Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18622)

Vierailija
5581/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse seuraan täällä oikein mielelläni, että miten Sken YO-juhlat etenevät! Onhan täällä ollut keskustelua huonoista treffeistäkin ja mistä kaikesta. Ja onhan tämä hauska vinkki, että jos haluaa järjestää ylioppilasjuhlat halvalla niin tekee vaan pepperonipitsaa, jota syödään käsillä ja kakun. Viinaksia sitten kannattaakin varata tarpeeksi ettei juhlavieraat loukkaannu huonoista tarjottavista. Lähtevät vielä hiihtelen takseilla kotiinsa juhlien päätteeksi. Varsinkin jos anoppi on järjestänyt hauskaa ohjelmaa kun muut eivät halua seurustella vieraiden kanssa. Edes ne yo-sankarit eivät halunneet vieraita kotiinsa.

Vierailija
5582/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalla vielä 80-luvullakaan ei ollut tapana lähettää kutsuja ylioppilasjuhliin eikä hautajaisiin. Sana kyllä kiersi suusta suuhun, jos ei sitä Tyrvään Sanomien ylioppilasluetteloa osannut lukea. Juhlat pidettiin kotona, se oli täysin itsestäänselvää. Muihin juhliin kutsuttiin kyllä, puhelimitse, lehti-ilmoituksella tai postitse.

Jos joku lähetti kutsut lakkiaisiin, niin sitä paheksuttiin. Nykytermein wt-touhua.

Nykyään whatsapp-kutsu taitaa olla se korrektein muoto, postin kautta kirje voi kulkea melkein kaksi viikkoa. Johan siinä Heluna-täti on ehtinyt repiä joogahousunsa, kun instassa muut hotjoogalaiset kehuu kutsuillaan.

No just just. Tuosta vaan kestitään 150 yllätysvierasta.Voi herranen aika näitä juttuja ja ketjun aihe on satasen ruoat eikä jonkun mielikuvitusylioppilasjuhla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5583/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateria jauheliha 3,99e

Barilla 2,09e

Maggi lihaliemi 2,45e

= Spagettia

Kanankoipi 3,25e *2

Risella pitkäriisi 2,69e

Curry mauste 0,61e

= Kanaa, riisiä ja currykastiketta

Kevytmaito 1,25e *2

Jogurtti 1,48e *2

Vihanneksia / hedelmiä töihin, joskus leipää, oivariinia tai yli kilon juusto mut + / - 10e

Kaikki yht. 2vko yhdeltä ihmiseltä vähän yli 30e.

Vierailija
5584/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla vielä 80-luvullakaan ei ollut tapana lähettää kutsuja ylioppilasjuhliin eikä hautajaisiin. Sana kyllä kiersi suusta suuhun, jos ei sitä Tyrvään Sanomien ylioppilasluetteloa osannut lukea. Juhlat pidettiin kotona, se oli täysin itsestäänselvää. Muihin juhliin kutsuttiin kyllä, puhelimitse, lehti-ilmoituksella tai postitse.

Jos joku lähetti kutsut lakkiaisiin, niin sitä paheksuttiin. Nykytermein wt-touhua.

Nykyään whatsapp-kutsu taitaa olla se korrektein muoto, postin kautta kirje voi kulkea melkein kaksi viikkoa. Johan siinä Heluna-täti on ehtinyt repiä joogahousunsa, kun instassa muut hotjoogalaiset kehuu kutsuillaan.

No just just. Tuosta vaan kestitään 150 yllätysvierasta.Voi herranen aika näitä juttuja ja ketjun aihe on satasen ruoat eikä jonkun mielikuvitusylioppilasjuhla.

Hyvä ihminen, ymmärrä nyt, ne eivät olleet yllätysvieraita koska se oli tapa. Naapuri- ja tuttavapiirin laajuudesta riippuen, mahdollisesti myös sosiaalisen aseman perusteella oli pääteltävissä vieraiden määrä. Kun käytiin myös muiden juhlissa vastaavasti niin siitä sai vertailutietoa. Ja häpeä olisi ollut jos tarjoilut olisivat loppuneet kesken. Juhlien parhaita puolia myös rääppiäiset - herkkuja tarjolla pitkin viikkoa. Mutta joo, kotipaikkani ei ollut mikään laihia.

