaisintaan kahdelta, koska "kaikki" tiesivät, että koulussa oli lakitus aamulla, sitten oli kuvauskäynti kuvaamossa ja vielä kahvinkeitto ennen kuin kannatti mennä juhliin. Juhlat olivat aina kotona. Paikkakunnasta riippuen saattoi olla paikallislehdessä yhteiskutsu juhliin (tämä on kai edelleen voimissaan Pohjanmaalla tietyissä kunnissa), muualla juhliin vaan mentiin. Kauempana asuville sukulaisille saatettiin soittaa, että lakki on tulossa, tulkaa juhlimaan, lähempä
Ske on monimaanikko.
Veikkaan, että nämä, jotka kuvittelevat ylioppilasjuhlien olevan pömpöösejä pönötysjuhlia, eivät ole koskaan käyneet ylioppilasjuhlissa, tai joiden jälkikasvu on suvun ensimmäinen ylioppilas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse ainakaan halua kestitä jotain vanhaa koulukiusaajaani tai ketään ylioppilaalle jollain tavalla tuttuja ihmisiä. Hemmetin kallista ja itse ainakin tilaisin pitopalvelun paikalle, että voin keskittyä seurusteluun niiden itselleni tärkeiden vieraiden kanssa. Eli en valitettavasti päästäisi kotiini jos joku kutsumaton oveen koputtaisi.
"Meillä on juhlat. Tänne ei ole tulemista!"
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että nämä, jotka kuvittelevat ylioppilasjuhlien olevan pömpöösejä pönötysjuhlia, eivät ole koskaan käyneet ylioppilasjuhlissa, tai joiden jälkikasvu on suvun ensimmäinen ylioppilas.
Eikö tämä kirjoittaja väittänyt, että hänen juhliinsa kutsuttiin peräti pappi ja entiset opettajat. Kaikki muut sitten luki lehdestä = 150 kävijää ja tulivat ihan kuokkimaan omin luppinensa. Kutsutaanko siis siellä landella pappi ja entiset opettajat juhliin ja muut vieraat sitten käy vain heittämässä kukkapuskan? Mutta kyllä jos juhlakalu on pukeutunut parhainpiinsa niin myös vieraat sitä kunnioittaa eikä lampsi sisään lantsareissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Meillä on juhlat. Tänne ei ole tulemista!"
No jotain sellaista. Tai Oho, no moi. Tämäpä on yllätys, meillä on juuri ruokailu kesken. Mutta kiitos onnitteluista ja vaihdetaan kuulumiset paremmalla ajalla.. - Tosiaan kun sitä Pitopalvelua tilaa, niin pitää olla tiedossa jo hyvissä ajoin niiden vieraiden määrä ja siitä laskutetaan sen mukaan. Olen myös maksanut astioista, eikä minulta löytyisi 150 kappaletta astioita tai kotiini edes niin monta vierasta mahtuisi pieneen kerrostalokaksioon. Vaikka kuinka tulisi vain käymään klo 15-18 välissä.
Satku ei riitä kun viikoks. Hyvät ruokajakelut joissain paikoissa. Meidän kylil saa kerran 2 kk diakoniasta( kiitti srk kuitenkin siitä!) pussin, eikä mitään ruokajonoa ole edes. Joskus saattaa olla keittolounas 3€, hyvin harvoin kirkolla. Det är kiva de!
Vierailija kirjoitti:
kirjoitetaan pompöösi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä kirjoittaja väittänyt, että hänen juhliinsa kutsuttiin peräti pappi ja entiset opettajat. Kaikki muut sitten luki lehdestä = 150 kävijää ja tulivat ihan kuokkimaan omin luppinensa. Kutsutaanko siis siellä landella pappi ja entiset opettajat juhliin ja muut vieraat sitten käy vain heittämässä kukkapuskan? Mutta kyllä jos juhlakalu on pukeutunut parhainpiinsa niin myös vieraat sitä kunnioittaa eikä lampsi sisään lantsareissaan.
Mitä mieltä olet luetun ymmärtämisen kyvystäsi? Mistä kehittelit sen että pappi ja opettajat olisi erikseen kutsuttu ja eikö millään mene jakeluun että kyse ei ole kuokkavieraista.
