Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18613)
Vierailija kirjoitti:
Kuka antaa lapsille taskurahaksi kympin? Siis viikossa vai kuussa? Ihanko hyvyyttään vai kotitöitä vastaan? Toki vanhemmat saa kuussa lapsilisää 90€ niin eikö se pitäisi sitten antaa lapselle? En ihan tajua. Mulla lapsuudessa vanhemmat osti mulle ruokaa ja antoi katon pään päälle ja maksoi harrastukset ja vaatteet ja puhelinlaskun ja leirimaksut ja tarpeeseen ostettiin mitä tarvittiin ja synttäri- ja joululahjaksi sain leluja ja lauantaisin karkkipussin. En olisi osannut vielä lapsena sijoittaa osakkeisiin niin mitä mä sillä taskurahalla olisin tehnyt?
Ihan viikossa aattelin. Kuukaudessa on joskus viisikin viikkoa, 2 euroa viikko? Olishan se aika vähän mielestäni. Taskuraha on lapselle omiin pikku ostoksiin. Oppivat käyttämään rahaa ja ei ole kaikki raha vanhempien ja pyytämisen takana. Kyllä minusta taskurahan antaminen lapselle on kiva ele vanhemmalta ja tuo hiukan itsenäisyyttä. Mielestäni vanhemmuuteen juuri kuuluu se, että antavat katon pään päälle ja ruokaa jne. Se on vanhemman tehtävä. Se ei tarkoita sitä etteikö lapsi silti tarvitse hiukan myös omaa rahaa. Se on eri juttu jos vanhemman rahat ovat oikeasti kovin vähissä.
Anteeksi, mutta sanoin 10 euroa. Miksi sinun mielestästi pitäisi antaa koko lapsilisä 90 euroa lapsen käyttäöön. Yksi lapsi saa noin 90 euroa, jos on useampi niin lapsilisiä on saman verran useampi. Ei esimerkiksi kolme lasta saa 90 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kauppapäivä aina ma kun kauppoihin tulee uudet erät kasviksia ja uudet tuoreet tarjoukset. 3 eri kauppaa 7km säteellä niin käyn niissä kaikissa samalla reissulla. Joko pyörällä tai talvisin saan lainata naapurini autoa. Auttelen naapuriani vastikkeeksi lastenvahtihommissa. Sunnuntaisin syön kaikkea viikon aikana tullutta jämää tai jos ei ole syötävää niin otan jotain pakastimesta tai teen lettuja, suolaisia ja makeita samalla vaivalla, joihin saan sen maitopurkin loput tyhjennettyä. Ostan edullisia raaka-aineita ja 100€ tuntuu todella isolta rahalta. 80€ on Yöeensä mennyt ja jonain kuukausina 40€. Lomalla tuhlailen alkoholiin, vishyyn ja kauramaitoon. Arkisin syön kasviksia ja herneproteiineja, perunaa, riisiä, keittoja ja sen semmoista. 1 maitopurkki menee viikossa kahvin kanssa/kastikkeessa/lettutaikinaan ja muuten juon vettä. Noista juomista näyttäis tulevan tosi paljon laskua joillekin. Vai
Miksei vois mennä jonain kuukautena 40€? Jos syö paljon sieni pastaa syksyllä itsekeräämistä sienistä ja puuroa itsekeräämillä mustikoilla, vadelmilla ja puolukoilla niin ihan hyvin pystyy. Ja jos käyttää herneitä ja soijaa ja kasvisproteiinejä ja omasta puutarhasta tulee kesäkurpitsaa ja tomaatteja. Vehnäjauhosta ja vedestä voi tehdä itse vaikka pastaa ja rovioleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka antaa lapsille taskurahaksi kympin? Siis viikossa vai kuussa? Ihanko hyvyyttään vai kotitöitä vastaan? Toki vanhemmat saa kuussa lapsilisää 90€ niin eikö se pitäisi sitten antaa lapselle? En ihan tajua. Mulla lapsuudessa vanhemmat osti mulle ruokaa ja antoi katon pään päälle ja maksoi harrastukset ja vaatteet ja puhelinlaskun ja leirimaksut ja tarpeeseen ostettiin mitä tarvittiin ja synttäri- ja joululahjaksi sain leluja ja lauantaisin karkkipussin. En olisi osannut vielä lapsena sijoittaa osakkeisiin niin mitä mä sillä taskurahalla olisin tehnyt?