Vierailija
5585/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en syö mitään pupun kasviksia vaan ihan sika-nautaa 300g 1,69€ päivässä ja sipulin 0,20€ ja pastaa tai riisiä 0,20€. Joskus ostan kanapaketin jos alennuksessa -50% eli 1,50€ mutta muuten kaurapuuroa kananmunalla ja urheilen paljon. Maitoa juon pari lasia treenin jälkeen. Alle 3€ menee joka päivä ruokailuun. Enemmänkin 2,5€ mutta vitamiinit syön purkista ja olen lihaksikas. Mitä toi nyt sitten tekee jotain 80€ kuukaudessa. Jos kasviksia haluisin niin ostaisin vaan papuja jotka laitan jauhelihan joukkoon tai sitten jotain pakastekasvista. Eli ole mikään ongelma syödä alle 100€ mitä täällä valitetaan

Joka päivä 300 g sikanautaa? Tulee melkoinen määrä kovaa rasvaa ruokavalioon tuosta jo ja hintaa n. 50 e/kk eli 30-50 eurolla pitäisi saada kaikki muu kuukauden ruoka. Kyllä montaa urheilevaa kiinnostaa myös ruokavalion terveellisyys, ja siihen kuuluu monipuolisesti

Joka päivä syön samalla lailla. Aamulla kaurapuuro ja kananmuna, sitten salitreeni, 2 lasia maitoa. Pelailen koneella ja keitän pastan ja jauhelihan, joista syön puolet eli pastaa 300g ja jauhelihaa 150g ja puolikas sipuli. Sitten pelaan tietokoneella. Käyn lenkillä 10km. Syön loput jauhelihasta ja pastasta. Pelaan koneella. Illalla kaurapuuro. La ja su en käy salilla mutta silloin käyn yleensä uimahallissa tai rannalla tai ulkosalilla tai vaeltamassa tai muuta ulkoliikuntaa kuten vanhempien mökillä pihatöitä.

Vierailija
5586/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Skellä ollut mies ja 5 lasta? Eikö se mies tai lapset voisi jaksaa sinne uimarannalle etsiä ne saavit varastosta etukäteen ja saunaa lämmittää silloin juhlapäivä jos teemana on rennot juhlat? Ei Ske tietenkään voi samaan aikaan piileskellä keittiössä ja olla lämmittämässä saunaa, mutta tämän tehtävän voisi vaikka nakittaa jollekin niistä 10 nuoresta kaveruksesta, jotka tulevat juhliin syömään pepperonipizzaa sormin? Kun muutenkin asuvat lähellä, niin tuskinpa liian vieraskoreita tässä tapauksessa ollaan muutenkaan. Saisivat jotain muutakin aikaiseksi kun mennä sinne huvilaan piiloon muilta vierailta. Melkein sen anopin kannattais keksiä ohjelmanumeroksi ihan piilosillaan-leikkiä :D Isäntäväki pääsisi loistamaan :D

Vierailija
5587/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en syö mitään pupun kasviksia vaan ihan sika-nautaa 300g 1,69€ päivässä ja sipulin 0,20€ ja pastaa tai riisiä 0,20€. Joskus ostan kanapaketin jos alennuksessa -50% eli 1,50€ mutta muuten kaurapuuroa kananmunalla ja urheilen paljon. Maitoa juon pari lasia treenin jälkeen. Alle 3€ menee joka päivä ruokailuun. Enemmänkin 2,5€ mutta vitamiinit syön purkista ja olen lihaksikas. Mitä toi nyt sitten tekee jotain 80€ kuukaudessa. Jos kasviksia haluisin niin ostaisin vaan papuja jotka laitan jauhelihan joukkoon tai sitten jotain pakastekasvista. Eli ole mikään ongelma syödä alle 100€ mitä täällä valitetaan

Joka päivä 300 g sikanautaa? Tulee melkoinen määrä kovaa rasvaa ruokavalioon tuosta jo ja hintaa n. 50 e/kk eli 30-50 eurolla pitäisi saada kaikki muu kuukauden ruoka. Kyllä montaa urheilevaa kiinnostaa myös ruokav

Niin enkä ikinä ole tykännyt kasviksista enkä niitä lapsenakaan syönyt. Miksi niitä pitäisi syödä kun moni ei täälläkään syö edes lihaa tai syövät vain jotain herkkuja. Mulla myös monia allergioita ja tämä ruokavalio sopii mulle parhaiten. Puputtakaa muut pupun heinää jos huvittaa. Kylässä otan salaattia mutta en sitä kotiin ostaa pilaantuis vaan.