Jos ennen aikaan maaseudulla oli kaikilla samaan aikaan nuorisolla ne ylioppilasjuhlat kun kaikki tiesivät päivän ja kellonajan että 14-18, niin miten tosiaan pitopalveluyrittäjiä riitti jokaiselle perheelle? Tai kaikilla oli rahaa sellainen kotiin pyytää kakkukahvittamaan 150 vierasta ja ruoka kaukaisemmille vieraille? Ja kuka sitten pesi ja kuivasi niitä astioita koko ajan, että isäntäväki sai juteltua vieraiden kanssa jos ei siihen pitopalvelun ollut varaa? Aikamoista ennen aikaan ollut meininki. Opettajillakin ollut kiirettä käydä jokaisen oppilaan kodissa parin tunnin sisällä. Ja jonkun pappikin siellä juhlissa kierrellyt? Ja miten tuo oikeasti kaupunkiasunnossa hoidettu? Mielenkiintoista. T. Yksiössäni omia ylioppilasjuhlia viettävä. Kaikki ei tosiaan asu täysi-ikäisinä enää vanhempien helmassa, eikä kaikkien vanhemmat välttämättä ole edes elossa tai asu maaseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ennen aikaan maaseudulla oli kaikilla samaan aikaan nuorisolla ne ylioppilasjuhlat kun kaikki tiesivät päivän ja kellonajan että 14-18, niin miten tosiaan pitopalveluyrittäjiä riitti jokaiselle perheelle? Tai kaikilla oli rahaa sellainen kotiin pyytää kakkukahvittamaan 150 vierasta ja ruoka kaukaisemmille vieraille? Ja kuka sitten pesi ja kuivasi niitä astioita koko ajan, että isäntäväki sai juteltua vieraiden kanssa jos ei siihen pitopalvelun ollut varaa? Aikamoista ennen aikaan ollut meininki. Opettajillakin ollut kiirettä käydä jokaisen oppilaan kodissa parin tunnin sisällä. Ja jonkun pappikin siellä juhlissa kierrellyt? Ja miten tuo oikeasti kaupunkiasunnossa hoidettu? Mielenkiintoista. T. Yksiössäni omia ylioppilasjuhlia viettävä. Kaikki ei tosiaan asu täysi-ikäisinä enää vanhempien helmassa, eikä kaikkien vanhemmat välttämättä ole edes elossa tai asu maaseudulla.
Ei ole kyse mistään ennen vanhaan tapahtuvasta ja ne tarjoilut laitettiin yleensä itse. Tiedän itsekin ihmisiä, jotka kertovat ettei heidän lakkiaisiin kutsuttu erikseen kuin jotain kauempana asuvia sukulaisia, muut tuli omalta kylältä ilman kutsua. Apukäsinä omia ylioppilaan sisaruksia ja muuta lähipiiriä.
Luonnollisesti varmaan osaat päätellä, että kun puhutaan pikkupaikkakunnista, ei puhuta mistään kaupunkiasunnoista.
Sken kannattaa nyt varautua sitten tekemään niitä ruokiaan sitten myös virallisena ylioppilaspäivänä koska vieraita varmaan poikkeaa sinne kakkukahveille kun poikien nimetkin ollut paikallislehdessä
Vierailija kirjoitti:
Kaalia ja perunaa saa aina edullisesti, mutta mulla siis kipurahoja kasviksissa 2€/kg ja aina löytynyt jotain syötävää. Vaikka sit pakasteena. Toki jos kallis kauppa niin etsin halvemman kaupan ja etsin tarjouksia. Lihaa tai kanaa en osta jos hinta yli 10€/kg. Kalassa lohta ostan joskus tarjouksesta tai sillipurkin, mutta yleensä kalastaa itse. Marjat ja sienet myös kerään itse. Pikakahvia ja kauramaitoa juon kupillisen päivässä. Suhteellisen yksinkertaisilla aineksilla tulen toimeen. Soijasuikaleita syön joskus ja kaurapuuroa ja ruisleipää. Ei mene yli 100€/kk.
Voisi myös kertoa sen oman annoskoon ja montako kertaa syö päivässä. Hyvin moni ostaa noita mainittuja ruokia ja rahaa menee silti helposti yli 100 e/kk, koska erona on nimenomaan se annoskoko. Mikä ihme siinä on, että täällä osa laukoo omaa ruokavaliota yhtenä ainoana oikeana totuutena, vaikka annoskoot on monesti niin pieniä, että siinä on vasta jonkun toisen puolet päivän kalorintarpeesta?
Katsos Helsingissä ei ilmestynyt paikallislehtiä missä olisi ylioppilaat mainittu joten Helsingissä ei pidetty ylioppilasjuhliakaan.