Ihan viikossa aattelin. Kuukaudessa on joskus viisikin viikkoa, 2 euroa viikko? Olishan se aika vähän mielestäni. Taskuraha on lapselle omiin pikku ostoksiin. Oppivat käyttämään rahaa ja ei ole kaikki raha vanhempien ja pyytämisen takana. Kyllä minusta taskurahan antaminen lapselle on kiva ele vanhemmalta ja
Jos lapsi haluaa omaa rahaa niin voisi kyllä itse niitä pulloja keräillä tai ulkoiluttaa naapurin koiria. Itse asun maalla niin mihin se lapsi sitä rahaa käyttäisi jos lähikauppaan on 15km? Menisi johonkin nettipeleihin vaan pelirahaksi, ja sitä varten joulupukki tuo sen 20€ pelirahakortin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annoin treffikumppanilleni 5€ setelin että kävisitkö ostaa 100m päästä lähikaupasta salaattiainekset kun siivoan vielä vessan ja arvatkaa mitä hän tuo. Pirkan Ceasar salaattipussi 230g 3,59€ eikä muuta! Ai paitsi että ihan muovipussin 0,30€ Lisäksi!! Tossa sitten meidän illallinen kiva. Itse olisin ostanut kokonaisen jäävuorisalaatin 2€, kirsikkatomaatit alennushintaan 0,79€ ja vaikka Atrian kanan fileesuikaleet 300g 2,99€. Yhteensä 5,78€ ja maksanut omasta pussistani sen 0,78€ jos itse myös aion sitä kanasalaattia syödä. Meni kyllä vaihtoon se treffikumppani enkä pyytänyt jäämään illalliselle. Ei edes vaihtorahaa tuonut.
Ei sitten tteffikumppni osannut ajatuksia lukea? Kun kerran tasan tiesit mitä salaattiisi haluat, miten olisi ollut vaikka kauppalista?
Varmaan treffikumppani voi itsek
Minkä takia se on treffikumppanin ongelma tai hänen edes pitäisi ajatella tai hankkia tarpeet jos hänet on kutsuttu treffeille. Kuten tässä nyt oletin olevan tapahtunut. Myös käsitin, ettei ole kovin pitkä tuttavuus, koska mies kertoi lemppaavansa tämän kun ei osannut 5 eurolla ostaa kutsujan mielestä järkevästi. Oli siis uusi asia tämä, että kutsuja kutsuu illalliselle, pesee itse vessaa??? ja antaa tehtäväksi hakea ja loihtia loistavan kahden hengen illallisen vitosella. Ja kun tämä ihminen onettomuudekseen (onnekseen! ) epäonnistuu kutsujan mielestä surkeasti niin on epäkelpo seurustelukumppani. Minunkin mielestäni oli aika surkeat treffit sille salaatinhakijalle. Onneksi molemmille luultavasti selvisi, että emme taida oikein olla sopivat toisillemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan viikossa aattelin. Kuukaudessa on joskus viisikin viikkoa, 2 euroa viikko? Olishan se aika vähän mielestäni. Taskuraha on lapselle omiin pikku ostoksiin. Oppivat käyttämään rahaa ja ei ole kaikki raha vanhempien ja pyytämisen takana. Kyllä minusta tasku
Jokainen kasvattaa lapsensa omalla tavallaan. Minusta se vain on reilua lasta kohtaa antaa pyytämättä hiukan omaakin rahaa. Voihan lapsi hankkin itse lisärahaa sen vanhemmiltaan saadun taskurahan lisäksi. Se on omalla työllä hankittua. No, tämä ei nyt kuulu tähän ruoka keskusteluun. Mutta jotenkin kyllä nyt tässäkin huomaan sen, että ne jotka ovat tarkkoja rahassa ovat sitä joka asiassa. Raha on se tärkein, sitä ajatellaan aina ensimmäiseksi. Joku on sanonut, että nuuka on nuuka myös tunteissaan ja sekin pitää aika paljon paikkaansa. Hän on nuuka tunteissaan itseään kohtaan ja myös muita ihmisiä.