Vierailija
5588/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lehdessä ylioppilaat ilmoitettiin? Iltasanomissa taisi olla aikanaan sellainen liite, oma nimeni oli myös siellä ja 80-luvulla kirjoitin yloppilaaksi, mutta en ole koskaan kuullut, että sen perusteella ihmiset tulisivat peräti 150 ihmisen voimin kutsumatta kuokkimaan ylioppilasjuhliin. Koko ajatushan on aivan järjetön ja mielikuvituksen tuotosta.

Et ole ikinä kuullut paikallislehdistä? Monet niistä julkaisee oman paikkakunnan ylioppilaiden nimet. Kun paikkakunta on pieni, tapakulttuuriin voi kuulua ettei erikseen kutsuta.

Lopeta jo se jankkaaminen. Ei kukaan tuohon aikaan lukenut paikallislehdestä, että serkku kirjoitti ylioppilaaksi, lähdenpä tästä hänen juhliinsa kello x. Kyllä tuolloin lähetettiin ihan normaalisti kutsut ylioppilasjuhliin. Mieti nyt järjelläsi tuota ihmismäärääkin

Tirsk! Ihan on viime vuosinakin ollut tapana tietyillä pikkupaikkakunnilla, että paikallislehdestä katsotaan ylioppilaat ja mennään tuttujen juhliin. Ei ne ole yllätysvieraita eikä kuokkijoita vaan niihin vieraisiin varaudutaan.

Vierailija
5589/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli budjetti 17 markkaa päivässä ruokaan että pääsin viikonloppuna juomaan ravintolaan kuusi keskiolutta.

Tämä vuonna 1993. 

Vierailija
5590/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen ruoka on halpaa kyllä. Eli tehdään isoja satseja simppeliä ruokaa. Jollekin se on pasta ja jauheliha, jollekin pelkät kasvikset ja soijasuikaleet. Mutta heti kun alat ostelemaan sipsiä, karkkia, jäätelöä ja keksiä ja montaa erilaista lihapakettia ja leikkelettä, kaikkia eri vihanneksia ja värejä kymmenittäin, hedelmiä ja marjoja ja kasvisproteiineja ja vielä vähän muroja ja mysliä ja 5 erilaista leipäpakettia ja 10 erilaista puuroa ja 100 uutta maustepurkkia ja 10 erilaista maitoa tai rahkaa ja 5 eri kastikkeita niin tottakai se budjetti paukkuu. Mielestäni noita kaikkia ei tarvitse olla vaan ihan muutamilla perusaineilla tulee toimeen ilman mitään kuolemaa tai puutostiloja. Ihmisiä nykyään pelotellaan koko ajan. Uutisissa kerrotaan että jos joskus maha on kipeä, niin se on varma suolistosyövän merkki tai jos nikama kerran niksui kun jalkaterä pyöritteli niin se tarkoittaa pakollista amputaatiosta tai vähintään aivosyöpää. Haloo.

Vierailija
5591/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vakkariruoka on pannulla paistettu riisi, johon laitan kourallisen pakastekasviksia, ruokalusikallisen pähkinöitä ja kananmunan. Syön tota joka päivä ja käyn myös salilla. Ja harvoin syön lihaa tai kasvisproteiinejä, mutta mielestäni kehityn hyvin enkä mikään kovin bodatun näköinen halua ollakkaan. Lähinnä kiinteä ja energinen, ja sen olen saavuttanut. Olen siis nainen. Mut siis toi ruoka ei paljoa maksa. Mitä mä nyt sanoisin. Ehkä joku 0,70€ annos? No alle euron kuitenkin.

Vierailija
5592/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lehdessä ylioppilaat ilmoitettiin? Iltasanomissa taisi olla aikanaan sellainen liite, oma nimeni oli myös siellä ja 80-luvulla kirjoitin yloppilaaksi, mutta en ole koskaan kuullut, että sen perusteella ihmiset tulisivat peräti 150 ihmisen voimin kutsumatta kuokkimaan ylioppilasjuhliin. Koko ajatushan on aivan järjetön ja mielikuvituksen tuotosta.

Et ole ikinä kuullut paikallislehdistä? Monet niistä julkaisee oman paikkakunnan ylioppilaiden nimet. Kun paikkakunta on pieni, tapakulttuuriin voi kuulua ettei erikseen kutsuta.

Lopeta jo se jankkaaminen. Ei kukaan tuohon aikaan lukenut paikallislehdestä, että serkku kirjoitti ylioppilaaksi, lähdenpä tästä hänen juhliinsa kello x. Kyllä tuolloin lähetettiin ihan normaalisti kutsut ylioppilasjuhl

En mä haluaisi, että kaken maailman puolitutut tulisi pälyilemään kotiani jos en ole heitä kotiini kutsunut. Onnittelukortit voivat lähettää, mutta jotkut haluavat viettää juhlia ihan perheen kesken, eivätkä halua kotiinsa syömään ja väkisin kuulumisia vaihtamaan mitään hyvänpäivän tuttuja. Aika ajattelematonta mennä vaan toisten kotiin syömään jos ei edes tiedä milloin se perhe niitä juhlia aikoo viettää ja mihin kellon aikaan. Kyllä itseäni hävettäisi jos menisin kutsumatta kylään, ja perhe siellä munasillaan vaikka saunassa parhaillaan tai yöpukusillaan pitämässä siivouspäivää. Tai syömässä perheen kesken riisiä ja kanankoipia ruokapöydässä.

Vierailija
5593/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä ei olw kyllä normaalia katsoa lehdestä, että kuka valmistui ja mennä vain juhliin kutsumatta jonain päivänä itse keksittyyn kellonaikaan. Ja että isäntäväki on tähän ihan varautunut ja se ln tavallista vielä nykypäivänä. Olen eri mieltä. Tulee ihan paha mieli niiden vanhuksien puolesta, jotka joutuvat valehtelemaan ja maksamaan omasta pienestä eläkkeestään, että joutuvat kirjoittamaan paikallislehteen jonkum viestin, että en vietä merkkipäivääni tai olen matkoilla. Ne kutsutaan kylään, ketä vieraaksi halutaan. Ja silloin ollaan varauduttu. Itse en edes avaa ovea, ellen ole odottanut jotain vierasta. Ei kiinnosta jutella kaupustelijoille tai pyytää joku tuttu sisälle, jos olen vaikka katsomassa leffaa tai tekemässä ruokaa.

Vierailija
5594/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta jo se jankkaaminen. Ei kukaan tuohon aikaan lukenut paikallislehdestä, että serkku kirjoitti ylioppilaaksi, lähdenpä tästä hänen juhliinsa kello x. Kyllä tuolloin

En mä haluaisi, että kaken maailman puolitutut tulisi pälyilemään kotiani jos en ole heitä kotiini kutsunut. Onnittelukortit voivat lähettää, mutta jotkut haluavat viettää juhlia ihan perheen kesken, eivätkä halua kotiinsa syömään ja väkisin kuulumisia vaihtamaan mitään hyvänpäivän tuttuja. Aika ajattelematonta mennä vaan toisten kotiin syömään jos ei edes tiedä milloin se perhe niitä juhlia aikoo viettää ja mihin kellon aikaan. Kyllä itseäni hävettäisi jos menisin kutsumatta kylään, ja perhe siellä munasillaan vaikka saunassa parhaillaan tai yöpukusillaan pitämässä siivouspäivää. Tai syömässä perheen kesken riisiä ja kanankoipia ruokapöydässä.

80-luvun tapakulttuurista: ensin koululla lakitustilaisuus. Sitten puolen päivän jälkeen vieraiden vastaanotto, klo 14 erittäin sopiva aika mennä onnittelemaan.  Kauempaa tulleet vieraat saapuvat tietenkin ensin, etenkin jos ovat olleet jo koululla. Kohteliaasti usea kauempaakin tullut vieras käy lakituksen jälkeen esimerkiksi sukuhaudalla ja saapuu sitten vasta juhliin jättääkseen aika viimeisiin valmisteluihin. Ylioppilas voi lähteä klo 18 jälkeen omiin rientoihinsa.

Vierailija
5595/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheen lapsi ei myöskään muutama vuosi sitten innostunut pitämään YO-juhlia sukulaisille ja perhetutuille, vaikka me vanhemmat toivottiin. Kavereiden kanssa halusi kuitenkin juhlia, niin käytiin yhdessä kaupassa nuoren kanssa ostamassa kärryllinen mieluisia ruokia ja juomia kotiin. Itse me aikuiset mentiin hotelliin siksi aikaa yöksi, että nuori sai juhlia rauhassa mieluisessa seurassa. Eiköhän noi ole jo menneen talven lumia, että koko pitäjä ja naapurikunta tulee omin päin kylään juhlimaan ilman kutsua.

Vierailija
5596/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheen lapsi ei myöskään muutama vuosi sitten innostunut pitämään YO-juhlia sukulaisille ja perhetutuille, vaikka me vanhemmat toivottiin. Kavereiden kanssa halusi kuitenkin juhlia, niin käytiin yhdessä kaupassa nuoren kanssa ostamassa kärryllinen mieluisia ruokia ja juomia kotiin. Itse me aikuiset mentiin hotelliin siksi aikaa yöksi, että nuori sai juhlia rauhassa mieluisessa seurassa. Eiköhän noi ole jo menneen talven lumia, että koko pitäjä ja naapurikunta tulee omin päin kylään juhlimaan ilman kutsua.

Te olette ilmeisesti varakas perhe, muuta Ske haluaa siksi väkisin kutsua perhetuttuja ja sukulaisia, että lapset saisivat rahaa. Vaikka ne nuoret eikä Ske itse halua vieraiden kanssa jutella niin ilmeisesti lahjat kelpaa, vai miksi kukaan pyytäisi vieraita kotiin juhlimaan ja syömään pepperonipitsaa sormin, jos aikomuksistaan ei ole edes jutella vieraiden kanssa?

Vierailija
5597/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vakkariruoka on pannulla paistettu riisi, johon laitan kourallisen pakastekasviksia, ruokalusikallisen pähkinöitä ja kananmunan. Syön tota joka päivä ja käyn myös salilla. Ja harvoin syön lihaa tai kasvisproteiinejä, mutta mielestäni kehityn hyvin enkä mikään kovin bodatun näköinen halua ollakkaan. Lähinnä kiinteä ja energinen, ja sen olen saavuttanut. Olen siis nainen. Mut siis toi ruoka ei paljoa maksa. Mitä mä nyt sanoisin. Ehkä joku 0,70€ annos? No alle euron kuitenkin.

Tämä on arvatenkin jonkun pienikokoisen 50 kg naisihmisen syömistä, salilla treenataan vähän sinne päin ja ruokavalio on vähän sinnepäin. Aika monella muulla perusliikkujallakin on touhussa enemmän tavoitetta ja ruokavalio on oikeasti laskettu gramman tarkkuudella proteiinien, rasvan ja hiilihydraattien suhteen. Sikanauta ei kuulu monella salillakävijällä ruokavalioon ollenkaan, koska siinä on liikaa huonolaatuista rasvaa proteiinin määrään suhteutettuna. Yleensä syödään kalliimpaa 10% nautaa, ja päivässä riittävästi muitakin proteiininlähteitä.

Vierailija
5598/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni on olla alle 60 kiloinen pieni nainen. Säästyy rahat ja terveyskin säilyy vähän vähemmälläkin. 

N53 kg

Vierailija
5599/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on arvatenkin jonkun pienikokoisen 50 kg naisihmisen syömistä, salilla treenataan vähän sinne päin ja ruokavalio on vähän sinnepäin. Aika monella muulla perusliikkujallakin on touhussa enemmän tavoitetta ja ruokavalio on oikeasti laskettu gramman tarkkuudella proteiinien, rasvan ja hiilihydraattien suhteen. Sikanauta ei kuulu monella salillakävijällä ruokavalioon ollenkaan, koska siinä on l

Kiva kun nyt tiedätkin mun liikkumisista yhtäkkiä kaiken! Että ihan perusliikkujakin laskee kalorinsa gramman tarkkuudella. Ok. No mä en kyllä, riittää että mulla hyvä olo ja terve olen ja kehityn saliharrastuksessani. En tiedä mistä sikanaudasta puhut kun en sitä oikeastaan syö, mutta taloudellisesta näkökulmasta se on halvempaa kuin joku vähärasvainen nauta, eikä tarvitse pannulle erikseen rasvaakaan lisätä. Kaikki ravinto vaan talteen.

Vierailija
5600/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onni on olla alle 60 kiloinen pieni nainen. Säästyy rahat ja terveyskin säilyy vähän vähemmälläkin. 

N53 kg

Samaa mieltä. Ärsyttäkööt muita vain rahan ja ruoan kulutus. Ja terveyshuolet. N46 kg

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi