Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18622)

Vierailija
5561/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä lehdessä ylioppilaat ilmoitettiin? Iltasanomissa taisi olla aikanaan sellainen liite, oma nimeni oli myös siellä ja 80-luvulla kirjoitin yloppilaaksi, mutta en ole koskaan kuullut, että sen perusteella ihmiset tulisivat peräti 150 ihmisen voimin kutsumatta kuokkimaan ylioppilasjuhliin. Koko ajatushan on aivan järjetön ja mielikuvituksen tuotosta.

Et ole ikinä kuullut paikallislehdistä? Monet niistä julkaisee oman paikkakunnan ylioppilaiden nimet. Kun paikkakunta on pieni, tapakulttuuriin voi kuulua ettei erikseen kutsuta.

Vierailija
5562/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lehdessä ylioppilaat ilmoitettiin? Iltasanomissa taisi olla aikanaan sellainen liite, oma nimeni oli myös siellä ja 80-luvulla kirjoitin yloppilaaksi, mutta en ole koskaan kuullut, että sen perusteella ihmiset tulisivat peräti 150 ihmisen voimin kutsumatta kuokkimaan ylioppilasjuhliin. Koko ajatushan on aivan järjetön ja mielikuvituksen tuotosta.

Et ole ikinä kuullut paikallislehdistä? Monet niistä julkaisee oman paikkakunnan ylioppilaiden nimet. Kun paikkakunta on pieni, tapakulttuuriin voi kuulua ettei erikseen kutsuta.

Lopeta jo se jankkaaminen. Ei kukaan tuohon aikaan lukenut paikallislehdestä, että serkku kirjoitti ylioppilaaksi, lähdenpä tästä hänen juhliinsa kello x. Kyllä tuolloin lähetettiin ihan normaalisti kutsut ylioppilasjuhliin. Mieti nyt järjelläsi tuota ihmismäärääkin: 150. Jaettiinko siellä ilmaisia ämpäreitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5563/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikallislehdissä ilmoitus, ei sitä yksittäiset henkilöt jättäneet erikseen vaan ihan yleinen luettelo. Käsittääkseni myös myöhemmin vastaavasti on ilmoitettu ammattiin valmistuneita. Tuo oli todellakin tapana ettei kutsuja lähetetty erikseen. Tarkkaan en enää muista omia juhliani, mutta ei varmaan ihan 150 henkeä ollut vieraita, toista sataa kylläkin. Ei kyse ole/ollut kuokkimisesta vaan sen aikaisista hyvistä tavoista. Naapureiden lapset käytiin onnittelemassa ja naapureiden tuloo

No ei varmasti ollut mitkään eri tavat. Ei 80-luku ollut mitään kivikautta. Kyllä sun jutut kasvaa omituisiin sfääreihin. Kyllä kutsut lähetettiin tuolloinkin, mistä kukaan loihtii 150 ihmiselle tarjottavat yhtäkkiä. Ihan samalla tavalla pidettiin puheita ja laitettiin tarjottavaa ihmisille. Olisi tosi outoa, että sukulaisia paukahtaisi paikalle ilman kutsua.

Ihan ensimmäistä kertaa kommentoin, joten eivät mun juttuni ole mihinkään kasvaneet. Ei niitä tarjoiluja yhtäkkiä loihdittu, vaan valmisteluja tehtiin pitkin viikkoa tai aiemminkin. yritin muistella mitä oli tarjolla: kuohuviiniä, louhisaaren juomaa, lusikkaleipiä, kaneliässiä, semmoisia pipareita jotka oli kastettu toisesta päästä suklaaseen nimeä en muista, pullapitkoa, kuivakakkuja, kermakakkuja, suklaakakkuja, karjalanpiirakoita ja voileipäkakkuja. Sen aikaisissa juhlissa oli muistikuvieni mukaan kahta koulukuntaa suolaisten suhteen, nuoremmilla oli tarjolla voileipäkakkuja, vanhemmilla oli voileipätarjottimia. On toki mahdollista että ihmisiä kohdattaessa on kutsustakin mainittu, mutta kyllä hyviin tapoihin kuului se onnitteleminen kutsumattakin. Vieraiksi tuli myös pappi ja vanhoja opettajia. Nykypäivänä tilanne taitaa olla erilainen, paikallislehdetkin ovat maksumuurin takana ja tilaajat vähentyneet.