Miksi tää tyyppi joka on kutsuttu kotiin tai sovittu että no nähdään sit mun luona jos muuta paikkaa ei ole ollut, niin miksi tämä toinen osapuoli olettaisi että istuutuu valmiiseen pöytään? Ja jos kauppa on siinä 100m päässä niin olettaisin itse että kylään tuleva käy siitä edes kukat tullessaan ostamassa tai hakenut sen viinipullon. Kyllä treffeillä vois mennä laskut puoliksi ja toinen osapuoli myös tarjoutua laittamaan sitä ruokaa yhdessä ja varmaan myös maksamaan osansa. Jos treffailuun päättyy niin ainakaan kumpikaan ei koe jääneensä taloudellisesti tappiolle. Tässä kyläilijä ei halunnut itse käyttää rahaa kaupassa vaan osti sen kämäsen 230g salaatin yhteiseksi toisen rahalla. Mä olisin ohjannut sen treffikumppanin sinne kauppaan ihan ilman antamatta mitään seteliä. Kai aikuisella ihmisellä nyt rahaa on! Tai miksei nää voinut tilata yhdessä pitsaa tai salaattia kotiin ja maksaa omansa?
Voisin vähän avaa tätä treffi-iltaa luonani. Olen nainen ja ollaan molemmat opiskelijoita. Itse käyn myös töissä. Mies asuu kuulemma vanhempiensa luona niin sovittiin treffit mun luokse ja sovittiin että tehdään salaattia, molemmat ollaan kasvissyöjiä. No, mulla meni pidempään töissä ja olin kotona vasta 18.30 kun oltiin sovittu treffit klo 19. Mies seisoi tosiaan rappuni edessä tyhjin käsin homssuisena odottelemassa. Pakko mun oli saada töiden jälkeen aikaa pieni oma hetki freesautua ja vaihtaa vaatteet ja mm. Pestä se vessa ja etsiä kynttilöitä jne. Taskussa sattui olemaan tipiksi saamani vitosen seteli enkä tietenkään antaisi tuntemattomalle pankkikorttiani ja salasanaani, niin tyrkkäsin sen miehelle kouraan ja ehdotin että mitä jos kävisit vielä vaikka tossa kaupassa hakemassa vähän lisää niitä salaattiaineksia. Ja sitten toi sen valmissekoituksen ja muovipussin ja piti vaihtorahat itsellään. Oli mulla toki jääkaapissa oliiveita ja muita salaattiin varattuja aineksia, mutta jotenkin hämmästyin vaan yleisesti koko tilanteesta. Ja olin kyllä ostanut viiniä valmiiksi, jos joku miettii etten ollut yhtään varautunut vieraan tuloon. Kaiken kruunasi se, että mies vain vonkui seksiä kotonani ja käyttäytyi muutenkin kuin pieni lapsi niin meni maku.
"mies kertoi lemppaavansa tämän kun ei osannut 5 eurolla ostaa kutsujan mielestä järkevästi."
Muuten samaa mieltä mutta oletan kutsujan, ja siis lemppaajan olevan nainen. En näet usko, että yksikään mies kutsuisi naisen treffeille kotiinsa ja alkavan pestä vessaa 🙄
Vierailija kirjoitti:
"mies kertoi lemppaavansa tämän kun ei osannut 5 eurolla ostaa kutsujan mielestä järkevästi."
Muuten samaa mieltä mutta oletan kutsujan, ja siis lemppaajan olevan nainen. En näet usko, että yksikään mies kutsuisi naisen treffeille kotiinsa ja alkavan pestä vessaa 🙄
Ei mua haittais vaikka mies istuttais mut sohvalle ja antais viinilasin käteen ja kävis sillä aikaa, 2min menee?, Pesemässä vessasta aamulla jääneet jarrujämät pois ja laittamassa tuoksusprayta. Mieluummin kuin että olen oksentaa siellä vessassa kesken kivan illan jos ihan paskaista ja likasta ja haisee. T. Nainen
Off topic, mutta olen ollut miehen luona treffeillä ja oli vessa jäätävässä kunnossa eikä vessapaperia ollut :D Huutelin vessasta, että löytyisikö vessapaperia, ja sain vastaukseksi, että ei ole. Ei löytynyt edes talouspaperia tai nenäliinoja, kun kysyin. Siinäpä sitten. Sen kokemuksen jälkeen olen alkanut aina pitämään käsilaukussa nenäliinapakettia.
Lapsen suosikkiruoka, jota syödään vähintään pari kertaa viikossa on pestopasta, eli Prismasta ostaa 1kg spaghetti 0,73€ ja Xtran pesto 1,25€. Keittää pastan ja valuttaa veden ja heittää peston joukkoon ja valmis. Itse lisään vielä juustoraastetta päälle jos sattuu olemaan. Kerralla jos keittää 400-500g spaghettia ja purkillinen niin siitä saadaan lapsen kanssa kyllä 4 annosta eli 0,38€/annos. Aika halvaksi tulee. Lisäksi syödään paljon kasvissosekeittoa ja kaurapuuroa. Toki kans perunaa ja jauhelihakastiketta (ei käytetä kermaa). Ruokajuomana vesi. Joskus tehdään kaakaota tai juodaan mehutiivistettä. Ei meillä mene paljoa rahaa ruokaan. Toki ei ostetaan mitään yksittäispakattuja rahkoja tai muita superkauniita juttuja tai brändejä.
Vierailija kirjoitti:
Voisin vähän avaa tätä treffi-iltaa luonani. Olen nainen ja ollaan molemmat opiskelijoita. Itse käyn myös töissä. Mies asuu kuulemma vanhempiensa luona niin sovittiin treffit mun luokse ja sovittiin että tehdään salaattia, molemmat ollaan kasvissyöjiä. No, mulla meni pidempään töissä ja olin kotona vasta 18.30 kun oltiin sovittu treffit klo 19. Mies seisoi tosiaan rappuni edessä tyhjin käsin homssuisena odottelemassa. Pakko mun oli saada töiden jälkeen aikaa pieni oma hetki freesautua ja vaihtaa vaatteet ja mm. Pestä se vessa ja etsiä kynttilöitä jne. Taskussa sattui olemaan tipiksi saamani vitosen seteli enkä tietenkään antaisi tuntemattomalle pankkikorttiani ja salasanaani, niin tyrkkäsin sen miehelle kouraan ja ehdotin että mitä jos kävisit vielä vaikka tossa kaupassa hakemassa vähän lisää niitä salaattiaineksia. Ja sitten toi sen valmissekoituksen ja muovipussin ja piti vaihtorahat itsellään. Oli mulla toki jääkaapissa oliiveita ja muita
Mutta miksi ihmeessä täytyi alkaa pestä sitä vessaa? Oliko niin p...ainen vai oletko jotenkin kaavoihisi kangistunut? Pieni hetki aikaa itselleen? Vesaanpesuko on sitä omaa aikaa kun treffikumppani on jo talossa. Omin sanoin sanoit että siinä ollivat sitten illalistarpeet kun mies toi sen salaattipussin. Ei ne mitään lisää olleet. Mikset sanonut jo etukäteen kun tiesit olevasi töissä, mitä mies tuo tullessaan? Ei välttämättä nuori opiskelijapoika sitä itse huomaa, vanhempi mies ehkä.
Tuntuupa nyt jutuistasi että ei tainnut muutenkaan olla kovin mieleinen treffikumppani, ainakaan ihastusta ei kuulu kerrotusta, salaattipussi nyt oli hyvä tekosyy lempata. Eihän kukaan ihminen muuten tuollaisesta ala mukavaa tai rakasta ihmistä tuomitsemaan noin. Sanon, että syitä oli niin sysissä kuin sepissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen suosikkiruoka, jota syödään vähintään pari kertaa viikossa on pestopasta, eli Prismasta ostaa 1kg spaghetti 0,73€ ja Xtran pesto 1,25€. Keittää pastan ja valuttaa veden ja heittää peston joukkoon ja valmis. Itse lisään vielä juustoraastetta päälle jos sattuu olemaan. Kerralla jos keittää 400-500g spaghettia ja purkillinen niin siitä saadaan lapsen kanssa kyllä 4 annosta eli 0,38€/annos. Aika halvaksi tulee. Lisäksi syödään paljon kasvissosekeittoa ja kaurapuuroa. Toki kans perunaa ja jauhelihakastiketta (ei käytetä kermaa). Ruokajuomana vesi. Joskus tehdään kaakaota tai juodaan mehutiivistettä. Ei meillä mene paljoa rahaa ruokaan. Toki ei ostetaan mitään yksittäispakattuja rahkoja tai muita superkauniita juttuja tai brändejä.
Tuo pestopasta kuulostaa hyvältä, mutta pitäisin sitä enemmän lisukkeena vaikka kanalle. Lapsen pitää saada myös proteiinia, jos ei edes sitä juustoa syö, katsoin että tuossa pestossa niitä vain noin 8 grammaa purkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo pestopasta kuulostaa hyvältä, mutta pitäisin sitä enemmän lisukkeena vaikka kanalle. Lapsen pitää saada myös proteiinia, jos
Ei kai proteiini ole pakollista jokaisella aterialla? Tai sit olen kyllä aika huono äiti jos näin on. Luulisi, että proteiinia on jonkun verran jokaisessa ruoassa. Kunhan ei nälkä jää, eli ei tarvitse popsia kuivaa salaattia meillä kilotollkulla. Joka päivä ei todellakaan meillä syödä liha tai kalaa. Ei edes soijasuikaleita, tofua tai härkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo pestopasta kuulostaa hyvältä, mutta pitäisin sitä enemmän lisukkeena vaikka kanalle. Lapsen pitää saada myös proteiinia, jos
Spagjetissa on proteiinia 100g:ssa eli yhdessä annoksessa 12g.
No ei tarvitse syödä mitään kanss lisäksi. Jos syö aamulla maitoon tehdyn puuron niin siitä saa jo proteiinia 11g ja tosta pasta-annoksesta joku 14g ja varmaan syö kyllä muutakin päivän aikana. Ehkä iltapalaksi leipiä tai munakasta ja toisen lämpimän ruoan. Ja jos suositellaan n. 1g/painokilo proteiinia niin jos lapsi painaisi 25kg niin saisi sen jo noista kahdesta ruoasta ilman mitään lihoja tai kanoja. Ja aivan varmasti syö muutakin päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin vähän avaa tätä treffi-iltaa luonani. Olen nainen ja ollaan molemmat opiskelijoita. Itse käyn myös töissä. Mies asuu kuulemma vanhempiensa luona niin sovittiin treffit mun luokse ja sovittiin että tehdään salaattia, molemmat ollaan kasvissyöjiä. No, mulla meni pidempään töissä ja olin kotona vasta 18.30 kun oltiin sovittu treffit klo 19. Mies seisoi tosiaan rappuni edessä tyhjin käsin homssuisena odottelemassa. Pakko mun oli saada töiden jälkeen aikaa pieni oma hetki freesautua ja vaihtaa vaatteet ja mm. Pestä se vessa ja etsiä kynttilöitä jne. Taskussa sattui olemaan tipiksi saamani vitosen seteli enkä tietenkään antaisi tuntemattomalle pankkikorttiani ja salasanaani, niin tyrkkäsin sen miehelle kouraan ja ehdotin että mitä jos kävisit vielä vaikka tossa kaupassa hakemassa vähän lisää niitä salaattiaineksia. Ja sitten toi sen valmissekoituksen ja muovipussin ja piti vaihtorahat itsellä
Ei ole opiskelijapojalta myöskään kovin rehtiä ja rehellistä käytöstä jos ei pidä kiinni sovituista aikatauluista, ja kaiken kukkuraksi varastaa treffikumppaninsa euron ja odottaa vielä ilmaista illallista. Jos on noin epärehellistä käytöstä niin en kauheasti luottaisi jatkossakaan ja Pitäisin visusti rahani piilossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin vähän avaa tätä treffi-iltaa luonani. Olen nainen ja ollaan molemmat opiskelijoita. Itse käyn myös töissä. Mies asuu kuulemma vanhempiensa luona niin sovittiin treffit mun luokse ja sovittiin että tehdään salaattia, molemmat ollaan kasvissyöjiä. No, mulla meni pidempään töissä ja olin kotona vasta 18.30 kun oltiin sovittu treffit klo 19. Mies seisoi tosiaan rappuni edessä tyhjin käsin homssuisena odottelemassa. Pakko mun oli saada töiden jälkeen aikaa pieni oma hetki freesautua ja vaihtaa vaatteet ja mm. Pestä se vessa ja etsiä kynttilöitä jne. Taskussa sattui olemaan tipiksi saamani vitosen seteli enkä tietenkään antaisi tuntemattomalle pankkikorttiani ja salasanaani, niin tyrkkäsin sen miehelle kouraan ja ehdotin että mitä jos kävisit vielä vaikka tossa kaupassa hakemassa vähän lisää niitä salaattiaineksia. Ja sitten toi sen valmissekoituksen ja muovipussin ja piti vaihtorahat itsellä
Olen eri, enkä tiedä mitä työtä kirjoittaja tekee, mutta jos on ollut vaikka ravintolan keittiössä/kalatiskillä tai vaikka työmaalla niin on varmasti haisevat tai likaiset työvaatteet päällä ja hikinen päivän päätteeksi. Kyllä itsekin haluaisin peseytyä ennen treffejä ja laittaa puhtaat vaatteet päälle. Ihan jo pelkästään sitä toista osapuolta kunnioittaakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin vähän avaa tätä treffi-iltaa luonani. Olen nainen ja ollaan molemmat opiskelijoita. Itse käyn myös töissä. Mies asuu kuulemma vanhempiensa luona niin sovittiin treffit mun luokse ja sovittiin että tehdään salaattia, molemmat ollaan kasvissyöjiä. No, mulla meni pidempään töissä ja olin kotona vasta 18.30 kun oltiin sovittu treffit klo 19. Mies seisoi tosiaan rappuni edessä tyhjin käsin homssuisena odottelemassa. Pakko mun oli saada töiden jälkeen aikaa pieni oma hetki freesautua ja vaihtaa vaatteet ja mm. Pestä se vessa ja etsiä kynttilöitä jne. Taskussa sattui olemaan tipiksi saamani vitosen seteli enkä tietenkään antaisi tuntemattomalle pankkikorttiani ja salasanaani, niin tyrkkäsin sen miehelle kouraan ja ehdotin että mitä jos kävisit vielä vaikka tossa kaupassa hakemassa vähän lisää niitä salaattiaineksia. Ja sitten toi sen valmissek
Oma peseytyminen on ihan ymmärrettävää, vessan ei.
Siinä on kai maakuntakohtaisia eroja mitä viljoja laitetaan ja onko mukana myös herneita tai papuja. Mä olen syönyt hämäläistä.