Vierailija
5564/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin itse miettimään, että Ske on kuitenkin kasvotusten ehtinyt jo 30 vierasta sinne juhliin kutsumaan, mutta tietää jo etukäteen, ettei heidän kanssaan jaksa seurustella hän itse eikä lapset, tai sitä rantaakaan laittaa kuntoon vaikka selkeästi aikaa olisi ollut. Missä nämä ihmiset kohtaavat niin usein, jossain kyläkaupalla kaikki kokoontuvat viikottain? Olisi arvokasta kunnioittaa vieraita lähettämällä kutsut ihan postitse mutta nykyään kai ihmiset kutsutaan jossain kauppareissulla ohimennen yo-juhliin. Epäilen, etteivät vieraat tule saamaan edes kiitoskortteja. Ehkä olen sitten vanhanaikainen tai minulle juhlat on aina juhlava tilaisuus ja niissä toimitaan tiettyjen etikettien mukaan. Lasten vuosittaiset synttärit voi olla rennompia jossain Hoplopissa mutta yo-juhlat on aika arvostettu juhla, jonne vieraat käyvät etukäteen ostamassa juhlamekot ja sukkahousut ja käyvät kampaajalla jne. Ja tietysti sankarille ostamassa kukkakaupasta ruusut ja onnittelukortit ja kirjekuoren, jonne sujauttavat sen setelin. Itse ainakin arvostaisi vieraiden tuloa, ja juhliin panostaisin.

Vierailija
5565/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahaa 25 ekeä viikkoon, niin se tarkoittaa heti sitä, että ruoka tehdään itse ja kauppaan jää jugurtit, rahkat ja mehut.

Pitää tehdä riittoisaa ruokaa ja suurustaa kastiketta.

Vierailija
5566/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin itse miettimään, että Ske on kuitenkin kasvotusten ehtinyt jo 30 vierasta sinne juhliin kutsumaan, mutta tietää jo etukäteen, ettei heidän kanssaan jaksa seurustella hän itse eikä lapset, tai sitä rantaakaan laittaa kuntoon vaikka selkeästi aikaa olisi ollut. Missä nämä ihmiset kohtaavat niin usein, jossain kyläkaupalla kaikki kokoontuvat viikottain? Olisi arvokasta kunnioittaa vieraita lähettämällä kutsut ihan postitse mutta nykyään kai ihmiset kutsutaan jossain kauppareissulla ohimennen yo-juhliin. Epäilen, etteivät vieraat tule saamaan edes kiitoskortteja. Ehkä olen sitten vanhanaikainen tai minulle juhlat on aina juhlava tilaisuus ja niissä toimitaan tiettyjen etikettien mukaan. Lasten vuosittaiset synttärit voi olla rennompia jossain Hoplopissa mutta yo-juhlat on aika arvostettu juhla, jonne vieraat käyvät etukäteen ostamassa juhlamekot ja sukkahousut ja käyvät kampaajalla jne. Ja tietysti sankarille ostamassa kukkakaupasta ruusut ja onnitte

Postiin kannata luottaa, whatsapp luotettavampi.

-eri-

Vierailija
5567/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikallislehdissä ilmoitus, ei sitä yksittäiset henkilöt jättäneet erikseen vaan ihan yleinen luettelo. Käsittääkseni myös myöhemmin vastaavasti on ilmoitettu ammattiin valmistuneita. Tuo oli todellakin tapana ettei kutsuja lähetetty erikseen. Tarkkaan en enää muista omia juhliani, mutta ei varmaan ihan 150 henkeä ollut vieraita, toista sataa kylläkin. Ei kyse ole/ollut kuokkimisesta vaan sen aikaisista hyvistä tavoista. Naapureiden

Onpa hyvä muisti, kun muistat omien ylppärijuhlien tarjoilut 40 vuoden takaa yksityiskohtaisesti. Sitten tarjoat pitzaa jota syödään käsin lapsiesi juhlissa. No omia valintoja vai mitä sinä täällä aina jankkaat.

Vierailija
5568/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin itse miettimään, että Ske on kuitenkin kasvotusten ehtinyt jo 30 vierasta sinne juhliin kutsumaan, mutta tietää jo etukäteen, ettei heidän kanssaan jaksa seurustella hän itse eikä lapset, tai sitä rantaakaan laittaa kuntoon vaikka selkeästi aikaa olisi ollut. Missä nämä ihmiset kohtaavat niin usein, jossain kyläkaupalla kaikki kokoontuvat viikottain? Olisi arvokasta kunnioittaa vieraita lähettämällä kutsut ihan postitse mutta nykyään kai ihmiset kutsutaan jossain kauppareissulla ohimennen yo-juhliin. Epäilen, etteivät vieraat tule saamaan edes kiitoskortteja. Ehkä olen sitten vanhanaikainen tai minulle juhlat on aina juhlava tilaisuus ja niissä toimitaan tiettyjen etikettien mukaan. Lasten vuosittaiset synttärit voi olla rennompia jossain Hoplopissa mutta yo-juhlat on aika arvostettu juhla, jonne vieraat käyvät etukäteen ostamassa juhlamekot ja sukkahousut ja käyvät kampaajalla jne. Ja tietysti sankarille ostamassa kukkakaupasta ruusut ja onnitte

Ske taisi sanoa että noin puolet vieraista on lastensa ikäluokkaa ja että he todennäköisesti seurustelevat keskenään alkumuodollisuuksien jälkeen. Rannan kunnostaminen on aika monella jäänyt tänä vuonna myöhäiseksi koska kevät alkoi niin myöhään ja monin paikoin järvivedet edelleen tosi korkealla. Pidä toki omat juhlasi mieleiselläsi tavalla, mutta muista antaa muidenkin toimia kuten haluavat. Moni nauttii vapaamuotoisemmasta ja välttää turhaa pönötystä.

Vierailija
5569/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan nähdä sen kun nämä ikääntyneet, jolle sentään varattu se istumapaikka, niin syövät keskenään sormin kesähelteessä sitä pepperonipitsaa juhlapuvut päällä kun talon isäntäväki on muualla kun ei halua pitää seuraa vierailleen :D En yhtään ihmettele, että joku anoppi jo tarjoutunut tekemään juhliin voileipiä ja pitämään puheita :D

Vierailija
5570/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluan nähdä sen kun nämä ikääntyneet, jolle sentään varattu se istumapaikka, niin syövät keskenään sormin kesähelteessä sitä pepperonipitsaa juhlapuvut päällä kun talon isäntäväki on muualla kun ei halua pitää seuraa vierailleen :D En yhtään ihmettele, että joku anoppi jo tarjoutunut tekemään juhliin voileipiä ja pitämään puheita :D

Ei noita bileitä pelasta kyllä edes se lavallinen kaljaa ja siideriä :D

Vierailija
5571/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikallislehdissä ilmoitus, ei sitä yksittäiset henkilöt jättäneet erikseen vaan ihan yleinen luettelo. Käsittääkseni myös myöhemmin vastaavasti on ilmoitettu ammattiin valmistuneita. Tuo oli todellakin tapana ettei kutsuja lähetetty erikseen. Tarkkaan en enää muista omia juhliani, mutta ei varmaan ihan 150 henkeä ollut vieraita, toista sataa kylläkin. Ei kyse ole/ollut kuokkimisesta vaan sen aikaisista hyvistä tavoista. Naapureiden

Ihan ensimmäistä kertaa kommentoin, joten eivät mun juttuni ole mihinkään kasvaneet. Ei niitä tarjoiluja yhtäkkiä loihdittu, vaan valmisteluja tehtiin pitkin viikkoa tai aiemminkin. yritin muistella mitä oli tarjolla: kuohuviiniä, louhisaaren juomaa, lusikkaleipiä, kaneliässiä, semmoisia pipareita jotka oli kastettu toisesta päästä suklaaseen nimeä en muista, pullapitkoa, kuivakakkuja, kermakakkuja, suklaakakkuja, karjalanpiirakoita ja voileipäkakkuja. Sen aikaisissa juhlissa oli muistikuvieni mukaan kahta koulukuntaa suolaisten suhteen, nuoremmilla oli tarjolla voileipäkakkuja, vanhemmilla oli voileipätarjottimia. On toki mahdollista että ihmisiä kohdattaessa on kutsustakin mainittu, mutta kyllä hyviin tapoihin kuului se onnitteleminen kutsumattakin. Vieraiksi tuli myös pappi ja vanhoja opettajia. Nykypäivänä tilanne taitaa olla erilainen, paikallislehdetkin ovat maksumuurin takana ja tilaajat vähentyneet.

Jäi vaivaamaan niiden suklaaseen kastettujen pikkuleipien nimi - nehän olivat tietty ylioppilas pikkuleipiä.

Vierailija
5572/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en ole saanut kutsua Sken yo-juhliin? Tulisin mielelläni niitä juomia kumoamaan, ja ottaisin seuraavan työpäivän vapaaksi. Lihaa en toki syö eli hikoilevat pepperonipitsat jääkööt muille, mutta voileipäkakkua voin ruokailuvälineillä maistaa jos anoppi sellaisen tekee. Makeasta en myöskään välitä mutta uiminen kuulostaa kivalta! Voin tulla etukäteen etsimään niitä ämpäreitä sieltä vajasta ja lämmittämään saunaa.

Vierailija
5573/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi en ole saanut kutsua Sken yo-juhliin? Tulisin mielelläni niitä juomia kumoamaan, ja ottaisin seuraavan työpäivän vapaaksi. Lihaa en toki syö eli hikoilevat pepperonipitsat jääkööt muille, mutta voileipäkakkua voin ruokailuvälineillä maistaa jos anoppi sellaisen tekee. Makeasta en myöskään välitä mutta uiminen kuulostaa kivalta! Voin tulla etukäteen etsimään niitä ämpäreitä sieltä vajasta ja lämmittämään saunaa.

Ilmoita nimimerkkisi, niin sinut on helpompi kutsua jos isäntäväestä siltä tuntuu.

Vierailija
5574/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ske, kiitos kutsusta, olen mielelläni hengessä mukana. Tunnistat henkeni läsnäolon vieraasta, joka ottaa aluksi cocktailpiirakan, pienehkön palan voileipäkakkua, pitsaakin haluan mutta mietin onko kokonainen pikkupitsa liikaa, ehkä vieressä on neljänneksittäin pilkottuja pitsapaloja, joista otan yhden tai kaksi. Sitten makeista otan melonipalan, hieman sorbettia ja pikkuleivän tai pari, ihan pienen palan kakkua mahdollisimmaan vähällä kermalla. Sitten masu täynnä mietin että kehtaisinko santsata sitä hyvää voileipäkakkua vielä lisää, kun muutenkin tykkään syödä vielä makean jälkeen suolaista. Juustopalan syön ainakin vaikka homejuustot jätän väliin.

Onnea uusille ylioppilaille, toivottaa alehamsteri.

Vierailija
5575/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

188 e mennyt pelkästään Lidliin tässä kuussa, muutaman kerran käynyt myös muissa kaupoissa. Täyttä kukkua, että ainakaan aktiivisesti liikkuva ihminen pärjää 100 e/kk, tai sitten on oikeasti syömishäiriö. 

Vierailija
5576/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, tämän ketjun aiheena ei ole yo-juhlat eikä muutkaan juhlat, joten lopettakaa tuo Sken juhlista jauhaminen. Tai perustakaa sille vaikka uusi ketju.

Vierailija
5577/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, tämän ketjun aiheena ei ole yo-juhlat eikä muutkaan juhlat, joten lopettakaa tuo Sken juhlista jauhaminen. Tai perustakaa sille vaikka uusi ketju.

Mistäpä itse puhuit. Laita joku uusi puheenaihe äläkä valita. Esimerkiksi onko kenelläkään mitään hyviä reseptejä kuusenkerkille?

Vierailija
5578/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en syö mitään pupun kasviksia vaan ihan sika-nautaa 300g 1,69€ päivässä ja sipulin 0,20€ ja pastaa tai riisiä 0,20€. Joskus ostan kanapaketin jos alennuksessa -50% eli 1,50€ mutta muuten kaurapuuroa kananmunalla ja urheilen paljon. Maitoa juon pari lasia treenin jälkeen. Alle 3€ menee joka päivä ruokailuun. Enemmänkin 2,5€ mutta vitamiinit syön purkista ja olen lihaksikas. Mitä toi nyt sitten tekee jotain 80€ kuukaudessa. Jos kasviksia haluisin niin ostaisin vaan papuja jotka laitan jauhelihan joukkoon tai sitten jotain pakastekasvista. Eli ole mikään ongelma syödä alle 100€ mitä täällä valitetaan

Vierailija
5579/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla vielä 80-luvullakaan ei ollut tapana lähettää kutsuja ylioppilasjuhliin eikä hautajaisiin. Sana kyllä kiersi suusta suuhun, jos ei sitä Tyrvään Sanomien ylioppilasluetteloa osannut lukea. Juhlat pidettiin kotona, se oli täysin itsestäänselvää. Muihin juhliin kutsuttiin kyllä, puhelimitse, lehti-ilmoituksella tai postitse.

Jos joku lähetti kutsut lakkiaisiin, niin sitä paheksuttiin. Nykytermein wt-touhua.

Nykyään whatsapp-kutsu taitaa olla se korrektein muoto, postin kautta kirje voi kulkea melkein kaksi viikkoa. Johan siinä Heluna-täti on ehtinyt repiä joogahousunsa, kun instassa muut hotjoogalaiset kehuu kutsuillaan.

Vierailija
5580/18622 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en syö mitään pupun kasviksia vaan ihan sika-nautaa 300g 1,69€ päivässä ja sipulin 0,20€ ja pastaa tai riisiä 0,20€. Joskus ostan kanapaketin jos alennuksessa -50% eli 1,50€ mutta muuten kaurapuuroa kananmunalla ja urheilen paljon. Maitoa juon pari lasia treenin jälkeen. Alle 3€ menee joka päivä ruokailuun. Enemmänkin 2,5€ mutta vitamiinit syön purkista ja olen lihaksikas. Mitä toi nyt sitten tekee jotain 80€ kuukaudessa. Jos kasviksia haluisin niin ostaisin vaan papuja jotka laitan jauhelihan joukkoon tai sitten jotain pakastekasvista. Eli ole mikään ongelma syödä alle 100€ mitä täällä valitetaan

Joka päivä 300 g sikanautaa? Tulee melkoinen määrä kovaa rasvaa ruokavalioon tuosta jo ja hintaa n. 50 e/kk eli 30-50 eurolla pitäisi saada kaikki muu kuukauden ruoka. Kyllä montaa urheilevaa kiinnostaa myös ruokavalion terveellisyys, ja siihen kuuluu monipuolisesti kasvikset ja kovan rasvan välttely. Voi myös kertoa mitä se oma treeni on, ja minkä kokoinen ihminen kyseessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan